5.3 Opiskeluhuollosta perusopetuksessa
Perusopetuslain 31 §:n edellyttää hyvän oppimisen, hyvän psyykkisen ja fyysisen terveyden sekä sosiaalisen hyvinvoinnin edistämistä ja ylläpitämistä. Näistä tehtävistä vastaava oppilashuolto jakautuu yhteisölliseen opiskeluhuoltoon ja yksilölliseen oppilashuoltoon.
Opiskeluhuollon sisältöalueina ovat:
- vuorovaikutustaitojen ja mieleterveyden edistäminen
- yhteistoiminta koulun ulkopuolelle
- kiusaamisen, väkivallan ja häirinnän ehkäisy
- opintojen etenemisen edistäminen
- koulutyön ja opintojen järjestäminen hyvinvointia tukevasti
- oppilaiden ja huoltajien osallisuuden varmistaminen
- terveyttä ja hyvinvointia edistävien elintapojen tukeminen
- ympäristön terveellisyys ja turvallisuus
Tavoitteena on luoda terve ja turvallinen oppimis- ja kouluympäristö, suojata mielenterveyttä ja ehkäistä syrjäytymistä sekä edistää kouluyhteisön hyvinvointia.
Oppilashuoltoa toteutetaan ensisijaisesti ennaltaehkäisevänä ja koko kouluyhteisöä tukevana yhteisöllisenä oppilashuoltona.
5.3.1 Hämeenlinnan Yhteiskoulun yksilöllisen oppilashuollon toimintatavat ja käytännöt
- Yksilölliselle opiskeluhuoltoryhmälle on varattu kaksi aikaa keskiviikkona ja kaksi aikaa perjantaina. Ryhmä kokoontuu opettajan, oppilaan tai huoltajan aloitteesta pohtimaan oppilaan asioita.
- Aika tapaamiseen varataan apulaisrehtorilta. Yksilölliseen opiskeluhuoltopalaveriin määritellään osallistujat oppilaan tilanteen vaatiman tarpeen mukaan. Suostumus palaverin kokoonpanoon kysytään huoltajalta.
- yksilöoppilashuollossa on keskeinen rooli moniammatillisuudella
5.3.2 Hämeenlinnan Yhteiskoulun opiskeluhuoltoryhmän toimintatavat ja käytännöt
Yhteisöllisen opiskeluhuoltoryhmän kokoonpano:
- Rehtori, Anne Laatikainen
- Apulaisrehtori, Riikka Sirén
- Erityisluokanopettaja Outi Dahlgren
- Koulukuraattori, Marja Poikonen
- Terveydenhoitajat, Sanna Majaniemi ak ja Piia Kenig yk
- Koulupsykologi Joel Alho
- Nuorisotyöntekijä Olga Nisumaa
- Oppilaanohjaaja Maria Jouppi-Pakkanen
Lisäksi ryhmää laajennetaan aiheesta riippuen seuraavilla edustajilla:
- Oppilaskunnan ohjaavat opettajat,
- vanhempainyhdistyksen edustaja
- oppilaskunnan oppilasjäsenet
- tuen tiimin edustaja
- Ryhmä kokoontuu kerran kuukaudessa tai tarvittaessa useammin suunnittelemaan ja arvioimaan opiskeluhuollon toteutumista.
- Yhteistyö koulun ulkopuolisten lasten ja nuorten hyvinvointia edistävien tahojen kanssa yhteisöllisen opiskeluhuollon kehittämisessä toteutuu erityistyöntekijöiden yhteisissä kokoontumisissa yhdessä koulun moniammatillisen ryhmän sekä oppilaan ja huoltajien kanssa.
- Asiantuntija-apua saadaan ”nepsyvalmentajilta”, lastensuojelusta, Ankkuripoliisilta, sosiaalityöntekijöiltä, sairaalakoulusta ja konsultoivilta erityisopettajilta.
Lukuvuoden 2024-2025 tapaamisajankohdat ja aihepiirit:
-
To 15.8. Lukuvuoden aikataulujen ja teemojen suunnittelu
-
Ti 24.9. Hykin henki, Yhteisöllinen hyvinvointi-kehittämistehtävä
-
To 31.10. Oppilaan osallisuus, Katsaus luokkiin ja poissaolot
-
Ti 26.11. Kasvatuskeskustelu ja kurinpito, erilaisten kyselyjen koonnit
-
Ti 17.12. Turvallisuus, Yhteisöllisyys ja hyvinvointi luokkatasoilla
-
Ti 28.1. Turvallisuus, Kiusaaminen ja yhdenvertaisuus
-
To 27.3. Luokanvalvojatyön kehittäminen ja yhteisopettajuuden vahvistuminen, poissaolot, erilaisten kyselyjen koonnit
-
Ti 22.4. Monikulttuurisuus
-
To.15.5. Opiskeluhuollon arviointi
-
Kevät 2025 Kasvatuskeskustelu ja kurinpito
5.3.3 Syksyllä 2023 on julkaistu valtakunnallisen kouluterveyskyselyn tulokset.
Koulun tehtävänä on yhteisöllisessä opiskeluhuoltoryhmässä tunnistaa kouluterveyskyselystä keskeisimmät kehittämistä edellyttävät aiheet ja asettaa niiden parantamiseksi 2 – 3 tavoitetta ja toimenpidettä.
