Hae

5.3 Opiskeluhuolto

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Kouluhyvinvointi ja opiskeluhuolto

Kouluja vahvistetaan hyvinvointia edistävinä oppimisympäristöinä. Koulut laativat opiskeluhuollon toimintasuunnitelman, johon sisällytetään opiskeluhuollon vuosikellon mukaiset asiat.

Kaupungissa on lukutaidon kehityksen seurannan ja tuen toiminnan malli sekä Kun kouluun meno kangertaa -pitkittyneiden poissaolojen ennaltaehkäisemisen ja puuttumisen toimintamalli. Lisäksi kaupungissa on Tunne- ja vuorovaikutustaitoja vuodenkiertoon -jäsennys, jota koulut voivat käyttää osana lukuvuoden suunnittelua.

 

Opiskeluhuollon vuosikello

 

Tunne- ja vuorovaikutustaitoja vuodenkiertoon

 

Kun kouluunmeno kangertaa - pitkittyneiden poissaolojen ennaltaehkäisemisen ja puuttumisen toimintamalli

 Koulunkäyntiä tukevat palvelut on koottu Kun kouluun meno kangertaa - sivustolle .

Koulukohtaiseen osioon koulu kuvaa käytäntönsä tunne- ja vuorovaikutustaitojen oppimisen edistämiseen.

Tähän osioon tullee kärkinostoja syyskuun loppupuolella, kun Lapsiystävällinen Hämeenlinna -ohjelman tavoitteet kirkastuvat sekä kouluterveyskyselyn tulokset ovat saatavilla.

Koulu
Ei lisäyksiä

Yhteisöllisen opiskeluhuollon koulukohtainen lukuvuosisuunnitelma 2025-2026 

Koulukohtaiset toimintatavat ja käytäntö 

YOHR-toiminta on sisällytetty osaksi YS-kokouksia, joissa seurataan määräajoin YOHR:n asioita. Tällöin koolle kutsutaan myös opiskeluhuoltohenkilöstöä. 

Yhteisölliseen oppilashuoltoryhmään voidaan kutsua myös muita edustajia esimerkiksi vanhempainyhdistyksestä ja oppilaskunnasta. Yhteisöllisen oppilashuoltoryhmän sisällöt nousevat koulun arjesta sekä koulun toiminta- ja kehittämissuunnitelman tavoitteista. 

 

Rehtori kutsuu koolle sääntömääräisiin tarkastuksiin eri yhteistyötahot. Koulun yhteisöllinen opiskeluhuoltoryhmä valmistelee yhteistyössä tarkastuksissa käytettävät asiakirjat. 

  • Järjestyssäännöt

  • poissaolojen seuraaminen, niistä ilmoittaminen ja niihin puuttuminen 

  • tapaturmien ehkäiseminen sekä ensiavun järjestäminen ja hoitoonohjaus 

  • liikkuvan elämäntavan näkyväksi tekeminen ja siihen kannustaminen 

  • Liikkuva koulu -ohjelma: opintoihin integroitu liikkuminen, toiminnalliset opetusmenetelmät, oppituntien ulkopuolinen/välillä tapahtuva toiminta, aktiiviset koulumatkat 

  • tupakkatuotteiden, alkoholin ja muiden päihteiden käytön ehkäiseminen ja käyttöön puuttuminen 

  • koulukuljetusten odotusaikoja ja turvallisuutta koskevat ohjeet 

  • suunnitelma oppilaiden suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä 

  • Käytössä lisäksi kiusaamiseen puuttumisen malli.

  • toiminta äkillisissä kriiseissä ja uhka- ja vaaratilanteissa. 

  • Kriiseissä ja vaaratilanteissa toimitaan myös koulun kriisisuunnitelman sekä pelastussuunnitelman mukaisesti. 

 

Miemalan koulussa edistetään tunne- ja vuorovaikutustaitoja koulun arjessa monin tavoin: 

  • Kummitoiminta (1.+5. luokat sekä 2.+6. luokat) 

  • Kuukausittaiset koko koulun yhteiset salihetket eri teemojen parissa 

  • Koulun yhteiset juhlat lukuvuoden aikana 

  • Teemapäivät 

  • Oppilaskuntatoiminta 

  • Hyvinvoinnin vuosikello mukana opetuksessa