Päivitetään
4.3 Monialaiset oppimiskokonaisuudet
Monialaiset oppimiskokonaisuudet toteutuvat koulussamme eri luokka-asteilla. Teemat on valikoitu eri luokka-asteille yhteistyössä luokanopettajien ja eri oppiaineiden aineenopettajien kesken siten, että ne toteutetaan opetussuunnitelman tavoitteita noudattaen. Monialaisten oppimiskokonaisuuksien tavoitteet, sisällöt ja näytöt huomioidaan eri oppiaineiden arvosanaa annettaessa.
Teemat on jaoteltu seuraavasti luokka-asteittain:
1.-2. luokka: Minä ja maailma
3.luokka: Suomi
4. luokka: Kestävä kehitys ja kierrätys
5. luokka: Ihminen ja ruoka
6. luokka: Näytelmäprojekti, keskiaika ja Yrityskylä
7. luokka: Tunteet
8. luokka:Hyvinvointi ja turvallisuus
9. luokka: Minun tulevaisuuteni
1.-2. LUOKKA
Minä ja muut
Käsiteltävänä aiheena on minä ja maailma. Tavoitteena on tutustua eri maiden kulttuureihin "matkustamalla" niihin pistetyöskentelyn keinoin. Katso liite.
3. LUOKKA
Suomi
· Ymppä: opiskellaan Suomen maisema-alueet: sijainti, maantiede, kaupungit
· Musiikki: suomalaisia lauluja, Suuri kuoroprojekti
· Käsityö: metsän eläin ommellen
· Äidinkieli: luetaan suomalaisten kirjailijoiden kirjoja, tutustutaan suomalaisiin kansansatuihin,
· Kirjoitetaan tietoteksti suomalaisesta metsäneläimestä (sama, mistä on tehty käsityö)
· Työskentelytavat: yksilö- ja ryhmätehtävät. ympäristöoppi: harjoittelemme ryhmätyötä ja teemme seinälehden Suomen maisema-alueista
-
Minä + Sinä = ME NY-materiaali
-
4. LUOKKA
Kestävä kehitys ja kierrätys:
- Jäteselviytyjät
- Kierrätysmateriaalin tehokas käyttö
· Tavoitteet: Tavoitteena tutustuttaa oppilaat kestävään jätehuoltoon laaja-alaisen osaamisen teema-alueiden näkökulmista. Erityisesti huomioidaan itsestä huolehtiminen ja arjen taidot, osallistuminen ja vaikuttaminen ja monilukutaito.
· Sisällöt: Jäteselviytyjät-kilpailussa oppilaat pääsevät tutustumaan jätteiden käsittelyyn. Oppiaineita yhdistellen toteutamme pienoistalo-projektin, jossa konkreettisesti pääsemme rakentelemaan kierrätysmateriaaleista ja muun muassa kehittelemään tarinoita pienoistalojen asukkaista.
Sisällölliset tavoitteet (oppiaineet ja sisällöt)
Ympäristöoppi
-Jäteselviytyjät-kilpailuun osallistuminen
-Tiedonhankinta ja tiedon omaksuminen
-Osallisuus yhteiskunnassa
-Kierrätysprosessin ymmärtäminen
-Vastuullisen kuluttamisen periaatteet
-Ryhmätyötaidot
-Vuorovaikutustaidot
-Voittamisen ja häviämisen harjoittelu
Kuvataide
-Kierrätysteemainen/kierrätysteemaisia töitä
-Kierrätyksen hyödyntäminen kuvataidetöissä
-Luonnonmateriaalien hyödyntäminen ja luontosuhteen vahvistaminen
Musiikki
- Lauletaan ja soitetaan kierrätys-/kestävä kehitys –teemaisia lauluja
Käsityö
- Taloprojekti
- Kestävän kehityksen mukainen toiminta kierrätysmateriaaleja hyödyntäen
- Ryhmä- ja vuorovaikutustaidot
Liikunta
- Roskien keräys -kävely
- Lähiympäristöstä huolehtiminen
Äidinkieli
-Kestävään kehitykseen ja kierrätykseen liittyvien tekstien/uutisten lukeminen
-Kirjoittaminen ja lukeminen erilaisissa tehtävissä
Matematiikka
- Tutustuminen kierrättämiseen liittyviin tilastoihin
Katsomusaine
- Ev.lut uskonnon tunnilla tutustutaan kristinuskon näkemyksiin kestävästä kehityksestä
Yhteiskuntaoppi
-Tutustutaan erityisesti vaikuttamisen erilaisiin keinoihin ja toimivaan yhteiskuntaan
Laaja-alaisen osaamisen tavoitteet (L1-L7)
1. Ajattelu ja oppimaan oppiminen
- Oppilas kehittää ajatteluaan opiskellessaan Kestävän kehityksen ja kierrätyksen opintokokonaisuutta.
- Tiedon hakeminen.
- Hän pohtii monipuolisesti, mitä on kestävä kehitys.
2.Kulttuurin osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu
- Oppilas osaa ilmaista ajatuksiaan ja mielipiteitään keskusteluissa ja kuunnella muiden ajatuksia ja mielipiteitä.
