2.1 Koulun pitkän aikavälin kehittämistavoitteet ajalle 2025-2026
2.1 Koulun pitkän aikavälin kehittämistavoitteet ajalle 2025-2026
1. Luontopainotteinen koulu
Edellä arvopojan kohdalla kuvattu luontopainotteinen toiminta vuosikellon ja yhteistyökumppaneiden kautta. Tavoitteena oppilaiden vahvempi luontosuhde.
2. Oppimisen tuen uudistus
Ryhmä- ja oppilaskohtaisen tuen käytänteiden omaksuminen arjessa.
3. Lukutaito ja laajemmin olennaiseen keskittyminen, jota monipuoliset oppimisympäristöt tukevat
- Lukutaidon ylläpitäminen ja parantaminen
- Opetuskäytänteiden kriittinenkin tarkastelu hyvien oppimistulosten turvaamiseksi
- Laajakatseinen ajattelutapa arjessa oppimisympäristöjen monipuolisuuden suhteen. Henkilökohtaisten laitteiden (3.-6.lk) tarkoituksenmukainen hyödyntäminen.
4. Yhteistyön lisääminen koulun arjessa eri tahojen kanssa.
- Luontopainotteisen vuosikellon mukaisen toiminnan vakiinnuttaminen ja kehittäminen eri yhteistyötahojen kanssa
- Huoltajien hyödyntäminen
- Koulumummi / -vaari -toiminta
5. Alvettulan koulun profiilin ja omaleimaisuuden kirkastaminen ja esiin tuominen koulun toiminan jatkamisen turvaamiseksi
- Yhteisöllisyyden, puhtaan sisäilman ja virikkeellisen ja oppilaan kasvua tukevan ympäristön arvostaminen ja hyödyntäminen
- Pienen yksikön kyky huolehtia erityisesti tukea tarvitsevista lapsista
- Hyvinvoiva työyhteisö
2.1.1 Lukuvuoden 2025-2026 toimenpiteet kehittämistavoitteiden osalta
1. Luontopainotteinen koulu
Luontoarvot näkyvät koulussamme edelleen profiloiduttuamme entistä vahvemmin luontopainotteiseksi kouluksi. Tavoitteenamme on luoda oppilaille entistä vahvempi luontosuhde jo lapsena, mikä kantaa koko elämän. Ennalta laaditun vuosikellon pohjalta toteutamme monipuolisia luontokokemuksia vuodenkierrossa yhdessä lukuisten yhteistyökumppaneidemme kanssa. Tällaisia tahoja ovat mm. Mtk Hauho, ProAgria, Vanajavesikeskus, Hyömäen eränkävijät, Säästöpankkisäätiö, Hämeenlinnan kaupunki ja Alvettulan koulun tuki ry. Esimerkkinä vuosikellon sisällöstä ovat vaikka: maatilavierailut, ruoan matka ruokapöytään (kylvöstä puintiin), ravustus-, pilkki- ja metsästysretket, metsävaellukset niin jalan kuin hiihtäenkin, pyöräretket, lintubongaus, vesitutkimukset, ulkoluokkaopetus jne.
2. Oppimisen tuen uudistus
Uudistuksen myötä siirryttiin ryhmäkohtaiseen ja oppilaskohtaiseen tukeen, joissa painopiste on koulussamme vahvasti ensimmäisessä. Pienet opetusryhmät ovat vahva ryhmäkohtainen hyöty muiden resursien (erityisopetus, tukiopetus, kouluohjaajapalvelut jne.) ollessa varsin niukat. Iloa tuottaa uuden erityisopettajan dynaaminen ote!
Lukuvuosi 2025-2026 on uudstuksen siirtymävaihe, jona aikana pyritään uudet käytänteet saattamaan ajantasalle.
3. Lukutaito ja laajemmin olennaiseen keskittyminen ja monipuoliset oppimisympäristöt
- Oppimistulosten heikentyessä erityiesti lukutaidon ja matematiikan osalta on aika palata perusasioihin. Käytetään enemmän aikaa perustaitohin ja karsitaan toissijaisia asioita. Lukutaidon kehittymistä tuetaan antamalla aikaa viikottaisilla lukutunneilla, kirjastoyhteistyöllä, viettämällä lukutaitoviikkoa, kirjailijavierailuilla jne. Tarjolla ovat myös uusttu lukudiplomi- ja Lukulomo-sivustot (saataneen uudelleen käyttöön) lukiseuloja unohtamatta.
