Hae

2. KOULUN KEHITTÄMISTAVOITTEET

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Vuoden 2025 painopistealueet

Hämeenlinnan kaupungin strategiset tavoitteet vuonna 2025

 

Liikkuminen

1. Hämeenlinnalaisten 5. ja 8. luokkalaisten fyysinen kunto on Move-testien perusteella kansallisen keskiarvon yläpuolella 

2. Matalan kynnyksen liikuntaryhmiin osallistuneiden oppilaiden määrä ja oppilaista 30 % on osallistunut ryhmiin (liikuntalukkari ja harrastus ihan lähellä-ryhmät)

3. Liikuntavälitunnit on käytössä 80%:lla oppilaista.

Lukutaidon ja kielellisten valmiuksien vahvistaminen

1. 1.-9. luokkalaisten lukutaito on lukuseulan perusteella parempi kuin vuonna 2023   

2. 6. ja 9. vuosiluokkien äidinkielen taidot ovat valtakunnallisten kokeiden mukaan paremmat kuin vuonna 2023 

Lasten ja nuorten kasvavien tuen tarpeiden ennaltaehkäisy ja tuen tarpeisiin vastaaminen

1. Oppilaskohtaista tukea tarvitsevien lasten määrä (varhaiskasvatus ja perusopetus)

2.  Oppilaiden kokemus kiusaamisesta on vähentynyt vuodesta 2024

4. Perusopetuksen oppilaiden poissaolot ovat vähentyneet vuodesta 2024

5. Kaikki saavat perusopetuksen päättötodistuksen

6. Kaikki päättötodistuksen saaneet aloittavat toisen asteen koulutuksessa

Talouden tasapainotus

1. Lapsimäärän vähentymisestä johtuva käyttömenojen sopeutus

Suunnitelmat

Suunnitelma oppilaiden suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä.

Tupakkatuotteiden ja muiden päihteiden käytön ehkäisemisen ja käyttöön puuttumisen toimintamalli

Lukutaito-ohjelma

Lukuvuoden aikana laaditaan tai päivitetään seuraavat kaupunkitason suunnitelmat:  

Perusopetuksen yhdenvertaisuus- ja tasa-arvosuunnitelma, päivitys

Valmiussuunnitelma; erityisesti väistötilasuunnitelma

 

Koulukohtaiseen osioon kuvataan vähintään koulussa tehtävä lukutaitotyö.

 

 

 

 

Koulu
Ei lisäyksiä

Lukutaitotyö

- Kirjastoauto käy koululla joka viikko, ja sen käyttö on aktiivista. Kirjastoautohenkilökunnalla on aikaa vinkata ja auttaa oppilaita kirjallisuuden läöytämisessä ja kirjastoautokeskiviikoista on tullut odotettu päivä. Olemme vuosien aikana saaneet usein hyvää palautetta oppilaiden kirjastoautokäyttäytymisestä ja lainausaktiivisuudesta.

- Yhteistyö pääkirjaston ja Nummen kirjaston kanssa on aktiivista, luokat vierailevat kirjastoissa ja kirjastohenkilökunta käy vuosittain vinkkauskäynneillä koululla.

- Luokissa on jatkuvasti tarjolla kirjallisuutta aktiivisen kirjastoauton käytön ansiosta. Kirjan lukeminen on päivittäinen osa arkea osana oppituntia, lepohetkenä tai lisähommana.

- Lukemisesta tehdään erilaisia pelillisiä/kilpailullisia tempauksia, kuten lukudiplomeita.

- Isot oppilaat käyttävät Lukulumo-palvelua, joka on todettu innostavaksi.

- Lukumummi käy 2.-luokkalaisilla säännöllisesti tukemassa lukutaito- ja kirjallisuuskasvatusta.

- Valinnaisaineena tarjotaan lukutaitoon liittyviä vaihtoehtoja ja lukutaitoharjoittelua, monilukutaitoa ja kirjallisuutta sisällytetään muihinkin valinnaisaineisiin mahdollisuuksien mukaan.

- Lukuvuonna 25-26 aloitetaan lukuvälkät ja vietetään yhteisöllistä lukutaidon teemapäivää Aleksis Kiven päivänä.

- Voitaisiin lisätä: vinkkausta oppilaiden kesken, kummien lukutaitoyhteistyötä, yhteisiä lukuvälkkiä, "lukevan aikuisen mallia"