Hae

2.2 Lukuvuoden 2024-2025 tavoitteet, teemat ja toimenpiteet

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Lukuvuoden 2024 - 2025 painopistealueet

Hämeenlinnan kaupungin strategiset tavoitteet vuonna 2024

 

Liikkuminen

1. Hämeenlinnalaisten 5. ja 8. luokkalaisten fyysinen kunto on Move-testien perusteella kansallisen keskiarvon yläpuolella 

2. Matalan kynnyksen liikuntaryhmiin osallistuneiden oppilaiden määrä ja oppilaista 30 % on osallistunut ryhmiin (liikuntalukkari ja harrastus ihan lähellä-ryhmät)

3. Liikuntavälitunnit on käytössä 80%:lla oppilaista.

Lukutaidon ja kielellisten valmiuksien vahvistaminen

1. 1.-9. luokkalaisten lukutaito on lukuseulan perusteella parempi kuin vuonna 2023   

2. 6. ja 9. vuosiluokkien äidinkielen taidot ovat valtakunnallisten kokeiden mukaan paremmat kuin vuonna 2023 

3. Ero suomen kielen taidossa on kaventunut suomi toisena kielenä- oppilaiden ja suomea äidinkielenään puhuvien oppilaiden välillä.  

4. Kirjasto tavoittaa vuoden aikana kaikki  luokat kirjaston lukutaitoa edistävässä ohjelmassa  mainituilta luokka-asteilta.

Lasten ja nuorten kasvavien tuen tarpeiden ennaltaehkäisy ja tuen tarpeisiin vastaaminen

1. Erityistä tukea tarvitsevien lasten määrä (varhaiskasvatus ja perusopetus)

2.  Tehostettua tukea saavien oppilaiden määrä (varhaiskasvatus ja perusopetus)

3.   Oppilaiden kokemus kiusaamisesta on vähentynyt vuodesta 2023

4. Perusopetuksen oppilaiden poissaolot ovat vähentyneet vuodesta 2023

5. Kaikki saavat perusopetuksen päättötodistuksen

6. Kaikki päättötodistuksen saaneet aloittavat toisen asteen koulutuksessa

Talouden tasapainotus

1. Sivistys- ja hyvinvointilautakunnan keventyminen edellisistä vuosista

2. Lapsimäärän vähentymisestä johtuva käyttömenojen sopeutus

 

Suunnitelmat

 

Keväällä 2024 päivitetään Suunnitelma oppilaiden suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä.

Lukuvuoden aikana laaditaan tai päivitetään seuraavat kaupunkitason suunnitelmat:  

Perusopetuksen yhdenvertaisuus- ja tasa-arvosuunnitelma

Valmiussuunnitelma

Tupakkatuotteiden ja muiden päihteiden käytön ehkäisemisen ja käyttöön puuttumisen toimintamalli 

 

 

 

 

 

 

Koulu
Ei lisäyksiä

Lukuvuoden 2024-2025 teemat

1. Luontopainotteinen Alvettula ja vastuullisuus

Maailman ympäristön tila herättää huolenaiheita ja mm. energia-asiat ovat entistä näkyvämmässä osassa ihmisten elämässä. Kouluarjessa olemme ennenkin pyrkineet oikeansuuntaiseen toimintaan ympäristön hyväksi. Nyt haluamme ryhdistää toimintaamme edelleen ja löytää uusia tiedostavia tapoja. 

Toimenpiteinä palvelevat:

  • vuosikellon mukaiset kokonaisuudet
  • ulkoluokkatoiminta
  • energian vastuullisen käytön opastaminen joka päivä, koulun valaisinten vaihto ledeiksi
  • kierrätystoimet koulun tasolla näkyvämmäksi oppilaille
  • ruokahävikin minimoiminen
  • koulun pihan ja lähiympäristön siivoustalkoot

2. Keskittyminen edelleen perusasioihin

Valtakunnallisesti on olemassa huoli oppimistulosten laskusta. Alvettulan koulu sijaitsee mittareiden perusteella alueella, jolla on ns. sosioekonomisia haasteita perheiden toimeentulon ja huoltajien alhaisemman koulutustason näkökulmasta. Kuitenkin osaamista mittaavissa testeissä ja asikastyytyväisyyskyselyissä Alvettulan koulun tulokset ovat iloksemme olleet vähintään hyviä. Samoin yläkoulun puolelta saamme kannustavaa palautetta mm. oppilaiden matematiikan taidoista. Uskomme tämän olevan seurausta laadukkaan opetuksen lisäksi myös mahdollisuudesta tarjota yksilöllistä opetusta työrauhaa unohtamatta - pienen yksikön vahvuuksia!

Toimenpiteitä:

  • Panostaminen lukutaitoon ja matematiikkaan
  • Opettajien osaamisen ylläpitäminen
  • Tasa-arvorahan hyödyntäminen kouluohjaajaresurssia ylläpitäen
  • Jakotunnit tuntikehyksen puitteissa
  • Asenteiden muokkaus ja koulun perustehtävän kirkastaminen ja ylpeys omasta koulusta myös oppilaiden mielissä
  • Työrauha
  • Ajankäyttö oikeisiin asioihin
  • Tvt palvelee oppimista

 

3. Yhdenvertaisuus

Yleinen yhteskunnan osin ahdas keskusteluilmapiiri ohjaa kouluja huolehtimaan lasten arvopohjasta ja kasvatuksesta suuntaan, jossa jokaisella yksilöllä on ihmisarvo. Koululla on tähän mahdollisuus koko ikäluokan ollessa saatvilla. Teema läpivalaiskoon koulun arjen joka päivä!

 

4. Turvallinen kasvuyhteisö ja sen jäsenten hyvinvointi

Ukrainan sota ja muut maailman tapahtumat ovat aiheuttaneet koulun väessä turvattomuutta. Siksi olemme edelleen valinneet turvallisuuden pääteemaksemme. Turvallisuutta aiomme käsitellä monesta eri näkökulmasta:

  • Kasvuyhteisön fyysinen ja psyykkinen turvallisuus
    • henkinen hyvinvointi
    • kiusaamisen vastaisuus 
    • eri viranomaisten vierailut valistustuokioineen
    • liikenneturvallisuus
    • ensiapukoulutus
    • fyysisistä puitteista huolehtiminen

Pyrimme pitämään aihetta esillä paitsi luokissa myös vuodenkierrossa järjestettävän koko koulun yhteisen teemapäivän muodossa.

5. Liikunta

Liikunnalla on merkitys monella tapaa fyysisen hyvinvoinin ylläpitäjänä. Koulumme puitteet luovat monipuoliset ja luontaiset mahdollisuudet päivittäiselle aktiivisuudelle. Erityisesti toimeliaat omaehtoiset välitunnit tukevat opiskelua parhaallamahdollisella tavalla. Painopiste on liikunnan virkistävässä puolessa kuitenkaan unohtamatta kilpailumahdollisuutta sitä haluaville.