Hae

5.3 Oppilashuolto

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Kouluhyvinvointi ja opiskeluhuolto

Kouluja vahvistetaan hyvinvointia edistävinä oppimisympäristöinä. Koulut laativat opiskeluhuollon toimintasuunnitelman, johon sisällytetään opiskeluhuollon vuosikellon mukaiset asiat.

Kaupungissa on lukutaidon kehityksen seurannan ja tuen toiminnan malli sekä Kun kouluun meno kangertaa -pitkittyneiden poissaolojen ennaltaehkäisemisen ja puuttumisen toimintamalli. Lisäksi kaupungissa on Tunne- ja vuorovaikutustaitoja vuodenkiertoon -jäsennys, jota koulut voivat käyttää osana lukuvuoden suunnittelua.

 

Opiskeluhuollon vuosikello

 

Tunne- ja vuorovaikutustaitoja vuodenkiertoon

 

Kun kouluunmeno kangertaa - pitkittyneiden poissaolojen ennaltaehkäisemisen ja puuttumisen toimintamalli

 Koulunkäyntiä tukevat palvelut on koottu Kun kouluun meno kangertaa - sivustolle .

 

Koulu
Ei lisäyksiä

Oppilashuollosta on olemassa erillinen kaupungin tason selostus ja suunnitelma. Tiivistetysti Alvettulan koulun oppilashuolto muodostuu yhteisöllisestä- ja yksilöllisestä oppilashuoltotyöstä yhteisöllisen keskittyessä koulun tason hyvinvointiin ja yksilöllisen yhden oppilaan ja perheen tilanteeseen.

Yhteisöllisiä oppilashuoltotapaamisia järjestetään pienessä koulussamme rehtorin johdolla muutaman kerran vuodessa, syksyin keväin ja aina tarpeen vaatiessa. Ryhmän kokoonpanoon kuuluvat koulun henkilökunnan lisäksi laaja-alainen erityisopettaja, koulukuraattori, kouluterveydenhoitaja ja koulupsykologi. Ryhmän tapaamiseen voidaan kutsua myös muita toimijoita tarpeen vaatiessa. Syyslukukauden yhteisöllinen oppilashuototapaaminen järjestetään kun ryhmän kokoonpano vakiintuu alkusyksyn muutosten jälkeen.

 

Yksilöllinen oppilashuoltotapaaminen lähtee yksittäisen oppilaan tilanteesta. Sen kokoonkutsujana toimii yleensä oma luokanopettaja. Tapaamiseen kutsutaan oppilaan ja huoltajien lisäksi kulloinkin tarvittavaa oppilashuollon henkilöstöä. Syyslomaan mennessä on ohjelmassa pedagogisten asiakirjojen päivitys. Poissaolojen seurantaa tehdään läpi lukuvuoden.

 

Oppilashuoltoryhmän jäseet lukuvuonna 2024-2025

Rehtori Jukka Isotalo

Luokanopettaja Piia Takari

Luokanopettaja Elise Oikari

Laaja-alainen erityisopettaja Riitta Storbjörk

Koulupsykologi Wanda Wolkowski

Koulukuraattori Elina Lundberg

Kouluterveydenhoitaja Pia Kenig

Kouluohjaaja Liisi Lumiärvi

Kouluohjaaja Minna Verho (määräaikainen 27.9. saakka)

 

Siirtymävaiheet

Koulutulokkaiden siirtyminen kouluun pohjustetaan esikoulunopettajan alkuopettajan kesken. Keväisin järjestetään myös tutustumispäivän lisäksi Eskarsta ekalle -ilta, jonka tarkoitus on "tasoittaa" koulutien alkamista koko perheelle

Oppilaan siirtyessä luokkatasolta toiselle opettajn vaihtuessa ja erityisesti alakoulusta yläkouluun huolehditaan vastaanottavan koulun kanssa. Tässä kekeisessä roolissa jaa apuna on myös Hauhon yhteinen laaja-alainen erityisopettaja. Tehostetun- ja erityisen tuen oppilaiden kohdalla järjestetään siirtopalaverit luokanopettajan, - valvojan ja huoltajien kesken kuudennen luokan keväällä.