Kouluterveyskyselystä keskeisimmät kehitettävät aiheet ovat Hämeenlinnan Yhteiskoulussa:
- Koulumotivaation lasku
- Riittävä lepo ja nukkuminen
- Onnistumiskokemusten väheneminen
- Luokkien rauhattomuus
- Ahdistuneisuus
Toimenpiteet:
- Vahvistamme toisista välittämisen kulttuuria, arjen kohtaamisia sekä vahvaa positiivista yhteishenkeä osallisuuden kautta.
- Puutumme kiusaamiseen sekä opettelemme sosiaalisia taitoja ja pidämme kiinni yhdessä sovituista säännöistä.
- Lisäämme oppilaiden tietoisuutta erilaisista vaikutusmahdollisuuksista koulussa.
- Kehitämme oppilaiden osallisuutta, hyödyntäen olemassa olevia rakenteita kuten oppilaskunta- sekä verso- ja välkkäritoimintaa.
- Oppilaskunnalla on käytössään aloitelaatikot.
- Otamme käyttöön luokanvalvojan tuntien lisäksi säännölliset luokkakokoukset, joissa oppilaat voivat ottaa kantaa työrauhaan, motivaatioon, jaksamiseen ja luokan yhteishenkeen.
- Lisäämme oppilaiden mahdollisuuksia osallistua yhteisten tapahtumien ja teemapäivien suunnitteluun ja toteutukseen.
- Oppilailla on edustus koulun ruokaryhmissä.
- Aloitamme lukuvuonna 2024-25 ns. Kapteenin pöydän tapaamiset, jossa oppilaskunnasta valittu edustusto tapaa koulun rehtorin oppilailta tulleiden aiheiden parissa.
- Vahvistamme kummioppilas- ja oppilasagenttitoimintaa.
- Kiinnitämme huomiota positiivisen ilmapiirin luomiseen ja positiivisen palautteen antamiseen.
- Pyrimme siihen, että jokainen oppilas huomaa omat vahvuutensa.
- Jatkamme Hämeenlinnan Yhteiskoulussa säännöllisiä luokanvalvojan tunteja, joiden aiheina käsitellään kuukausiteemaa (Rovaniemen malli), osallistutaan vuosiluokkiin liittyviin kyselyihin sekä jokaisen luokan ajankohtaisia asioita..
Hyvinvoinnin vuosikello (Rovaniemen malli):
Elokuu: Ryhmäytyminen ja kaveritaidot
Syyskuu: Turvallinen yhteisö
Lokakuu -joulukuu: Itsetuntemus ja tunteet
Tammikuu - maaliskuu: Katse tulevaisuuteen
Huhtikuu - toukokuu: Hyvinvointi arjessa
Toukokuu: Hyvinvointi arjessa
5.3.4 Hyvinvointiin liittyviä suunnitelmia / hankkeita lukuvuonna 2023-2025:
Hyvinvoinnin ja tuen vuosikellot, luokkakokoukset, yhteisöllisyyden vahvistaminen
Yhteisöllisyyden kehittäminen
Lukuvuoden 2024-2025 aikana pääsemme muuttamaan uuteen koulurakennukseen ja aloittamaan yhtenäiskoulun toiminnan konkreettisesti saman katon alla. Lukuvuoden aikana vahvistamme yhteisöllisen opiskeluhuollon toimijuutta ajankohtaisissa koulun arjesta nousevissa asioissa, poissaolojen ennaltaehkäisyssä ja yhteisöllisyyden kehittämisessä. Yhteisöllisen opiskeluhuollon tärkeänä tehtävänä on koko kouluyhteisön yhteisöllisyyden, hyvinvoinnin ja tuen vahvistaminen.
Yhteisöllisyyden rakentamisen pohjaksi on koulussamme luotu kehittämistehtävä, joka pohjautuu tutkittuun tietoon hyvinvoinnin ja toimintaympäristöjen osatekijöiden yhteydestä. Kehittämistyössä on mukana koko kouluyhteisö verkostoineen.
Yhteisöllisyyden rakentamisen näkökulmana on toimintaympäristöjen kehittäminen fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen toimintaympäristön näkökulmasta. Eri toimintaympäristöissä kehittämisen huomio kiinnitetään lämpimiin ihmissuhteisiin, kuulluksi tulemiseen ja osallisuuteen, selkeyteen ja ennakoitavuuteen, iloon sekä osaamiseen ja taitojen tukeen. Yhteisöllisyyttä kehitetään oppilaiden, työyhteisön jäsenten, huoltajien ja monialaisten yhteistyökumppaneiden näkökulmasta.
5.3.4 Yhteistyö oppilaan ohjauksessa siirtymävaiheissa sekä jatko-opintojen suunnittelussa
Oppilaan koulupolkua tuetaan erityisesti nivelvaiheissa.
Eskarista koululaiseksi siirryttäessä olemme kiinteässä yhteistyössä päiväkotien eskariopettajien ja erityisopettajien kanssa.
Kuudennelta luokalta yläkouluun siirryttäessä varmistamme tukitoimien siirtymisen ja erityistarpeiden huomioimisen yläkoulussa.
Nivelvaiheiden vahva tuki mahdollistaa oppilaiden tukitoimien välittömän jatkumisen siirtymävaiheissa. Eskarilaisille ja heidän huoltajilleen järjestetään keväisin tutustumispäivä, jonka ajatuksena on helpottaa mahdollista jännitystä ja antaa tarpeellisia tietoja koulusta. Myös kuudesluokkalaisille järjestetään vastaavanlainen tilaisuus yläkoulussa.
Tuettua oppilaanohjausta kehitetään yläluokkien oppilaanohjauksen ja toiselle asteelle siirtymisen näkökulmasta.