- Vuorovaikutustaitojen harjoittelu
3. Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot
-Oppilas huolehtii sovitusti tehtävien tekemisestä.
-Hän ymmärtää, että kestävä kehitys tukee hänen hyvinvointiaan.
4. Monilukutaito
-Tiedon hakeminen.
-Kriittinen suhtautuminen erilaisiin uutisiin.
5.Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen
-Tiedon hakeminen Internetistä.
-Tabletin käytön harjoitteleminen.
- TVT-taitojen kehittäminen ja hyödyntäminen
6. Työelämätaidot ja yrittäjyys
-Tutustutaan jätteiden lajitteluun/kierrätykseen liittyviin ammatteihin.
7. Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen
-Oppilas ymmärtää kestävän kehityksen vaikutuksen tulevaisuuteen.
-Oppilas ymmärtää, kuinka hän toiminnallaan voi toteuttaa kestävää kehitystä.
· Oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät mahdolliset erityispiirteet: Monipuolisia työtapoja, tvt-taidot, tiedonhaku, ryhmätyö, videoita, mobiililaitteet ja mahdollisia vierailuja
· Arvioinnin kohteet: Tavoitteiden saavuttaminen, työskentelyn jatkuvaa arviointia, Talo-projekti käsityössä
Talo-projekti
-
Käsityön tunneilla tehdään kierrätysmateriaaleja sekä pehmeitä ja kovia käsityön materiaaleja käyttäen ryhmittäin omat pienoismallit taloista sekä niiden huoneet ja huonekalut
-
Tiivistä yhteistyötä ryhmän välillä koko projektin ajan
Arviointikriteerit hyväksytylle suoritukselle
Osallistuminen ryhmätyöskentelyyn sekä jäteselviytyjät- että taloprojektissa. Muilla oppitunneilla osallistuminen monialaisen oppimiskokonaisuuden tunneille.
-Aktiivisuus
-Yhteisen työskentelyn suunnittelu, organisointi ja toteutus
-Riittävä avun pyytäminen muulta ryhmältä/opettajilta
-Käsityössä huolellinen ja tarkoituksenmukainen lopputuotos
-Itse- ja vertaisarviointi taloprojektissa
-Oppimiskokonaisuus arvioidaan osana oppiaineiden arviointia
Liitteessä eritelty tarkemmin esimerkiksi laaja-alaisen osaamisen tavoitteet
Yhteistyökumppani Kiertokapula
5. LUOKKA
Oppimiskokonaisuuden nimi: Minä ihmisenä ja yhteisön jäsenenä
Ajankohta ja kesto: syksy - kevät 2024-25
Oppimiskokonaisuudessa keskitytään henkiseen ja fyysiseen kasvuun. Käsitellään käsitteitä monipuolisesti eri näkökulmista useiden oppiaineiden oppitunneilla. Oppilaan kasvu ja kehitys -käsitteenä huomioidaan useassa oppiaineessa. Pyritään kasvattamaan ymmärrystä omasta minuudesta sekä kuulumisesta yhteisöön ja yhteiskuntaan.
Projektiin liittyvät oppiaineet, tavoitteet ja sisällöt :
- UE, UO, UK, ET: minuuden ja moraalin kehittyminen, tunnetaidot
- HI: yksilön osallisuus historiassa. Oppilaan oma historia sekä ihmiskunnan historian alkuvaiheet
- KU: ihmisen vartalon ja kasvojen mittasuhteet
- YM: ihmisenbiologia, ihminen osana ympäristöä, kestäväkehitys, terveystieto, turvallisuustaidot
- ÄI: Minä lukijana ja kertojana, tunne- ja esiintymistaidot, itseilmaisu
-EN: itsestä kertominen (harrastukset, kehonosat, sairaudet) keskustelutaidot,
Tavoitteet:
L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen
- tiedon hakeminen, arvioiminen, tuottaminen ja jakaminen
L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu
- oman elinympäristön tarkastelu ja siihen vaikuttaminen
- vuorovaikutustaitojen harjoittelu
- suullinen ja kirjallinen ilmaisu
L4 Monilukutaito
- erilaisten tekstien tulkitseminen ja tuottaminen
- vaikuttamaan pyrkivien tekstien tunnistaminen ja tulkitseminen
L5 Tieto- ja viestintäteknologian osaaminen
- tvt-taitojen kehittäminen ja hyödyntäminen erilaisissa projekteissa, iPadien monipuolinen hyödyntäminen. Oman ruutuajan hallinta.
Oppilaiden osallisuus suunnittelussa:
Oppilaita osallistetaan suunnittelussa oppiaineiden jaksojen sekä projektien ensimmäisillä oppitunneilla. Oppilaskuntatoimintaan osallistuminen luokkaedustajien avulla.
Arviointi:
Oppilaat arvioidaan oppiaineiden asettamien arviointikriteerien mukaisesti, monipuolinen näyttö huomioiden.
Yksittäisiin projekteihin annetaan arviointikriteerit jakson alussa.
