Hae

2.1 Koulun pitkän aikavälin kehittämistavoitteet ajalle 2023-2024

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Pitkän aikavälin tavoitteet

Lukutaito

Englanninkielinen opetus

Ruotsinkielinen kielikylpy

Kestävyysosaaminen

Painotukset

Lumakeskuksen kehittäminen

Koulu
Ei lisäyksiä

Koulun pitkän aikavälin kehittämistavoitteet ajalle 2023-2026

Luolajan koulussa toimivat motivoituneet oppilaat ja opettajat.

Oppilas on toiminnan keskiössä. Kouluun on turvallista tulla ja koulussa on ilo olla. Koulu tunnistaa oman tärkeän roolinsa oppilaan kokonaisvaltaisen kasvun tukemisessa.

  • Tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön kehitystyö jatkuu Luolajassa. OppilasAgenttien toiminta ja tuki ovat kiinteä osa arjen toimintaa.
  • Tuemme koulumme yhteisöllisyyttä koko yhteisön voimin.
  • Käytämme KiVa-ohjelmaa oppilaiden välisten konfliktien selvittämiseen ja toteutamme ohjelman oppitunteja 1. ja 4. luokilla muun kasvatustyön ohella. Opettajista muutama on käynyt Friends-koulutuksen, ja käytämme myös sen materiaaleja äidinkielen ja uskonnon tunneilla.
  • Osaamisen kehittäminen laaja-alaisesti tarkoittaa meille mm. osallistumista Oppiva-hankkeeseen. Hanke tähtää laajasti työyhteisönä kehittymiseen.
  • Kodin ja koulun yhteistyön jatkumoa kehitämme edelleen.

Kansainvälisyystiimin kehittämissuunnitelma 2023-2026

Kansainvälisyyskasvatuksen tärkeys tulee esiin opetussuunnitelmassamme, sekä Luolajan koulun toiminnan suuntaviivoissa. Nämä kaikki korostavat ulospäin suuntautuneisuutta ja avoimuutta – olemme siis kiinnostuneita ympäröivästä maailmasta sekä haluamme tuoda esiin oman koulumme vahvuuksia ja ylpeyden aiheita. Kunnioitamme perinteitä, mutta hyödynnämme myös muualta tulevia uusia ajatuksia ja ideoita. Kansainvälisyystiimin tärkeimpänä tehtävänä on tukea näiden tavoitteiden saavuttamista. 

Arjessa kansainvälisyys- ja monikulttuurisuuskasvatusta tuetaan katsomalla eri oppiaineissa opiskeltavia asioita globaalista näkökulmasta. Nopeaan tahtiin esiin nousevat globaalit muutokset haastavat meidät pohtimaan kansainvälisyyttä ja globaalia maailmaa uusista näkökulmista. Yhdenvertaisuus, ihmisyys, erilaisuuden ymmärtäminen ja arvostaminen ovat kouluyhteisössämme tärkeitä arvoja.  

Tiimimme tuo esiin ideoita ja keskustelunaiheita, ja tukee koulumme henkilöstöä kansainvälisyyteen ja monikulttuurisuuteen liittyvissä aiheissa ja projektien aloittamisessa.  

Oppimisympäristö- ja pedatiimin kehittämissuunnitelma 2023-2026 

Oppimisen ja opettamisen perustana on turvallinen ja hyvinvoiva fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen oppimisympäristö. Kannustavalla, suvaitsevalla, oikeudenmukaisella sekä toista kunnioittavalla käytöksellä luomme edellytyksiä koko koulun hyvinvoinnille.

Tiimimme tavoitteena on parantaa oppilaitoksemme turvallisuutta yhdessä eri sidosryhmien kanssa toimivaksi arjen malliksi. Korostamme toiminnassamme turvallista, välittävää ja kasvua tukevaa oppimisympäristöä. Haluamme jatkossakin Luolajan koulun olevan kyläkoulu keskellä kaupunkia. Seuraamme arjen sujuvuutta ja erityisesti liikenneturvallisuutta. Pyrimme tiedottamalla vähentämään turmien riskiä.

Tavoitteena on jatkaa opetussuunnitelman mukaisesti oppimisympäristöjen monipuolista hyödyntämistä. Oppimisympäristöt muodostavat pedagogisesti monipuolisen ja joustavan kokonaisuuden. Koulun sisä- ja ulkotilojen lisäksi hyödynnetään luontoa ja rakennettua ympäristöä. Tieto- ja viestintäteknologia on olennainen osa monipuolisia oppimisympäristöjä. Pyrimme ottamaan myös oppilaat ja vanhemmat mukaan oppimisympäristöjen kehittämiseen.