5.3.5 Yhteistyö ja käytänteet oppimisympäristön terveellisyyden ja turvallisuuden sekä yhteisön hyvinvoinnin tarkastuksissa
Hämeenlinnan Yhteiskoulussa tehdään vuosittain riskien kartoitus, johon osallistuu koko työyhteisö.
Koulussa pidetään kolmen vuoden välein oppilaitosympäristön terveellisyyden ja turvallisuuden sekä yhteisön hyvinvoinnin tarkastus, johon osallistuu lähtökohtaisesti:
- rehtori
- kouluterveydenhoidon edustaja (kouluterveydenhoitaja)
- terveydensuojelun edustaja (terveystarkastaja)
- kiinteistön omistajan edustaja
- kiinteistönhuollon edustaja
- henkilöstön edustaja
- oppilaiden edustaja
- huoltajien edustaja
- työsuojeluvaltuutettu
- sekä mahdollisesti muita asiantuntijoita
Tarkastuksesta nousseita asioita esitellään koko henkilöstölle.
Asioista keskustellaan avoimesti ja kehitetään tarkastuksessa ilmenneitä epäkohtia yhdessä paremmiksi.
5.3.6 Yhteistyö terveysneuvonnan ja terveystiedon opetuksen välillä
Viidesluokkalaisten laajan terveystarkastuksen ja Move-testien tuloksia voidaan tarvittaessa hyödyntää osana liikunta- ja terveyskasvatusta. Terveydenhoidon ammattilaisten kanssa tehdään yhteistyötä ja konsultoidaan heitä tarvittaessa.
5.3.7 Järjestyssäännöt
Järjestysääntöjen tarkoitus on edistää koulun sisäistä järjestystä, opiskelun esteetöntä sujumista sekä kouluyhteisön turvallisuutta ja viihtyisyyttä. Järjestyssääntöjen päivitykseen osallistetaan oppilaat oppilaskunnan kautta ja vanhemmat vanhempainyhdistyksen kautta.
Hämeenlinnan Yhteiskoulun järjestyssäännöt
- Noudatan koulussa työskentelevien aikuisten antamia ohjeita ja yhteisesti sovittuja sääntöjä.
- Käyttäydyn asiallisesti, vastuullisesti ja ystävällisesti koulussa ja koulumatkoilla.
- En kiusaa ketään koulussa, koulumatkalla enkä sosiaalisessa mediassa.
- Saavun ajoissa kouluun ja oppitunneille sekä siirryn välitunneille ilman eri kehoitusta.
- Huolehdin läksyistäni ja opiskeluvälineistäni. Korvaan rikkomani/hävittämäni opiskeluvälineen.
- En poistu koulualueelta luvatta koulupäivän aikana.
- Menen ruokailuun omalla ruokailuvuorolla ja noudatan ruokailussa hyviä pöytätapoja
- En tuo kouluun savukkeita (myös sähkötupakka), päihteitä tai niihin verrattavia tuotteita, enkä käytä niitä koulupäivän aikana. Energiajuomat ovat koulussa myös kiellettyjä.
- Annan oppitunneilla työrauhan kaikille. Laitan kännykkäni laukkuuni tai opettajan sille osoittamaan ”parkkiin”.
- Toisesta henkilöstä otettua valokuvaa/videota ei saa julkaista missään (sosiaalinen media tai muu julkinen paikka) ilman kyseisen henkilön lupaa.
- Oppilastöihin ei saa palgioida tekstiä tai kuvia ilman lähdettä mainitsematta
- Vuosiluokkien 1.-6. oppilaat eivät käytä puhelimia välitunneilla.
- Huolehdin hyvin kouluympäristöstämme ja koulun omaisuudesta.
- Korvaan rikkomani/hävittämäni opiskeluvälineen tai muun aiheuttamani vahingon.
- Pidän arvoesineistäni huolta. Koulu ei vastaa koulupäivän aikana kadonneista rahoista, puhelimista tms.
- Pyöräily/skeittailu/mopoilu on koulupäivän aikana kielletty ilman opettajan erillistä lupaa
5.3.8 Hämeenlinnan Yhteiskoulun suunnitelma kasvatuskeskustelujen ja kurinpitotoimien toimeenpanosta
Suunnitelma löytyy Hämeenlinnan Yhteiskoulun Teams -tiedostoista. Suunnitelmaa päivitetään lukuvuoden 2024-2025 aikana.
5.3.9 Poissaolojen seuraaminen, niistä ilmoittaminen ja niihin puuttuminen
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden muutokset liittyen suunnitelmalliseen poissaolojen seurantaan sekä puuttumiseen astuivat voimaan 1.8.2023. Uudistukset vastaavat perusopetuslain 26 § muutokseen, joka myös tuli voimaan 1.8.2023. Opetuksen järjestäjä päättää ja kuvaa paikallisessa opetussuunnitelmassa toimintamallin oppilaiden poissaolojen ehkäisemiseksi ja suunnitelmalliseksi seuraamiseksi sekä niihin puuttumiseksi.
Noudatamme Hämeenlinnan kaupungin ohjeistusta sekä linjauksia oppilaiden poissaolojen seurantaan.