Oppimisympäristön terveellisyys ja turvallisuus

Jatkuvan seurannan ja epäkohtiin puuttumisen lisäksi järjestetään kolmen vuoden välein terveydellistenolojen tarkastus ja työpaikkaselvitys määräajoin. Keskeisessä roolissa ovat myös kiinteistön kunnosta vastaavaat tahot.

 

Järjestyssäännöt

Alvettulan koulun järjestyssäännöt

  1. Kouluyhteisön jäsenet käyttäytyvät toisiaan kohtaan ystävällisesti ja kohteliaasti.
  2. Koulualueelta poistuminen ilman aikuisen lupaa on koulupäivän aikana kieletty.
  3. Jokaisella on oikeus työskennellä rauhassa.
  4. Koulun alueella noudatetaan siisteyttä ja käsitellään yhteistä ja toisen omaisuutta varoen.
  5. Kouluaikana on huomioitava oma ja toisten turvallisuus.
  6. Koulumatkoilla noudatetaan liikennesääntöjä.

 

Poissaolojen seuraaminen, niistä ilmoittaminen ja niihin puuttuminen

Poissaolot merkitään Wilmaan. Niitä seurataan ja pyritään ehkäisemäänlain velvoittamana ja kaupungin ohjeistuksen mukaan rajapyykkeinä 30, 50 ja 100 tuntia.

  • Yli 30 tuntia, puheeksi ottaminen

•Kun herää huoli, luokanopettaja tai -valvoja on yhteydessä huoltajaan -> jos
Wilma-viesteihin ei reagoida, yhteys puhelimella
•Opettajan tai oppilashuollon työntekijän voimavarakeskustelu lapsen tai nuoren
kanssa (voimavaralomake, johon kirjataan tilanteeseen sopiva tuki)
•Tarvittaessa perhepalaveri
•Oppimisen yleinen tuki (tukiopetus tarvittaessa)
•Hyvinvoinnin tuki -> oppilashuollon konsultointi matalalla kynnyksellä
•Vanhemmuuden tuki
•Jatkuva seuranta ja nopea reagointi, jos poissaoloja ei selvitet

  • 50 tuntia, selvittäen ja tukien

•Luokanopettaja tai -valvoja kutsuu huoltajan oppilashuoltoryhmän kokoukseen
•Poissaolojen syitä selvitetään: oppiminen, koulu, henkilökohtaiset syyt
•Oppilashuollon työntekijä ohjaa yhteistyössä luokanopettajan tai -valvojan kanssa
oikeaan palveluun: psykologi, kuraattori, terveydenhoitaja, Uppiksen toiminta
•Sovitaan, kuka vastaa oppimisen tuesta ja koulun sisäisestä tiedon siirrosta
•Sovitaan seurannasta ja prosessin vastuuhenkilöstä
•Jatkuva seuranta
 

  • Yli 100 tuntia tiiviisti tukien

•Oppimisen ja koulunkäynnin yksilöllisen tuen tarpeen kartoitus oppilashuoltoryhmässä
•Kuraattori arvioi palvelutarpeen
•Opetuksen räätälöinti tarvittaessa
•Poikkeukselliset opetusjärjestelyt, päätös §18 ja oppimissuunnitelma
•Oppilashuollon tuki ja yhteistyö sosiaali- ja terveyspalveluiden kanssa
•Oppilashuollon seuranta ja yhteistyö nivelvaiheissa
•Lastensuojeluilmoitus tarvittaessa
•Tavoitteena, että oppilas pystyisi tulemaan kouluun.
•Yläkoulussa tavoitteena peruskoulun päättötodistus ja jatko-opiskelupaikka
•Oppimispakettien koordinoijana erityisopettaja
•Koulun tuen lisäksi käytetään muita tukipalveluita: topparitiimi, nivel- ja kuntouttava luokka ja sairaalakoulu.

