Hae

7.2. Ryhmäkohtaiset tukimuodot

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Hämeenlinnassa ryhmäkohtaisia tukimuotoja toteutetaan joustavasti opetusryhmän tuen tarpeet huomioiden jokaisen opettajan opetuksessa, jokaisessa opetusryhmässä. Opetuksen järjestäjä huolehtii opettajien riittävästä osaamisesta toteuttaa monipuolisia ryhmätuen keinoja opetuksessaan. Jokainen opettaja suunnittelee ja ennakoi jokaista opettamaansa ryhmää ajatellen käyttämänsä pedagogiset tukimuodot, hyödyntäen kaupungin intrasta löytyvää pedagogisten tukitoimien tsekkauslistaa.  

Opetusryhmiä opettavat opettajat suunnittelevat yhdessä ryhmäkohtaisia tukikeinoja opetusryhmilleen. Suunnittelutyöhön varataan yhteissuunnittelutyöaikaa. Koulun rehtori vastaa siitä, että lain edellyttämiin ryhmäkohtaisiin tuen keinoihin varataan vuosittain aikaa koulun tuntikehyksessä ja sen kohdentumista arvioidaan ja muokataan tuen tarpeen muuttuessa. Yleiseen tukiopetukseen, opetuskielen tukiopetukseen, erityisopettajan antamaan opetukseen muun opetuksen yhteydessä tai pienemmissä opetusryhmissä sekä jakotunteihin varataan resurssia koulun tuntikehyksessä. Resurssin kohdentumista arvioidaan ja tarvittaessa kohdennetaan uudelleen lukuvuoden aikana. 

Luokanopettaja/ -valvoja, koulun rehtori/ apulaisrehtori ja erityisopettaja käyvät lukuvuoden aikana vähintään kerran arvioivan keskustelun opetusryhmien ryhmäkohtaisen tuen toteutumisesta ja riittävyydestä.  

Yhteisopettajuus 

Hämeenlinnan kaupungissa yhteisopettajuutta toteutetaan erityisluokan ja yleisopetuksen luokan, kahden tai useamman erityisluokan sekä kahden tai useamman yleisopetuksen luokan välisenä yhteisopettajuutena. Koulut kuvaavat omat toimintamallinsa koulukohtaisessa lukuvuosisuunnitelmassaan (TOKE). 

Yhteisopettajuutta toteutetaan oppilaslähtöisesti koulun ja tilojen mahdollisuuksien mukaan, mm. samanaikaisopettajuutena. Oppilaiden joustava ryhmittely helpottaa tehokkaan ryhmäkohtaisen tuen toteuttamista.  

 

Koulu kuvaa koulukohtaiseen osioon koulunsä järjestelyt ryhmäkohtaisista tukimuodoista sekä yhteis- ja samanaikaisopettajuuden järjestelyistä.

Koulu
Ei lisäyksiä

Alvettulan koulun järjestelyt ryhmäkohtaisissa tukimuodoissa sekä yhteis- ja samanaikaisopettajuuden järjestelyt

Alvettulan koulussa ryhmäkohtaisia tukimuotoja toteutetaan opetusryhmän tuen tarpeet huomioiden. Yhdysluokka on pedagogisesti loistava ympäristö ylös- ja alaspäin eriyttämiselle sekä myös oppilaiden keskinäiselle avulle. Opettaja suunnittelee sopivat pedagogiset tukimuodot opetettavalle ryhmälleen, hyödyntäen tarvittaessa laadittua pedagogisten tukitoimien tsekkauslistaa.  

Ryhmäkohtaisten tukimuotojen järjestäminen:

Yleiseen tukiopetukseen on varattu koko koulun tasolla 1,5 tuntia viikossa. Resurssi on niukka. Tukiopetus on kuitenkin subjektiivinen oppilaan oikeus, mistä pidetään kiinni.

Opetuskielen tukiopetusta on tarjolla tarpeen mukaan.

Erityisopettajan antamaan opetukseen muun opetuksen yhteydessä tai pienemmässä opetusryhmässä on kuluvana lukuvuonna varattu 3 tuntia viikossa. Kiertävä erityisopettaja on koululla perjantaisin, jolloin hänelle on varattu käytännössä yksi oppitunti per yhdysluokka. Erityisopettaja huolehtii myös oppilaiden testaamisesta.

Luokanopettaja, koulun rehtori ja erityisopettaja seuraavat lukuvuoden aikana opetusryhmien ryhmäkohtaisen tuen toteutumista ja riittävyyttä.

Yhteisopettajuus 

Yhteisopettajuus, muuten kuin laaja-alaisen opettajan kanssa tehtävä yhteistyö, tarkoittaa koulussamme käytännössä luokanopettajan ja kouluohjaajan välistä yhteistyötä oppimistavoitteiden saavuttamiseksi. Koulussamme ei ole resurssiopettajaa.