YHTENÄISKOULUN YHTEISÖLLISYYS JA YHTEISVOIMA 2025
-hyvinvoiva työyhteisö
-turvalliset ja monipuoliset oppimisympäristöt
-iloiset ja oppivat oppilaat
-hyvät yhteistyösuhteet muihin toimijoihin
-eheät oppimiskokonaisuudet yhteistyössä eri vuosiluokkien kesken
Koulumme tiimien työssä on huomioitu niin valtakunnalliset kuin myös paikalliset kehittämistavoitteet ja painotukset
Lukuvuonna 2024-25 tavoitteita edistetään kehittämistiimien suunnitelmien mukaan:
1. Lukeva koulu ja kielitietoinen opetus -tiimi vahvistaa lukutaitotyötä yhteistyössä kotien kanssa.
- Kielitietoisen opetuksen edistäminen on tärkeää moninaistuvassa kouluympäristössä.
- Kehitämme välituntitoimintaa ja vahvistamme kirjastoyhteistyötä.
Lukutaidon vahvistaminen eri vuosiluokilla:
1–2-luokat
- Lukuvartti päivittäin
- Kaikilla lukudiplomi
- Ääneen lukeminen kaikille
- Isot lukevat pienille
- 15 min. ääneen lukua kotona (aapinen, kirjallisuutta kun jo osaa alkeet)
- Parilukua
- Muodostetaan lukupiirit lukutaidon mukaan ja tehdään piireissä ääneen lukua sekä tehtäviä kirjoista.
- Lisää kirjailijavierailijoita, työpajoja kirjoittamisesta vierailujen yhteyteen
- Mahdollisuus lukuvälituntiin
- Eriytetään sekä alas- että ylöspäin
3–6-luokat
- Lukuvartti
- Kirjastovierailut
- Kaikilla lukudiplomi
- Ääneen lukeminen kaikille
- Isot lukevat pienille
- Lukuvartti, lukupari, ääneenluku, lukutunnit ja kotikirja. Opettaja tarkkailee lukemisen etenemistä.
- Muodostetaan lukupiirit ja tehdään piireissä ääneen lukua sekä tehtäviä kirjoista.
- Kirjavinkkaus kavereille ja kirjaesitelmät
- Lisää kirjailijavierailijoita, työpajoja kirjoittamisesta vierailujen yhteyteen,
- Mahdollisuus lukuvälituntiin
- Eriytetään sekä alas- että ylöspäin
- Monilukutaidon edistäminen
7–9-luokat
- Kaikilla lukudiplomiin mahdollisuus
- Ääneen lukeminen kaikille
- Isot lukevat pienille
- Koulukirjasto
- Lukutunnit
- Lukuvälkkä
- Kussakin oppiaineessa keskeisten käsitteiden avaaminen ja vihkoon käsin kirjoittaminen.
- Lisää kirjailijavierailijoita, työpajoja kirjoittamisesta vierailujen yhteyteen
- Eriytetään sekä alas- että ylöspäin
- Monilukutaidon edistäminen
Yleisiä huomioita:
- Lukemisen eriyttäminen kaikilla luokka-asteilla. Alaspäin eriyttäminen on tehty helpoksi oppikirjoissa ja kirjasto tarjoaa lisää eriyttämisen materiaalia.
- Laaja-alaiset erityisopettajat tekevät lukutaidon testejä eri luokka-asteilla.
- Lukumummi ja -vaaritoiminnan hyödyntäminen mahdollisuuksien mukaan.
2. TVT-tiimi
- Koulumme opettajat toteuttavat tvt:n käyttöä opetussuunnitelman mukaisesti.
- Oppilasagenttitoiminnan jatkuminen ja kehittäminen läpi lukuvuoden.
- Huolehditaan, että digitutorin osaamista hyödynnetään.
- Oppilaiden osaamismerkit otetaan käyttöön 1-9 luokilla.
- Opettajille jaetaan tietoa osaamismerkeistä ja luokanopettajat ja luokanvalvojat huolehtivat oppilaan osaamismerkkien läpi käymisestä.