 

Tapaturmien ehkäiseminen sekä ensiavun järjestäminen ja hoitoonohjaus

Kouluarjesta pyritään tekemään lähtökohtaisesti turvallinen riittävän ohjeistuksen, ohjaamisen ja valvonnan avulla. Kouluympäristön turvallisuus on paitsi koulun väen myös kiinteistöhuollon edustajien vastuulla. Arkipäiväisen havainnoinnin ohella järjestetään terveydellisten olojen tarkastuksia kolmen vuoden välein.

Ensiavun hälyyttämisestä on tarkka ohjeistus koulun pelastautumissuunnitelmassa. Lisäksi pidetään huoli koulun riittävästä ensiapuvarustuksesta ja henkilökunnan ensiaputaidoista. 

 

Liikkuvan elämäntavan näkyväksi tekeminen ja siihen kannustaminen

Kouluyhteisön väkeä kannustetaan (tyhy) ja ohjataan liikkuvaan elämäntapaan eri yhteyksissä tarjoamalla siihen mahdollisuuksia. Koulumme puitteet ovat varsinkin ulkoliikunnan suhteen erityisen hyvät!

Liikkuva koulu -ohjelma: opintoihin integroitu liikkuminen, toiminnalliset opetusmenetelmät, oppituntien ulkopuolinen/välillä tapahtuva toiminta, aktiiviset koulumatkat

Katso edellä.

 

Tupakkatuotteiden, alkoholin ja muiden päihteiden käytön ehkäiseminen ja käyttöön puuttuminen

Päihteiden käyttö on ollut koulussamme onneksi vieras ilmiö. Silti ennaltaehkäisevää työtä tehdään säännöllisesti oppitunneilla ja vierailuiden yhteydessä yhdessä kouluterveydenhuollon kanssa. Mahdollisissa päihde-epäilyissä ollaan yhteydessä huoltajiin ja tarvittaessa lastensuojeluun.

 

Koulukuljetusten odotusaikoja ja turvallisuutta koskevat ohjeet

Koulukuljetuksien odotusajat ovat onneksi varsin maltilliset. Odotusaika vietetään turvallisesti koulun pihalla tai sisätiloissa. Mikäli odotusajat syystä tai toisesta venyisivät tarjottaisiin oppilaille mahdollisuus aikuisen ohjaamaan toimintaan. Koulutaksien nouseminen tapahtuu koulun pihalta, joka on helposti valvottavissa koulun aikuisten toimesta. Kuljettajat ovat tuttuja ja heidän kanssa tehdäänkin tiivistä yhteistyötä niin koulun kuin huoltajienkin toimesta. Vuoroauton pysäkki on Alvettulantien toisella puolella. Pysäkille siirrytään vasta hetki ennen vuoroauton saapumista.

 

Suunnitelma oppilaiden suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä

Paras tapa suojautua on hyvä ja mielekäs kouluarki. Tärkeässä roolissa ovat koulun aikuiset, joiden tehtävä on ennakoida ja puuttua ajoissa havaitsemiinsa epäkohtiin. Pääpaino rangaistusten sijaan on keskustelevassa lähestymistavassa. Koulussamme on kiusaamisen suhteen käytössä nollatoleranssi, jonka ylläpitämiseksi tarvitaan huoltajien ja kanssa tehtävää yhteistyötä.

Mahdollisten pitkäkestoisten kiusaamistapausten osalta keskustelut kirjataan ylös ja niihin liittyy vahva seuranta. Tarittaessa turvaudutaan kokoontumisiin huoltajien kesken sekä Ankkuripoliisin apuun.

Kiusaamisen ja häirinnän ehkäisemisessä on myös tärkeä rooli kouluterveyskyselyllä.

 

Toiminta äkillisissä kriiseissä ja uhka- ja vaaratilanteissa

Tarkka ohjeistus löytyy koulun pelastautumissuunnitelmasta. Keskeisessä roolissa ovat vuosittaiset harjoitukset vaikkapa pelastautumisen suhteen ja henkilökunnan kanssa käytävät varautumiskeskustelut. Kriisitilanteissa yhteisöllisen oppilashuoltohenkilöstön merkitystä ei voi väheksyä. Myös kriisitilanteiden tiedottamisvastuut on määritelty pelatautumissuunnitelmassa.