Hae

5.1 Oppilaiden osallisuus

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Lasten ja nuorten osallistuminen Hämeenlinnassa

Hämeenlinnassa lapset ja nuoret voivat vaikuttaa ja osallistua eri tavoin. Kaupungissa on seuraavat lasten ja nuorten osallistumisen rakenteet:

V-päivä

Nuorisovaltuusto

Nuorten aloitteet

Nuorisopassi ja Fredoapp

Tutustu lapsiystävällisen Hämeenlinnan kokonaisuuteen Lapsiystävällinen kaupunki - Hämeenlinna (hameenlinna.fi)

On tärkeää, että koulussa käsitellään omaa koulua koskevat aloitteet yhteisöllisessä opiskeluhuoltoryhmässä ja päätetään, miten niitä on mahdollista edistää.

 

Neuvottelevan vaikuttamisen toimintatavat

Erilaiset lasten, nuorten ja koulun aikuisten keskinäistä vuorovaikutusta vahvistavat toimintatavat ovat tärkeitä kouluhyvinvoinnin kehittämiseksi. Hämeenlinnassa on käytössä erätaukokeskustelumenetelmä ja kaupungissa on paljon erätaukokeskusteluun koulutettuja ohjaajia. 

Syksyllä 2024 järjestetää jokaisessa koulussa erätaukokeskustelu kiusaamisen käsittelemiseksi. Lisäksi vuosina 2024 ja 2025 toteutetaan toiminnalliset projektit koulun kehittämiseksi hyvinvointia ja yhteenkuuluvuutta vahvistavana tilana. Projektit on mahdollista toteuttaa monialaisena oppimiskokonaisuutena tai valinnaisaineena.

Oppilasagenttitoiminta soveltuu monenlaiseen lasten ja nuorten toimintaan koulussa. 

 

Koulu
Ei lisäyksiä

Oppilaskuntatoiminta

Oppilaskuntatoiminta muodostaa keskeisen väylän oppilaiden osallisuuden kehittämiseen. Oppilaskunnalle oppilaat voivat jättää aloitteita tätä tarkoitusta varten varattuun aloitelaatikkoon. Rehtori on sitoutunut antamaan kaikkiin aloitteisiin oman kannanottonsa ja tarvittaessa viemään asiaa eteenpäin kohti mahdollista toteutusta.

V-päivä tarjoaa oppilaskuntatoiminnan lisäksi mahdollisuuden laajempaan vaikuttamiseen koulun puitteissa. Lisäksi Nuorisovaltuustotoimintaa tullaan edistämään mahdollisuuksien mukaan.

Oppilaskunnan tavoitteena on parantaa oppilaiden asemaa ja vaikuttamismahdollisuuksia koulussa ja opettaa vastuuta yhteisten asioiden hoidossa.    

Oppilaskunta on koulun oppilaiden oma yhteisö, johon kuuluvat kaikki koulun oppilaat. Oppilaskunnalle valitaan hallitus, joka keskustelee ja jalostaa ideoita ja järjestää erilaisia teematapahtumia. Oppilaskunnan kautta oppilaat voivat saada äänensä kuuluviin heitä koskevissa asioissa. Oppilaskunnan avulla lapset ja nuoret oppivat tärkeitä vuorovaikutus-, neuvottelu- ja yhteistyötaitoja.   Oppilaskunta järjestää Taksvärkki-päivän. 

Hämeenlinnan yhteiskoulussa oppilaskunnan hallitukset toimivat kahdessa eri kokoonpanossa, joita ovat alaluokkien hallitus ja yläluokkien hallitus. Kummassakin hallituksessa on omat puheenjohtajansa ja sihteerinsä. Yhteistyötä on tarkoitus tehdä ylä- ja alaluokkien kanssa silloin, kun se on tarkoituksenmukaista. Yhteistyötä tehdään yläkoulussa myös tukioppilaiden kanssa.    

Oppilaskunnan hallituksen edustajat valitaan heti elo-syyskuun aikana 1-7 luokilta ja vuoden vaihteessa yläkoulussa järjestetään oppilaskunnan hallituksen vaalit, jossa äänestetään kolme edustajaa 7. ja 8. luokilta hallitukseen. Valitut 8. luokkalaiset jatkavat hallituksessa 9. luokan loppuun. Oppilaskunnan hallituksen kokouksia järjestetään n. kerran kuukaudessa tai tarpeen mukaan.   

Alaluokkien hallituksen vetäjänä toimii lukuvuonna 2024-2025 Joonas Eronen

Yläluokkien hallituksen vetäjänä toimii lukuvuonna 2024-2025 Essi Toopakka. 

 

Tukioppilastoiminta 

Hämeenlinnan Yhteiskoulun tukioppilastoiminnan tavoitteena on auttaa ja tukea seitsemäsluokkalaisia tutustumisessa, ryhmäytymisessä ja hyvän luokkahengen luomisessa sekä lisätä yleisesti koulun viihtyvyyttä ja turvallisuutta.

Tukioppilastoiminta on osa MLL:n toimintaa ja sen arvoina ovat yhdenvertaisuus, vapaaehtoisuus, ilo, luottamuksellisuus, nuoruus ja nuoruuden arvostus sekä osallisuus ja nuorten äänen kuuleminen. Tukioppilaskoulutus tapahtuu 8.- 9.luokkien valinnaiskursseilla. Kouluttajina ja ohjaajina toimivat Sari Sinkko-Mäkinen ja Tuula Savola.

 

Oppilasagenttitoiminta

Oppilasagentti toiminnassa osallistetaan oppilaita vuosiluokilta 5-9 toimimaan sekä oppilaiden että opettajien tukena opetusteknologian hyödyntämisessä. Vastuuopettajina toimivat lukuvuonna 2024-2025 alakoulun puolella Antti Kemppainen ja yläkoulun puolella Eero Pakkanen.