Oppilas tekee itsearviointia koko lukuvuoden ajan.
Oppimisympäristöt ja työtavat:
Työskentelemme joustavissa oppimisympäristöissä, tarvittaessa eriytetään tarpeen mukaan esim. hiljaisiin pienryhmätiloihin. Myös koulun lähiympäristö toimii oppimistilana.
Työtavoissa huomioidaan erilaiset oppijat ja oppimistyylit. Käytetään tarvittaessa tekniikka apuna. Tehtävän luonne vaikuttaa työtavan sekä oppimisympäristön valintaan.
Oppimiskumppanuudet:
Palolaitos, seurakunta, terveydenhoitaja, Hämeen Linna
6. LUOKKA
Näytelmäprojekti, keskiaika ja Yrityskylä
Kutosten monialaiset
Oppimiskokonaisuuden nimi: Keskiaika
Ajankohta ja kesto: syyslukukausi -25
Oppimiskokonaisuudessa tutustutaan keskiaikaan ja keskiaikaiseen elämään eri näkökulmista. Oppilas perehtyy keskiaikaiseen maailmankuvaan ja opettelee ymmärtämään ihmisten toiminnan motiiveja sekä syy-seuraussuhteita. Oppilas harjoittelee etsimään historiallista tietoa eri tietolähteistä ja arvioimaan tietolähteiden luotettavuutta. Oppimiskokonaisuudessa pyritään herättämään oppilaan kiinnostus menneeseen aikaan, ihmisen toimintaan ja sen merkitykseen sekä ymmärtämiseen.
Projektiin liittyvät oppiaineet, tavoitteet ja sisällöt :
- UE: perehdytään reformaatioon ja sen vaikutuksiin Euroopassa
- HI: perehdytään keskiaikaan ja siihen liittyviin käsitteisiin, keskiaikaiseen elämään Euroopassa ja Suomessa, vieraillaan mm. Keskiaikamarkkinoilla ja mahdollisesti muissa keskiaikaisissa kohteissa
- KU: Tutustutaan keskiajan rakennustyyleihin ja toteutetaan kuvataiteen tunnilla linnatyö, jossa tutustutaan muun muassa perspektiiviin ja mittasuhteisiin. Lisäksi oppilaat suunnittelevat omat sukuvaakunat.
-MU: tutustutaan keskiaikaiseen musiikkiin ja soittimiin
- ÄI: kirjoitetaan kertomus keskiaikaisesta elämästä
Tavoitteet:
L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen
- tiedon hakeminen, arvioiminen, tuottaminen ja jakaminen
L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu
- oman elinympäristön tarkastelu ja tunteminen historian näkökulmasta
- kulttuuriperintöön tutustuminen ja arvostus, oman taustan ja historian merkitys
-kulttuurien moninaisuuteen tutustuminen ja ymmärrys erilaisista kulttuureista, uskonnoista ja katsomuksista sekä niiden merkityksestä ihmisten elämään, toisten kunnioittaminen
L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot
-teknologian vastuullinen ja turvallinen käyttö mm. Tiedonhankinnassa
- -liikkuminen turvallisesti erilaisissa ympäristöissä
L4 Monilukutaito
- erilaisten tekstien tulkitseminen ja tuottaminen, erilaisten mediaesitysten tuottaminen
-kulttuurisen monimuotoisuuden hahmottaminen
- vaikuttamaan pyrkivien tekstien tunnistaminen ja tulkitseminen
-monipuolisten tietolähteiden käyttäminen
-kriittisen ajattelun harjoittelu, fiktion ja faktan eron tunnistaminen
L5 Tieto- ja viestintäteknologian osaaminen
- tvt-taitojen kehittäminen ja hyödyntäminen erilaisissa projekteissa, iPadien monipuolinen hyödyntäminen
L6 Työelämätaidot ja yrittäjyys
-pitkäjänteinen työskentely, vastuun ottaminen omasta työskentelystä
L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen
-pohditaan mm. rauhaan, tasa-arvoon ja ihmisoikeuksiin liittyviä kysymyksiä historiallisesta näkökulmasta
Oppilaiden osallisuus suunnittelussa:
Oppilaita osallistetaan omien projektien ja töiden suunnitteluun, mahdollisuuksien mukaan työskentelytapojen valinnassa ja annetaan mahdollisuus syventää osaamista omien mielenkiinnon kohteiden mukaan.
Arviointi:
Oppilaat arvioidaan oppiaineiden asettamien arviointikriteerien mukaisesti, monipuolinen näyttö huomioiden. Mahdollistetaan myös aiheeseen syventyminen ja arvosanojen nostaminen sen avulla.
Yksittäisiin projekteihin ja töihin annetaan arviointikriteerit projektin alussa.
Oppilas tekee itsearviointia koko jakson ajan.
Oppimisympäristöt ja työtavat:
Työskentelemme joustavissa oppimisympäristöissä, jotka mahdollistavat esimerkiksi eriyttämisen. Hyödynnetään myös koulun lähiympäristöä, tehdään retkiä esimerkiksi historiallisiin kohteisiin ja Keskiaikamarkkinoille.
