Hae

5.3 Opiskeluhuolto

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Kouluhyvinvointi ja opiskeluhuolto

Kouluja vahvistetaan hyvinvointia edistävinä oppimisympäristöinä. Koulut laativat opiskeluhuollon toimintasuunnitelman, johon sisällytetään opiskeluhuollon vuosikellon mukaiset asiat.

Kaupungissa on lukutaidon kehityksen seurannan ja tuen toiminnan malli sekä Kun kouluun meno kangertaa -pitkittyneiden poissaolojen ennaltaehkäisemisen ja puuttumisen toimintamalli. Lisäksi kaupungissa on Tunne- ja vuorovaikutustaitoja vuodenkiertoon -jäsennys, jota koulut voivat käyttää osana lukuvuoden suunnittelua.

 

Opiskeluhuollon vuosikello

 

Tunne- ja vuorovaikutustaitoja vuodenkiertoon

 

Kun kouluunmeno kangertaa - pitkittyneiden poissaolojen ennaltaehkäisemisen ja puuttumisen toimintamalli

 Koulunkäyntiä tukevat palvelut on koottu Kun kouluun meno kangertaa - sivustolle .

Koulukohtaiseen osioon koulu kuvaa käytäntönsä tunne- ja vuorovaikutustaitojen oppimisen edistämiseen.

Tähän osioon tullee kärkinostoja syyskuun loppupuolella, kun Lapsiystävällinen Hämeenlinna -ohjelman tavoitteet kirkastuvat sekä kouluterveyskyselyn tulokset ovat saatavilla.

Koulu
Ei lisäyksiä

5.3 Opiskeluhuolto

Perusopetuslain 31 §:n edellyttää hyvän oppimisen, hyvän psyykkisen ja fyysisen terveyden sekä sosiaalisen hyvinvoinnin edistämistä ja ylläpitämistä. Näistä tehtävistä vastaava oppilashuolto jakautuu yhteisölliseen opiskeluhuoltoon ja yksilölliseen oppilashuoltoon.

Opiskeluhuollon sisältöalueina ovat:

  • vuorovaikutustaitojen ja mieleterveyden edistäminen
  • yhteistoiminta koulun ulkopuolelle
  • kiusaamisen, väkivallan ja häirinnän ehkäisy
  • opintojen etenemisen edistäminen
  • koulutyön ja opintojen järjestäminen hyvinvointia tukevasti
  • oppilaiden ja huoltajien osallisuuden varmistaminen
  • terveyttä ja hyvinvointia edistävien elintapojen tukeminen
  • ympäristön terveellisyys ja turvallisuus

Tavoitteena on luoda terve ja turvallinen oppimis- ja kouluympäristö, suojata mielenterveyttä ja ehkäistä syrjäytymistä sekä edistää kouluyhteisön hyvinvointia.

Oppilashuoltoa toteutetaan ensisijaisesti ennaltaehkäisevänä ja koko kouluyhteisöä tukevana yhteisöllisenä oppilashuoltona.

5.3.1 Hämeenlinnan Yhteiskoulun yksilöllisen oppilashuollon toimintatavat ja käytännöt

  • Yksilölliselle opiskeluhuoltoryhmälle on varattu kaksi aikaa keskiviikkona ja kaksi aikaa perjantaina. Ryhmä kokoontuu opettajan, oppilaan tai huoltajan aloitteesta pohtimaan oppilaan asioita.
  • Aika tapaamiseen varataan apulaisrehtorilta. Yksilölliseen opiskeluhuoltopalaveriin määritellään osallistujat oppilaan tilanteen vaatiman tarpeen mukaan. Suostumus palaverin kokoonpanoon kysytään huoltajalta.
  • Yksilöoppilashuollossa on keskeinen rooli moniammatillisuudella.