- Huolehditaan, että koulun sisäinen tvt-osaamisen tieto jakautuu henkilökunnalle.
- Henkilökunnan tiedottaminen uusista tvt-asioista Teamsissä HYK-opehuone WIKI tiedostot kansiosta (esimerkiksi tekoälyn hyödyntäminen opetuksessa).
3. Turvallinen toimintaympäristö -tiimi:
- Suunnitellaan uuteen kouluun oppilaille turvallinen toimintaympäristö.
- Panostetaan turvallisiin välituntitilanteisiin ja siihen, että riskitilanteita varten on riittävästi harjoiteltu poistumis-ja sisäänlukittautumisharjoitusten avulla.
- Pyritään yhteistyötahojen avulla myös parantamaan opettajien valmiuksia.
- Huolehditaan lisäksi, että turvallisuussuunnitelmat ovat ajantasaisessa kunnossa.
4. Kulttuurikasvatus -tiimi
- Koulun kulttuurikasvatustoiminnalla kehitetään oppilaiden luovaa ajattelua, yritteliäisyyttä ja itsetuntoa sekä vahvistetaan koulun omaleimaisuutta ja me-henkeä.
- Koulun vuosittaiset juhlat ja perinteet kuuluvat merkittävänä osana kulttuurikasvatukseen samoin kuin erilaiset vierailut kulttuurilaitoksiin ja kouluun tulevat vierailunäytökset ja konsertit.
- Koulumme noudattaa kaupungin Kulttuuripolku -ohjelmaa.
Tänä vuonna 24-25 kulttuuripolun sisältö on seuraava:
1.lk Teatteriesitys Punahilkan paluu, Red Nose Company (1.-2.4.2025)
2.lk Sibeliuksen syntymäkodissa vierailu
3.lk Suuri kuoroprojekti, Poika joka katseli puiden latvoja -konsertti (10.4.2025)
4.lk Taidemuseovierailu
5.lk Linnanniemen vierailu, eli Hämeen linna ja Museo Militaria
6.lk Itsenäisyyspäivän juhla (5.12.2024)
7.lk Kirjasto - Kuvia ja kuplia -sarjakuvapaja koululla tai kirjastossa
8.lk Taidetestaajat vierailut 2 kpl
9.lk Museo Skogsterin vierailu
Erityisopetuksen pienryhmät ikätason sisältö tai työpaja
1.–9.lk Konsertti joka kouluun -kiertue: Back 2 The Future (28.10.–15.11.2024)
5. Tuen tiimi- oppilasta ja henkilökuntaa varten
- Lukuvuoden aikana kehitetään ja vahvistetaan erityisopetuksen osaamista ja jaetaan osaamista luokan- ja aineenopettajille heidän työnsä tueksi.
- Tiimi hankkii ajantasaista tietoa kaupungin erilaisista tuen ryhmistä, tekee yhteistyöstä sidosryhmien kanssa ja tiimin jäseniä toimii yhtyshenkilöinä ja konsultoivina opettajina kaupungin tasolla.
- Tiimissä valmistaudutaan lainsäädännön uudistuksiin ja sen vaatimiin muutoksiin lain mukaisesti sekä vahvistetaan opetussuunnitelman mukaisia tavoitteita.
- Lisäksi lukuvuoden aikana luodaan mallia erityisopettajien tuen lisäämisestä luokkatasoissa.
- Tuen vuosikello päivitetään ja kehitetään yhtenäiskoulun näkökulmasta.Olemassaoleva vuosikello käydään läpi poistamalla ja lisäämällä ohjeistuksia, niin että ne vastaisivat koko koulun käytänteitä tuen asioissa.
- Tavoitteena on, että tuen vuosikello toimii opetushenkilöstön työkaluna oppilaiden tukemisessa. Vuosikellon myötä oppilaiden tuen tarpeet tulee arvioitua koulussamme yhteisten käytänteiden sekä kaupungin asettamien ohjeistusten mukaisesti.
Yleis- ja erityisopetuksen yhteistyö:
- kehitetään ajatusta siitä, että kaikki oppilaat ovat yhteisiä oppilaita ja että koululla olisi selkeä yhteinen pedagoginen linja ja käytänteet yhteistyössä.
