Hae

2. KOULUN KEHITTÄMISTAVOITTEET

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Lukuvuoden 2024 - 2025 painopistealueet

Hämeenlinnan kaupungin strategiset tavoitteet vuonna 2024

 

Lukutaidon ja kielellisten valmiuksien vahvistaminen

1. 1.-9. luokkalaisten lukutaito on lukuseulan perusteella parempi kuin vuonna 2023   

2. 6. ja 9. vuosiluokkien äidinkielen taidot ovat valtakunnallisten kokeiden mukaan paremmat kuin vuonna 2023 

3. Ero suomen kielen taidossa on kaventunut suomi toisena kielenä- oppilaiden ja suomea äidinkielenään puhuvien oppilaiden välillä.  

4. Kirjasto tavoittaa vuoden aikana kaikki  luokat kirjaston lukutaitoa edistävässä ohjelmassa  mainituilta luokka-asteilta.

Liikkuminen

1. Hämeenlinnalaisten 5. ja 8. luokkalaisten fyysinen kunto on Move-testien perusteella kansallisen keskiarvon yläpuolella 

2. Matalan kynnyksen liikuntaryhmiin osallistuneiden oppilaiden määrä ja oppilaista 30 % on osallistunut ryhmiin (liikuntalukkari ja harrastus ihan lähellä-ryhmät)

3. Liikuntavälitunnit on käytössä 80%:lla oppilaista.

Lasten ja nuorten kasvavien tuen tarpeiden ennaltaehkäisy ja tuen tarpeisiin vastaaminen

1. Erityistä tukea tarvitsevien lasten määrä (varhaiskasvatus ja perusopetus)

2.  Tehostettua tukea saavien oppilaiden määrä (varhaiskasvatus ja perusopetus)

3.  Oppilaiden kokemus kiusaamisesta on vähentynyt vuodesta 2023

4. Perusopetuksen oppilaiden poissaolot ovat vähentyneet vuodesta 2023

5. Kaikki saavat perusopetuksen päättötodistuksen

6. Kaikki päättötodistuksen saaneet aloittavat toisen asteen koulutuksessa

Talouden tasapainotus

1. Sivistys- ja hyvinvointilautakunnan keventyminen edellisistä vuosista

2. Lapsimäärän vähentymisestä johtuva käyttömenojen sopeutus

 

Suunnitelmat
 
Keväällä 2024 päivitetään Suunnitelma oppilaiden suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä.

Lukuvuoden aikana laaditaan tai päivitetään seuraavat kaupunkitason suunnitelmat:  

Perusopetuksen yhdenvertaisuus- ja tasa-arvosuunnitelma

Valmiussuunnitelma

Tupakkatuotteiden ja muiden päihteiden käytön ehkäisemisen ja käyttöön puuttumisen toimintamalli 

 

 

Koulu
Ei lisäyksiä

Koulumme tarina yhtenäiskouluna alkoi vuonna 2007. Siitä eteenpäin koulun toimintaa ovat ohjanneet kehityskaariksi kutsutut kolmen ja neljän vuoden kehityssuunnitelmat. Jokaisella kehityskaarella on ollut omat ylätason teemansa, joita lukuvuosittaiseen toimintaan on pyritty implementoimaan. 

Ensimmäisen kehityskaaren keskeinen tavoite oli luoda uusi yhtenäiskoulukulttuuri, joka yhdistäisi aiemmin selkeästi erillisten ala- ja yläkoulukulttuurien parhaat puolet ja josta hiottaisiin pois ei toivottuja ilmiöitä. Samalla pyrittiin rakentamaan alueen kotien kanssa uudenlaista luottamusta kasvatuskumppanuuden hengessä.

Toisen kehityskaaren teemoja olivat kouluyhteisöidentiteetin vahvistaminen sekä koulun aikuisten ja oppilaiden välisen vuorovaikutuksen lisääminen. Tavoitteisiin pyrittiin profiloitumalla aktiivisesti erilaisten tapahtumien järjestäjänä (Salibandyturnaukset, Itsenäisyyspäivänjuhla, Ysijuhla, Seiskashow, Vapputalent yms.) sekä vapaissa tilanteissa tapahtuvaa small talkia lisäten.

Kolmannen kaaren teemoista “hymyilevä koulu” jatkoi positiivissävytteisen vuorovaikutuksen kehittämistyön jatkoa. Muita teemoja olivat tiimityötaidot sekä monipuolisten oppimisympäristöjen kehittäminen, joka toteutui etenkin koulun piha-alueen kehittämisen muodossa. 

Neljännen ja viimeisimmän kaaren teemoja olivat kansainvälisyyskasvatus, oppimisympäristöjen edelleen kehittäminen, opiskelun tavoitteellisuuden ja tasokkaan suorittamisen lisääminen sekä yhteisöllisyyden vaaliminen.

Syksyllä 2024 eteenpäin olemme kännykkävapaa oppimisympäristö. Uskomme sen olevan merkittävä terveysteko nuorisoamme ajatellen. Panostamme nuorten live -tapaamisiin, aktiiviisin välitunteihin ja ruutuajan pienentämiseen. 

Opetuksessa panostamme entistä enemmän perustaitojen harjoittelemiseen. Lukemisen ja kirjoittamisen lisääminen 10% oppiaineesta riippumatta ovat merkittäviä tekoja luetun ymmärtämisen ja lukusujuvuuden parantamiseksi.

Tavoitteena on lisäksi luoda luku -ja kirjoittamispolku peruskoulun ensimmäisestä luokasta yhdeksänteen luokkaan. Tämä lukemisen ja kirjoittamisen polun seuraaminen olisi velvoittava. Sen avullla pystymme kohdistamaan resursseja oikeaan paikkaan ja nostamaan vaatimustasoa perusasioissa.

Tavoitteenamme on myös luoda entistä yhtenäisemmät toimintamallit yläkoulun luokanvalvojien tunteihin ja niiden määrän lisääminen oppilaiden hyvinvoinnin ja ryhmäytymisen tukemiseksi.