5.3.2 Hämeenlinnan Yhteiskoulun opiskeluhuoltoryhmän toimintatavat ja käytännöt

Yhteisöllisen opiskeluhuoltoryhmän kokoonpano:

  • Rehtori, Anne Laatikainen
  • Apulaisrehtori, Riikka Sirén
  • Aineenopettaja, Elina Salmenoja
  • Koulukuraattori, Marja Poikonen
  • Terveydenhoitajat, Irene Ahola ja Pia Kenig
  • Koulupsykologi Milana Lappalainen
  • Nuorisotyöntekijä Olga Nisumaa
  • Oppilaanohjaaja Maria Jouppi-Pakkanen

Lisäksi ryhmää laajennetaan aiheesta riippuen mm. seuraavilla edustajilla:

  • oppilaskunnan ohjaavat opettajat,
  • vanhempainyhdistyksen edustaja 
  • oppilaskunnan oppilasjäsenet
  • erityisopetuksen edustaja

 

  • Ryhmä kokoontuu kerran kuukaudessa tai tarvittaessa useammin suunnittelemaan ja arvioimaan opiskeluhuollon toteutumista.
  • Yhteistyö koulun ulkopuolisten lasten ja nuorten hyvinvointia edistävien tahojen kanssa yhteisöllisen opiskeluhuollon kehittämisessä toteutuu erityistyöntekijöiden yhteisissä kokoontumisissa yhdessä koulun moniammatillisen ryhmän sekä oppilaan ja huoltajien kanssa.
  • Asiantuntija-apua saadaan ”nepsyvalmentajilta”, lastensuojelusta, Ankkuripoliisilta, sosiaalityöntekijöiltä, sairaalakoulusta ja konsultoivilta erityisopettajilta.

Lukuvuoden 2025-2026 tapaamisajankohdat ja aihepiirit:

 

Ti 19.8. klo 14.30 Lukuvuoden aikataulujen ja teemojen suunnittelu 

Ti 16.9. klo 14.30 Ryhmäytyminen, katsaus luokkiin.  
Tukioppilaiden ohjaavat opettajat 

Ke 29.10. klo 14.30 Oppilaan osallisuus: Kouluterveyskyselyn tulokset. 
Oppilaskunnan ja vanhempainyhdistyksen edustus 

Ti 18.11. klo 14.30 Kiusaaminen ja yhdenvertaisuus 

Ma 15.12. klo 14.30 Tuen uudistus, kurinpitotoimet ja poissaolot 
Erityisopetuksen edustus 

5.3.3 Syksyllä 2025 on julkaistu valtakunnallisen kouluterveyskyselyn tulokset. 

Koulun tehtävänä on yhteisöllisessä opiskeluhuoltoryhmässä tunnistaa kouluterveyskyselystä keskeisimmät kehittämistä edellyttävät aiheet ja asettaa niiden parantamiseksi 2–3 tavoitetta ja toimenpidettä.

Kouluterveyskyselystä keskeisimmät kehitettävät aiheet ovat Hämeenlinnan Yhteiskoulussa:

  1.  
  2.  
  3.  
  4.  
  5.  

Toimenpiteet:

  1.  
  2.  
  3.  
  4.  
  5.  


5.3.4 Hyvinvointiin liittyviä suunnitelmia / hankkeita lukuvuonna 2025-2026:

Hyvinvoinnin ja tuen vuosikellot, luokkakokoukset, yhteisöllisyyden vahvistaminen

Yhteisöllisyyden kehittäminen

Lukuvuoden aikana vahvistamme yhteisöllisen opiskeluhuollon toimijuutta ajankohtaisissa koulun arjesta nousevissa asioissa, poissaolojen ennaltaehkäisyssä ja yhteisöllisyyden kehittämisessä. Yhteisöllisen opiskeluhuollon tärkeänä tehtävänä on koko kouluyhteisön yhteisöllisyyden, hyvinvoinnin ja tuen vahvistaminen.

Yhteisöllisyyden rakentamisen pohjaksi on koulussamme luotu kehittämistehtävä, joka pohjautuu tutkittuun tietoon hyvinvoinnin ja toimintaympäristöjen osatekijöiden yhteydestä. Kehittämistyössä on mukana koko kouluyhteisö verkostoineen.

Yhteisöllisyyden rakentamisen näkökulmana on toimintaympäristöjen kehittäminen fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen toimintaympäristön näkökulmasta. Eri toimintaympäristöissä kehittämisen huomio kiinnitetään lämpimiin ihmissuhteisiin, kuulluksi tulemiseen ja osallisuuteen, selkeyteen ja ennakoitavuuteen, iloon sekä osaamiseen ja taitojen tukeen. Yhteisöllisyyttä kehitetään oppilaiden, työyhteisön jäsenten, huoltajien ja monialaisten yhteistyökumppaneiden näkökulmasta​.