Työtavoissa huomioidaan erilaiset oppijat ja oppimistyylit sekä hyödynnetään teknologiaa. Tehtävän luonne vaikuttaa työtavan sekä oppimisympäristön valintaan.
Oppimiskumppanuudet:
Keskiaikamarkkinat
Oppimiskokonaisuuden nimi: Näytelmäprojekti
Ajankohta ja kesto: lokakuu -24 - kevät -25
Projektiin liittyvät oppiaineet, tavoitteet ja sisällöt :
-MA: materiaalien ja tarvikkeiden määrien laskeminen, mittaaminen jne
-KU/KS: lavasteiden, rooliasujen ym tarvikkeiden suunnittelu ja valmistaminen
- ÄI: näytelmäteksteihin ja näytelmäkirjallisuuteen tutustuminen, ilmaisutaitojen harjoittelu, näytelmän harjoittelu ja esiintyminen
-MU: näytelmän musiikin ja äänimaailman suunnittelu ja tekeminen, mahdollinen kuoro ja bändi
-EN: ilmaisutaitojen harjoitteleminen englannin kielellä
-LI: mahdollinen tanssiesitys osana näytelmää
Tavoitteet:
L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen
-vuorovaikutustaidot, luovuuden käyttäminen
-omien vahvuuksien tunnistaminen, oman työskentelyn ja toiminnan suunnittelu ja arviointi
L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu
- vuorovaikutustaitojen harjoittelu
-suullinen ja kirjallinen ilmaisu, erilaiset ilmaisutavat, suunnittelutaidot
-taiteeseen ja kulttuuriin tutustuminen, kulttuurin arvostaminen
L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot
-käyttäytyminen tilanteen mukaan, hyvät tavat
- vastuun ottaminen omasta ympäristöstä ja sen siisteydestä, viihtyisyydestä ja hyvinvoinnista
-liikkuminen turvallisesti erilaisissa ympäristöissä
-teknologian vastuullinen ja turvallinen käyttö
L4 Monilukutaito
-erilaisiin teksteihin tutustuminen, niiden tuottaminen ja tulkitseminen
-työskentely erilaisten medioiden parissa
L5 Tieto- ja viestintäteknologian osaaminen
- tvt-taitojen kehittäminen ja hyödyntäminen erilaisissa projekteissa
- iPadien monipuolinen hyödyntäminen.
L6 Työelämätaidot ja yrittäjyys
-järjestelmällinen ja pitkäjänteinen työskentely, vastuun ottaminen omasta työskentelystä
-oman (yhteisen) projektin toteuttaminen
L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen
-yhteistyötaitojen harjoittelu, ristiriitojen ratkaisu, päätöksenteko, ratkaisujen tekeminen yhdessä
Oppilaiden osallisuus suunnittelussa:
Näytelmäprojekti perustuu oppilaan kirjoittamaan näytelmätekstiin. Koko projektin ajan oppilaat osallistuvat kaikenlaiseen suunnitteluun, materiaalien valmistamiseen, työtapojen, roolien ja tehtävien valintaan sekä esityksen lopulliseen toteuttamiseen.
Arviointi:
Oppilaat arvioidaan oppiaineiden asettamien arviointikriteerien mukaisesti, monipuolinen näyttö huomioiden.
Yksittäisiin projekteihin annetaan arviointikriteerit projektin alussa.
Oppilas tekee itsearviointia koko jakson ajan.
Oppimisympäristöt ja työtavat:
Työskentelemme joustavissa oppimisympäristöissä, jotka mahdollistavat esimerkiksi eriyttämisen. Hyödynnetään myös koulun lähiympäristöä, tehdään retkiä esimerkiksi teatterille.
Työtavoissa huomioidaan erilaiset oppijat ja oppimistyylit sekä hyödynnetään teknologiaa. Tehtävän luonne vaikuttaa työtavan sekä oppimisympäristön valintaan.
Oppimiskumppanuudet:
Kaupunginteatteri ja Erästeatteri
Oppimiskokonaisuuden nimi: Yrityskylä
Ajankohta ja kesto: kevät -25
Oppimiskokonaisuuden tavoitteena on, että oppilas tutustuu suomalaisen yhteiskunnan toimintaan ja harjoittelee toimimaan yhteiskunnan jäseninä. Oppilas mm. harjoittelee äänestämistä, tutustuu talouden peruskäsitteisiin ja harjoittelee omaa rahankäyttöään. Oppilas tekee oman työhakemuksen ja harjoittelee työhaastattelua sekä toimimista työtehtävässään. Oppilas harjoittelee työskentelemään vastuullisesti, oma-aloitteellisesti ja pitkäjänteisesti yhdessä muiden kanssa.
