Hae

5.1 Oppilaiden osallisuus

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Lasten ja nuorten osallistuminen Hämeenlinnassa

Hämeenlinnassa lapset ja nuoret voivat vaikuttaa ja osallistua eri tavoin. Kaupungissa on seuraavat lasten ja nuorten osallistumisen rakenteet:

V-päivä

Nuorisovaltuusto

Nuorten aloitteet

Nuorisopassi ja Fredoapp

Tutustu lapsiystävällisen Hämeenlinnan kokonaisuuteen Lapsiystävällinen kaupunki - Hämeenlinna (hameenlinna.fi)

On tärkeää, että koulussa käsitellään omaa koulua koskevat aloitteet yhteisöllisessä opiskeluhuoltoryhmässä ja päätetään, miten niitä on mahdollista edistää.

 

Neuvottelevan vaikuttamisen toimintatavat

Erilaiset lasten, nuorten ja koulun aikuisten keskinäistä vuorovaikutusta vahvistavat toimintatavat ovat tärkeitä kouluhyvinvoinnin kehittämiseksi. Hämeenlinnassa on käytössä erätaukokeskustelumenetelmä ja kaupungissa on paljon erätaukokeskusteluun koulutettuja ohjaajia. 

Syksyllä 2024 järjestetää jokaisessa koulussa erätaukokeskustelu kiusaamisen käsittelemiseksi. Lisäksi vuosina 2024 ja 2025 toteutetaan toiminnalliset projektit koulun kehittämiseksi hyvinvointia ja yhteenkuuluvuutta vahvistavana tilana. Projektit on mahdollista toteuttaa monialaisena oppimiskokonaisuutena tai valinnaisaineena.

Oppilasagenttitoiminta soveltuu monenlaiseen lasten ja nuorten toimintaan koulussa. 

 

Koulu
Ei lisäyksiä

Oppilaiden osallisuus ja osallistaminen ovat koulun pitkän aikavälin kehittämiskohde ja tärkeä osa Miemalan koulun kulttuuria. Osallisuus näkyy Oppilaskunnan aktiivisena toimintana. Oppilaskunta tekee aloitteita ja vaikuttaa koulun arjessa. 

Virkeä Oppilasagenttitoiminta osallistaa oppilaita toimimaan arjen tvt-osaajina. 

Ruokajärjestäjätoiminta osallistaa oppilaita monin tavoin kouluruokailun lomassa. 

Erilaiset osallistavat teemat ja tempaukset vahvistavat oppilaiden omistajuutta omasta koulunkäynnistään. 

Harrastus ihan lähellä -ohjelman kautta oppilaat pääsevät koulullamme osallistumaan kahteen eri harrastukseen.