1. Hyvän arjen vaaliminen
- Myönteinen vuorovaikutus
- Itsensä toteuttaminen
- Ystävyyssuhteet
- Ryhmien vuorovaikutus
- Oppimisen ja hyvinvoinnin tuki
- Osallistuminen
- Kiusaamiseen puuttuminen
- Virkistyminen ja lepo
- Ruokailu
2. Puheeksi ottaminen – poissaoloja yli 30 h
- Kun kotona tai koulussa herää huoli, luokanopettaja tai -valvoja on yhteydessä huoltajaan
- Opettajan tai oppilashuollon työntekijän voimavarakeskustelu lapsen tai nuoren kanssa
- Tarvittaessa perhepalaveri
- Oppimisen yleinen tuki
- Hyvinvoinnin tuki
- Vanhemmuuden tuki
- Jatkuva seuranta
- Poissaolojen selvittäminen
- Vanhempien tavoittaminen Wilman lisäksi puhelimitse
3. Selvittäen ja tukien – poissaoloja yli 50 h
- Luokanopettaja tai -valvoja kutsuu huoltajan oppilashuoltoryhmän kokoukseen
- Poissaolojen syitä selvitetään: oppiminen, koulu, henkilökohtaiset syyt
- Oppilashuollon työntekijä ohjaa yhteistyössä luokanopettajan tai -valvojan kanssa oikeaan palveluun: psykologi, kuraattori, terveydenhoitaja, Uppiksen toiminta
- Oppimisen tuesta, koulunsisäisestä tiedonkulusta ja seurannasta sopimine
- Jatkuva seuranta
4. Tiivis tuki – poissaoloja yli 100 h
- Oppimisen ja koulunkäynnin yksilöllisen tuen tarpeen kartoitus oppilashuoltoryhmässä
- Kuraattori arvioi palvelutarpeen
- Tarvittaessa lastensuojeluilmoitus
- Tavoitteena päivittäinen koulunkäynti
- Opetuksen räätälöinti tarvittaessa
- Poikkeukselliset opetusjärjestelyt, päätös §18 ja oppimissuunnitelma
- Oppilashuollon tuki ja yhteistyö sosiaali- ja terveyspalveluiden kanssa
- Oppilashuollon seuranta ja yhteistyö nivelvaiheissa
Suunnittelemme koulumme yhteisöllisissä opiskeluhuoltoryhmissä poissaoloja ennalta ehkäiseviä toimia. Ryhmä vastaa myös toimien toteutuksesta ja arvioinnista. Poissaoloihin puuttumisen malli käydään läpi henkilökunnan kanssa lukuvuoden alussa. Seuraamme poissaoloja yksilö- ja ryhmätasolla Wilman kautta.
5.3.10 Tapaturmien ehkäiseminen sekä ensiavun järjestäminen ja hoitoonohjaus
Henkilökunta käy ensiapukoulutuksen. Päivitämme taitojamme vuosittain tarpeen vaatiessa. Tapaturman sattuessa annamme ensiapua ja ohjaamme jatkohoitoon. Toimintaohjeet löytyvät koulun pelastautumissuunnitelmasta. Suunnitelma päivitetään vuosittain. Koko henkilöstö tutustuu suunnitelmaan ja se löytyy sähköisenä sekä myös tulostettuna versiona henkilöstön taukotilasta.
5.3.11 Liikkuvan elämäntavan näkyväksi tekeminen ja siihen kannustaminen
Koulussa suositellaan liikunnan lisäämistä oppitunneille. Oppitunnit sisältävät mahdollisuuksien mukaan myös runsaasti toiminnallisia opetusmenetelmiä. Oppilaita kannustetaan kulkemaan koulumatkat kävellen tai polkupyörällä. Kuljemme opintoretkille pääsääntöisesti jalan tai polkupyörillä. Hyödynnämme ympärillämme olevia sisä- ja ulkoliikuntapaikkoja mahdollisimman paljon. Kannustamme oppilaita liikkumaan välituntisin. Koulumme välkkärioppilaat liikuttavat myös aktiivisesti oppilaita välitunneilla.
Vietämme yhteisöllisiä liikunnallisia teemapäiviä lukuvuoden aikana.
5.3.12 Tupakkatuotteiden, alkoholin ja muiden päihteiden käytön ehkäiseminen ja käyttöön puuttuminen
Tupakkatuotteiden ja päihteiden käyttö koulussa on kielletty. Pyrimme ennaltaehkäisemään päihteiden ja tupakkatuotteiden käyttöä asianmukaisella valistuksella.
Olemme aktiivisesti yhteydessä huoltajiin ja tarvittaessa viranomaisiin, mikäli havaitsemme päihteiden käyttöä tai huolta niiden johdosta.
5.3.13 Koulukuljetusten odotusaikoja ja turvallisuutta koskevat ohjeet
Koulukuljetuksessa oleville oppilaille on nimetty valvojat kouluohjaajista kuljetusten odottamistilanteisiin.
5.3.14 Suunnitelma oppilaiden suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä
Toimintaohjeita löytyy koulumme pelastussuunnitelmasta. Koulussamme on käytössä kiusaamiseen puuttumisen malli.
Kartoitamme vuosittain yhdenvertaisuuteen, häirintään ja kiusaamiseen liittyviä asioita kyselyllä.
Koulukohtainen tasa-arvosuunnitelma laaditaan ja päivitetään vuosittain tämän kyselyn pohjalta.
5.3.15 Toiminta äkillisissä kriiseissä ja uhka- ja vaaratilanteissa.
Toiminta ohjeet löytyvät Hämeenlinnan Yhteiskoulun kriisisuunnitelmasta, joka on päivitetty tammikuussa 2024.
Suunnitelmat löytyvät Hämeenlinnan Yhteiskoulun Teams -tiedostoista.