Projektiin liittyvät oppiaineet, tavoitteet ja sisällöt :
- HI: historian merkitys suomalaisen yhteiskunnan kehityksessä: mm. hallinto, verotus, kouluttautuminen jne
-YH: Paneudutaan erilaisiin mahdollisuuksiin oman tulevaisuuden suunnittelussa tutustumalla työelämään ja elinkeinoihin. Perehdytään talouden ja hyvinvoinnin kysymyksiin muun muassa työn, ammattien ja yrittäjyyden kautta. Tutustutaan yrittäjyyden tarjoamiin mahdollisuuksiin sekö oman tulevaisuuden suunnitteluun.
-MA: mm. erilaisten hintojen ja palkkojen laskeminen, lukujen hahmottaminen käytännössä, arjessa tarvittava matematiikka
- KU: Projektin aikana tutustutaan mainosmaailmaan. Toteutetaan oman yrityksen mainokset.
- YM: Tutustutaan luonnon kannalta kestävään liiketoimintaan, jossa otetaan huomioon yrityksen ympäristövaikutukset.
- ÄI: työhakemuksen kirjoittaminen, asiallisen ja tilanteeseen sopivan viestinnän harjoitteleminen, vuorovaikutustaidot, itsensä ilmaiseminen
-EN: yhteiskunnallisten käsitteiden opettelua englannin kielellä
Tavoitteet:
L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen
- tiedon hakeminen, arvioiminen, tuottaminen ja jakaminen
- oppimiskokonaisuuden kokeellinen ja luova työskentelyote sekä yhdessä tekeminen tukevat ajattelun ja oppimaan oppimisen kehitystä
- leikit, pelillisyys ja muut toiminnalliset työtavat tarjoavat oppimisen iloa, ja siten vahvistavat luovaa ajattelua ja oivaltamista
L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu
- oppimiskokonaisuuden aikana oppilaat toimivat tiimeissä, joissa pääsevät harjoittelemaan sosiaalisia taitojaan, arvostavan vuorovaikutuksen taitoja, sekä keinoja ilmaista itseään ja näkemyksiään
-oppimiskokonaisuuden aikana oppilaat saavat harjoitella esiintymistä turvallisessa ympäristössä
- työelämätaitoja harjoitellessa korostuvat muiden ihmisten arvostava kohtaaminen sekä hyvien tapojen noudattaminen
- oppimiskokonaisuuden aikana oppilaat tutustuvat vastuullisuuteen ja heitä ohjataan tekemään eettisesti kestäviä valintoja.
- oppimiskokonaisuuden pelillisyys rohkaisee oppilaita mielikuvituksen käyttöön ja kekseliäisyyteen.
L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot
- oppimiskokonaisuus ohjaa huomaamaan, että jokainen vaikuttaa omalla toiminnallaan omaan ja muiden hyvinvointiin
- oppilaat kantavat vastuuta tekemistään päätöksistä
- oppilaat harjoittelevat itsesäätelyä, oma-aloitteisuutta sekä oman työn ohjausta
- oppimiskokonaisuuden sisällöissä on useita arjenhallinnan kannalta kriittisiä sisältöjä, kuten oman talouden hallintaa, kuluttajana toimimista sekä hyvinvoivaan työyhteisöön liittyviä taitoja
L4 Monilukutaito
- oppimiskokonaisuus tukee monilukutaidon kehittymistä tarjoamalla oppilaalle kokemuksia erilaisista teksteistä oppikirjassa, oppilaiden sovelluksessa ja Yrityskylä-päivässä
- erilaiset tehtävätyypit oppimateriaalissa ja kyläpäivässä tarjoavat monilukutaidon harjoitusta
L5 Tieto- ja viestintäteknologian osaaminen
- oppimiskokonaisuudessa teknologia on oppimisen kohde (turvallinen verkkopankin käyttö) ja väline (sovelluksen hyödyntämisen oppimisen syventämiseen oppitunneilla ja kyläpäivässä)
L6 Työelämätaidot ja yrittäjyys
-oppimiskokonaisuus tarjoaa kuudesluokkalaisille ensikosketuksen työelämään
- yrityskylä on elämys, joka jättää positiivisen mielikuvan työelämästä ja herättää kiinnostuksen omia työelämämahdollisuuksia kohtaan
- oppimiskokonaisuus kartuttaa oppilaiden yleisiä työelämätaitoja
- etenkin Yrityskylä-päivän pienoisyhteiskunnassa toimiminen auttaa oivaltamaan omat vastuut ja velvollisuudet oman yhteisön ja yhteiskunnan jäsenenä
- Yrityskylä-päivässä oppilailla on mahdollisuus kokeilla yrittäjyyttä ja saada käsitys itsensä työllistämisestä
- oppimiskokonaisuuden toiminnallinen luonne kannustaa oppilasta ponnistelemaan tavoitteiseen pääsemiseksi
- alueelliset Yrityskylät kuvastavat kunkin alueen elinkeinoelämän erityispiirteitä ja keskeisiä toimialoja.
L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen
- oppilaat pääsevät harjoittelemaan aktiivisena kansalaisena toimimista Yrityskylä-päivässä
- oppilas näkee oman toiminnan ja omien valintojen vaikutukset oppimiskokonaisuuden aikana
- kestävät valinnat on nostettu oppimiskokonaisuudessa keskiöön esimerkiksi talous- ja yrityssisällöissä
- oppimiskokonaisuudessa ja Yrityskylä-päivässä oppilaat tutustuvat yritysten vastuullisuuteen ja tekevät ratkaisuja, joiden vaikutukset näkyvät heille välittömästi
- oppilaita pyritään innostamaan yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen
- vaikuttamista simuloidaan Yrityskylä-päivässä, jossa oppilaat äänestävät siitä, mihin yhteisön verovarat käytetään
Oppilaiden osallisuus suunnittelussa:
Yrityskylä perustuu oppilaiden omaan osallisuuteen, oppilaat saavat keskittyä ja perehtyä itseään kiinnostaviin yrityksiin sekä hakeutua työskentelemään Yrityskylässä omien kiinnostuksen kohteidensa mukaisille aloille.
Arviointi:
Oppilaat arvioidaan oppiaineiden asettamien arviointikriteerien mukaisesti, monipuolinen näyttö huomioiden.
Yksittäisiin projekteihin annetaan arviointikriteerit projektin alussa.
Oppilas tekee itsearviointia koko jakson ajan.
Oppimisympäristöt ja työtavat:
Työskentelemme joustavissa oppimisympäristöissä, jotka mahdollistavat esimerkiksi eriyttämisen.
Työtavoissa huomioidaan erilaiset oppijat ja oppimistyylit sekä hyödynnetään teknologiaa. Tehtävän luonne vaikuttaa työtavan sekä oppimisympäristön valintaan.
Oppimiskumppanuudet:
Yrityskylä, mahdollisesti paikallisia yrittäjiä
Luokka-aste: 7.
TUNNE-PROJEKTI
Tunteiden ilmentäminen ja tunnistaminen sekä tunteet taiteessa
Arviointi:
Arvosanat kunkin aineen osiosta erikseen asteikolla 4-10. Hyväksyttyyn projektiin vaaditaan suoritetut tehtävät.
Kuvataide, 13 tuntia
2h croquis : kuinka ihminen ilmentää tunnetta, kuinka tunnistat toisesta ihmisestä tunteen. Croquis-piirtäminen, nopea hahmottaminen, käden ja silmän yhteistyö, ryhmäytyminen (L1, L2, L4)
2h paperiveistos: ryhmiin jako. Millaisilla muodoilla voi ilmentää tiettyä tunnetilaa. Suunnittelu, veistotaide, kolmiulotteinen hahmottaminen, abstrakti ajattelu, ryhmäytyminen/ryhmässä toimiminen (L1, L2, L4, L6, L7)
2h valokuva: valokuva ryhmän tunnetilasta. Valokuvaus ja symbolismi taiteessa, Akseli Gallen-Kallela, valokuvaus, kuvan rajaaminen ja käsittely. (L1, L2, L4, L5)
4h video: minuutin video tunnetilasta. Ryhmässä käsikirjoitetaan video ja tehdään kuvakäsikirjoitus. Videossa tulee näkyä ryhmän jokainen jäsen . Videoon yhdistetään musiikiksi ryhmän itse säveltämä musiikki. Abstrakti ajattelu,
luova toiminta, yhdessä tekeminen, videokuvaaminen, editointi (iMovie) ja green screen. (L1, L2, L4, L5, L6, L7)
2h piirustus: tee piirustus ryhmänne tunnetilasta. Tunnetilan visuaalinen ilmentäminen piirtämällä, abstraktin visualisointi, kuvanlukutaito. (L1, L2, L4)
1h katselmus: katsomme kaikkien videot läpi, suullinen arviointi ja itsearviointi (L4)
Arviointi kuvataiteessa rakentuu työskentelystä (ideointi, suunnittelu, ryhmätoiminta, yrittäminen) ja tuotoksista (taito, taiteellisuus, luovuus).
Käsityö 5 tuntia: EI MUKANA LUKUVUONNA 2024-25
Tavoitteet
· tutustua korusuunnitteluun ammattina
· tunteiden ilmaisu väreillä ja abstrakteilla muodoilla
· valmistaa itse suunniteltu koru/avaimenperä (esteettinen, omaperäinen)
· tutustuminen uuteen tekniikkaan - emalointi
· kuparilevyn työstäminen leikkaamalla, viilamalla ja poraamalla
· vastuu oman työn etenemisestä, työskentely turvallisesti
· oman työn ja työskentelyn arviointi
Arviointi:
· suunnitelma + valmis työ + kuva ja itsearviointi
· esteettisyys, omaperäisyys, tekniikan hallinta, viimeistely
· turvallinen työskentely
· oma-aloitteisuus - vastuunkantaminen
1. Tunteen kuvaaminen abstraktin muodon avulla (2h)
a. symbolismi kuvataiteessa
b. abstrakti muoto tunteen kuvaamisessa > luonnostelu
c. oma lopulilnen suunnitelma (5x5cm)
2. Kuparilevyn työstäminen (2h)
3. Emalointi ja korun viimeistely, arviointi (2h))
Musiikki 8 tuntia:
Musiikin tehokeinot musiikissa, esim. Elokuvamusiikki.
GarageBand- ym. ohjelmien/sovellusten käyttö ja kokeilu. Musiikin sävellys.
Musiikin arviointi:
Annettujen tehtävien suorittaminen. Kyky toimia ryhmässä.
Henkilökohtainen arviointi GarageBand ym. sävellyksestä: kappaleen toimivuus ja ohjeiden noudattaminen – rytmin ja melodian yhteensopivuus. Kappaleen soundi ja luonne.
Ryhmän sävellyksessä arvioidaan kappaleen musiikillista toimivuutta: musiikin elementtien käyttöä sekä musiikillista taiteellisuutta.
2 h oma kappale
2 h Musiikin tehokeinot
3 h Musiikin säveltäminen ryhmässä
1 h musiikin siirtäminen videoon
Tavoitteet:
· tunteiden merkitys musiikissa ja itseilmaisussa
· Ryhmätyöskentelytaitojen kehittyminen/yhteismusisointi
· sävellyttämisen harjoittelu
Äidinkieli 10 h
Aloitamme (tai lopetamme) luovan kirjoittamisen harjoituksilla, joissa tutkitaan tunteita ja kirjoitetaan ohjatusti runo. Käymme samalla läpi lyriikan peruskäsitteet. Luemme kirjoittamiamme runoja. (4 h)
Tutkimme käsitöissä tehtyjä koruja/avaimenperiä. Jokainen oppilas valitsee yhden niistä sekä nimeää tunteen, jonka koru/avaimenperä hänessä herättää. Sen avulla suunnitellaan tarinan päähenkilö sekä kirjoitetaan ohjatusti tarina, jossa keskitytään kuvaamaan sitä, kuka ja millainen päähenkilö on ja mitä hän tekee tai mitä hänelle tapahtuu, miksi ja missä? Proosan käsitteistä tutuiksi tulevat henkilö, juoni ja miljöö. Nämä on käyty läpi ennen tarinan työstämistä (6 h)
Pienten draamaharjoitusten mahdollisuus. Pantomiimit.
Tavoitteet:
· Tutustuttaa sekä lyriikan että proosan peruskäsitteisiin
· Rohkaista tuottamaan ohjatusti kaunokirjallisia tekstejä
· Ohjata oppilasta tunnistamaan tunteitaan, löytämään ajatuksiaan ja käyttämään mielikuvitustaan sekä ja antaa keinoja, rohkeutta ja vapautta niiden ilmaisemiseen kirjallisesti
Arviointi:
· Tuntityöskentely: rakentava osallistuminen ja työrauhan antaminen
· Tarina: Henkilön, juonen ja miljöön käsitteiden ymmärtäminen sekä soveltaminen omaan kirjoittamiseen. Opettaja arvioi tarinat sen perusteella,
o miten onnistunut kokonaisuus on (aloitus, kehittely, lopetus, otsikko sekä oikeakielisyys) ja
o miten monipuoliset, uskottavat ja taitavat henkilön, juonen, miljöön ja tunteiden kuvaukset ovat.
· Myös itsearviointi ja/tai vertaisarviointi sopimuksen mukaan
Kielet:
Tavoitteet.
Tunteisiin liittyvän sanastoon tutustuminen englanniksi
Arviointi osana kielen arviointia
Työtapoina esimerkiksi tunnepantomiimia, tunnetekstejä, tunnemittari, keskusteluharjoituksia
Esim. 10min jaksoissa
2h yhteensä
Projektin ajoitus:
Syyslukukauden aikana, alkaen syksyn alkupuolella.
Yhteensä 38h
Tavoitteet:
L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen
L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu
L4 Monilukutaito
L6 Työelämätaidot ja yrittäjyys
L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen
Oppimisympäristöt ja työtavat: Oppimisympäristöinä käytetään mahdollisuuksien mukaan koulun lähiympäristöä sekä koulun tiloja.
Monilukutaito
Monilukutaito on olennainen osa biologian, maantiedon, matematiikan ja historian oppiaineita.
Monilukutaitoa kehitetään 7. luokalla monin tavoin. Tuotamme ja luemme erilaisia kirjallisia teoksia, tulkitsemme kuvia, kuvioita ja lähteitä, opettelemme erilaisia mediataitoja, kuten karttojen ja graafien tulkintaa ja laadintaa. Lisäksi käytämme tvt-taitoja monilukutaidon tukemiseen.
Monilukutaito on sisälletty oppiaineisiin ja se arvioidaan päättöarvosanojen kriteerien mukaan. Kts. kohta liitteet.
Luokka-aste: 8.
Oppimiskokonaisuus: Hyvinvointi ja turvallisuus
Ajankohta ja kesto: läpi lukuvuoden
Projektiin liittyvät oppiaineet: Äidinkieli ja kirjallisuus, ruotsi, fysiikka, terveystieto, uskonto, elämänkatsomustieto, liikunta ja kotitalous
Tavoitteet:
L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen
L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu
L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot
L4 Monilukutaito
L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen
L6 Työelämätaidot ja yrittäjyys
L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen
Fysiikka
Yhteinen teema:liikenteen turvallisuus,tehtäviä Classroomissa olevalla alustalla, jonka fyke-opettajat jakavat oppilaille.
