Hae

2.2 Lukuvuoden 2024-2025 tavoitteet, teemat ja toimenpiteet

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Lukuvuoden 2024 - 2025 painopistealueet

Hämeenlinnan kaupungin strategiset tavoitteet vuonna 2024

 

Liikkuminen

1. Hämeenlinnalaisten 5. ja 8. luokkalaisten fyysinen kunto on Move-testien perusteella kansallisen keskiarvon yläpuolella 

2. Matalan kynnyksen liikuntaryhmiin osallistuneiden oppilaiden määrä ja oppilaista 30 % on osallistunut ryhmiin (liikuntalukkari ja harrastus ihan lähellä-ryhmät)

3. Liikuntavälitunnit on käytössä 80%:lla oppilaista.

Lukutaidon ja kielellisten valmiuksien vahvistaminen

1. 1.-9. luokkalaisten lukutaito on lukuseulan perusteella parempi kuin vuonna 2023   

2. 6. ja 9. vuosiluokkien äidinkielen taidot ovat valtakunnallisten kokeiden mukaan paremmat kuin vuonna 2023 

3. Ero suomen kielen taidossa on kaventunut suomi toisena kielenä- oppilaiden ja suomea äidinkielenään puhuvien oppilaiden välillä.  

4. Kirjasto tavoittaa vuoden aikana kaikki  luokat kirjaston lukutaitoa edistävässä ohjelmassa  mainituilta luokka-asteilta.

Lasten ja nuorten kasvavien tuen tarpeiden ennaltaehkäisy ja tuen tarpeisiin vastaaminen

1. Erityistä tukea tarvitsevien lasten määrä (varhaiskasvatus ja perusopetus)

2.  Tehostettua tukea saavien oppilaiden määrä (varhaiskasvatus ja perusopetus)

3.   Oppilaiden kokemus kiusaamisesta on vähentynyt vuodesta 2023

4. Perusopetuksen oppilaiden poissaolot ovat vähentyneet vuodesta 2023

5. Kaikki saavat perusopetuksen päättötodistuksen

6. Kaikki päättötodistuksen saaneet aloittavat toisen asteen koulutuksessa

Talouden tasapainotus

1. Sivistys- ja hyvinvointilautakunnan keventyminen edellisistä vuosista

2. Lapsimäärän vähentymisestä johtuva käyttömenojen sopeutus

 

Suunnitelmat

 

Keväällä 2024 päivitetään Suunnitelma oppilaiden suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä.

Lukuvuoden aikana laaditaan tai päivitetään seuraavat kaupunkitason suunnitelmat:  

Perusopetuksen yhdenvertaisuus- ja tasa-arvosuunnitelma

Valmiussuunnitelma

Tupakkatuotteiden ja muiden päihteiden käytön ehkäisemisen ja käyttöön puuttumisen toimintamalli 

 

 

 

 

 

 

Koulu
Ei lisäyksiä

YHTENÄISKOULUN YHTEISÖLLISYYS JA YHTEISVOIMA 2025

-hyvinvoiva työyhteisö

-turvalliset ja monipuoliset oppimisympäristöt

-iloiset ja oppivat oppilaat

-hyvät yhteistyösuhteet muihin toimijoihin

-eheät oppimiskokonaisuudet yhteistyössä eri vuosiluokkien kesken

Koulumme tiimien työssä on huomioitu niin valtakunnalliset kuin myös paikalliset kehittämistavoitteet ja painotukset

Lukuvuonna 2024-25 tavoitteita edistetään kehittämistiimien suunnitelmien mukaan: 

1. Lukeva koulu ja kielitietoinen opetus -tiimi vahvistaa lukutaitotyötä yhteistyössä kotien kanssa.

  • Kielitietoisen opetuksen edistäminen on tärkeää moninaistuvassa kouluympäristössä.
  • Kehitämme välituntitoimintaa ja vahvistamme kirjastoyhteistyötä. 

