Hae

7.2. Ryhmäkohtaiset tukimuodot

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Hämeenlinnassa ryhmäkohtaisia tukimuotoja toteutetaan joustavasti opetusryhmän tuen tarpeet huomioiden jokaisen opettajan opetuksessa, jokaisessa opetusryhmässä. Opetuksen järjestäjä huolehtii opettajien riittävästä osaamisesta toteuttaa monipuolisia ryhmätuen keinoja opetuksessaan. Jokainen opettaja suunnittelee ja ennakoi jokaista opettamaansa ryhmää ajatellen käyttämänsä pedagogiset tukimuodot, hyödyntäen kaupungin intrasta löytyvää pedagogisten tukitoimien tsekkauslistaa.  

Opetusryhmiä opettavat opettajat suunnittelevat yhdessä ryhmäkohtaisia tukikeinoja opetusryhmilleen. Suunnittelutyöhön varataan yhteissuunnittelutyöaikaa. Koulun rehtori vastaa siitä, että lain edellyttämiin ryhmäkohtaisiin tuen keinoihin varataan vuosittain aikaa koulun tuntikehyksessä ja sen kohdentumista arvioidaan ja muokataan tuen tarpeen muuttuessa. Yleiseen tukiopetukseen, opetuskielen tukiopetukseen, erityisopettajan antamaan opetukseen muun opetuksen yhteydessä tai pienemmissä opetusryhmissä sekä jakotunteihin varataan resurssia koulun tuntikehyksessä. Resurssin kohdentumista arvioidaan ja tarvittaessa kohdennetaan uudelleen lukuvuoden aikana. 

Luokanopettaja/ -valvoja, koulun rehtori/ apulaisrehtori ja erityisopettaja käyvät lukuvuoden aikana vähintään kerran arvioivan keskustelun opetusryhmien ryhmäkohtaisen tuen toteutumisesta ja riittävyydestä.  

Yhteisopettajuus 

Hämeenlinnan kaupungissa yhteisopettajuutta toteutetaan erityisluokan ja yleisopetuksen luokan, kahden tai useamman erityisluokan sekä kahden tai useamman yleisopetuksen luokan välisenä yhteisopettajuutena. Koulut kuvaavat omat toimintamallinsa koulukohtaisessa lukuvuosisuunnitelmassaan (TOKE). 

Yhteisopettajuutta toteutetaan oppilaslähtöisesti koulun ja tilojen mahdollisuuksien mukaan, mm. samanaikaisopettajuutena. Oppilaiden joustava ryhmittely helpottaa tehokkaan ryhmäkohtaisen tuen toteuttamista.  

 

Koulu kuvaa koulukohtaiseen osioon koulunsä järjestelyt ryhmäkohtaisista tukimuodoista sekä yhteis- ja samanaikaisopettajuuden järjestelyistä.

Koulu
Ei lisäyksiä

Kaikki oppilaat ovat oikeutettuja saamaan ryhmäkohtaisia tukimuotoja. Näitä ovat yleinen tukiopetus, opetuskielen tukiopetus ja erityisopettajan antama opetus muun opetuksen yhteydessä. Luolajan koulussa ryhmäkohtaista tukea toteuttaa luokanopettajien lisäksi laaja-alainen erityisopettaja.

Luolajan koulussa työskentelee yksi laaja-alainen erityisopettaja resurssilla 12 oppituntia/vko. Erityisopettaja antaa opetusta joustavin opetusjärjestelyin oppilaan koulutuntien aikana. 

Koulun erityisopetusresurssi on jaettu palvelemaan kaikkia oppilaita. Ryhmäkohtaiselle tuelle on varattu tunteja luokkakohtaisesti vähintään perusopetuslain edellyttämän vähimmäismäärän mukaisesti ja oppilaiden tarpeet huomioiden. Tuntien laskennallista osuutta ja kohdentumista arvioidaan kuukausittain rehtorin ja erityisopettajan johdolla.