2.2 Lukuvuoden 2025-2026 tavoitteet, teemat ja toimenpiteet
YHTENÄISKOULUN YHTEISÖLLISYYS JA YHTEISVOIMA 2025-26
• hyvinvoiva työyhteisö
• turvalliset ja monipuoliset oppimisympäristöt
• iloiset ja oppivat oppilaat
• hyvät yhteistyösuhteet muihin toimijoihin
• eheät oppimiskokonaisuudet yhteistyössä eri vuosiluokkien kesken
• Koulumme tiimien työssä on huomioitu niin valtakunnalliset kuin myös paikalliset kehittämistavoitteet ja painotukset
Lukuvuonna 2025-26 tavoitteita edistetään kehittämistiimien suunnitelmien mukaan:
1. Lukeva koulu ja kielitietoinen opetus -tiimi vahvistaa lukutaitotyötä yhteistyössä kotien kanssa.
• Kielitietoisen opetuksen edistäminen on tärkeää moninaistuvassa kouluympäristössä.
• Kehitämme välituntitoimintaa ja vahvistamme kirjastoyhteistyötä.
Lukutaidon vahvistaminen eri vuosiluokilla:
1–2-luokat
• Lukuvartti päivittäin
• Kaikilla lukudiplomi
• Ääneen lukeminen kaikille
• Isot lukevat pienille.
• Päivittäin 15 min. ääneen lukua kotona (aapinen, kirjallisuutta kun jo osaa alkeet)
• Parilukua
• Muodostetaan lukupiirit lukutaidon mukaan ja tehdään piireissä ääneen lukua sekä tehtäviä kirjoista.
• Kirjailijavierailijoita, työpajoja kirjoittamisesta vierailujen yhteyteen mahdollisuuksien mukaan
• Mahdollisuus lukuvälituntiin
• Eriytetään sekä alas- että ylöspäin
• Mahdollisuuksien mukaan lukumummitoimintaa
• Vaihtuvaa luettavaa tarjolla
• Monilukutaidon edistäminen
3–6-luokat
• Kirjastovierailut
• Kaikilla lukudiplomi
• Ääneen lukeminen kaikille
• Isot lukevat pienille
• Lukuvartti, lukupari, ääneenluku, lukutunnit ja kotikirja
• Muodostetaan lukupiirit ja tehdään piireissä ääneen lukua sekä tehtäviä kirjoista.
• Kirjavinkkaus kavereille ja kirjaesitelmät
• Kirjailijavierailijoita, työpajoja kirjoittamisesta vierailujen yhteyteen
• Lukuvälitunti
• Eriytetään sekä alas- että ylöspäin
• Monilukutaidon edistäminen
• Vaihtuvaa luettavaa tarjolla
• Mahdollisuuksien mukaan lukumummitoimintaa
• Kussakin oppiaineessa keskeisten käsitteiden avaaminen ja vihkoon käsin kirjoittaminen
7–9-luokat
• Kaikilla lukudiplomiin mahdollisuus
• Isot lukevat pienille
• Koulukirjasto
• Lukutunnit
• Lukuvälkkä
• Kussakin oppiaineessa keskeisten käsitteiden avaaminen ja vihkoon käsin kirjoittaminen
• Kirjailijavierailijoita, työpajoja kirjoittamisesta vierailujen yhteyteen
• Eriytetään sekä alas- että ylöspäin
• Monilukutaidon edistäminen
Yleisiä huomioita:
• Lukemisen eriyttäminen kaikilla luokka-asteilla on tärkeää. Alaspäin eriyttäminen on helppoa oppikirjojen materiaaleilla ja kirjasto ja verkko (mm. freeed) tarjoaa lisää eriyttämisen materiaalia.
• Erityisopettajat tekevät lukutaidon testejä eri luokka-asteilla.
2. TVT-tiimi
• Koulumme opettajat toteuttavat tvt:n käyttöä opetussuunnitelman mukaisesti.
• Oppilasagenttitoiminnan jatkuminen ja kehittäminen läpi lukuvuoden.
• Huolehditaan, että digitutorin osaamista hyödynnetään.
• Oppilaiden osaamismerkit otetaan käyttöön 1-9 luokilla.
• Opettajille jaetaan tietoa osaamismerkeistä ja luokanopettajat ja luokanvalvojat huolehtivat oppilaan osaamismerkkien läpi käymisestä.
• Huolehditaan, että koulun sisäinen tvt-osaamisen tieto jakautuu henkilökunnalle.
• Henkilökunnan tiedottaminen uusista tvt-asioista Teamsissä HYK-opehuone WIKI tiedostot kansiosta (esimerkiksi tekoälyn hyödyntäminen opetuksessa).
3. Turvallinen toimintaympäristö -tiimi:
• Suunnitellaan uuteen kouluun oppilaille turvallinen toimintaympäristö.
• Panostetaan turvallisiin välituntitilanteisiin ja siihen, että riskitilanteita varten on riittävästi harjoiteltu poistumis-ja sisäänlukittautumisharjoitusten avulla.
• Pyritään yhteistyötahojen avulla myös parantamaan opettajien valmiuksia.
• Huolehditaan lisäksi, että turvallisuussuunnitelmat ovat ajantasaisessa kunnossa.
4. Kulttuurikasvatus -tiimi
• Koulun kulttuurikasvatustoiminnalla kehitetään oppilaiden luovaa ajattelua, yritteliäisyyttä ja itsetuntoa sekä vahvistetaan koulun omaleimaisuutta ja me-henkeä.
