Hae

2.2 Lukuvuoden 2025-2026 tavoitteet, teemat ja toimenpiteet

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä
Koulu
Ei lisäyksiä

 

YHTENÄISKOULUN YHTEISÖLLISYYS JA YHTEISVOIMA 2025-26

•     hyvinvoiva työyhteisö

•     turvalliset ja monipuoliset oppimisympäristöt

•     iloiset ja oppivat oppilaat

•     hyvät yhteistyösuhteet muihin toimijoihin

•     eheät oppimiskokonaisuudet yhteistyössä eri vuosiluokkien kesken

•     Koulumme tiimien työssä on huomioitu niin valtakunnalliset kuin myös paikalliset kehittämistavoitteet ja painotukset

Lukuvuonna 2025-26 tavoitteita edistetään kehittämistiimien suunnitelmien mukaan:

1. Lukeva koulu ja kielitietoinen opetus -tiimi vahvistaa lukutaitotyötä yhteistyössä kotien kanssa.

•     Kielitietoisen opetuksen edistäminen on tärkeää moninaistuvassa kouluympäristössä.

•     Kehitämme välituntitoimintaa ja vahvistamme kirjastoyhteistyötä.

Lukutaidon vahvistaminen eri vuosiluokilla:

1–2-luokat

•     Lukuvartti päivittäin

•     Kaikilla lukudiplomi

•     Ääneen lukeminen kaikille

•     Isot lukevat pienille.

•     Päivittäin 15 min. ääneen lukua kotona (aapinen, kirjallisuutta kun jo osaa alkeet)

•     Parilukua

•     Muodostetaan lukupiirit lukutaidon mukaan ja tehdään piireissä ääneen lukua sekä tehtäviä kirjoista.

•     Kirjailijavierailijoita, työpajoja kirjoittamisesta vierailujen yhteyteen mahdollisuuksien mukaan

•     Mahdollisuus lukuvälituntiin

•     Eriytetään sekä alas- että ylöspäin

•     Mahdollisuuksien mukaan lukumummitoimintaa

•     Vaihtuvaa luettavaa tarjolla

•     Monilukutaidon edistäminen

3–6-luokat

•     Kirjastovierailut

•     Kaikilla lukudiplomi

•     Ääneen lukeminen kaikille

•     Isot lukevat pienille

•     Lukuvartti, lukupari, ääneenluku, lukutunnit ja kotikirja

•     Muodostetaan lukupiirit ja tehdään piireissä ääneen lukua sekä tehtäviä kirjoista.

•     Kirjavinkkaus kavereille ja kirjaesitelmät

•     Kirjailijavierailijoita, työpajoja kirjoittamisesta vierailujen yhteyteen

•     Lukuvälitunti

•     Eriytetään sekä alas- että ylöspäin

•     Monilukutaidon edistäminen

•     Vaihtuvaa luettavaa tarjolla

•     Mahdollisuuksien mukaan lukumummitoimintaa

•     Kussakin oppiaineessa keskeisten käsitteiden avaaminen ja vihkoon käsin kirjoittaminen

7–9-luokat

•     Kaikilla lukudiplomiin mahdollisuus

•     Isot lukevat pienille

•     Koulukirjasto

•     Lukutunnit

•     Lukuvälkkä

•     Kussakin oppiaineessa keskeisten käsitteiden avaaminen ja vihkoon käsin kirjoittaminen

•     Kirjailijavierailijoita, työpajoja kirjoittamisesta vierailujen yhteyteen

•     Eriytetään sekä alas- että ylöspäin

•     Monilukutaidon edistäminen

Yleisiä huomioita:

•     Lukemisen eriyttäminen kaikilla luokka-asteilla on tärkeää. Alaspäin eriyttäminen on helppoa oppikirjojen materiaaleilla ja kirjasto ja verkko (mm. freeed) tarjoaa lisää eriyttämisen materiaalia.

•     Erityisopettajat tekevät lukutaidon testejä eri luokka-asteilla.

 

2. TVT-tiimi

•     Koulumme opettajat toteuttavat tvt:n käyttöä opetussuunnitelman mukaisesti.

•     Oppilasagenttitoiminnan jatkuminen ja kehittäminen läpi lukuvuoden.

•     Huolehditaan, että digitutorin osaamista hyödynnetään.

•     Oppilaiden osaamismerkit otetaan käyttöön 1-9 luokilla.

•     Opettajille jaetaan tietoa osaamismerkeistä ja luokanopettajat ja luokanvalvojat huolehtivat oppilaan osaamismerkkien läpi käymisestä.

•     Huolehditaan, että koulun sisäinen tvt-osaamisen tieto jakautuu henkilökunnalle.

•     Henkilökunnan tiedottaminen uusista tvt-asioista Teamsissä HYK-opehuone WIKI tiedostot kansiosta (esimerkiksi tekoälyn hyödyntäminen opetuksessa).

 

 

 

3. Turvallinen toimintaympäristö -tiimi:

•     Suunnitellaan uuteen kouluun oppilaille turvallinen toimintaympäristö.

•     Panostetaan turvallisiin välituntitilanteisiin ja siihen, että riskitilanteita varten on riittävästi harjoiteltu poistumis-ja sisäänlukittautumisharjoitusten avulla.

•     Pyritään yhteistyötahojen avulla myös parantamaan opettajien valmiuksia.

•     Huolehditaan lisäksi, että turvallisuussuunnitelmat ovat ajantasaisessa kunnossa.

 

4. Kulttuurikasvatus -tiimi

•     Koulun kulttuurikasvatustoiminnalla kehitetään oppilaiden luovaa ajattelua, yritteliäisyyttä ja itsetuntoa sekä vahvistetaan koulun omaleimaisuutta ja me-henkeä.