5.3 Opiskeluhuollosta perusopetuksessa
Perusopetuslain 31 §:n edellyttää hyvän oppimisen, hyvän psyykkisen ja fyysisen terveyden sekä sosiaalisen hyvinvoinnin edistämistä ja ylläpitämistä. Näistä tehtävistä vastaava oppilashuolto jakautuu yhteisölliseen opiskeluhuoltoon ja yksilölliseen oppilashuoltoon.
Opiskeluhuollon sisältöalueina ovat:
- vuorovaikutustaitojen ja mieleterveyden edistäminen
- yhteistoiminta koulun ulkopuolelle
- kiusaamisen, väkivallan ja häirinnän ehkäisy
- opintojen etenemisen edistäminen
- koulutyön ja opintojen järjestäminen hyvinvointia tukevasti
- oppilaiden ja huoltajien osallisuuden varmistaminen
- terveyttä ja hyvinvointia edistävien elintapojen tukeminen
- ympäristön terveellisyys ja turvallisuus
Tavoitteena on luoda terve ja turvallinen oppimis- ja kouluympäristö, suojata mielenterveyttä ja ehkäistä syrjäytymistä sekä edistää kouluyhteisön hyvinvointia.
Oppilashuoltoa toteutetaan ensisijaisesti ennaltaehkäisevänä ja koko kouluyhteisöä tukevana yhteisöllisenä oppilashuoltona.
5.3.1 Hämeenlinnan Yhteiskoulun yksilöllisen oppilashuollon toimintatavat ja käytännöt
- Yksilölliselle opiskeluhuoltoryhmälle on varattu kaksi aikaa keskiviikkona ja kaksi aikaa perjantaina. Ryhmä kokoontuu opettajan, oppilaan tai huoltajan aloitteesta pohtimaan oppilaan asioita.
- Aika tapaamiseen varataan apulaisrehtorilta. Yksilölliseen opiskeluhuoltopalaveriin määritellään osallistujat oppilaan tilanteen vaatiman tarpeen mukaan. Suostumus palaverin kokoonpanoon kysytään huoltajalta.
- yksilöoppilashuollossa on keskeinen rooli moniammatillisuudella
5.3.2 Hämeenlinnan Yhteiskoulun opiskeluhuoltoryhmän toimintatavat ja käytännöt
Yhteisöllisen opiskeluhuoltoryhmän kokoonpano:
- Rehtori, Anne Laatikainen
- Apulaisrehtori, Riikka Sirén
- Erityisluokanopettaja Outi Dahlgren
- Koulukuraattori, Marja Poikonen
- Terveydenhoitajat, Sanna Majaniemi ak ja Piia Kenig yk
- Koulupsykologi Joel Alho
- Nuorisotyöntekijä Olga Nisumaa
- Oppilaanohjaaja Maria Jouppi-Pakkanen
Lisäksi ryhmää laajennetaan aiheesta riippuen seuraavilla edustajilla:
- Oppilaskunnan ohjaavat opettajat,
- vanhempainyhdistyksen edustaja
- oppilaskunnan oppilasjäsenet
- tuen tiimin edustaja
- Ryhmä kokoontuu kerran kuukaudessa tai tarvittaessa useammin suunnittelemaan ja arvioimaan opiskeluhuollon toteutumista.
- Yhteistyö koulun ulkopuolisten lasten ja nuorten hyvinvointia edistävien tahojen kanssa yhteisöllisen opiskeluhuollon kehittämisessä toteutuu erityistyöntekijöiden yhteisissä kokoontumisissa yhdessä koulun moniammatillisen ryhmän sekä oppilaan ja huoltajien kanssa.
- Asiantuntija-apua saadaan ”nepsyvalmentajilta”, lastensuojelusta, Ankkuripoliisilta, sosiaalityöntekijöiltä, sairaalakoulusta ja konsultoivilta erityisopettajilta.
Lukuvuoden 2024-2025 tapaamisajankohdat ja aihepiirit:
-
To 15.8. Lukuvuoden aikataulujen ja teemojen suunnittelu
-
Ti 24.9. Hykin henki, Yhteisöllinen hyvinvointi-kehittämistehtävä
-
To 31.10. Oppilaan osallisuus, Katsaus luokkiin ja poissaolot
-
Ti 26.11. Kasvatuskeskustelu ja kurinpito, erilaisten kyselyjen koonnit
-
Ti 17.12. Turvallisuus, Yhteisöllisyys ja hyvinvointi luokkatasoilla
-
Ti 28.1. Turvallisuus, Kiusaaminen ja yhdenvertaisuus
-
To 27.3. Luokanvalvojatyön kehittäminen ja yhteisopettajuuden vahvistuminen, poissaolot, erilaisten kyselyjen koonnit
-
Ti 22.4. Monikulttuurisuus
-
To.15.5. Opiskeluhuollon arviointi
-
Kevät 2025 Kasvatuskeskustelu ja kurinpito
5.3.3 Syksyllä 2023 on julkaistu valtakunnallisen kouluterveyskyselyn tulokset.
Koulun tehtävänä on yhteisöllisessä opiskeluhuoltoryhmässä tunnistaa kouluterveyskyselystä keskeisimmät kehittämistä edellyttävät aiheet ja asettaa niiden parantamiseksi 2 – 3 tavoitetta ja toimenpidettä.