- yhteinen pedagoginen linja sisältää esim. inklusiivisuuden ajatuksen vahvistamisen.
- selkeytämme integroinnin käytänteitä yhtenäisemmiksi ja kaikkien opettajien tietoisuutta siitä, miksi pienryhmän oppilaita integroidaan yleisopetuksen ryhmiin sekä integroinnin toimia myös toisinpäin eli yleisopetuksesta pienryhmään eri oppiaineissa.
- kehitämme vuosiluokkiin sitomattoman opetuksen (VSOP) ohjeistusta Hämeenlinnan yhteiskoulun henkilökunnalle. Tarkoituksena on tuoda ilmi, milloin ja miten VSOP-opetusta voi hyödyntää käytännössä oppilaan koulupolun tukena.
- pyrimme huomioimaan opetuksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin osa-alueet sekä mahdolliset huomioitavat seikat VSOP-opetuksessa.
Oppilaan tehostetun oppilaanohjauksen vuosikellon rakentaminen uusia ja vanhoja toimintatapoja hyödyntäen.
Kouluohjaajan rooli oppilaan tukemisessa:
- ajatuksena selkeyttää ohjaajan roolia, vastuualueita ja yhteistyön tapoja opettajien kanssa Hämeenlinnan yhteiskoulussa, oppilaiden tuen näkökulmasta.
- Ohjaajan roolia, vastuualueita ja työnkuvaa, sekä ohjaajan osaamisen hyödyntämistä työstetään niin alakoulun kuin yläkoulun näkökulmasta.
6. Toimiva koulu -tiimi auttaa koulun käytänteiden kanssa
- Toimiva koulu-tiimin tehtävänä on löytää arkeen ratkaisuja ja yhteisiä toimintatapoja koulun siirtyessä yhteisiin tiloihin Hätilään.
- Tavoitteena on kehittää yhdessä lliikkuva koulu-tiimin kanssa esimerkiksi toimivia välituntiaktiviteettejä, jotka edesauttavat yhteisöllisyyttä ja motivoivat oppilaita liikkumaan yhdessä.
- Tiimin tavoitteena on myös löytää henkilökunnalle yhteiset ja toimivat säännöt sekä ohjelmoida heille vapaaehtoisia, liikunnallisia hetkiä työpäivän päätteeksi.
- Tiimin tehtävänä on reagoida koulun arjessa havaittuihin haasteisiin, ja kehittää ratkaisuja niihin. Esimerkiksi toimivan sisäisen viestinnän kehittäminen koko kouluun on yksi tiimin haasteista.
- Lisäksi tiimi päivittää sijais-/perehdytyskansiota aina tarpeen tullen.
7. Liikkuva koulu -tiimi kannustaa ja innostaa liikkumaan
- Liikkuva koulu -tiimin tavoitteena on lisätä oppilaiden ja henkilökunnan liikuntaa ja liikkumista sekä koulupäivän aikana että koulu- ja työmatkoilla.
- Tiimissä yritetään kehittää liikuntaan ja liikkumiseen kannustavia ja innostavia toimintatapoja.
- Tiimissä kehitetään mm. välituntiliikuntaa: salivälitunteja, välituntivälineitä, välkkäri-toimintaa, liikunnallisia välituntihaasteita, kännykättömiä välitunteja jne.
- Tavoitteena on myös tarjota vinkkejä toiminnalliseen oppimiseen ja opetukseen sekä kannustaa taukojumppatoimintaan.
- Tärkeä tavoite on kannustaa koulu- ja työmatkojen kulkemiseen kävellen tai polkupyöräillen.
- Tiimi järjestää myös erilaisia liikunnallisia tempauksia, haasteita ja teemapäiviä.
- Tiimi pyrkii kehittämään koulujen välistä kilpailutoimintaa ja tekemään yhteistyötä paikallisten urheiluseurojen ja muiden liikunnallisten toimijoiden kanssa.