Lukutaidon vahvistaminen eri vuosiluokilla:

1–2-luokat

  • Lukuvartti päivittäin
  • Kaikilla lukudiplomi
  • Ääneen lukeminen kaikille
  • Isot lukevat pienille
  • 15 min. ääneen lukua kotona (aapinen, kirjallisuutta kun jo osaa alkeet)
  • Parilukua
  • Muodostetaan lukupiirit lukutaidon mukaan ja tehdään piireissä ääneen lukua sekä tehtäviä kirjoista. 
  • Lisää kirjailijavierailijoita, työpajoja kirjoittamisesta vierailujen yhteyteen
  • Mahdollisuus lukuvälituntiin
  • Eriytetään sekä alas- että ylöspäin

3–6-luokat

  • Lukuvartti 
  • Kirjastovierailut
  • Kaikilla lukudiplomi
  • Ääneen lukeminen kaikille
  • Isot lukevat pienille
  • Lukuvartti, lukupari, ääneenluku, lukutunnit ja kotikirja. Opettaja tarkkailee lukemisen etenemistä.
  • Muodostetaan lukupiirit ja tehdään piireissä ääneen lukua sekä tehtäviä kirjoista.
  • Kirjavinkkaus kavereille ja kirjaesitelmät
  • Lisää kirjailijavierailijoita, työpajoja kirjoittamisesta vierailujen yhteyteen,
  • Mahdollisuus lukuvälituntiin
  • Eriytetään sekä alas- että ylöspäin
  • Monilukutaidon edistäminen

7–9-luokat

  • Kaikilla lukudiplomiin mahdollisuus
  • Ääneen lukeminen kaikille
  • Isot lukevat pienille
  • Koulukirjasto
  • Lukutunnit
  • Lukuvälkkä
  • Kussakin oppiaineessa keskeisten käsitteiden avaaminen ja vihkoon käsin kirjoittaminen.
  • Lisää kirjailijavierailijoita, työpajoja kirjoittamisesta vierailujen yhteyteen
  • Eriytetään sekä alas- että ylöspäin
  • Monilukutaidon edistäminen

Yleisiä huomioita:

  • Lukemisen eriyttäminen kaikilla luokka-asteilla. Alaspäin eriyttäminen on tehty helpoksi oppikirjoissa ja kirjasto tarjoaa lisää eriyttämisen materiaalia.
  • Laaja-alaiset erityisopettajat tekevät lukutaidon testejä eri luokka-asteilla.
  • Lukumummi ja -vaaritoiminnan hyödyntäminen mahdollisuuksien mukaan.

 

2. TVT-tiimi

  • Koulumme opettajat toteuttavat tvt:n käyttöä opetussuunnitelman mukaisesti.
  • Oppilasagenttitoiminnan jatkuminen ja kehittäminen läpi lukuvuoden.
  • Huolehditaan, että digitutorin osaamista hyödynnetään.
  • Oppilaiden osaamismerkit otetaan käyttöön 1-9 luokilla.
  • Opettajille jaetaan tietoa osaamismerkeistä ja luokanopettajat ja luokanvalvojat huolehtivat oppilaan osaamismerkkien läpi käymisestä.
  • Huolehditaan, että koulun sisäinen tvt-osaamisen tieto jakautuu henkilökunnalle.
  • Henkilökunnan tiedottaminen uusista tvt-asioista Teamsissä HYK-opehuone WIKI tiedostot kansiosta (esimerkiksi tekoälyn hyödyntäminen opetuksessa).

3. Turvallinen toimintaympäristö -tiimi:

  • Suunnitellaan uuteen kouluun oppilaille turvallinen toimintaympäristö.
  • Panostetaan turvallisiin välituntitilanteisiin ja siihen, että riskitilanteita varten on riittävästi harjoiteltu poistumis-ja sisäänlukittautumisharjoitusten avulla.
  • Pyritään yhteistyötahojen avulla myös parantamaan opettajien valmiuksia.
  • Huolehditaan lisäksi, että turvallisuussuunnitelmat ovat ajantasaisessa kunnossa.

4. Kulttuurikasvatus -tiimi

  • Koulun kulttuurikasvatustoiminnalla kehitetään oppilaiden luovaa ajattelua, yritteliäisyyttä ja itsetuntoa sekä vahvistetaan koulun omaleimaisuutta ja me-henkeä.
  • Koulun vuosittaiset juhlat ja perinteet kuuluvat merkittävänä osana kulttuurikasvatukseen samoin kuin erilaiset vierailut kulttuurilaitoksiin ja kouluun tulevat vierailunäytökset ja konsertit.
  • Koulumme noudattaa kaupungin Kulttuuripolku -ohjelmaa.