5.3.4 Yhteistyö oppilaan ohjauksessa siirtymävaiheissa sekä jatko-opintojen suunnittelussa

Oppilaan koulupolkua tuetaan erityisesti nivelvaiheissa.

Eskarista koululaiseksi siirryttäessä olemme kiinteässä yhteistyössä päiväkotien eskariopettajien ja erityisopettajien kanssa.

Kuudennelta luokalta yläkouluun siirryttäessä varmistamme tukitoimien siirtymisen ja erityistarpeiden huomioimisen yläkoulussa.

Nivelvaiheiden vahva tuki mahdollistaa oppilaiden tukitoimien välittömän jatkumisen siirtymävaiheissa. Eskarilaisille ja heidän huoltajilleen järjestetään keväisin tutustumispäivä, jonka ajatuksena on helpottaa mahdollista jännitystä ja antaa tarpeellisia tietoja koulusta. Myös kuudesluokkalaisille järjestetään vastaavanlainen tilaisuus yläkoulussa.

Tuettua oppilaanohjausta kehitetään yläluokkien oppilaanohjauksen ja toiselle asteelle siirtymisen näkökulmasta.

5.3.5 Yhteistyö ja käytänteet oppimisympäristön terveellisyyden ja turvallisuuden sekä yhteisön hyvinvoinnin tarkastuksissa  

Hämeenlinnan Yhteiskoulussa tehdään vuosittain riskien kartoitus, johon osallistuu koko työyhteisö.

Koulussa pidetään kolmen vuoden välein oppilaitosympäristön terveellisyyden ja turvallisuuden sekä yhteisön hyvinvoinnin tarkastus, johon osallistuu lähtökohtaisesti: 

  • rehtori
  • kouluterveydenhoidon edustaja (kouluterveydenhoitaja) 
  • terveydensuojelun edustaja (terveystarkastaja) 
  • kiinteistön omistajan edustaja 
  • kiinteistönhuollon edustaja 
  • henkilöstön edustaja
  • oppilaiden edustaja 
  • huoltajien edustaja
  • työsuojeluvaltuutettu 
  • sekä mahdollisesti muita asiantuntijoita 

Tarkastuksesta nousseita asioita esitellään koko henkilöstölle.

Asioista keskustellaan avoimesti ja kehitetään tarkastuksessa ilmenneitä epäkohtia yhdessä paremmiksi.

5.3.6 Yhteistyö terveysneuvonnan ja terveystiedon opetuksen välillä  

Viidesluokkalaisten laajan terveystarkastuksen ja Move-testien tuloksia voidaan tarvittaessa hyödyntää osana liikunta- ja terveyskasvatusta. Terveydenhoidon ammattilaisten kanssa tehdään yhteistyötä ja konsultoidaan heitä tarvittaessa.

5.3.7 Järjestyssäännöt

Järjestysääntöjen tarkoitus on edistää koulun sisäistä järjestystä, opiskelun esteetöntä sujumista sekä kouluyhteisön turvallisuutta ja viihtyisyyttä. Järjestyssääntöjen päivitykseen osallistetaan oppilaat oppilaskunnan kautta ja vanhemmat vanhempainyhdistyksen kautta. Järjestyssäännöt ovat velvoittavia ja ne koskevat koulupäivää. Kouluaikaan sisältyy lukujärjestyksen mukainen koulupäivä, kouluruokailu, välitunnit sekä koulun järjestämät retket, leirikoulut, liikuntapäivät, juhlat ja muut tilaisuudet.