8. Osallisuustiimi
-
Oppilaiden äänen saaminen kuuluviin vahvemmin ->miten huomioidaan luokkien terveiset ja toiveet? Oppilaskunnan terveiset myös takaisin luokkaan päin
-
Oppilaskunnalle aikaa oppituntien aikana suunnitella toimintaa -> ei aina tauon ja välitunnin aikana
-
Kiusaamisen ehkäisyn toimintamalli ja vuosikello sekä kiusaamiskysely
-
Vertaissovittelun kehittäminen
-
Perinteet: 1.luokkalaisten vastaanotto – 9.luokkalainen ojentaa Aapisen jne.
-
Info-TV:n käyttö oman koulun asioihin: tiedotteet, viikon tapahtumia, ruokalistat, oppilastöiden esittelyä
-
Teemapäivän järjestelyt: : joka toinen vuosi Talent/Mun juttu vuoronperään vappuaaton lyhennettyinä päivinä
Lisäksi koulussamme on luokkatasotiimit 1-2, 3-4, 5-6, 7, 8 ja 9.
Luokkasotiimien kehittämistavoitteet:
- Yhteisopettajuus ja luokanvalvojatyön kehittäminen
- Monialaisten oppimiskokonaisuuden kehittäminen monilukutaitoon. Oppiaineista mukana biologia, maantieto, historia ja matematiikka
- Oppilaiden osallisuuden lisääminen luokkatasolla
- Yhteisöllisyyden lisääminen luokkatasolla
Yhteisöllisyyden kehittäminen
-
Yhteisöllisyyden kehittäminen mahdollistuu yhteisten tilojen kautta
-
Yhteisöllisyyttä rakennetaan yhteisessä toimintaympäristössä
-
Toimintaympäristössä huomioidaan lämpimät ihmissuhteet, kuulluksi tuleminen ja osallisuus, selkeys ja ennakoitavuus, ilo sekä osaaminen ja taitojen tuki
-
Yhteisöllisyyttä kehitetään oppilaiden, työyhteisön jäsenten, huoltajien ja monialaisten yhteistyökumppaneiden näkökulmasta
-
Hyvinvoinnin ja tuen vuosikellon toimenpiteet tukevat yhteisöllisyyttä
YHTENÄISKOULUN YHTEISÖLLISYYS JA YHTEISVOIMA 2025
-hyvinvoiva työyhteisö
-turvalliset ja monipuoliset oppimisympäristöt
-iloiset ja oppivat oppilaat
-hyvät yhteistyösuhteet muihin toimijoihin
-eheät oppimiskokonaisuudet yhteistyössä eri vuosiluokkien kesken
Koulumme tiimien työssä on huomioitu niin valtakunnalliset kuin myös paikalliset kehittämistavoitteet ja painotukset
Lukuvuonna 2024-25 tavoitteita edistetään kehittämistiimien suunnitelmien mukaan:
1. Lukeva koulu ja kielitietoinen opetus -tiimi vahvistaa lukutaitotyötä yhteistyössä kotien kanssa.
- Kielitietoisen opetuksen edistäminen on tärkeää moninaistuvassa kouluympäristössä.
- Kehitämme välituntitoimintaa ja vahvistamme kirjastoyhteistyötä.
Lukutaidon vahvistaminen eri vuosiluokilla:
1–2-luokat
- Lukuvartti päivittäin
- Kaikilla lukudiplomi
- Ääneen lukeminen kaikille
- Isot lukevat pienille
- 15 min. ääneen lukua kotona (aapinen, kirjallisuutta kun jo osaa alkeet)
- Parilukua
- Muodostetaan lukupiirit lukutaidon mukaan ja tehdään piireissä ääneen lukua sekä tehtäviä kirjoista.
- Lisää kirjailijavierailijoita, työpajoja kirjoittamisesta vierailujen yhteyteen
- Mahdollisuus lukuvälituntiin
- Eriytetään sekä alas- että ylöspäin
3–6-luokat
- Lukuvartti
- Kirjastovierailut
- Kaikilla lukudiplomi
- Ääneen lukeminen kaikille
- Isot lukevat pienille
- Lukuvartti, lukupari, ääneenluku, lukutunnit ja kotikirja. Opettaja tarkkailee lukemisen etenemistä.