• Koulun vuosittaiset juhlat ja perinteet kuuluvat merkittävänä osana kulttuurikasvatukseen samoin kuin erilaiset vierailut kulttuurilaitoksiin ja kouluun tulevat vierailunäytökset ja konsertit.
• Koulumme noudattaa kaupungin Kulttuuripolku -ohjelmaa.
Kulttuuripolun sisältö on seuraava:
1.lk Teatteriesitys
2.lk Sibeliuksen syntymäkodissa vierailu
3.lk Suuri kuoroprojekti, Poika joka katseli puiden latvoja -konsertti
4.lk Taidemuseovierailu
5.lk Linnanniemen vierailu, eli Hämeen linna ja Museo Militaria
6.lk Itsenäisyyspäivän juhla
7.lk Kirjasto - Kuvia ja kuplia -sarjakuvapaja koululla tai kirjastossa
8.lk Taidetestaajat vierailut 2 kpl
9.lk Museo Skogsterin vierailu
Erityisopetuksen pienryhmät ikätason sisältö tai työpaja
1.–9.lk Konsertti joka kouluun -kiertue
5. Liikkuva koulu -tiimi kannustaa ja innostaa liikkumaan
• Liikkuva koulu -tiimin tavoitteena on lisätä oppilaiden ja henkilökunnan liikuntaa ja liikkumista sekä koulupäivän aikana että koulu- ja työmatkoilla.
• Tiimissä yritetään kehittää liikuntaan ja liikkumiseen kannustavia ja innostavia toimintatapoja.
• Tiimissä kehitetään mm. välituntiliikuntaa: salivälitunteja, välituntivälineitä, välkkäri-toimintaa, liikunnallisia välituntihaasteita, kännykättömiä välitunteja jne.
• Tavoitteena on myös tarjota vinkkejä toiminnalliseen oppimiseen ja opetukseen sekä kannustaa taukojumppatoimintaan.
• Tärkeä tavoite on kannustaa koulu- ja työmatkojen kulkemiseen kävellen tai polkupyöräillen.
• Tiimi järjestää myös erilaisia liikunnallisia tempauksia, haasteita ja teemapäiviä.
• Tiimi pyrkii kehittämään koulujen välistä kilpailutoimintaa ja tekemään yhteistyötä paikallisten urheiluseurojen ja muiden liikunnallisten toimijoiden kanssa
6. Osallisuustiimi
• Osallisuus näkyy koulussamme mm. oppilaskunnan aktiivisena toimintana. Tavoitteena on kannustaa oppilaita vaikuttamaan oman kouluyhteisön ja kaupungin asioihin.
• Erilaiset osallistavat teemapäivät vahvistavat yhteisöllisyyttä ja oppilaiden omistajuutta omasta koulunkäynnistään.
• Oppilasagenttitoiminta osallistaa oppilaita toimimaan koulun teknologiataitureina.
• Tukioppilastoiminnan avulla pyritään vaikuttamaan mm. kouluviihtyvyyteen ja kiusaamisen ennaltaehkäisyyn.
• Välkkäritoiminnan avulla lisätään isojen ja pienten oppilaiden yhteistoimintaa ja aktiivisuutta.
• Kummioppilastoiminnan avulla lisätään eri ikäisten lasten yhteistoimintaa.
• Tiimin tavoitteena on vahvistaa ja kehittää yhteistyötä vanhempainyhdistyksen kanssa.
• Verso-toiminnan käynnistäminen. Vertaissovittelun avulla lisätään oppilaiden osallisuutta mahdollisten ristiriitatilanteiden selvittelyssä.
• Kiusaamiskyselyt toteutetaan syys- ja kevätlukukauden aikana. Tavoitteena on kiusaamisen ehkäiseminen, tehokas puuttuminen kiusaamistilanteisiin sekä jatkuva seuranta.
7. Kestävä koulu-tiimi
- Tavoitteena tänä vuonna ideoida ja käynnistää koulussa kestävän kehityksen mukaista toimintaa ja tehdä aihetta näkyväksi
- Koulun kierrätysasiat ja ruokahävikki
- Steam-toiminta
- Kestävän kehityksen vuosikello: luoda erilaisiin ympäristöaiheisiin teemapäiviin materiaalia ja tehdään näitä näkyviksi koulussa
- > esim. Earth Hour, ylikulutuspäivä, luonnon monimuotoisuuden päivä, Suomen lasten metsäretkipäivä
Lisäksi koulussamme on luokkatasotiimit 1-2, 3-4, 5-6, 7, 8 ja 9.
Luokkasotiimien kehittämistavoitteet:
• Yhteisopettajuus ja luokanvalvojatyön kehittäminen
• Monialaisten oppimiskokonaisuuden kehittäminen monilukutaitoon. Oppiaineista mukana biologia, maantieto, historia ja matematiikka
• Oppilaiden osallisuuden lisääminen luokkatasolla
• Yhteisöllisyyden lisääminen luokkatasolla
Yhteisöllisyyden kehittäminen
• Yhteisöllisyyden kehittäminen mahdollistuu yhteisten tilojen kautta
• Yhteisöllisyyttä rakennetaan yhteisessä toimintaympäristössä
• Toimintaympäristössä huomioidaan lämpimät ihmissuhteet, kuulluksi tuleminen ja osallisuus, selkeys ja ennakoitavuus, ilo sekä osaaminen ja taitojen tuki
• Yhteisöllisyyttä kehitetään oppilaiden, työyhteisön jäsenten, huoltajien ja monialaisten yhteistyökumppaneiden näkökulmasta
• Hyvinvoinnin ja tuen vuosikellon toimenpiteet tukevat yhteisöllisyyttä