Hae

5.3 Oppilashuolto

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Kouluhyvinvointi ja opiskeluhuolto

Kouluja vahvistetaan hyvinvointia edistävinä oppimisympäristöinä. Koulut laativat opiskeluhuollon toimintasuunnitelman, johon sisällytetään opiskeluhuollon vuosikellon mukaiset asiat.

Kaupungissa on lukutaidon kehityksen seurannan ja tuen toiminnan malli sekä Kun kouluun meno kangertaa -pitkittyneiden poissaolojen ennaltaehkäisemisen ja puuttumisen toimintamalli. Lisäksi kaupungissa on Tunne- ja vuorovaikutustaitoja vuodenkiertoon -jäsennys, jota koulut voivat käyttää osana lukuvuoden suunnittelua.

 

Opiskeluhuollon vuosikello

 

Tunne- ja vuorovaikutustaitoja vuodenkiertoon

 

Kun kouluunmeno kangertaa - pitkittyneiden poissaolojen ennaltaehkäisemisen ja puuttumisen toimintamalli

 Koulunkäyntiä tukevat palvelut on koottu Kun kouluun meno kangertaa - sivustolle .

 

Koulu
Ei lisäyksiä

Koulukohtaisen opiskeluhuoltoryhmän toimintatavat ja käytännöt  

Yhteisöllinen opiskeluhuoltoryhmä (OHR) kokoontuu noin kerran kuukaudessa maanantaisin: syyslukukaudella 4.9.2023, 2.10.2023, 6.11.2023 ja 11.12.2023 sekä kevätlukukaudella 15.1.2024, 12.2.2024, 11.3.2024, 15.4.2024 ja 13.5.2024.

Tarvittaessa yhteisöllisen OHR:n aikoja voidaan käyttää yksilökohtaisen oppilashuollon tapaamisaikoina.

Luolajan koulun opiskeluhuolto noudattaa kuntakohtaisen opiskeluhuollon perusteita.

Suunnitelmassa kuvataan oppilashuollon toiminnan ja palveluiden järjestämisen yleiset periaatteet, rakenteet sekä yhteistyö eri tukipalveluiden ja viranomaisten kanssa. Toiminnan tarkoituksena on turvata lapsen tai nuoren hyvä kasvu ja kehitys, sekä tunnistaa erilaisia riskitekijöitä kasvuyhteisöissä.

Lasten ja nuorten opiskeluhuollollisesta tuesta huolehtivat kaikki koulun opetus- ja kasvatustehtäviin osallistuvat työntekijät yhteistyössä vanhempien/huoltajien kanssa. Oppilaan tuen tarpeen ilmetessä siitä keskustellaan ensin oppilaan ja tämän vanhempien kanssa. Käyttöön otetaan välittömästi tarvittavat tukitoimet.

Yhteisölliseen opiskeluhuoltoryhmään kuuluvat:

  • Rehtori Ismo Aho
  • Laaja-alainen erityisopettaja Raija Jouppi
  • Kouluterveydenhoitaja Sara Simolin
  • Koulukuraattori Leena Pietiläinen
  • Tarvittaessa: koulupsykologi, oppilaskunnan ohjaava opettaja, huoltajien edustaja ja Oppiksen edustaja

Yhteistyö koulun ulkopuolisten lasten ja nuorten hyvinvointia edistävien tahojen kanssa yhteisöllisen opiskeluhuollon kehittämisessä  

Teemme oppilashuoltotyötämme tukevaa yhteistyötä mm. seuraavien tahojen kanssa:

  • Luolajan koulun vanhempainyhdistys
  • Kulttuurikeskus ARX
  • Hämeenlinna-Vanajan seurakunta
  • Pilke-päiväkotien iltapäivätoiminta
  • Oma Hämeen oppilashuollon palvelut 

Yhteistyö oppilaan ohjauksessa, siirtymävaiheissa sekä jatko-opintojen suunnittelussa  

Varhaiskasvatuksen kanssa tehdään yhteistyötä ja tiedonsiirtoa lapsen siirtyessä Luolajan ensimmäiselle luokalle.