- Muodostetaan lukupiirit ja tehdään piireissä ääneen lukua sekä tehtäviä kirjoista.
- Kirjavinkkaus kavereille ja kirjaesitelmät
- Lisää kirjailijavierailijoita, työpajoja kirjoittamisesta vierailujen yhteyteen,
- Mahdollisuus lukuvälituntiin
- Eriytetään sekä alas- että ylöspäin
- Monilukutaidon edistäminen
7–9-luokat
- Kaikilla lukudiplomiin mahdollisuus
- Ääneen lukeminen kaikille
- Isot lukevat pienille
- Koulukirjasto
- Lukutunnit
- Lukuvälkkä
- Kussakin oppiaineessa keskeisten käsitteiden avaaminen ja vihkoon käsin kirjoittaminen.
- Lisää kirjailijavierailijoita, työpajoja kirjoittamisesta vierailujen yhteyteen
- Eriytetään sekä alas- että ylöspäin
- Monilukutaidon edistäminen
Yleisiä huomioita:
- Lukemisen eriyttäminen kaikilla luokka-asteilla. Alaspäin eriyttäminen on tehty helpoksi oppikirjoissa ja kirjasto tarjoaa lisää eriyttämisen materiaalia.
- Laaja-alaiset erityisopettajat tekevät lukutaidon testejä eri luokka-asteilla.
- Lukumummi ja -vaaritoiminnan hyödyntäminen mahdollisuuksien mukaan.
2. TVT-tiimi
- Koulumme opettajat toteuttavat tvt:n käyttöä opetussuunnitelman mukaisesti.
- Oppilasagenttitoiminnan jatkuminen ja kehittäminen läpi lukuvuoden.
- Huolehditaan, että digitutorin osaamista hyödynnetään.
- Oppilaiden osaamismerkit otetaan käyttöön 1-9 luokilla.
- Opettajille jaetaan tietoa osaamismerkeistä ja luokanopettajat ja luokanvalvojat huolehtivat oppilaan osaamismerkkien läpi käymisestä.
- Huolehditaan, että koulun sisäinen tvt-osaamisen tieto jakautuu henkilökunnalle.
- Henkilökunnan tiedottaminen uusista tvt-asioista Teamsissä HYK-opehuone WIKI tiedostot kansiosta (esimerkiksi tekoälyn hyödyntäminen opetuksessa).
3. Turvallinen toimintaympäristö -tiimi:
- Suunnitellaan uuteen kouluun oppilaille turvallinen toimintaympäristö.
- Panostetaan turvallisiin välituntitilanteisiin ja siihen, että riskitilanteita varten on riittävästi harjoiteltu poistumis-ja sisäänlukittautumisharjoitusten avulla.
- Pyritään yhteistyötahojen avulla myös parantamaan opettajien valmiuksia.
- Huolehditaan lisäksi, että turvallisuussuunnitelmat ovat ajantasaisessa kunnossa.
4. Kulttuurikasvatus -tiimi
- Koulun kulttuurikasvatustoiminnalla kehitetään oppilaiden luovaa ajattelua, yritteliäisyyttä ja itsetuntoa sekä vahvistetaan koulun omaleimaisuutta ja me-henkeä.
- Koulun vuosittaiset juhlat ja perinteet kuuluvat merkittävänä osana kulttuurikasvatukseen samoin kuin erilaiset vierailut kulttuurilaitoksiin ja kouluun tulevat vierailunäytökset ja konsertit.
- Koulumme noudattaa kaupungin Kulttuuripolku -ohjelmaa.
