Hae

5. OPPIMINEN JA HYVINVOINTI

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Oppiminen ja hyvinvointi

Hämeenlinnan kaupunki on sitoutunut lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelmaan ja Lapsiystävällinen Hämeenlinna -ohjelmaan.

Kouluhyvinvoinnin kehittämistä ohjaa opiskeluhuollon ohjausryhmä. Opiskeluhuollon suunnitelma päivitetään vuonna 2024 - 2025.

Oppimisen ja erityisen tuen kokonaisuus uudistetaan vuonna 2024 - 2025. Lukuvuonna 2024 - 2025 kehitetään tasa-arvorahan avulla joustavia oppimisen tuen muotoja. Kehittämistyön avulla valmistaudutaan oppimisen ja erityisen tuen uudistukseen syksyllä 2025. 

Oppimisen ja erityisen tuen uudistustyön tueksi perustetaan ohjausryhmä. 

Kouluhyvinvointi ja opiskeluhuolto

Kouluja vahvistetaan hyvinvointia edistävinä oppimisympäristöinä. Koulut laativat opiskeluhuollon toimintasuunnitelman, johon sisällytetään opiskeluhuollon vuosikellon mukaiset asiat.

Kaupungissa on lukutaidon kehityksen seurannan ja tuen toiminnan malli sekä Kun kouluun meno kangertaa -pitkittyneiden poissaolojen ennaltaehkäisemisen ja puuttumisen toimintamalli. 

Opiskeluhuollon vuosikello

Lukutaidon seurannan malli ja yksilöllinen lukutaidon kehityksen tuki

Kun kouluunmeno kangertaa - pitkittyneiden poissaolojen ennaltaehkäisemisen ja puuttumisen toimintamalli

 Koulunkäyntiä tukevat palvelut on koottu Kun kouluun meno kangertaa - sivustolle

 

 

Opiskeluhuollon tiimi

Jokaisessa koulussa on opiskeluhuollon tiimi, joka kokoontuu kerran kuukaudessa. Tiimiä johtaa rehtori.

Tiimin tehtävät ovat

  1. Opiskeluhuoltoryhmän omien toimintatapojen kehittäminen ja arviointi
  2. Osallisuudesta huolehtiminen, ml. oppilaat ja opiskelijat, huoltajat, yhteistyökumppanit
  3. Yhteisöllisen opiskeluhuoltotyön seuranta ja arviointi
  4. Rakenteiden ja toimintatapojen luominen yhteisölliselle ja ennalta ehkäisevälle työlle
  5. Opiskeluhuollosta tiedottaminen
  6. Koulutuksen järjestäjän opiskeluhuollon sisältöjen täsmentäminen omassa toiminta- ja kehittämissuunnitelmassa
  7. Tunnetaito-opetuksen suunnittelu
  8. Poissaolotietojen käsittely kuukausittain
  9. Tasa-arvosuunnitelman laatiminen
  10. Turvallisuussuunnitelmien valmistelu

 

Opiskeluhuollon ohjausryhmä

Hämeenlinnan kaupungin opiskeluhuollon ohjausryhmä kokoontuu 1 krt / kuukausi. Ryhmän jäsenet ovat

  1. Opetustoimenjohtaja Mika Mäkelä pj
  2. Opetuspäällikkö Minna Lumme siht
  3. Hyvinvointipäällikkö Jari Pekuri
  4. Rehtori Outi Kärki
  5. Rehtori Pasi Seila
  6. Tutkijayliopettaja Paula Hakala HAMK
  7. Koulutuspäällikkö Päivi Kortesniemi Tavastia
  8. Lähijohtaja Jaana Ahtonen - Huuskonen Omahäme

 


 

 

 

 

Koulu
Ei lisäyksiä

KEHITTÄMISTAVOITTEET

TEEMAT: 

  1. Koulunkäyntivaikeudet ja lukutaidon kehitys 

  • psyykkiseen ja sosiaaliseen oppimisympäristöön liittyvien oppilashuollollisten ja ohjauksellisten prosessien kriittinen tarkastelu oppilaiden ja perheiden näkökulmasta  
  • kiinnitetään erityistä huomiota erilaisten nivelvaiheiden tiedonsiirtoon ja -kulkuun koulunkäyntivaikeuksien näkökulmasta (eskarista ekalle, alakoulusta yläkouluun,  opettajan vaihtuessa alakoulun aikana), luokkakohtaiset tiimipalaverit 1-2 kertaa lukuvuodessa sekä yhteisöllisen oppilashuoltoryhmän tapaamiset: Alkula 1-2 luokat sekä 3-6 luokat syys- ja kevätlukukaudella 

