Hae

2.2 Lukuvuoden 2024-2025 tavoitteet, teemat ja toimenpiteet

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Lukuvuoden 2024 - 2025 painopistealueet

Hämeenlinnan kaupungin strategiset tavoitteet vuonna 2024

 

Liikkuminen

1. Hämeenlinnalaisten 5. ja 8. luokkalaisten fyysinen kunto on Move-testien perusteella kansallisen keskiarvon yläpuolella 

2. Matalan kynnyksen liikuntaryhmiin osallistuneiden oppilaiden määrä ja oppilaista 30 % on osallistunut ryhmiin (liikuntalukkari ja harrastus ihan lähellä-ryhmät)

3. Liikuntavälitunnit on käytössä 80%:lla oppilaista.

Lukutaidon ja kielellisten valmiuksien vahvistaminen

1. 1.-9. luokkalaisten lukutaito on lukuseulan perusteella parempi kuin vuonna 2023   

2. 6. ja 9. vuosiluokkien äidinkielen taidot ovat valtakunnallisten kokeiden mukaan paremmat kuin vuonna 2023 

3. Ero suomen kielen taidossa on kaventunut suomi toisena kielenä- oppilaiden ja suomea äidinkielenään puhuvien oppilaiden välillä.  

4. Kirjasto tavoittaa vuoden aikana kaikki  luokat kirjaston lukutaitoa edistävässä ohjelmassa  mainituilta luokka-asteilta.

Lasten ja nuorten kasvavien tuen tarpeiden ennaltaehkäisy ja tuen tarpeisiin vastaaminen

1. Erityistä tukea tarvitsevien lasten määrä (varhaiskasvatus ja perusopetus)

2.  Tehostettua tukea saavien oppilaiden määrä (varhaiskasvatus ja perusopetus)

3.   Oppilaiden kokemus kiusaamisesta on vähentynyt vuodesta 2023

4. Perusopetuksen oppilaiden poissaolot ovat vähentyneet vuodesta 2023

5. Kaikki saavat perusopetuksen päättötodistuksen

6. Kaikki päättötodistuksen saaneet aloittavat toisen asteen koulutuksessa

Talouden tasapainotus

1. Sivistys- ja hyvinvointilautakunnan keventyminen edellisistä vuosista

2. Lapsimäärän vähentymisestä johtuva käyttömenojen sopeutus

 

Suunnitelmat

 

Keväällä 2024 päivitetään Suunnitelma oppilaiden suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä.

Lukuvuoden aikana laaditaan tai päivitetään seuraavat kaupunkitason suunnitelmat:  

Perusopetuksen yhdenvertaisuus- ja tasa-arvosuunnitelma

Valmiussuunnitelma

Tupakkatuotteiden ja muiden päihteiden käytön ehkäisemisen ja käyttöön puuttumisen toimintamalli 

 

 

 

 

 

 

Koulu
Ei lisäyksiä

Huomioimme koulumme arjessa koulujen kehittämisen kantavat teemat:

  • Opetuksesta oppimiseen
  • Opettajasta oppilaaseen
  • Luokasta luontoon
  • Pulpetista pilveen
  • Suljetusta avoimeen
  • Yksilö osaajana – vuorovaikutus vahvistajana

Lukutaitotyö

- Kirjastoauto käy koululla joka viikko, ja sen käyttö on aktiivista. Kirjastoautohenkilökunnalla on aikaa vinkata ja auttaa oppilaita kirjallisuuden läöytämisessä ja kirjastoautokeskiviikoista on tullut odotettu päivä. Olemme vuosien aikana saaneet usein hyvää palautetta oppilaiden kirjastoautokäyttäytymisestä ja lainausaktiivisuudesta.

- Yhteistyö pääkirjaston ja Nummen kirjaston kanssa on aktiivista, luokat vierailevat kirjastoissa ja kirjastohenkilökunta käy vuosittain vinkkauskäynneillä koululla.

- Luokissa on jatkuvasti tarjolla kirjallisuutta aktiivisen kirjastoauton käytön ansiosta. Kirjan lukeminen on päivittäinen osa arkea osana oppituntia, lepohetkenä tai lisähommana.

- Kirjoista tehdään erilaisia pelillisiä/kilpailullisia tempauksia, kuten lukudiplomeita.

- Isot oppilaat käyttävät Lukulumo-palvelua, joka on todettu innostavaksi.

- Lukumummi käy 2.-luokkalaisilla säännöllisesti tukemassa lukutaito- ja kirjallisuuskasvatusta.

- Valinnaisaineena tarjotaan lukutaitoon liittyviä vaihtoehtoja ja lukutaitoharjoittelua, monilukutaitoa ja kirjallisuutta sisällytetään muihinkin valinnaisaineisiin mahdollisuuksien mukaan.

- Voitaisiin lisätä: vinkkausta oppilaiden kesken, kummien lukutaitoyhteistyötä, yhteisiä lukuvälkkiä, "lukevan aikuisen mallia"