Tänä vuonna 24-25 kulttuuripolun sisältö on seuraava:
1.lk Teatteriesitys Punahilkan paluu, Red Nose Company (1.-2.4.2025)
2.lk Sibeliuksen syntymäkodissa vierailu
3.lk Suuri kuoroprojekti, Poika joka katseli puiden latvoja -konsertti (10.4.2025)
4.lk Taidemuseovierailu
5.lk Linnanniemen vierailu, eli Hämeen linna ja Museo Militaria
6.lk Itsenäisyyspäivän juhla (5.12.2024)
7.lk Kirjasto - Kuvia ja kuplia -sarjakuvapaja koululla tai kirjastossa
8.lk Taidetestaajat vierailut 2 kpl
9.lk Museo Skogsterin vierailu
Erityisopetuksen pienryhmät ikätason sisältö tai työpaja
1.–9.lk Konsertti joka kouluun -kiertue: Back 2 The Future (28.10.–15.11.2024)
5. Tuen tiimi- oppilasta ja henkilökuntaa varten
- Lukuvuoden aikana kehitetään ja vahvistetaan erityisopetuksen osaamista ja jaetaan osaamista luokan- ja aineenopettajille heidän työnsä tueksi.
- Tiimi hankkii ajantasaista tietoa kaupungin erilaisista tuen ryhmistä, tekee yhteistyöstä sidosryhmien kanssa ja tiimin jäseniä toimii yhtyshenkilöinä ja konsultoivina opettajina kaupungin tasolla.
- Tiimissä valmistaudutaan lainsäädännön uudistuksiin ja sen vaatimiin muutoksiin lain mukaisesti sekä vahvistetaan opetussuunnitelman mukaisia tavoitteita.
- Lisäksi lukuvuoden aikana luodaan mallia erityisopettajien tuen lisäämisestä luokkatasoissa.
- Tuen vuosikello päivitetään ja kehitetään yhtenäiskoulun näkökulmasta.Olemassaoleva vuosikello käydään läpi poistamalla ja lisäämällä ohjeistuksia, niin että ne vastaisivat koko koulun käytänteitä tuen asioissa.
- Tavoitteena on, että tuen vuosikello toimii opetushenkilöstön työkaluna oppilaiden tukemisessa. Vuosikellon myötä oppilaiden tuen tarpeet tulee arvioitua koulussamme yhteisten käytänteiden sekä kaupungin asettamien ohjeistusten mukaisesti.
Yleis- ja erityisopetuksen yhteistyö:
- kehitetään ajatusta siitä, että kaikki oppilaat ovat yhteisiä oppilaita ja että koululla olisi selkeä yhteinen pedagoginen linja ja käytänteet yhteistyössä.
- yhteinen pedagoginen linja sisältää esim. inklusiivisuuden ajatuksen vahvistamisen.
- selkeytämme integroinnin käytänteitä yhtenäisemmiksi ja kaikkien opettajien tietoisuutta siitä, miksi pienryhmän oppilaita integroidaan yleisopetuksen ryhmiin sekä integroinnin toimia myös toisinpäin eli yleisopetuksesta pienryhmään eri oppiaineissa.
- kehitämme vuosiluokkiin sitomattoman opetuksen (VSOP) ohjeistusta Hämeenlinnan yhteiskoulun henkilökunnalle. Tarkoituksena on tuoda ilmi, milloin ja miten VSOP-opetusta voi hyödyntää käytännössä oppilaan koulupolun tukena.
- pyrimme huomioimaan opetuksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin osa-alueet sekä mahdolliset huomioitavat seikat VSOP-opetuksessa.
Oppilaan tehostetun oppilaanohjauksen vuosikellon rakentaminen uusia ja vanhoja toimintatapoja hyödyntäen.
Kouluohjaajan rooli oppilaan tukemisessa:
- ajatuksena selkeyttää ohjaajan roolia, vastuualueita ja yhteistyön tapoja opettajien kanssa Hämeenlinnan yhteiskoulussa, oppilaiden tuen näkökulmasta.
- Ohjaajan roolia, vastuualueita ja työnkuvaa, sekä ohjaajan osaamisen hyödyntämistä työstetään niin alakoulun kuin yläkoulun näkökulmasta.
6. Toimiva koulu -tiimi auttaa koulun käytänteiden kanssa
- Toimiva koulu-tiimin tehtävänä on löytää arkeen ratkaisuja ja yhteisiä toimintatapoja koulun siirtyessä yhteisiin tiloihin Hätilään.
- Tavoitteena on kehittää yhdessä lliikkuva koulu-tiimin kanssa esimerkiksi toimivia välituntiaktiviteettejä, jotka edesauttavat yhteisöllisyyttä ja motivoivat oppilaita liikkumaan yhdessä.