Laaja-alainen osaaminen:L3-L7
Arviointi:oppilaan itsearviointi,vertaisarviointi sekä opettajan suullinen palaute
Liikunta
Ohjeistetaan oppilaat liikkumaan koulupäivän aikana omin voimin liikuntapaikoille liikennesääntöjä noudattaen. Liikuntavälineiden käyttötavoissa kiinnitetään erityistä huomiota niiden ehjänä säilymiseen (pitkä käyttöikä). Ohjataan oppilaita, jotka eivät harrasta juurikaan liikuntaa vapaa-ajalla, matalan kynnyksen liikuntaharrastusryhmiin (koulu PT - toiminta). Move-testien tulosten perusteella annetaan tarvittaessa oppilaille ja huoltajille vinkkejä oppilaan kestävyys- ja voimaominaisuuksien kehiittämiseen.
Laaja-alainen osaaminen: L3,L7
Arviointi: oppilaan itsearviointi, opettajan suullinen palaute
Terveystieto
Turvallisuustaidot, mm. seksuaaliterveys, jossa korostuu some ja seksuaalinen häirintä, ensiaputaidot ja kaveritaidot osana turvallisuutta ja hyvinvointia. Terveystiedossa keskitytään sosiaalisesti kestävään kehitykseen. Mediataitoviikon materiaali sopii hyvin terveystiedon opetukseen.
Laaja-alainen osaaminen:L1-L4
Arviointi: oppilaan itsearviointi, opettajan suullinen palaute
Uskonto
Perehdytään eri kristillisten kirkkokuntien ja yhteisöjen eettisiin painotuksiin ja pohditaan niiden suhdetta ihmisoikeuksiin. Oppilaita rohkaistaan kohtaamaan erilaisia ihmisiä ja erilaisuutta, ja tätä kautta lisäämään turvallisuutta ja hyvinvointia. Tässä yhteydessä tulevat esiin myös kaveritaidot hyvinvoinnin edistäjinä. Opetuksen sisällöstä nousevien eettisten kysymysten yhteys hyvinvointiin ja kestävään elämäntapaan.
Laaja-alainen osaaminen:L1, L2, L4 ja L7
Arviointi: itsearviointi, vertaisarviointi ja opettajan arviointi
Ruotsi
Yhteinen teema Älä osta mitään -päivän oppitunneilla: Köp ingenting-dagen. Perehdytään kestävään kehitykseen ruotsinkielisen tehtäväkokonaisuuden avulla ja harjoitellaan aihepiirin sanastoa.
Laaja-alainen osaaminen:
L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu: Tuotetaan kestävään kehitykseen ja kuluttamiseen liittyviä ohjeita ruotsiksi.
L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot: arvioidaan omaa kuluttajaprofiilia
L4 Monilukutaito: Tutkitaan Köp ingenting dagen-aiheista uutisointia ja mielipiteitä kuluttamisesta.
L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen: Opitaan pohtimaan omaa ostokäyttäytymistä ja tuottamaan vaikuttavia tekstejä kuluttamisesta.
Arviointi:itsearviointi,vertaisarviointi ja opettajan suullinen arviointi.
Kotitalous
Kotitalouden tunneilla keskitytään arjenhallintataitojen kehittämiseen koko lukuvuoden ajan. Jokaisella tunnilla pohditaan opittuja taitoja oman elämän kannalta ja keskitytään taitoihin, joita jokainen tarvitsee huolehtiakseen itsestään. Lisäksi tunneilla korostetaan aktiivista osallistumista ja vaikuttamista yhteisössä sekä kestävän tulevaisuuden rakentamista. Opiskelijat oppivat, miten heidän valintansa ja toimintansa voivat edistää ympäristöystävällisyyttä ja yhteiskunnallista hyvinvointia
Laaja-alainen osaaminen:L1,L3 ja L7
Arviointi:itsearviointi,vertaisarviointi ja opettajan suullinen palaute
Äidinkieli
Käsitellään erityisesti mediataitoviikolla 10.-16.2.2025 mediakasvatuksen näkökulmasta turvallisuuteen ja hyvinvointiin liittyviä materiaaleja.Lisäksi materiaaleja voi hyödyntää läpi lukuvuoden.
Laaja-alainen osaaminen:L2 ja L4.
Arviointi:itsearviointi,vertaisarviointi sekä opettajan suullinen palaute.
Luokka-aste: 9
Oppimiskokonaisuus: Minun tulevaisuuteni
Ajankohta ja kesto: Läpi lukuvuoden
Projektiin liittyvät oppiaineet: Matematiikka, suomen kieli ja kirjallisuus, maantieto, oppilaanohjaus, yhteiskuntaoppi
Arviointi: Arviointi osana oppiaineen arvosanaa päättöarvioinnin kriteerien mukaisesti
Katso tarkemmin liite.