Tänä vuonna 24-25 kulttuuripolun sisältö on seuraava:

1.lk Teatteriesitys Punahilkan paluu, Red Nose Company (1.-2.4.2025)

2.lk Sibeliuksen syntymäkodissa vierailu

3.lk Suuri kuoroprojekti, Poika joka katseli puiden latvoja -konsertti (10.4.2025)

4.lk Taidemuseovierailu

5.lk Linnanniemen vierailu, eli Hämeen linna ja Museo Militaria

6.lk Itsenäisyyspäivän juhla (5.12.2024)

7.lk Kirjasto - Kuvia ja kuplia -sarjakuvapaja koululla tai kirjastossa

8.lk Taidetestaajat vierailut 2 kpl

9.lk Museo Skogsterin vierailu

Erityisopetuksen pienryhmät ikätason sisältö tai työpaja

1.–9.lk Konsertti joka kouluun -kiertue: Back 2 The Future (28.10.–15.11.2024)

 

5. Tuen tiimi- oppilasta ja henkilökuntaa varten

  • Lukuvuoden aikana kehitetään ja vahvistetaan erityisopetuksen osaamista ja jaetaan osaamista luokan- ja aineenopettajille heidän työnsä tueksi.
  • Tiimi hankkii ajantasaista tietoa kaupungin erilaisista tuen ryhmistä, tekee  yhteistyöstä sidosryhmien kanssa ja tiimin jäseniä toimii yhtyshenkilöinä ja konsultoivina opettajina kaupungin tasolla.
  • Tiimissä valmistaudutaan lainsäädännön uudistuksiin ja sen vaatimiin muutoksiin lain mukaisesti sekä vahvistetaan opetussuunnitelman mukaisia tavoitteita.
  • Lisäksi lukuvuoden aikana luodaan mallia erityisopettajien tuen lisäämisestä luokkatasoissa.
  • Tuen vuosikello päivitetään ja kehitetään yhtenäiskoulun näkökulmasta.Olemassaoleva vuosikello käydään läpi poistamalla ja lisäämällä ohjeistuksia, niin että ne vastaisivat koko koulun käytänteitä tuen asioissa.
  • Tavoitteena on, että tuen vuosikello toimii opetushenkilöstön työkaluna oppilaiden tukemisessa. Vuosikellon myötä oppilaiden tuen tarpeet tulee arvioitua koulussamme yhteisten käytänteiden sekä kaupungin asettamien ohjeistusten mukaisesti. 

Yleis- ja erityisopetuksen yhteistyö:

  • kehitetään ajatusta siitä, että kaikki oppilaat ovat yhteisiä oppilaita ja että koululla olisi  selkeä yhteinen pedagoginen linja ja käytänteet yhteistyössä.
  • yhteinen pedagoginen linja sisältää esim. inklusiivisuuden ajatuksen vahvistamisen.
  • selkeytämme integroinnin käytänteitä yhtenäisemmiksi ja kaikkien opettajien tietoisuutta siitä, miksi pienryhmän oppilaita integroidaan yleisopetuksen ryhmiin sekä integroinnin toimia myös toisinpäin eli yleisopetuksesta pienryhmään eri oppiaineissa. 
  • kehitämme vuosiluokkiin sitomattoman opetuksen (VSOP) ohjeistusta Hämeenlinnan yhteiskoulun henkilökunnalle. Tarkoituksena on tuoda ilmi, milloin ja miten VSOP-opetusta voi hyödyntää käytännössä oppilaan koulupolun tukena.
  • pyrimme huomioimaan opetuksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin osa-alueet sekä mahdolliset huomioitavat seikat VSOP-opetuksessa. 

Oppilaan tehostetun oppilaanohjauksen vuosikellon rakentaminen uusia ja vanhoja toimintatapoja hyödyntäen. 

Kouluohjaajan rooli oppilaan tukemisessa:

  • ajatuksena selkeyttää ohjaajan roolia, vastuualueita ja yhteistyön tapoja opettajien kanssa Hämeenlinnan yhteiskoulussa, oppilaiden tuen näkökulmasta.
  • Ohjaajan roolia, vastuualueita ja työnkuvaa, sekä ohjaajan osaamisen hyödyntämistä työstetään niin alakoulun kuin yläkoulun näkökulmasta. 