- Tiimin tavoitteena on myös löytää henkilökunnalle yhteiset ja toimivat säännöt sekä ohjelmoida heille vapaaehtoisia, liikunnallisia hetkiä työpäivän päätteeksi.
- Tiimin tehtävänä on reagoida koulun arjessa havaittuihin haasteisiin, ja kehittää ratkaisuja niihin. Esimerkiksi toimivan sisäisen viestinnän kehittäminen koko kouluun on yksi tiimin haasteista.
- Lisäksi tiimi päivittää sijais-/perehdytyskansiota aina tarpeen tullen.
7. Liikkuva koulu -tiimi kannustaa ja innostaa liikkumaan
- Liikkuva koulu -tiimin tavoitteena on lisätä oppilaiden ja henkilökunnan liikuntaa ja liikkumista sekä koulupäivän aikana että koulu- ja työmatkoilla.
- Tiimissä yritetään kehittää liikuntaan ja liikkumiseen kannustavia ja innostavia toimintatapoja.
- Tiimissä kehitetään mm. välituntiliikuntaa: salivälitunteja, välituntivälineitä, välkkäri-toimintaa, liikunnallisia välituntihaasteita, kännykättömiä välitunteja jne.
- Tavoitteena on myös tarjota vinkkejä toiminnalliseen oppimiseen ja opetukseen sekä kannustaa taukojumppatoimintaan.
- Tärkeä tavoite on kannustaa koulu- ja työmatkojen kulkemiseen kävellen tai polkupyöräillen.
- Tiimi järjestää myös erilaisia liikunnallisia tempauksia, haasteita ja teemapäiviä.
- Tiimi pyrkii kehittämään koulujen välistä kilpailutoimintaa ja tekemään yhteistyötä paikallisten urheiluseurojen ja muiden liikunnallisten toimijoiden kanssa.
8. Osallisuustiimi
-
Oppilaiden äänen saaminen kuuluviin vahvemmin ->miten huomioidaan luokkien terveiset ja toiveet? Oppilaskunnan terveiset myös takaisin luokkaan päin
-
Oppilaskunnalle aikaa oppituntien aikana suunnitella toimintaa -> ei aina tauon ja välitunnin aikana
-
Kiusaamisen ehkäisyn toimintamalli ja vuosikello sekä kiusaamiskysely
-
Vertaissovittelun kehittäminen
-
Perinteet: 1.luokkalaisten vastaanotto – 9.luokkalainen ojentaa Aapisen jne.
-
Info-TV:n käyttö oman koulun asioihin: tiedotteet, viikon tapahtumia, ruokalistat, oppilastöiden esittelyä
-
Teemapäivän järjestelyt: : joka toinen vuosi Talent/Mun juttu vuoronperään vappuaaton lyhennettyinä päivinä
Lisäksi koulussamme on luokkatasotiimit 1-2, 3-4, 5-6, 7, 8 ja 9.
Luokkasotiimien kehittämistavoitteet:
- Yhteisopettajuus ja luokanvalvojatyön kehittäminen
- Monialaisten oppimiskokonaisuuden kehittäminen monilukutaitoon. Oppiaineista mukana biologia, maantieto, historia ja matematiikka
- Oppilaiden osallisuuden lisääminen luokkatasolla
- Yhteisöllisyyden lisääminen luokkatasolla
Yhteisöllisyyden kehittäminen
-
Yhteisöllisyyden kehittäminen mahdollistuu yhteisten tilojen kautta
-
Yhteisöllisyyttä rakennetaan yhteisessä toimintaympäristössä
-
Toimintaympäristössä huomioidaan lämpimät ihmissuhteet, kuulluksi tuleminen ja osallisuus, selkeys ja ennakoitavuus, ilo sekä osaaminen ja taitojen tuki
-
Yhteisöllisyyttä kehitetään oppilaiden, työyhteisön jäsenten, huoltajien ja monialaisten yhteistyökumppaneiden näkökulmasta
-
Hyvinvoinnin ja tuen vuosikellon toimenpiteet tukevat yhteisöllisyyttä