Hae

5. OPPIMINEN JA HYVINVOINTI

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Oppiminen ja hyvinvointi

Hämeenlinnan kaupunki on sitoutunut lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelmaan ja Lapsiystävällinen Hämeenlinna -ohjelmaan.

Kouluhyvinvoinnin kehittämistä ohjaa opiskeluhuollon ohjausryhmä. Opiskeluhuollon suunnitelma päivitetään vuonna 2024 - 2025.

Oppimisen ja erityisen tuen kokonaisuus uudistetaan vuonna 2024 - 2025. Lukuvuonna 2024 - 2025 kehitetään tasa-arvorahan avulla joustavia oppimisen tuen muotoja. Kehittämistyön avulla valmistaudutaan oppimisen ja erityisen tuen uudistukseen syksyllä 2025. 

Oppimisen ja erityisen tuen uudistustyön tueksi perustetaan ohjausryhmä. 

Kouluhyvinvointi ja opiskeluhuolto

Kouluja vahvistetaan hyvinvointia edistävinä oppimisympäristöinä. Koulut laativat opiskeluhuollon toimintasuunnitelman, johon sisällytetään opiskeluhuollon vuosikellon mukaiset asiat.

Kaupungissa on lukutaidon kehityksen seurannan ja tuen toiminnan malli sekä Kun kouluun meno kangertaa -pitkittyneiden poissaolojen ennaltaehkäisemisen ja puuttumisen toimintamalli. 

Opiskeluhuollon vuosikello

Lukutaidon seurannan malli ja yksilöllinen lukutaidon kehityksen tuki

Kun kouluunmeno kangertaa - pitkittyneiden poissaolojen ennaltaehkäisemisen ja puuttumisen toimintamalli

 Koulunkäyntiä tukevat palvelut on koottu Kun kouluun meno kangertaa - sivustolle

 

 

Opiskeluhuollon tiimi

Jokaisessa koulussa on opiskeluhuollon tiimi, joka kokoontuu kerran kuukaudessa. Tiimiä johtaa rehtori.

Tiimin tehtävät ovat

  1. Opiskeluhuoltoryhmän omien toimintatapojen kehittäminen ja arviointi
  2. Osallisuudesta huolehtiminen, ml. oppilaat ja opiskelijat, huoltajat, yhteistyökumppanit
  3. Yhteisöllisen opiskeluhuoltotyön seuranta ja arviointi
  4. Rakenteiden ja toimintatapojen luominen yhteisölliselle ja ennalta ehkäisevälle työlle
  5. Opiskeluhuollosta tiedottaminen
  6. Koulutuksen järjestäjän opiskeluhuollon sisältöjen täsmentäminen omassa toiminta- ja kehittämissuunnitelmassa
  7. Tunnetaito-opetuksen suunnittelu
  8. Poissaolotietojen käsittely kuukausittain
  9. Tasa-arvosuunnitelman laatiminen
  10. Turvallisuussuunnitelmien valmistelu

 

Opiskeluhuollon ohjausryhmä

Hämeenlinnan kaupungin opiskeluhuollon ohjausryhmä kokoontuu 1 krt / kuukausi. Ryhmän jäsenet ovat

  1. Opetustoimenjohtaja Mika Mäkelä pj
  2. Opetuspäällikkö Minna Lumme siht
  3. Hyvinvointipäällikkö Jari Pekuri
  4. Rehtori Outi Kärki
  5. Rehtori Pasi Seila
  6. Tutkijayliopettaja Paula Hakala HAMK
  7. Koulutuspäällikkö Päivi Kortesniemi Tavastia
  8. Lähijohtaja Jaana Ahtonen - Huuskonen Omahäme

 


 

 

 

 

Koulu
Ei lisäyksiä

Opiskeluhuolto koostuu yhteisöllisestä ja yksilökohtaisesta opiskeluhuollosta sekä yhteistyöstä koulun ulkopuolisten tahojen kanssa.  

Seuraavassa esitetään koulukohtaisen opiskeluhuoltoryhmän toimintatavat ja käytännöt Hämeenlinnan Yhteiskoululla sekä yhteistyö koulun ulkopuolisten lasten ja nuorten hyvinvointia edistävien tahojen kanssa yhteisöllisen opiskeluhuollon kehittämisessä. 

Yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä kokoontuu kerran kuukaudessa lähitapaamisena ja/tai TEAMSin välityksellä.

 Lukuvuoden tavoitteena on tehdä yhteisöllisen oppilashuoltoryhmän työtä näkyväksi koulun muille aikuisille ja ottaa heitä mukaan yhteisölliseen oppilahuoltoryhmän tapaamisiin. Lukuvuoden yhtenä tärkeänä tavoitteena on hyvinvoinnin ja yhteisöllisyyden vahvistaminen. 

Oppilashuollon erityistyöntekijät tapaavat oppilaita ensisijaisesti lähitapaamisena. Myös terveydenhoitajat tekevät työtään oppilaiden ja perheiden kanssa pääsääntöisesti lähitapaamisina. 