Kestävän hyvinvoinnin tiimin kehittämissuunnitelma 2022-2025

Hyvin toimiva kouluyhteisö toimii pohjana fyysiselle ja psyykkiselle hyvinvoinnille. Kiinnitämme huomiota oppilaiden ja henkilökunnan hyvinvointiin. Otamme osaa oppilashuoltoryhmän toimintaan. Hyvät tavat, toisen huomioon ottaminen ja opiskeluympäristön arvostaminen luovat myönteisen ja opiskelua tukevan kasvuympäristön lapsille sekä työskentely-ympäristön henkilökunnalle. 

Koulun säännöt ohjaavat ottamaan toiset ja ympäristön huomioon. Koulun sisätilat, erityisesti kovalla käytöllä olevat yhteiset tilat, kuten käytävät, pidetään siisteinä entistä paremmin. Oppilaita ohjataan huolehtimaan koulutavaroista ja henkilökohtaisista varusteista. Materiaalin säästämiseen ja kierrätykseen kiinnitetään huomiota. Kestävän hyvinvoinnin suunnitelman toteutumista em. tavoitteiden osalta tulee arvioida vähintään vuosittain.

Vanhemmat osallistuvat koulun kehittämiseen vanhempainilloissa, vanhempainyhdistyksen kautta sekä antamalla palautetta koulun toiminnasta. Vanhemmat vastaavat kaupungin asiakastyytyväisyyskyselyyn kevätlukukauden loppupuolella. Oppilailta tuleviin ideoihin suhtaudutaan avoimesti ja kannustaen. Ideoita ja ehdotuksia käsitellään oppilaskunnan hallituksessa eli Oppiksessa ja toteuttamiskelpoiset pyritään toteuttamaan. Jokaisessa luokassa kukin oppilas pääsee vaikuttamaan ikätason mukaisesti omaan fyysiseen ja psyykkiseen toimintaympäristöönsä.

Kevätkaudella henkilökunnan kesken juodaan kevätkahvit viimeisellä kouluviikolla ja kokoonnutaan vapaamuotoisesti työhyvinvoinnin merkeissä.

Kansainvälisyystiimin toimenpiteet tavoitteiden saavuttamiseksi

Kieltenopiskelu

Kieltenopiskelu kuuluu olennaisena osana koulumme kansainvälisyyskasvatukseen, ja siksi oppilaita kannustetaan opiskelemaan vieraita kieliä. Kielitaidon lisäksi oppilaat tutustuvat laaja-alaisesti opiskeltavan kielialueen perinteisiin, tapoihin ja kulttuuriin. Luolajan koulussa oppilailla on mahdollisuus hankkia laaja kielitaito valitsemalla A2-kieli 4. vuosiluokalta lähtien. Kielten tunneilla käytetään kohdekieltä aina kun mahdollista, ja kieltenopiskelun tavoitteena on antaa oppilaille hyvät valmiudet osallisuuteen ja aktiiviseen vaikuttamiseen kansainvälisessä maailmassa.

Syyslukukaudella 2023 koulussamme toteutetaan myös 3.-5. -luokkalaisille suunnattu valinnaiskurssi nimeltään "Tutkimusmatkailijat", jossa tutkitaan ja tutustutaan eri maiden kieleen, kulttuuriin, maantieteeseen ja historiaan.

Monikielisyys ja -kulttuurisuus

Arjen kansainvälisyyskasvatusta toteutamme tuomalla esiin globaaleja näkökulmia ajankohtaisiin teemoihin ja käymällä vuoropuhelua oppilaiden kanssa maailman tapahtumista. Monikulttuurinen, kansainvälinen ja ihmisyyttä korostava näkökulma on ajattelumme keskiössä, kun näitä asioita oppilaiden kanssa käsittelemme. 

Kotikansainvälisyys nähdään koulussamme voimavarana, joka ilmenee ympäröivästä yhteisöstä löytyvässä kielellisessä moninaisuudessa. Kannustamme oppilaita arvostamaan omaa äidinkieltä ja kulttuuriperimää sekä monikielisyyttä ja kulttuurista moninaisuutta. Kasvatuksen perustana on kunnioitus muita kieliä, kulttuureita ja ihmisryhmiä kohtaan. 