 

6. Toimiva koulu -tiimi auttaa koulun käytänteiden kanssa

  • Toimiva koulu-tiimin tehtävänä on löytää arkeen ratkaisuja ja yhteisiä toimintatapoja koulun siirtyessä  yhteisiin tiloihin Hätilään.
  • Tavoitteena on kehittää yhdessä lliikkuva koulu-tiimin kanssa esimerkiksi toimivia välituntiaktiviteettejä, jotka edesauttavat yhteisöllisyyttä ja motivoivat oppilaita liikkumaan yhdessä.
  • Tiimin tavoitteena on myös löytää henkilökunnalle yhteiset ja toimivat säännöt sekä ohjelmoida heille vapaaehtoisia, liikunnallisia hetkiä työpäivän päätteeksi.
  • Tiimin tehtävänä on reagoida koulun arjessa havaittuihin haasteisiin, ja kehittää ratkaisuja niihin. Esimerkiksi toimivan sisäisen viestinnän kehittäminen koko kouluun on yksi tiimin haasteista.
  • Lisäksi tiimi päivittää sijais-/perehdytyskansiota aina tarpeen tullen. 

7. Liikkuva koulu -tiimi kannustaa ja innostaa liikkumaan

  • Liikkuva koulu -tiimin tavoitteena on lisätä oppilaiden ja henkilökunnan liikuntaa ja liikkumista sekä koulupäivän aikana että koulu- ja työmatkoilla.
  • Tiimissä yritetään kehittää liikuntaan ja liikkumiseen kannustavia ja innostavia toimintatapoja.
  • Tiimissä kehitetään mm. välituntiliikuntaa: salivälitunteja, välituntivälineitä, välkkäri-toimintaa, liikunnallisia välituntihaasteita, kännykättömiä välitunteja jne.
  • Tavoitteena on myös tarjota vinkkejä toiminnalliseen oppimiseen ja opetukseen sekä kannustaa taukojumppatoimintaan.
  • Tärkeä tavoite on kannustaa koulu- ja työmatkojen kulkemiseen kävellen tai polkupyöräillen.
  • Tiimi järjestää myös erilaisia liikunnallisia tempauksia, haasteita ja teemapäiviä.
  • Tiimi pyrkii kehittämään koulujen välistä kilpailutoimintaa ja tekemään yhteistyötä paikallisten urheiluseurojen ja muiden liikunnallisten toimijoiden kanssa.

8. Osallisuustiimi

  • Oppilaiden äänen saaminen kuuluviin vahvemmin ->miten huomioidaan luokkien terveiset ja toiveet? Oppilaskunnan terveiset myös takaisin luokkaan päin​

  • Oppilaskunnalle aikaa oppituntien aikana suunnitella toimintaa -> ei aina tauon ja välitunnin aikana​

  • Kiusaamisen ehkäisyn toimintamalli ja vuosikello sekä kiusaamiskysely​

  • Vertaissovittelun kehittäminen

  • Perinteet: 1.luokkalaisten vastaanotto – 9.luokkalainen ojentaa Aapisen jne.​

  • Info-TV:n käyttö oman koulun asioihin: tiedotteet, viikon tapahtumia, ruokalistat, oppilastöiden esittelyä​

  • Teemapäivän järjestelyt: : joka toinen vuosi Talent/Mun juttu vuoronperään vappuaaton lyhennettyinä päivinä

 

Lisäksi koulussamme on luokkatasotiimit 1-2, 3-4, 5-6, 7, 8 ja 9. 

Luokkasotiimien kehittämistavoitteet:

  • Yhteisopettajuus ja luokanvalvojatyön kehittäminen 
  • Monialaisten oppimiskokonaisuuden kehittäminen monilukutaitoon. Oppiaineista mukana biologia, maantieto, historia ja matematiikka
  • Oppilaiden osallisuuden lisääminen luokkatasolla
  • Yhteisöllisyyden lisääminen luokkatasolla

Yhteisöllisyyden kehittäminen

  • Yhteisöllisyyden kehittäminen mahdollistuu yhteisten tilojen kautta​

  • Yhteisöllisyyttä rakennetaan yhteisessä toimintaympäristössä ​

  • Toimintaympäristössä huomioidaan lämpimät ihmissuhteet, kuulluksi tuleminen ja osallisuus, selkeys ja ennakoitavuus, ilo sekä osaaminen ja taitojen tuki​

  • Yhteisöllisyyttä kehitetään oppilaiden, työyhteisön jäsenten, huoltajien ja monialaisten yhteistyökumppaneiden näkökulmasta​

  • Hyvinvoinnin ja tuen vuosikellon toimenpiteet tukevat yhteisöllisyyttä​