Hoidamme nivelvaiheen yhteistyön ja tiedonsiirron oppilaan siirtyessä yläkouluun.

Yhteistyö ja käytänteet oppimisympäristön terveellisyyden ja turvallisuuden sekä yhteisön hyvinvoinnin tarkastuksissa  

Toimimme ohjeistuksien mukaisesti erinäisten tarkastusten suhteen.  

Yhteistyö terveysneuvonnan ja terveystiedon opetuksen välillä  

Terveydenhoitaja pitää oppilasryhmille räätälöityä terveysneuvontaa (mm. murrosikä, ruokailu, hyvinvointi)

Kouluterveydenhuolto - Oma Häme (omahame.fi) 

Järjestyssäännöt  

Yleistä

Järjestyssäännöillä pyritään takaamaan turvallisuus, työrauha ja viihtyvyys koulussa ja koulumatkoilla. Koulun säännöt koskevat myös koulun järjestämiä retkiä, vierailuja ja muita tilaisuuksia. Hyvä yhteistyö edellyttää kaikkien osapuolten, oppilaiden, opettajien, koulun muun henkilökunnan ja vanhempien sitoutumista noudattamaan näitä sääntöjä. Järjestyssääntöjä seurataan ja tarkastellaan vuosittain.

Opiskelu

Oppilaan tulee toimia oppitunneilla edistäen omaa ja toisten opiskelua opettajan antamien ohjeiden mukaisesti. Oppilaalla tulee olla tarvittavat varusteet mukanaan oppitunteja varten. Oppilas on velvollinen käsittelemään huolellisesti hänelle annettuja kirjoja, koulutarvikkeita ja työvälineitä. Opiskeluvälineen rikkouduttua tai hävittyä, oppilas korvaa aiheuttamansa vahingon. Koulupäivän aikana TVT-laitteita (ml. kännykkä) käytetään vain opettamisen ja opiskelun tukena.

Liikuntatunneilla oppilaalla tulee olla ohjeiden mukaiset vaatteet ja varusteet mukanaan.

Turvallisuus ja tasa-arvo

Panostamme välituntivalvontaan ja koulun piha-alueella on turvallisuutta lisäämässä kameravalvonta. Kiusaamistapauksissa etenemme KiVa-koulu -periaatteiden mukaisesti.

Painotamme yksilön tasa-arvoista kohtelua ja kohtaamista. Tämä näkyy keskeisesti kouluarjessamme mm. jatkuvana vuoropuheluna oppilaiden ja opettajien kesken.

Välitunnit

Välituntien aikana ulkoillaan koulun alueella, ellei toisin sovita. Oppilaan on kouluun tullessaan oltava asiallisesti pukeutunut sään mukaan. Välitunneilla noudatetaan hyviä tapoja ja käyttäydytään välituntisääntöjen mukaisesti itseä, toista tai luontoa vahingoittamatta. Sisätiloissa huolehditaan käytävien siisteydestä ja turvallisuudesta.

Koulumatkat

Koulupäivän ja koulumatkan aikana oppilaat on vakuutettu ja tapaturman sattuessa hoito on ilmaista. Koulumatkoilla tulee noudattaa annettuja ohjeita ja liikennesääntöjä. Suosittelemme, että ensiluokkalaiset pyöräilevät ainoastaan vanhemman saattamana kouluun. Ensi- ja toisluokkalaisten huoltajat ilmoittavat kirjallisesti luokanopettajalle, jos heidän lapsensa pyöräilee koulumatkoja. Koulun pyöräretkillä opettajat valvovat kypärän käyttöä.

Ruokailu

Ruokailussa noudatetaan hyviä tapoja kunnioittaen toisten ruokarauhaa.

Ruokakulttuuriin kuuluu monipuolinen ja terveellinen ruokavalio sekä totuttelu uusiin ruokalajeihin.

Poissaolot

Huoltaja on velvollinen ilmoittamaan lapsen poissaolon syyn heti ensimmäisenä poissaolopäivänä. Toivomme poissaoloilmoitusta Wilman kautta.

