ARVIOINNIN TEHTÄVÄ
Päivitetään
OPPIMISEN ARVIOINTI
OPPIMISEN ARVIOINTI
Arvioinnin tiedottamisen muodot
Yleisesti arvioinnista tiedotetaan lukuvuoden alussa kaikille huoltajille toimitettavalla lukuvuositiedotteella. Lukuvuoden aikana vanhempainilloissa tiedotetaan muuttuvan arvioinnin periaatteista ja tavoitteista.
Lukuvuoden alussa opettaja avaa oppiaineen oppimisen, osaamisen ja työskentelyn tavoitteet sekä arviointikriteerit oppilaille. Tavoitteisiin ja arviointikriteereihin palataan useamman kerran lukuvuoden aikana. Tavoitteiden saavuttamista ohjataan ja reflektoidaan kaikissa oppiaineissa formatiivisen arvioinnin keinoin. Lukuvuoden alussa oppilaiden kanssa käydään läpi myös käyttäytymisen tavoitteet ja arviointikriteerit.
Jokainen opettaja tiedottaa myös huoltajia esim. wilman tiedotteella.
Käyttäytymisen arvioinnin tavoitteet ja arviointikriteerit ovat Hämeenlinnan kaupungin opetussuunnitelman liitteenä.
Katso tarkennukset Hämeenlinnan paikalliset täydennykset kappale 3.3.
Opinnoissa eteneminen
Erillisen näytön antaminen pyritään ensisijaisesti mahdollistamaan lukuvuoden aikana.
Opettaja määrittelee oppilaalle ehtojen suorittamiseen vaadittavat täydennykset tai lisänäytöt sekä näyttöjen suoritustavat.
Tarvittaessa voidaan lukuvuoden päättyessä määrittää erillinen ehtolaiskuulustelupäivä, joka on kesäkuun puolivälissä.
Arviointikeskustelut
7. luokalla oppimissuunnitelmat on oltava valmiina lokakuun loppuun mennessä.
Huoltaja tavataan oppimissuunnitelman laatimisen yhteydessä.
Oppilaan arviointikeskustelu käydään oppilaan ja huoltajan kanssa tammi-helmikuussa.
8. luokalla oppimissuunnitelmat päivitetään elo-syyskuussa. Tarvittaessa oppimissuunnitelmapäivitykset tehdään huoltajatapaamisina.
Arviointikeskustelun yhteydessä tehdään oppilaan tuen tarpeellisuuden tarkistus tammi-helmikuussa. Jos tuen tarpeeseen tulee paljon muutoksia, erityisopettajan on hyvä olla palaverissa mukana.
9. luokalla oppilassuunnitelmat päivitetään elo-syyskuussa. Tarvittaessa oppimissuunnitelmapäivitykset tehdään huoltajatapaamisina.
Oppilaan arviointikeskustelu käydään oppilaan ja huoltajan kanssa marras-tammikuussa.
Päättöarvioinnin arviointikeskustelussa oppilas arvioi osaamistaan ja itseään oppijana. Oppilasta ohjataan tarkastelemaan omia suorituksiaan jatko-opintojen näkökulmasta.