Hae

5.1 Oppilaiden osallisuus

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Lasten ja nuorten osallistuminen Hämeenlinnassa

Hämeenlinnassa lapset ja nuoret voivat vaikuttaa ja osallistua eri tavoin. Kaupungissa on seuraavat lasten ja nuorten osallistumisen rakenteet:

V-päivä

Nuorisovaltuusto

Nuorten aloitteet

Nuorisopassi ja Fredoapp

Tutustu lapsiystävällisen Hämeenlinnan kokonaisuuteen Lapsiystävällinen kaupunki - Hämeenlinna (hameenlinna.fi)

On tärkeää, että koulussa käsitellään omaa koulua koskevat aloitteet yhteisöllisessä opiskeluhuoltoryhmässä ja päätetään, miten niitä on mahdollista edistää.

 

Neuvottelevan vaikuttamisen toimintatavat

Erilaiset lasten, nuorten ja koulun aikuisten keskinäistä vuorovaikutusta vahvistavat toimintatavat ovat tärkeitä kouluhyvinvoinnin kehittämiseksi. Hämeenlinnassa on käytössä erätaukokeskustelumenetelmä ja kaupungissa on paljon erätaukokeskusteluun koulutettuja ohjaajia. 

Syksyllä 2024 järjestetää jokaisessa koulussa erätaukokeskustelu kiusaamisen käsittelemiseksi. Lisäksi vuosina 2024 ja 2025 toteutetaan toiminnalliset projektit koulun kehittämiseksi hyvinvointia ja yhteenkuuluvuutta vahvistavana tilana. Projektit on mahdollista toteuttaa monialaisena oppimiskokonaisuutena tai valinnaisaineena.

Oppilasagenttitoiminta soveltuu monenlaiseen lasten ja nuorten toimintaan koulussa. 

 

Koulu
Ei lisäyksiä

Luolajan koulun oppilaat valitsevat vuodeksi kerrallaan edustajansa oppilaskunnan hallitukseen eli Oppikseen. Oppiksen jäsenet valitaan vaaleilla ja he toimivat luokkansa linkkinä sekä toteuttajina erilaisissa kehitysehdotuksissa ja tapahtumissa. He seuraavat arjen käytänteiden toimivuutta sekä järjestävät erilaisia virkistystapahtumia. Lukuvuoden aikana Oppis järjestää mm. välituntiohjelmaa, löytötavaratoreja, turvallisuusohjeistusta, joulukivaa, kykypäivän sekä osallistuu kaupungin oppilaskuntatapaamiseen. Oppilaskunta edistää koulun turvallisuutta mm. välituntikuulumisilla ja Näy pimeässä-kampanjalla. Oppis ja vanhempainyhdistys tekevät yhteistyötä keskenään. Oppis avaa ja mahdollistaa oppilaille varhaisen yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinot.