Hae

5.5.Kasvatuskeskustelut ja kurinpidollisten keinojen käyttö

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä
Koulu
Ei lisäyksiä

Oppilaita ohjataan hyvään käytökseen. Taustalla ovat koulun järjestyssäännöt, joiden ohella arjessa on tärkeää oppilaiden oma taju oikeasta ja väärästä, hyvästä ja huonosta käytöksestä.

Tarpeen vaatiessa turvaudutaan kurinpitotoimiin:

1. Kasvatuskeskustelu

Suurin osa tilanteista pystytään hoitamaan kasvatuskeskusteluiden avulla, jossa opettaja/rehtori käy oppilaan/oppilaiden kanssa tilanteen läpi. Keskustelun pohjalta ollaan yhteydessä myös huoltajaan ja keksustelu kirjataan myös ylös.

2. Jälki-istunto

Tilanteen vakavuudesta tai toistuvuudesta johtuen käytössä on myös jälki-istunto, jolloin oppilas suorittaa koulupäivän ulkopuolella. Tilanteesta ilmoitetaan huoltajille ja tapahtunut kirjataan ylös.

3. Kirjallinen varoitus ja erottaminen määräaikaisesti

Äärimmäisessä tilanteissa oppilaalle voidaan antaa kirjallinen varoitus ja/tai erottaa määräaikaisesti koulusta.

 

Restoratiivisuus

Kuluvana lukuvuonna koulun henkilökuntaa koulutetaan ns. restoratiiviseen tapaan kohdata vaikeita ristiriita- ja konfliktitilanteita koulussa.