- Laajakatseinen ajattelutapa arjessa oppimisympäristöjen monipuolisuuden suhteen
Laajan käsitteen alle voidaan sisällyttää edellämainittujen sähköisten oppimateriaalien, alustojen ja laitteiden lisäksi myös kaikki muut luokan ulkopuoliset oppimisympäristöt. Kaikilla oppilailla vuosiluokilla 3-6 on henkilökohtinen laite nuorempien käyttäessä yhteisiä laitteita. Edellä mainittu mahdollistaa opiskelun myös entistä paremmin mahdollisissa poikkeusoloissa. Pulpetista pilveen- suljetusta avoimeen -ideologian mukaiselle opetukselle Alvettula tarjoaa ympäristönä edelleen hyvät puitteet. Erityisesti ympäristö tukee mm. ympäristöopin, liikunnan, historian opiskelua.
Erityisen arvokkaana koetaan edelleen Arxin kouluille jalkauttama kuttuuripolku-tarjonta välimatkojen (kuljetuskustannukset) ollessa kantakaupunkiin pitkät.
Ajatuksena on myös hyödyntää edelleen entistä enemmän ympäristöstä löytyvää osaamista esimerkkinä vaikkapa oppilaiden huoltajat ja isovanhemmat..
Erityisen arvokasta on se, että oppilaskunta "Oppipoppi" saa olla vaikuttamassa on sitten kyse isommista piha-alueen viihtyisyyteen liittyvistä asioista tai vaikka lautapelihankinnoista. Olemme päättäneet panostaa edelleen monipuolisiin ulkoliikuntamahdollisuuksiin, ylipäätään asioihin, jotka ovat omissa käsissämme.
Alvettulan koulussa säännöllisin kolmen vuoden väliajoin järjestetty terveydellistenolojentarkastus on koettu tehokkaaksi keinoksi vaikuttaa fyysisten olosuhteiden kuntoon.
4. Yhteistyön lisääminen koulun arjessa eri tahojen kanssa.
Keväällä 2024 suunnitellun luontopainotteisen opetuksen vuosikellon myötä mukaankutsutut ja lupautuneet yhtesityötahot ovat sitoutuneet toimintaan myös alkaneena lukuvuonna.
Koulun ympäristössä on paljon osaamista niin huoltajien kuin muidenkin yhteistyötahojen joukossa. Näiden mahdolisuuksien tiedostaminen ja aktiivinen hyödyntäminen on koulun arkea rikastuttava elementti. Toimintakulttuurin osana on pyrkimys jatkaa koulumummi / -vaaritoimintaa mm. erilaisten teemapäivien merkeissä.
Alvettulan päiväkodin toiminta päättyi kesällä 2025, joten yhteistyö varhaiskasvatuksen kanssa oheni. Alvettulan esikoululaiset ovat pienen lukumäärän takia sijoitettuna Hauhon kirkonkylälle aloittaakseen koulun ensi syksynä Alvettulassa. Esikouluryhmän sijoitukseen liittyvään epäkohtaan pyritään saamaan edelleen muutosta!
5. Alvettulan koulun profiilin ja omaleimaisuuden kirkastaminen ja esiintuominen
Psyykkinen ja fyysinen turvallisuus koulumaailmassa ei ole itsestäänselvyys. Alvettulan koulun arjen tilanne koetaan niin asiakastyytyväisyystutkimusten kuin muidenkin havaintojen perusteella hyväksi. Koulun arkea leimaa tyytyväisyys niin oppilaiden kuin henkilökunnankin keskuudessa Hyvästä arjesta on syytä viestiä myös kouluyhteisöä laajemmalle, sillä pienten yksiköiden olemassa olon oikeus ei ole kaikille selviö.
Toimenpiteitä:
- Pidetään yllä laadukasta ja mielekästä opetustoimintaa täydennyskoulutusta unohtamatta
- Huolehditaan koulun turvallisuudesta henkilökunnan yhteisen arvopohjan avulla
- Huolehditaan kollegiaalisesta jaksamisesta yhdessä tehden, huomioiden ja virkistäytyen
- Arvioidaan kulloisiakin käytänteitä ja puututaan epäkohtiin
- Jatketaan fyysisien ympäristön kunnossapitoa ja kehittämistä yhdessä tilapalveluiden ja muiden tahojen kanssa.
- Viestitään koulun toiminnasta myös kouluyhteisön ulkopuolelle mm. koulun omien Facebook-sivujen, muun sosiaalisen median, lehdistön ja tv:n kautta.