Yksilökohtaisen oppilashuoltotapaamisen osallistujat sovitaan aina yhteistyössä oppilaan huoltajan kanssa tapauskohtaisesti kuitenkin aina moniammatillisuus huomioiden.   

Yhteisöllisen oppilashuollon ydinryhmän muodostavat apulaisrehtori, koulukuraattori, koulupsykologi ja terveydenhoitaja(t). 

Oppilashuollon erityistyöntekijät tapaavat oppilaita ensisijaisesti lähitapaamisena. Myös terveydenhoitajat tekevät työtään oppilaiden ja perheiden kanssa pääsääntöisesti lähitapaamisina. 

Yksilökohtaisen oppilashuoltotapaamisen osallistujat sovitaan aina yhteistyössä oppilaan huoltajan kanssa tapauskohtaisesti kuitenkin aina moniammatillisuus huomioiden.    

Koulussamme pidetään kolmen vuoden välein oppilaitosympäristön terveellisyyden ja turvallisuuden sekä yhteisön hyvinvoinnin tarkastus, johon osallistuu lähtökohtaisesti: 

  • rehtori/rehtorit 
  • kouluterveydenhoidon edustaja (kouluterveydenhoitaja) 
  • terveydensuojelun edustaja (terveystarkastaja) 
  • kiinteistön omistajan edustaja 
  • kiinteistönhuollon edustaja 
  • henkilöstön edustajat 
  • oppilaiden edustajat 
  • huoltajien edustajat 
  • työsuojeluvaltuutettu 
  • sekä mahdollisesti muita asiantuntijoita 

Tarkastus on edellisen kerran suoritettu koulussamme 9.10.2023. Rehtori/apulaisrehtori kutsuu tarkastuksen koolle. Seuraavan tarkastuksen ajankohta on syksyllä 2026.   

 

Poissaolojen seuraaminen, niistä ilmoittaminen ja niihin puuttuminen 

Koulumme yhteisöllisissä oppilashuoltoryhmissä suunnitellaan poissaoloja ennalta ehkäiseviä toimia ja huolehditaan niiden toteutuksesta ja arvioinnista. Poissaoloihin puuttumisen malli käydään läpi henkilökunnan kanssa lukuvuoden alussa.   

Koulussamme seurataan jatkuvasti oppilaiden hyvinvointia ja kiinnittymistä kouluun. Ennaltaehkäisevä työ on keskeistä poissaolojen ehkäisemisessä. Hyvinvoinnin edistäminen on jatkuvaa työtä koulussamme. Poissaoloja seurataan yksilö- ja ryhmätasolla Wilman kautta. Luokanopettaja tai luokan tekee tarvittavat toimenpiteet, kun rajat täyttyvät: 

  • Puheeksi ottaminen 30 tuntia: luokanopettaja tai -valvoja ottaa kotiin yhteyttä ja käydään keskustelua poissaolojen syistä.  
  • Selvittäen ja tukien 50 tuntia: mikäli poissaolojen syissä on epäselvyyttä tai huolta, järjestetään tarvittaessa moniammatillisen ryhmän (ohr) kokous. Yritetään löytää keinot tukea oppilasta.  
  • Tiivis tuki 100 tuntia: Vahvempi tuki käyttöön, tarvittaessa palvelutarpeen arviointi tai lastensuojeluilmoitus. 

Lisätitoa: Kun kouluunmeno kangertaa -toimintamalli 

Tapaturmien ehkäiseminen sekä ensiavun järjestäminen ja hoitoonohjaus  

Henkilökunnasta osallistuu vuosittain muutama opettaja ja ohjaaja ensiapukoulutukseen. Toimintaohjeet löytyvät koulumme pelastautumissuunnitelmasta. 

 

Tupakkatuotteiden, alkoholin ja muiden päihteiden käytön ehkäiseminen ja käyttöön puuttuminen  

Tupakkatuotteiden ja päihteiden käyttö koulussa on kielletty. Terveystiedon ja ympäristöopin tunneilla puhutaan päihteiden ja tupakkatuotteiden käytön riskeistä. Jos käyttöä koulussa ilmenee, ollaan aina yhteydessä kotiin. Tupakoinnista seuraa ensimmäisellä kerralla kasvatuskeskustelu ja seuraavilla kerroilla jälki-istunto. 

Alkoholin tai huumeiden käytöstä koulupäivän aikana 

  • ilmoitetaan kotiin 
  • tehdään lastensuojeluilmoitus 
  • huumeiden käytöstä ilmoitetaan myös poliisille 

 

Suunnitelma oppilaiden suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä  

Toimintaohjeita löytyy koulumme pelastussuunnitelmasta sekä kriisisuunnitelmasta. Koulussamme on käytössä kiusaamiseen puuttumisen malli. 

Toiminta äkillisissä kriiseissä ja uhka- ja vaaratilanteissa. 

Koululle on laadittu erillinen kriisisuunnitelma, josta löytyvät toimintaohjeet äkillisissä kriisitilanteissa sekä kriisien ehkäisyyn ja tunnistamiseen liittyviä ohjeita. Suunnitelma löytyy  sähköisessä muodossa henkilökunnan Teams-ryhmästä.