Hae

5.1 Oppilaiden osallisuus

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Lasten ja nuorten osallistuminen Hämeenlinnassa

Hämeenlinnassa lapset ja nuoret voivat vaikuttaa ja osallistua eri tavoin. Kaupungissa on seuraavat lasten ja nuorten osallistumisen rakenteet:

V-päivä

Nuorisovaltuusto

Nuorten aloitteet

Nuorisopassi ja Fredoapp

Tutustu lapsiystävällisen Hämeenlinnan kokonaisuuteen Lapsiystävällinen kaupunki - Hämeenlinna (hameenlinna.fi)

On tärkeää, että koulussa käsitellään omaa koulua koskevat aloitteet yhteisöllisessä opiskeluhuoltoryhmässä ja päätetään, miten niitä on mahdollista edistää.

 

Neuvottelevan vaikuttamisen toimintatavat

Erilaiset lasten, nuorten ja koulun aikuisten keskinäistä vuorovaikutusta vahvistavat toimintatavat ovat tärkeitä kouluhyvinvoinnin kehittämiseksi. Hämeenlinnassa on käytössä erätaukokeskustelumenetelmä ja kaupungissa on paljon erätaukokeskusteluun koulutettuja ohjaajia. 

Syksyllä 2024 järjestetää jokaisessa koulussa erätaukokeskustelu kiusaamisen käsittelemiseksi. Lisäksi vuosina 2024 ja 2025 toteutetaan toiminnalliset projektit koulun kehittämiseksi hyvinvointia ja yhteenkuuluvuutta vahvistavana tilana. Projektit on mahdollista toteuttaa monialaisena oppimiskokonaisuutena tai valinnaisaineena.

Oppilasagenttitoiminta soveltuu monenlaiseen lasten ja nuorten toimintaan koulussa. 

 

Koulu
Ei lisäyksiä

Oppilailla on opetussuunnitelman hengessä mahdollisuus vaikuttaa osin oppisisältöihin ja varsinkin menetelmiin, joilla haluavat opiskella. Tämä lisää oppilaiden hyvinvointia ja motivaatiota. Luovuudelle annetaan enemmän sijaa sopivissa tilanteissa. Hyvinvoinnin lisääminen osallisuuden kautta tapahtuu edellä kuvatun mukaan, kun oppilaat saavat vaikuttaa omiin opintoihinsa. Myös koulussa järjestettävät juhlat ja teemapäivät, joiden toteuttamisessa oppilailla ja huoltajilla niin ikään on merkittävä rooli, tuottavat hyvinvointia.

Erityisen tärkeä osallisuuden kanava on koulumme oppilaskunta, Oppipoppi. Sen hallituksen jäsenet valitaan äänestämällä kultakin luokka-asteelta edustamaan vuorovaikutuksessa luokkatovereitaan. Oppilaskunnalle tyypillisiä toimintamuotoja ovat erilaisten teemapäivien ideointi ja toteutus, koulun arvoista äänestäminen lukuvuoden alkaessa ja fyysiseen oppimisympäristöön vaikuttaminen (esim. leikkivälinehankinnat).

 

Lukuvuoden 2024-2025 arvoäänestyksen tärkeimmäksi arvoksi äänestettiin liikunta. Toiseksi tärkeimmäksi arvoksi nousi luonto ja kolmannella sijalla on luovuus.

Oppilaskunnan hallitus lähettää myös joka vuosi edustajansa kaikkien Hämeenlinnan koulujen yhteiseen oppilaskuntatapaamiseen. 

 

Oppilaskunnan jäsenet lukuvuonna 2024-2025 ovat:

1.lk - Hugo Rantti, varalla Sonja Jyrkinen

2.lk - Matias Vuorisalo, varalla Hugo Saarinen

3.lk - Eveliina Sipilä, varalla Auni Pekkola

4.lk - Salla Vuorisalo, varalla Vili Salminen

5.lk - Suzan Haopan, varalla 

6.lk - Märtha Lumijärvi, varalla Otso Jyrkinen

Oppilaskuntaa ohjaa 3.-4. -luokan opettaja Piia Takari.