1. Noudatan koulussa työskentelevien aikuisten antamia ohjeita ja yhteisesti sovittuja sääntöjä.
2. Käyttäydyn asiallisesti, vastuullisesti ja ystävällisesti koulussa, koulun eri tilaisuuksissa ja koulumatkoilla.
3. En kiusaa ketään koulussa, koulumatkalla enkä sosiaalisessa mediassa.
4. Saavun ajoissa kouluun ja oppitunneille sekä siirryn välitunneille ilman eri kehotusta.
5. Huolehdin läksyistäni ja opiskeluvälineistäni.
6. Laitan puhelimeni laukkuun tai opettajan sille osoittamaan ”parkkiin” koko koulupäivän ajaksi (alakoulu).
7. Annan puhelimeni opettajalle hänen sitä pyytäessä. Opettajalla on oikeus pyytää puhelin parkkiin. Puhelimen käyttö on oppitunnilla kielletty ilman opettajan antamaa lupaa.
8. En käytä puhelinta/kuulokkeita/korvanappeja oppitunneilla, ruokailussa ja yhteisissä tilaisuuksissa.
9. Laitan puhelimen laukkuun tai opettajan sille osoittamaan “parkkiin” oppitunnin ajaksi ja käytän puhelinta koulupäivän aikana vain välttämättömän tiedon tarkistukseen ulkovälitunnilla puhelimen käyttöön määrätyssä paikassa (yläkoulu).
10. Annan oppitunneilla työrauhan kaikille.
11. En poistu koulualueelta luvatta koulupäivän aikana.
12. Menen ruokailuun omalla ruokailuvuorolla ja noudatan ruokailussa hyviä pöytätapoja.
13. En tuo kouluun savukkeita, sähkötupakkaa, nuuskaa, nikotiinipusseja, päihteitä tai niihin verrattavia tuotteita, enkä käytä niitä koulupäivän aikana. Energiajuomat ovat koulussa myös kiellettyjä.
14. En julkaise toisesta henkilöstä otettua valokuvaa/videot ilman kyseisen henkilön lupaa.
15. En plagioi tekstiä tai kuvia tai käytä tekoälyä mainitsematta lähdettä. En myöskään toimi vilpillisesti (lunttaa) kokeissa tai koulutehtävissä, jotka arvioidaan.
16. Huolehdin hyvin kouluympäristöstämme ja koulun omaisuudesta.
17. Korvaan rikkomani/hävittämäni opiskeluvälineen tai muun aiheuttamani vahingon.
18. Pidän arvoesineistäni huolta. Koulu ei vastaa koulupäivän aikana kadonneista rahoista, puhelimista tms.
19. En pyöräile/rullalautaile/potkulautaile/mopoile koulupäivän aikana ilman opettajan erillistä lupaa.

 

5.3.8 Hämeenlinnan Yhteiskoulun suunnitelma kasvatuskeskustelujen ja kurinpitotoimien toimeenpanosta

Suunnitelma löytyy Hämeenlinnan Yhteiskoulun Teams -tiedostoista. 

5.3.9 Poissaolojen seuraaminen, niistä ilmoittaminen ja niihin puuttuminen 

Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden muutokset liittyen suunnitelmalliseen poissaolojen seurantaan sekä puuttumiseen astuivat voimaan 1.8.2023. Uudistukset vastaavat perusopetuslain 26 § muutokseen, joka myös tuli voimaan 1.8.2023. Opetuksen järjestäjä päättää ja kuvaa paikallisessa opetussuunnitelmassa toimintamallin oppilaiden poissaolojen ehkäisemiseksi ja suunnitelmalliseksi seuraamiseksi sekä niihin puuttumiseksi.  
Noudatamme Hämeenlinnan kaupungin ohjeistusta sekä linjauksia oppilaiden poissaolojen seurantaan.

1. Hyvän arjen vaaliminen

  • Myönteinen vuorovaikutus
  • Itsensä toteuttaminen
  • Ystävyyssuhteet
  • Ryhmien vuorovaikutus
  • Oppimisen ja hyvinvoinnin tuki
  • Osallistuminen
  • Kiusaamiseen puuttuminen
  • Virkistyminen ja lepo
  • Ruokailu

2. Puheeksi ottaminen – poissaoloja yli 30 h

  • Kun kotona tai koulussa herää huoli, luokanopettaja tai -valvoja on yhteydessä huoltajaan
  • Opettajan tai oppilashuollon työntekijän voimavarakeskustelu lapsen tai nuoren kanssa
  • Tarvittaessa perhepalaveri
  • Oppimisen yleinen tuki
  • Hyvinvoinnin tuki
  • Vanhemmuuden tuki
  • Jatkuva seuranta
  • Poissaolojen selvittäminen
  • Vanhempien tavoittaminen Wilman lisäksi puhelimitse

3. Selvittäen ja tukien – poissaoloja yli 50 h

  • Luokanopettaja tai -valvoja kutsuu huoltajan oppilashuoltoryhmän kokoukseen
  • Poissaolojen syitä selvitetään: oppiminen, koulu, henkilökohtaiset syyt
  • Oppilashuollon työntekijä ohjaa yhteistyössä luokanopettajan tai -valvojan kanssa oikeaan palveluun: psykologi, kuraattori, terveydenhoitaja, Uppiksen toiminta
  • Oppimisen tuesta, koulunsisäisestä tiedonkulusta ja seurannasta sopimine
  • Jatkuva seuranta