=> tavoitteena vahvistaa oppimista ja oppimisen iloa, lisätä turvallisuudentunnetta ja luottamusta, vahvistaa yhteisöllisyyttä, yhteenkuuluvuutta ja erilaisuuden hyväksymistä 

  • pienemmässä  koulussa mahdollistuu hyvin yksilöllinen oppilaiden huomioiminen yhteisöllisesti, tiivis yhteistyö oppilashuollon työntekijöiden kanssa 
  • lukutaidon (sujuva lukeminen ja luetunymmärtäminen) seuraaminen vuosikelloon kuuluvien seulojen ja monipuolisten arviointimenetelmien avulla, seuloissa kiinnijääneille suunnitelmallinen tuki yhteistyössä vanhempien kanssa (erityistarkastelussa 1.-3.luokat) 
  • käytössämme jo lukutunnit, lukumummot, lukukoirat, lukemisen teemaviikko (Lukufestarit), lukemisen/lukemisen kuuntelemisen mahdollistaminen 
  • yhteistyö kotien kanssa lukuinnostuksen herättämiseksi (lukukuittaukset, seuranta) 
  • valinnaisaineissa erityishuomio lukutaitoon

 

  1. Oppilaiden kohtaaminen koulupäivän aikana 

  • pienen yksikön etuna on, että oppilaat tuntevat aikuiset nimeltä, helppo lähestyä aikuisia arkisissa ja pienissäkin asioissa 

  • aikuiset tietävät millä luokilla oppilaat opiskelevat ja oppilaat tunnetaan nimillä, tiedonkulku aikuisten kesken toimii matalalla kynnyksellä 

===> tavoitteena olisi että aikuinen varmistaisi sen, että jokainen lapsi tulisi aidosti kohdatuksi päivittäin (”small talkin” hyödyntäminen vapaissa tilanteissa) 

 

  1. Yksinäisyys ja kiusaaminen 

  • Koulun yhteisöllinen ilmapiiri ja se, että oppilaat tuntevat toisensa nimeltä, ovat mitä parhaita kiusaamista ennalta ehkäiseviä asioita. Myös henkilökunta tuntee oppilaat nimeltä. Kynnys kiusata toista on korkea.  
  • 4. luokalle Kiva-koulu-ohjelman mukaiset oppitunnit.  
  • Ykkösluokkalaisten kohdalla panostetaan toisten huomioimiseen ja koulun sääntöjen noudattamiseen.  
  • suunnitelmallisuus yksinäisten oppilaiden huomioimisesta kokonaisvaltaisesti ja yksilöllisesti koulupäivän aikana yhteistyössä huoltajien kanssa 

  • tunnetaitotunnit ”Empatian supersankarit” yhdessä OHR:n väen kanssa 

  • Vahvuusviikkoa vietetään vuosittain

  • mahdollistamme myös eri opetusryhmien kohtaamisen (esim. kummioppilaat) 

  • koulun oma KISU-kysely pidetään vuosittain alkuvuodesta, purku opettajien kesken ja yhteisöllisessä oppilashuoltoryhmässä, tieto kotiin  

  • koulun oma Kiusaamisen tiekartta aktiivisessa käytössä ja oppilaiden sekä huoltajien tiedossa 

KIUSAAMISTILANTEEN TIEKARTTA 

  • Jos sinua kiusataan tai näet, että jotakuta kiusataan. -> 
  • Kerro aikuiselle koulussa tai kotona. -> 
  • Koulu saa tiedon: keskustellaan kiusatun ja kiusaajien kanssa sekä otetaan yhteys asianosaisten koteihin. Tilannetta seurataan tarkasti. Jos kiusaaminen jatkuu -> 
  • ”Ketään ei kiusata” -keskustelu, tilanteen tarkka seuraaminen ja uusi keskustelu. Jos kiusaaminen jatkuu -> 
  • Yhteydenotto Ankkuri-poliisiin.  

 

  1. Toimintakyky ja fyysinen kunto 

  • toimintakyvyn ylläpitämisessä yksilöllinen tuki, oppimisympäristön merkitys hyvä huomioida räätälöity koulunkäynti mahdollinen yhteistyössä oppilashuollon kanssa (esim. lyhennetty koulupäivä) 

  • hallittavan kokoiset opetusryhmät mahdollistavat riittävän aikuisen tuen 

  • fyysistä kuntoa tukee: liikuntatunnit jaettu kahdelle eri päivälle, koulumatkat, retket (kävellen, pyöräillen) 

==> Tavoitteena toteuttaa koulun liikuntatuokioita säännöllisesti