Kouluterveyskyselystä keskeisimmät kehitettävät aiheet ovat Hämeenlinnan Yhteiskoulussa:
- Koulumotivaation lasku
- Riittävä lepo ja nukkuminen
- Onnistumiskokemusten väheneminen
- Luokkien rauhattomuus
- Ahdistuneisuus
Toimenpiteet:
- Vahvistamme toisista välittämisen kulttuuria, arjen kohtaamisia sekä vahvaa positiivista yhteishenkeä osallisuuden kautta.
- Puutumme kiusaamiseen sekä opettelemme sosiaalisia taitoja ja pidämme kiinni yhdessä sovituista säännöistä.
- Lisäämme oppilaiden tietoisuutta erilaisista vaikutusmahdollisuuksista koulussa.
- Kehitämme oppilaiden osallisuutta, hyödyntäen olemassa olevia rakenteita kuten oppilaskunta- sekä verso- ja välkkäritoimintaa.
- Oppilaskunnalla on käytössään aloitelaatikot.
- Otamme käyttöön luokanvalvojan tuntien lisäksi säännölliset luokkakokoukset, joissa oppilaat voivat ottaa kantaa työrauhaan, motivaatioon, jaksamiseen ja luokan yhteishenkeen.
- Lisäämme oppilaiden mahdollisuuksia osallistua yhteisten tapahtumien ja teemapäivien suunnitteluun ja toteutukseen.
- Oppilailla on edustus koulun ruokaryhmissä.
- Aloitamme lukuvuonna 2024-25 ns. Kapteenin pöydän tapaamiset, jossa oppilaskunnasta valittu edustusto tapaa koulun rehtorin oppilailta tulleiden aiheiden parissa.
- Vahvistamme kummioppilas- ja oppilasagenttitoimintaa.
- Kiinnitämme huomiota positiivisen ilmapiirin luomiseen ja positiivisen palautteen antamiseen.
- Pyrimme siihen, että jokainen oppilas huomaa omat vahvuutensa.
- Jatkamme Hämeenlinnan Yhteiskoulussa säännöllisiä luokanvalvojan tunteja, joiden aiheina käsitellään kuukausiteemaa (Rovaniemen malli), osallistutaan vuosiluokkiin liittyviin kyselyihin sekä jokaisen luokan ajankohtaisia asioita..
Hyvinvoinnin vuosikello (Rovaniemen malli):
Elokuu: Ryhmäytyminen ja kaveritaidot
Syyskuu: Turvallinen yhteisö
Lokakuu -joulukuu: Itsetuntemus ja tunteet
Tammikuu - maaliskuu: Katse tulevaisuuteen
Huhtikuu - toukokuu: Hyvinvointi arjessa
Toukokuu: Hyvinvointi arjessa
5.3.4 Hyvinvointiin liittyviä suunnitelmia / hankkeita lukuvuonna 2023-2025:
Hyvinvoinnin ja tuen vuosikellot, luokkakokoukset, yhteisöllisyyden vahvistaminen
Yhteisöllisyyden kehittäminen
Lukuvuoden 2024-2025 aikana pääsemme muuttamaan uuteen koulurakennukseen ja aloittamaan yhtenäiskoulun toiminnan konkreettisesti saman katon alla. Lukuvuoden aikana vahvistamme yhteisöllisen opiskeluhuollon toimijuutta ajankohtaisissa koulun arjesta nousevissa asioissa, poissaolojen ennaltaehkäisyssä ja yhteisöllisyyden kehittämisessä. Yhteisöllisen opiskeluhuollon tärkeänä tehtävänä on koko kouluyhteisön yhteisöllisyyden, hyvinvoinnin ja tuen vahvistaminen.
Yhteisöllisyyden rakentamisen pohjaksi on koulussamme luotu kehittämistehtävä, joka pohjautuu tutkittuun tietoon hyvinvoinnin ja toimintaympäristöjen osatekijöiden yhteydestä. Kehittämistyössä on mukana koko kouluyhteisö verkostoineen.
Yhteisöllisyyden rakentamisen näkökulmana on toimintaympäristöjen kehittäminen fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen toimintaympäristön näkökulmasta. Eri toimintaympäristöissä kehittämisen huomio kiinnitetään lämpimiin ihmissuhteisiin, kuulluksi tulemiseen ja osallisuuteen, selkeyteen ja ennakoitavuuteen, iloon sekä osaamiseen ja taitojen tukeen. Yhteisöllisyyttä kehitetään oppilaiden, työyhteisön jäsenten, huoltajien ja monialaisten yhteistyökumppaneiden näkökulmasta.
5.3.4 Yhteistyö oppilaan ohjauksessa siirtymävaiheissa sekä jatko-opintojen suunnittelussa
Oppilaan koulupolkua tuetaan erityisesti nivelvaiheissa.
Eskarista koululaiseksi siirryttäessä olemme kiinteässä yhteistyössä päiväkotien eskariopettajien ja erityisopettajien kanssa.
Kuudennelta luokalta yläkouluun siirryttäessä varmistamme tukitoimien siirtymisen ja erityistarpeiden huomioimisen yläkoulussa.
Nivelvaiheiden vahva tuki mahdollistaa oppilaiden tukitoimien välittömän jatkumisen siirtymävaiheissa. Eskarilaisille ja heidän huoltajilleen järjestetään keväisin tutustumispäivä, jonka ajatuksena on helpottaa mahdollista jännitystä ja antaa tarpeellisia tietoja koulusta. Myös kuudesluokkalaisille järjestetään vastaavanlainen tilaisuus yläkoulussa.
Tuettua oppilaanohjausta kehitetään yläluokkien oppilaanohjauksen ja toiselle asteelle siirtymisen näkökulmasta.