Luokanopettaja voi hyväksyttävästä syystä vapauttaa oppilaan koulunkäynnistä viiden koulupäivän ajaksi. Pidemmistä poissaoloista päättää rehtori saatuaan asiasta vanhempien kirjallisen hakemuksen.

Poissaolojen seuraaminen, niistä ilmoittaminen ja niihin puuttuminen  

Oppilaan tulee osallistua perusopetukseen, jollei hänelle ole erityisestä syystä tilapäisesti myönnetty vapautusta (Pol35 §). Luvallisia koulun hyväksymiä poissaoloja ovat sairaus, sekä pyydetyt ja myönnetyt poissaolot. Poissaolojen ilmoittamiseen ja seurantaan käytetään ensisijaisesti Wilmajärjestelmää.

Oppilaan vanhempien tulee ilmoittaa luokanopettajalle tai -valvojalle oppilaan sairauteen liittyvästä poissaolosta mahdollisimman pian. Hyvä tapa on tehdä ilmoitus samana aamuna. Mikäli oppilas on poissa koulusta huoltajien siitä ilmoittamatta, on opettajan tai luokanvalvojan tiedusteltava huoltajilta poissaolon syytä.   

Luvan tilapäiseen poissaoloon myöntää viiteen päivään asti oppilaan opettaja tai luokanvalvoja. Pidemmistä poissaoloista päättää rehtori saatuaan asiasta vanhempien kirjallisen hakemuksen. Hakemukseen tulee liittää oppilaan opettajan tai luokanvalvojan lausunto. Hakemus pidemmistä poissaoloista on tehtävä riittävän ajoissa. Huoltajien tulee varmistaa, että oppilas huolehtii koulutehtävänsä poissaoloajaltaan.

Koulussamme seurataan jatkuvasti oppilaiden hyvinvointia sekä puututaan tuen tarpeisiin mahdollisimman varhain. Pyrimme ennaltaehkäisemään poissaoloja luomalla puitteet hyvälle arjelle.

Poissaoloja seurataan ja niihin puututaan Hämeenlinnan kaupungin yhteisen linjauksen mukaisesti rajapyykkeinä 30, 50 ja 100 tuntia.

  

 

Tapaturmien ehkäiseminen sekä ensiavun järjestäminen ja hoitoonohjaus  

Panostamme Luolajan koulussa turvalliseen kouluarkeen riittävällä oppilaiden ohjeistuksella ja valvonnalla. Tapaturmat pyrimme ennaltaehkäisemään yleisellä järjestyksellä, työturvallisuudella, ja siisteydellä sekä koulun järjestyssääntöjen noudattamisella. Koulun koko henkilökunnalla on velvollisuus puuttua mahdollisiin turvallisuusepäkohtiin. Tilapalvelut, Linnan Infra ja kiinteistön huolto pyrkivät osaltaan estämään tapaturmia, mm. piha-alueen hiekoitus, pienet korjaukset yms. 

Henkilöstöpalvelujen ohjeistuksen mukaisesti rehtorin tulee huolehtia siitä, että koulussa on ainakin yksi ensiavun antamiseen perehtynyt henkilö. Lisäksi rehtorin tulee pitää yllä tiedostoa ensiapukoulutuksen saaneista henkilöistä ja tiedottaa siitä henkilöstölle. 

Mahdollisissa tapaturmatapauksissa sekä ensiavun järjestämisessä ja hoitoonohjauksessa toimimme Hämeenlinnan kaupungin ohjeistuksen mukaisesti.

Hämeenlinnan kaupungin vakuutusyhtiö on If Vahinkovakuutusyhtiö Oy.

Lisätietoa: Tapaturmat koulussa - Hämeenlinna (hameenlinna.fi) 

 

Liikkuvan elämäntavan näkyväksi tekeminen ja siihen kannustaminen  

Luolajan koulun ympäristö on toimii hyvin liikkumisen kannalta. Koulun pihalla on riittävästi erilaisia kiipeilytelineitä ja keinuja, sekä pallopeleihin ja leikkeihin sopivia alueita, kuten asfaltoitu koripallokenttä, keinonurminen monitoimikaukalo,laaja hiekkakenttä, sekä nurmialueita. Koulun lähiympäristöstä löytyy myös välitunti- ja oppituntiliikuntaan sopiva lähimetsä.

