5.5.Kasvatuskeskustelut ja kurinpidollisten keinojen käyttö
Oppilaita ohjataan hyvään käytökseen. Taustalla ovat koulun järjestyssäännöt, joiden ohella arjessa on tärkeää oppilaiden oma taju oikeasta ja väärästä, hyvästä ja huonosta käytöksestä.
Tarpeen vaatiessa turvaudutaan kurinpitotoimiin:
1. Kasvatuskeskustelu
Suurin osa tilanteista pystytään hoitamaan kasvatuskeskusteluiden avulla, jossa opettaja/rehtori käy oppilaan/oppilaiden kanssa tilanteen läpi. Keskustelun pohjalta ollaan yhteydessä myös huoltajaan ja keksustelu kirjataan myös ylös.
2. Jälki-istunto
Tilanteen vakavuudesta tai toistuvuudesta johtuen käytössä on myös jälki-istunto, jolloin oppilas suorittaa koulupäivän ulkopuolella. Tilanteesta ilmoitetaan huoltajille ja tapahtunut kirjataan ylös.
3. Kirjallinen varoitus ja erottaminen määräaikaisesti
Äärimmäisessä tilanteissa oppilaalle voidaan antaa kirjallinen varoitus ja/tai erottaa määräaikaisesti koulusta.
Restoratiivisuus
Kuluvana lukuvuonna koulun henkilökuntaa koulutetaan ns. restoratiiviseen tapaan kohdata vaikeita ristiriita- ja konfliktitilanteita koulussa.