5.3.5 Yhteistyö ja käytänteet oppimisympäristön terveellisyyden ja turvallisuuden sekä yhteisön hyvinvoinnin tarkastuksissa
Hämeenlinnan Yhteiskoulussa tehdään vuosittain riskien kartoitus, johon osallistuu koko työyhteisö.
Koulussa pidetään kolmen vuoden välein oppilaitosympäristön terveellisyyden ja turvallisuuden sekä yhteisön hyvinvoinnin tarkastus, johon osallistuu lähtökohtaisesti:
- rehtori
- kouluterveydenhoidon edustaja (kouluterveydenhoitaja)
- terveydensuojelun edustaja (terveystarkastaja)
- kiinteistön omistajan edustaja
- kiinteistönhuollon edustaja
- henkilöstön edustaja
- oppilaiden edustaja
- huoltajien edustaja
- työsuojeluvaltuutettu
- sekä mahdollisesti muita asiantuntijoita
Tarkastuksesta nousseita asioita esitellään koko henkilöstölle.
Asioista keskustellaan avoimesti ja kehitetään tarkastuksessa ilmenneitä epäkohtia yhdessä paremmiksi.
5.3.6 Yhteistyö terveysneuvonnan ja terveystiedon opetuksen välillä
Viidesluokkalaisten laajan terveystarkastuksen ja Move-testien tuloksia voidaan tarvittaessa hyödyntää osana liikunta- ja terveyskasvatusta. Terveydenhoidon ammattilaisten kanssa tehdään yhteistyötä ja konsultoidaan heitä tarvittaessa.
5.3.7 Järjestyssäännöt
Järjestysääntöjen tarkoitus on edistää koulun sisäistä järjestystä, opiskelun esteetöntä sujumista sekä kouluyhteisön turvallisuutta ja viihtyisyyttä. Järjestyssääntöjen päivitykseen osallistetaan oppilaat oppilaskunnan kautta ja vanhemmat vanhempainyhdistyksen kautta.
Hämeenlinnan Yhteiskoulun järjestyssäännöt
- Noudatan koulussa työskentelevien aikuisten antamia ohjeita ja yhteisesti sovittuja sääntöjä.
- Käyttäydyn asiallisesti, vastuullisesti ja ystävällisesti koulussa ja koulumatkoilla.
- En kiusaa ketään koulussa, koulumatkalla enkä sosiaalisessa mediassa.
- Saavun ajoissa kouluun ja oppitunneille sekä siirryn välitunneille ilman eri kehoitusta.
- Huolehdin läksyistäni ja opiskeluvälineistäni. Korvaan rikkomani/hävittämäni opiskeluvälineen.
- En poistu koulualueelta luvatta koulupäivän aikana.
- Menen ruokailuun omalla ruokailuvuorolla ja noudatan ruokailussa hyviä pöytätapoja
- En tuo kouluun savukkeita (myös sähkötupakka), päihteitä tai niihin verrattavia tuotteita, enkä käytä niitä koulupäivän aikana. Energiajuomat ovat koulussa myös kiellettyjä.
- Annan oppitunneilla työrauhan kaikille. Laitan kännykkäni laukkuuni tai opettajan sille osoittamaan ”parkkiin”.
- Toisesta henkilöstä otettua valokuvaa/videota ei saa julkaista missään (sosiaalinen media tai muu julkinen paikka) ilman kyseisen henkilön lupaa.
- Oppilastöihin ei saa palgioida tekstiä tai kuvia ilman lähdettä mainitsematta
- Vuosiluokkien 1.-6. oppilaat eivät käytä puhelimia välitunneilla.
- Huolehdin hyvin kouluympäristöstämme ja koulun omaisuudesta.
- Korvaan rikkomani/hävittämäni opiskeluvälineen tai muun aiheuttamani vahingon.
- Pidän arvoesineistäni huolta. Koulu ei vastaa koulupäivän aikana kadonneista rahoista, puhelimista tms.
- Pyöräily/skeittailu/mopoilu on koulupäivän aikana kielletty ilman opettajan erillistä lupaa
5.3.8 Hämeenlinnan Yhteiskoulun suunnitelma kasvatuskeskustelujen ja kurinpitotoimien toimeenpanosta
Suunnitelma löytyy Hämeenlinnan Yhteiskoulun Teams -tiedostoista. Suunnitelmaa päivitetään lukuvuoden 2024-2025 aikana.
5.3.9 Poissaolojen seuraaminen, niistä ilmoittaminen ja niihin puuttuminen
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden muutokset liittyen suunnitelmalliseen poissaolojen seurantaan sekä puuttumiseen astuivat voimaan 1.8.2023. Uudistukset vastaavat perusopetuslain 26 § muutokseen, joka myös tuli voimaan 1.8.2023. Opetuksen järjestäjä päättää ja kuvaa paikallisessa opetussuunnitelmassa toimintamallin oppilaiden poissaolojen ehkäisemiseksi ja suunnitelmalliseksi seuraamiseksi sekä niihin puuttumiseksi.
Noudatamme Hämeenlinnan kaupungin ohjeistusta sekä linjauksia oppilaiden poissaolojen seurantaan.