Projektit ja teemapäivät

Englannin-, saksan- ja ruotsinkielisten maiden juhlapyhät ja perinteet kulkevat luontevasti mukana koulumme arjessa, ja niiden historiaan ja kulttuurilliseen merkitykseen tutustutaan erityisesti kohdekielten tunneilla. Lisäksi pyrimme lisäämään oppilaiden tietoisuutta tärkeistä kansainvälisistä kampanjoista ja teemapäivistä joko keskenään luokissa tai koko koulun voimin.

Syyslukukausi:

  • Kansainvälisyyspäivä YK-päivänä 13.10.2023
  • Saksanlukijoiden Oktoberfest-tapahtuma lokakuussa
  • Lokaluun lopussa Halloween-teemaviikko kielten tunneilla
  • Joulukuu 2023  Weihnachtsfeier - saksanlukijoiden joulujuhla
  • 13.12. Lucia-juhla

Kevätlukukausi:

Oppimisympäristö- ja pedatiimin toimenpiteet tavoitteiden saavuttamiseksi

Tiimiimme kuuluu koulun kaksi opettajaa ja rehtori. Tiimi kokoontuu säännöllisin väliajoin pohtimaan ja keskustelemaan ajankohtaisista turvallisuusasioista, järjestäen mm. kerran lukukaudessa pelastautumisharjoituksen, sekä seuraa arjen sujuvuutta ja erityisesti turvallisuutta päivittäin.

Olemme laajentaneet oppimisympäristöä koulumme ulkopuolelle, käyttäen liikuntahallien palveluita, hyödyntäen Kulttuuripolun tuotantoa sekä kulkien lähiluonnossa. Teemapäivinä, kerhotoiminnassa ja liikuntatunneilla koulumme pyrkii aktiivisesti hyödyntämään koulun lähiympäristöä ja lähiliikuntapaikkojen mahdollisuuksia. Oppimisympäristö laajenee myös verkkoa käyttäen. Koulussamme sähköisiä oppimisympäristöjä käytetään monipuolisesti ja paljon. Tiimimme tavoitteena on kannustaa joustavien oppimisympäristöjen käyttöön.

Pelastautumisharjoitukset pidetään lukukausittain. Henkilöstön alkusammutustaidot päivitetään paloviranomaisten järjestämissä koulutuksissa. Liikenneturvallisuutta painotetaan erityisesti liikenneturvallisuusviikolla (vko 37). Tällöin tiimimme järjestää oppilaiden kanssa mm. liikennemerkkivisan, pyörien katsastuksen sekä taitoradan. Keväällä (vko 19) järjestämme ulkoteemapäivän, päivä sisältää myös Unicef-kävelyn.

Kestävän hyvinvoinnin tiimin toimenpiteet tavoitteiden saavuttamiseksi

Tiimiimme kuuluu kolme henkilökunnan jäsentä; kaksi luokanopettajaa ja kouluohjaaja.

Koulumme kaunista luontoympäristöä hyödynnetään opetuksessa ja se säilytetään vahingoittumattomana. Yhteinen siivouspäivä elokuussa korostaa lähiluonnosta nauttimista ja siitä huolen pitämistä.

Syksyisellä tapakasvatusviikolla hyvät tavat nostetaan näkyvästi esille. Koulussamme on käytössä Kiva koulu -ohjelma kiusaamisen ehkäisemiseksi. Kiva-tiimi kokoontuu tarpeen tullen ja rohkaisee luokanopettajia KiVa-teemaoppituntien pitämiseen.

Kevätlukukaudella järjestämme yhteisöllisen teemapäivän pohjautuen hyvinvoinnin teemoihin. KiVa Ystävyyspäivä järjestetään ystävänpäivän aattona. 

Tiimin tavoitteiden saavuttamiseksi keskitymme erityisesti:

  • myönteiseen, yhteisölliseen ilmapiiriin niin aikuisten kuin lastenkin kesken. Pienessä koulussa kaikki auttavat toisiaan iästä tai ryhmästä riippumatta.
  • koulutilojen siisteyteen erityisesti yhteiskäytössä olevien tilojen ja varusteiden osalta
  • KiVa-tiimi on aktiivinen ja toiminta näkyy koko kouluyhteisössä
  • Koko koulun henkilökunta vetää yhtä köyttä ja tämä näkyy myös lapsille. Kaikilta saa apua ja tukea, ja kaikkia kunnioitetaan samanarvoisesti.