•     Koulun vuosittaiset juhlat ja perinteet kuuluvat merkittävänä osana kulttuurikasvatukseen samoin kuin erilaiset vierailut kulttuurilaitoksiin ja kouluun tulevat vierailunäytökset ja konsertit.

•     Koulumme noudattaa kaupungin Kulttuuripolku -ohjelmaa.

Kulttuuripolun sisältö on seuraava:

1.lk Teatteriesitys

2.lk Sibeliuksen syntymäkodissa vierailu

3.lk Suuri kuoroprojekti, Poika joka katseli puiden latvoja -konsertti

4.lk Taidemuseovierailu

5.lk Linnanniemen vierailu, eli Hämeen linna ja Museo Militaria

6.lk Itsenäisyyspäivän juhla

7.lk Kirjasto - Kuvia ja kuplia -sarjakuvapaja koululla tai kirjastossa

8.lk Taidetestaajat vierailut 2 kpl

9.lk Museo Skogsterin vierailu

Erityisopetuksen pienryhmät ikätason sisältö tai työpaja

1.–9.lk Konsertti joka kouluun -kiertue

 

5. Liikkuva koulu -tiimi kannustaa ja innostaa liikkumaan

•     Liikkuva koulu -tiimin tavoitteena on lisätä oppilaiden ja henkilökunnan liikuntaa ja liikkumista sekä koulupäivän aikana että koulu- ja työmatkoilla.

•     Tiimissä yritetään kehittää liikuntaan ja liikkumiseen kannustavia ja innostavia toimintatapoja.

•     Tiimissä kehitetään mm. välituntiliikuntaa: salivälitunteja, välituntivälineitä, välkkäri-toimintaa, liikunnallisia välituntihaasteita, kännykättömiä välitunteja jne.

•     Tavoitteena on myös tarjota vinkkejä toiminnalliseen oppimiseen ja opetukseen sekä kannustaa taukojumppatoimintaan.

•     Tärkeä tavoite on kannustaa koulu- ja työmatkojen kulkemiseen kävellen tai polkupyöräillen.

•     Tiimi järjestää myös erilaisia liikunnallisia tempauksia, haasteita ja teemapäiviä.

•     Tiimi pyrkii kehittämään koulujen välistä kilpailutoimintaa ja tekemään yhteistyötä paikallisten urheiluseurojen ja muiden liikunnallisten toimijoiden kanssa

 

6. Osallisuustiimi

•     Osallisuus näkyy koulussamme mm. oppilaskunnan aktiivisena toimintana. Tavoitteena on kannustaa oppilaita vaikuttamaan oman kouluyhteisön ja kaupungin asioihin.

•     Erilaiset osallistavat teemapäivät vahvistavat yhteisöllisyyttä ja oppilaiden omistajuutta omasta koulunkäynnistään.

•     Oppilasagenttitoiminta osallistaa oppilaita toimimaan koulun teknologiataitureina.

•     Tukioppilastoiminnan avulla pyritään vaikuttamaan mm. kouluviihtyvyyteen ja kiusaamisen ennaltaehkäisyyn.

•     Välkkäritoiminnan avulla lisätään isojen ja pienten oppilaiden yhteistoimintaa ja aktiivisuutta.

•     Kummioppilastoiminnan avulla lisätään eri ikäisten lasten yhteistoimintaa.

•     Tiimin tavoitteena on vahvistaa ja kehittää yhteistyötä vanhempainyhdistyksen kanssa.

•     Verso-toiminnan käynnistäminen. Vertaissovittelun avulla lisätään oppilaiden osallisuutta mahdollisten ristiriitatilanteiden selvittelyssä.

•     Kiusaamiskyselyt toteutetaan syys- ja kevätlukukauden aikana. Tavoitteena on kiusaamisen ehkäiseminen, tehokas puuttuminen kiusaamistilanteisiin sekä jatkuva seuranta.

 

7. Kestävä koulu-tiimi

- Tavoitteena tänä vuonna ideoida ja käynnistää koulussa kestävän kehityksen mukaista toimintaa ja tehdä aihetta näkyväksi

- Koulun kierrätysasiat ja ruokahävikki 

- Steam-toiminta

- Kestävän kehityksen vuosikello: luoda erilaisiin ympäristöaiheisiin teemapäiviin materiaalia ja tehdään näitä näkyviksi koulussa

  - > esim. Earth Hour, ylikulutuspäivä, luonnon monimuotoisuuden päivä, Suomen lasten metsäretkipäivä

 

 

Lisäksi koulussamme on luokkatasotiimit 1-2, 3-4, 5-6, 7, 8 ja 9.

Luokkasotiimien kehittämistavoitteet:

•     Yhteisopettajuus ja luokanvalvojatyön kehittäminen

•     Monialaisten oppimiskokonaisuuden kehittäminen monilukutaitoon. Oppiaineista mukana biologia, maantieto, historia ja matematiikka

•     Oppilaiden osallisuuden lisääminen luokkatasolla

•     Yhteisöllisyyden lisääminen luokkatasolla

Yhteisöllisyyden kehittäminen

•     Yhteisöllisyyden kehittäminen mahdollistuu yhteisten tilojen kautta

•     Yhteisöllisyyttä rakennetaan yhteisessä toimintaympäristössä

•     Toimintaympäristössä huomioidaan lämpimät ihmissuhteet, kuulluksi tuleminen ja osallisuus, selkeys ja ennakoitavuus, ilo sekä osaaminen ja taitojen tuki

•     Yhteisöllisyyttä kehitetään oppilaiden, työyhteisön jäsenten, huoltajien ja monialaisten yhteistyökumppaneiden näkökulmasta

•     Hyvinvoinnin ja tuen vuosikellon toimenpiteet tukevat yhteisöllisyyttä