1. Hyvän arjen vaaliminen
- Myönteinen vuorovaikutus
- Itsensä toteuttaminen
- Ystävyyssuhteet
- Ryhmien vuorovaikutus
- Oppimisen ja hyvinvoinnin tuki
- Osallistuminen
- Kiusaamiseen puuttuminen
- Virkistyminen ja lepo
- Ruokailu
2. Puheeksi ottaminen – poissaoloja yli 30 h
- Kun kotona tai koulussa herää huoli, luokanopettaja tai -valvoja on yhteydessä huoltajaan
- Opettajan tai oppilashuollon työntekijän voimavarakeskustelu lapsen tai nuoren kanssa
- Tarvittaessa perhepalaveri
- Oppimisen yleinen tuki
- Hyvinvoinnin tuki
- Vanhemmuuden tuki
- Jatkuva seuranta
- Poissaolojen selvittäminen
- Vanhempien tavoittaminen Wilman lisäksi puhelimitse
3. Selvittäen ja tukien – poissaoloja yli 50 h
- Luokanopettaja tai -valvoja kutsuu huoltajan oppilashuoltoryhmän kokoukseen
- Poissaolojen syitä selvitetään: oppiminen, koulu, henkilökohtaiset syyt
- Oppilashuollon työntekijä ohjaa yhteistyössä luokanopettajan tai -valvojan kanssa oikeaan palveluun: psykologi, kuraattori, terveydenhoitaja, Uppiksen toiminta
- Oppimisen tuesta, koulunsisäisestä tiedonkulusta ja seurannasta sopimine
- Jatkuva seuranta
4. Tiivis tuki – poissaoloja yli 100 h
- Oppimisen ja koulunkäynnin yksilöllisen tuen tarpeen kartoitus oppilashuoltoryhmässä
- Kuraattori arvioi palvelutarpeen
- Tarvittaessa lastensuojeluilmoitus
- Tavoitteena päivittäinen koulunkäynti
- Opetuksen räätälöinti tarvittaessa
- Poikkeukselliset opetusjärjestelyt, päätös §18 ja oppimissuunnitelma
- Oppilashuollon tuki ja yhteistyö sosiaali- ja terveyspalveluiden kanssa
- Oppilashuollon seuranta ja yhteistyö nivelvaiheissa
Suunnittelemme koulumme yhteisöllisissä opiskeluhuoltoryhmissä poissaoloja ennalta ehkäiseviä toimia. Ryhmä vastaa myös toimien toteutuksesta ja arvioinnista. Poissaoloihin puuttumisen malli käydään läpi henkilökunnan kanssa lukuvuoden alussa. Seuraamme poissaoloja yksilö- ja ryhmätasolla Wilman kautta.
5.3.10 Tapaturmien ehkäiseminen sekä ensiavun järjestäminen ja hoitoonohjaus
Henkilökunta käy ensiapukoulutuksen. Päivitämme taitojamme vuosittain tarpeen vaatiessa. Tapaturman sattuessa annamme ensiapua ja ohjaamme jatkohoitoon. Toimintaohjeet löytyvät koulun pelastautumissuunnitelmasta. Suunnitelma päivitetään vuosittain. Koko henkilöstö tutustuu suunnitelmaan ja se löytyy sähköisenä sekä myös tulostettuna versiona henkilöstön taukotilasta.
5.3.11 Liikkuvan elämäntavan näkyväksi tekeminen ja siihen kannustaminen
Koulussa suositellaan liikunnan lisäämistä oppitunneille. Oppitunnit sisältävät mahdollisuuksien mukaan myös runsaasti toiminnallisia opetusmenetelmiä. Oppilaita kannustetaan kulkemaan koulumatkat kävellen tai polkupyörällä. Kuljemme opintoretkille pääsääntöisesti jalan tai polkupyörillä. Hyödynnämme ympärillämme olevia sisä- ja ulkoliikuntapaikkoja mahdollisimman paljon. Kannustamme oppilaita liikkumaan välituntisin. Koulumme välkkärioppilaat liikuttavat myös aktiivisesti oppilaita välitunneilla.
Vietämme yhteisöllisiä liikunnallisia teemapäiviä lukuvuoden aikana.
5.3.12 Tupakkatuotteiden, alkoholin ja muiden päihteiden käytön ehkäiseminen ja käyttöön puuttuminen
Tupakkatuotteiden ja päihteiden käyttö koulussa on kielletty. Pyrimme ennaltaehkäisemään päihteiden ja tupakkatuotteiden käyttöä asianmukaisella valistuksella.
Olemme aktiivisesti yhteydessä huoltajiin ja tarvittaessa viranomaisiin, mikäli havaitsemme päihteiden käyttöä tai huolta niiden johdosta.
5.3.13 Koulukuljetusten odotusaikoja ja turvallisuutta koskevat ohjeet
Koulukuljetuksessa oleville oppilaille on nimetty valvojat kouluohjaajista kuljetusten odottamistilanteisiin.
5.3.14 Suunnitelma oppilaiden suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä
Toimintaohjeita löytyy koulumme pelastussuunnitelmasta. Koulussamme on käytössä kiusaamiseen puuttumisen malli.
Kartoitamme vuosittain yhdenvertaisuuteen, häirintään ja kiusaamiseen liittyviä asioita kyselyllä.
Koulukohtainen tasa-arvosuunnitelma laaditaan ja päivitetään vuosittain tämän kyselyn pohjalta.
5.3.15 Toiminta äkillisissä kriiseissä ja uhka- ja vaaratilanteissa.
Toiminta ohjeet löytyvät Hämeenlinnan Yhteiskoulun kriisisuunnitelmasta, joka on päivitetty tammikuussa 2024.
Suunnitelmat löytyvät Hämeenlinnan Yhteiskoulun Teams -tiedostoista.