Välitunnit ovatkin Luolajan koulussa liikunnallisesti aktiivisia, eikä oppilaita tarvitse erikseen ohjata liikkumaan välituntien aikana.  Toki järjestämme myös erilaisia liikunnallisia tempauksia, joiden tavoitteena on vielä lisää houkutella oppilaita välituntiliikuntaan, ja liikunnalliseen elämäntapaan. 

Luolajan koulun oppilaista suurin osa tulee koulua ympäröiviltä asutusalueilta. Kannustamme oppilaita kulkemaan koulumatkansa kävellen tai pyöräillen. Syksyisen liikennekasvatusviikon aikana koulun pihalle rakennetaan polkupyörätaitoja kehittävä rata, joka osaltaan auttaa liikennetaitojen parantamisessa ja kannustaa kulkemaan kouluun pyöräillen.

Toiminnalliset opetusmenetelmät ovat Luolajan koulussa käytössä, sillä koulun lähiympäristön metsä-, puutarha- ja niittyalueet tukevat luokkahuoneen ulkopuolella tapahtuvaa opetusta. 

Virallisten välituntien lisäksi koulussamme on tapana pitää pieniä taukoja ulkona oppituntien välissä, mikä mahdollistaa paremman jaksamisen ja keskittymisen oppituntien aikana. 

 

Tupakkatuotteiden, alkoholin ja muiden päihteiden käytön ehkäiseminen ja käyttöön puuttuminen  

Alaikäisten eli alle 18-vuotiaiden päihteiden käyttöön on puututtava heti sen ilmentyessä. Koska nuori viettää koulussa suuren osan päivästä, on koulun henkilöstö aitiopaikalla seuraamassa nuoren elämää ja puuttumassa tilanteeseen, jos aihetta ilmenee. 

Kouluissa tulee panostaa myös päihteiden ja huumeiden käytön ennalta ehkäisevään toimintaan. Jos nuoresta on huolta, on hyvä ottaa puheeksi myös mahdolliset päihteet ja ohjata opiskeluhuollon palveluihin tai muihin tukipalveluihin. 

Luolajan koulussa teemme ennaltaehkäisevää työtä säännöllisesti oppitunneilla sekä eri vierailijoiden sekä kuraattorin ja terveydenhoitajan kanssa. Mahdollisissa päihde-epäilyissä otamme heti yhteyttä huoltajiin ja tarvittaessa lastensuojeluun.   

Koulukuljetusten odotusaikoja ja turvallisuutta koskevat ohjeet  

Kuljetusoppilaiden odotusajat niin aamuisin kuin iltapäivisinkin ovat varsin lyhyet. Tarvittaessa kuljetusoppilailla on mahdollisuus käyttää koulumme lehtilukunurkkausta odotustilana. Kouluohjaajamme vastaa kuljetusoppilaiden turvallisuudesta ja odotusaikojen valvonnasta. Samalla ohjaaja varmistaa yhdessä kuljetusyrityksen kanssa siitä, että kaikki oppilaat ovat oikeassa taksissa oikeaan aikaan.

Kouluohjaajamme tehtäväkuvaan kuuluu myös oman koulun kulkevien oppilaiden (oma äidinkieli ja uskonto) valvonta ja turvallisuudesta vastaaminen Luolajan koululta siirryttäessä. 

Koulutaksien odotuspaikkana toimii koulun etuparkkipaikka, josta myös koulutakseihin nouseminen tapahtuu. Samaan paikkaan koulutaksit jättävät kuljetusoppilaat aamuisin. 

Suunnitelma oppilaiden suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä  

KiVa Koulu® on kiusaamisen vastainen toimenpideohjelma peruskouluihin. | KiVa Koulu on kiusaamisen vastainen toimenpideohjelma

Toiminta äkillisissä kriiseissä ja uhka- ja vaaratilanteissa.  

Toimintaohjeet - Luolajan koulu - Hämeenlinnan kaupunki (pelsu.fi)