4. Tiivis tuki – poissaoloja yli 100 h

  • Oppimisen ja koulunkäynnin yksilöllisen tuen tarpeen kartoitus oppilashuoltoryhmässä
  • Kuraattori arvioi palvelutarpeen
  • Tarvittaessa lastensuojeluilmoitus
  • Tavoitteena päivittäinen koulunkäynti
  • Opetuksen räätälöinti tarvittaessa
  • Poikkeukselliset opetusjärjestelyt, päätös §18 ja oppimissuunnitelma
  • Oppilashuollon tuki ja yhteistyö sosiaali- ja terveyspalveluiden kanssa​​​​​
  • Oppilashuollon seuranta ja yhteistyö nivelvaiheissa

Suunnittelemme koulumme yhteisöllisissä opiskeluhuoltoryhmissä poissaoloja ennalta ehkäiseviä toimia. Ryhmä vastaa myös toimien toteutuksesta ja arvioinnista. Poissaoloihin puuttumisen malli käydään läpi henkilökunnan kanssa lukuvuoden alussa. Seuraamme poissaoloja yksilö- ja ryhmätasolla Wilman kautta.

5.3.10 Tapaturmien ehkäiseminen sekä ensiavun järjestäminen ja hoitoonohjaus  

Henkilökunta käy ensiapukoulutuksen. Päivitämme taitojamme vuosittain tarpeen vaatiessa. Tapaturman sattuessa annamme ensiapua ja ohjaamme jatkohoitoon. Toimintaohjeet löytyvät koulun pelastautumissuunnitelmasta. Suunnitelma päivitetään vuosittain. Koko henkilöstö tutustuu suunnitelmaan ja se löytyy sähköisenä sekä myös tulostettuna versiona henkilöstön taukotilasta.

 5.3.11 Liikkuvan elämäntavan näkyväksi tekeminen ja siihen kannustaminen

Koulussa suositellaan liikunnan lisäämistä oppitunneille. Oppitunnit sisältävät mahdollisuuksien mukaan myös runsaasti toiminnallisia opetusmenetelmiä. Oppilaita kannustetaan kulkemaan koulumatkat kävellen tai polkupyörällä. Kuljemme opintoretkille pääsääntöisesti jalan tai polkupyörillä. Hyödynnämme ympärillämme olevia sisä- ja ulkoliikuntapaikkoja mahdollisimman paljon. Kannustamme oppilaita liikkumaan välituntisin.

Vietämme yhteisöllisiä liikunnallisia teemapäiviä lukuvuoden aikana.

5.3.12 Tupakkatuotteiden, alkoholin ja muiden päihteiden käytön ehkäiseminen ja käyttöön puuttuminen  

Tupakkatuotteiden ja päihteiden käyttö koulussa on kielletty. Pyrimme ennaltaehkäisemään päihteiden ja tupakkatuotteiden käyttöä asianmukaisella valistuksella.

Olemme aktiivisesti yhteydessä huoltajiin ja tarvittaessa viranomaisiin, mikäli havaitsemme päihteiden käyttöä tai huolta niiden johdosta. 

 5.3.13 Koulukuljetusten odotusaikoja ja turvallisuutta koskevat ohjeet 

 

Koulukuljetuksessa oleville oppilaille on nimetty valvojat kouluohjaajista kuljetusten odottamistilanteisiin. 


 5.3.14 Suunnitelma oppilaiden suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä  

Toimintaohjeita löytyy koulumme pelastussuunnitelmasta. Koulussamme on käytössä kiusaamiseen puuttumisen malli.

Kartoitamme vuosittain yhdenvertaisuuteen, häirintään ja kiusaamiseen liittyviä asioita kyselyllä.

Koulukohtainen tasa-arvosuunnitelma laaditaan ja päivitetään vuosittain tämän kyselyn pohjalta.  

5.3.15 Toiminta äkillisissä kriiseissä ja uhka- ja vaaratilanteissa

Toiminta ohjeet löytyvät Hämeenlinnan Yhteiskoulun kriisisuunnitelmasta, joka on päivitetty tammikuussa 2024.

Suunnitelmat löytyvät Hämeenlinnan Yhteiskoulun Teams -tiedostoista.