Hae

2. KOULUN KEHITTÄMISTAVOITTEET

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Vuoden 2025 painopistealueet

Hämeenlinnan kaupungin strategiset tavoitteet vuonna 2025

 

Liikkuminen

1. Hämeenlinnalaisten 5. ja 8. luokkalaisten fyysinen kunto on Move-testien perusteella kansallisen keskiarvon yläpuolella 

2. Matalan kynnyksen liikuntaryhmiin osallistuneiden oppilaiden määrä ja oppilaista 30 % on osallistunut ryhmiin (liikuntalukkari ja harrastus ihan lähellä-ryhmät)

3. Liikuntavälitunnit on käytössä 80%:lla oppilaista.

Lukutaidon ja kielellisten valmiuksien vahvistaminen

1. 1.-9. luokkalaisten lukutaito on lukuseulan perusteella parempi kuin vuonna 2023   

2. 6. ja 9. vuosiluokkien äidinkielen taidot ovat valtakunnallisten kokeiden mukaan paremmat kuin vuonna 2023 

Lasten ja nuorten kasvavien tuen tarpeiden ennaltaehkäisy ja tuen tarpeisiin vastaaminen

1. Oppilaskohtaista tukea tarvitsevien lasten määrä (varhaiskasvatus ja perusopetus)

2.  Oppilaiden kokemus kiusaamisesta on vähentynyt vuodesta 2024

4. Perusopetuksen oppilaiden poissaolot ovat vähentyneet vuodesta 2024

5. Kaikki saavat perusopetuksen päättötodistuksen

6. Kaikki päättötodistuksen saaneet aloittavat toisen asteen koulutuksessa

Talouden tasapainotus

1. Lapsimäärän vähentymisestä johtuva käyttömenojen sopeutus

Suunnitelmat

Suunnitelma oppilaiden suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä.

Tupakkatuotteiden ja muiden päihteiden käytön ehkäisemisen ja käyttöön puuttumisen toimintamalli

Lukutaito-ohjelma

Lukuvuoden aikana laaditaan tai päivitetään seuraavat kaupunkitason suunnitelmat:  

Perusopetuksen yhdenvertaisuus- ja tasa-arvosuunnitelma, päivitys

Valmiussuunnitelma; erityisesti väistötilasuunnitelma

 

Koulukohtaiseen osioon kuvataan vähintään koulussa tehtävä lukutaitotyö.

 

 

 

 

Koulu
Ei lisäyksiä

Lukutaitotyö

TAVOITTEET 

  • Oppilaiden lukutaidon vahvistaminen. 

  • Lukuilon ja -harrastuksen herättäminen ja ylläpitäminen. 

  • Lukemista tukevien rakenteiden luominen koulun toimintakulttuuriin. 

TOTEUTUS 

  • Koko koulun lukuviikko syyslukukaudella sekä kevätlukukaudella. Viikon jokaisena päivänä koko koulu lukee yhtä aikaa 1 oppitunti/päivä. Lisäksi lukemiseen innostetaan lukuviikolla esim. kirjailijavieraiden, pukeutumisen teemapäivien, kirjavinkkauksen ja lempikirjaesittelyjen kautta. 

  • Kirjastokortti kaikille 1.luokalla. 

  • Säännöllinen kirjastoautolla käyminen koko luokan kanssa.  

  • Lukuvälituntiviikot koulun salissa 

  • Kirjaston lukudiplomien tai luokan omien lukumerkintäsuoritusten tekeminen. 

  • Joka luokassa (myös kieliluokassa) näkyvillä luettavaa (sarjakuvat, lehdet, kirjat) joita oppilaat saavat ottaa luettavakseen, kun tulee odotushetkiä. Pulpettikirja aina valmiina pulpetissa.  

  • Kummiluokkien välinen lukuyhteistyö: pienet lukevat lukuläksyjä isoille ja isot lukevat kirjoja pienille. 

  • Lukustrategioiden harjoitteleminen kaikissa lukuaineissa. 

  • Kotien vastuuttaminen lukuharjoitteluun (lukukuittaukset) sekä vapaa-ajan lukemiseen. 

  • Koululla erityisopettajan kanssa laadittu arviointisuunnitelma, jonka avulla seurataan oppilaiden luku-ja kirjoitustaidon kehitystä.