Hae

2. KOULUN KEHITTÄMISTAVOITTEET

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Vuoden 2025 painopistealueet

Hämeenlinnan kaupungin strategiset tavoitteet vuonna 2025

 

Liikkuminen

1. Hämeenlinnalaisten 5. ja 8. luokkalaisten fyysinen kunto on Move-testien perusteella kansallisen keskiarvon yläpuolella 

2. Matalan kynnyksen liikuntaryhmiin osallistuneiden oppilaiden määrä ja oppilaista 30 % on osallistunut ryhmiin (liikuntalukkari ja harrastus ihan lähellä-ryhmät)

3. Liikuntavälitunnit on käytössä 80%:lla oppilaista.

Lukutaidon ja kielellisten valmiuksien vahvistaminen

1. 1.-9. luokkalaisten lukutaito on lukuseulan perusteella parempi kuin vuonna 2023   

2. 6. ja 9. vuosiluokkien äidinkielen taidot ovat valtakunnallisten kokeiden mukaan paremmat kuin vuonna 2023 

Lasten ja nuorten kasvavien tuen tarpeiden ennaltaehkäisy ja tuen tarpeisiin vastaaminen

1. Oppilaskohtaista tukea tarvitsevien lasten määrä (varhaiskasvatus ja perusopetus)

2.  Oppilaiden kokemus kiusaamisesta on vähentynyt vuodesta 2024

4. Perusopetuksen oppilaiden poissaolot ovat vähentyneet vuodesta 2024

5. Kaikki saavat perusopetuksen päättötodistuksen

6. Kaikki päättötodistuksen saaneet aloittavat toisen asteen koulutuksessa

Talouden tasapainotus

1. Lapsimäärän vähentymisestä johtuva käyttömenojen sopeutus

Suunnitelmat

Suunnitelma oppilaiden suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä.

Tupakkatuotteiden ja muiden päihteiden käytön ehkäisemisen ja käyttöön puuttumisen toimintamalli

Lukutaito-ohjelma

Lukuvuoden aikana laaditaan tai päivitetään seuraavat kaupunkitason suunnitelmat:  

Perusopetuksen yhdenvertaisuus- ja tasa-arvosuunnitelma, päivitys

Valmiussuunnitelma; erityisesti väistötilasuunnitelma

 

Koulukohtaiseen osioon kuvataan vähintään koulussa tehtävä lukutaitotyö.

 

 

 

 

Koulu
Ei lisäyksiä

Syksystä 2024 olemme olleet kännykkävapaa oppimisympäristö. Se on merkittävä terveysteko, jonka ovat mahdollistaneet kodin ja koulun yhteistyö. Tätä kautta pystymme panostamaan nuorten live -tapaamisiin, aktiivisiin välitunteihin ja ruutuajan pienentämiseen. Uskomme vahvasti, että kännykkävapaa oppimisympäristö tulee näkymään myös parantuneina oppimistuloksina.

Tavoitteenamme on myös luoda entistä yhtenäisemmät toimintamallit yläkoulun luokanvalvojien tunteihin ja niiden määrän lisääminen oppilaiden hyvinvoinnin ja ryhmäytymisen tukemiseksi.

Opetuksessa panostamme entistä enemmän perustaitojen harjoittelemiseen. Lukemisen ja kirjoittamisen lisääminen 10% oppiaineesta riippumatta ovat merkittäviä tekoja luetun ymmärtämisen ja lukusujuvuuden parantamiseksi. 

Koulumme henkilökunta on jaettu ylä -ja alakoulutiimeihin. Näissä molemmissa tiimeissä on kaksi kärkeä. Tuen uudistus ja siihen liittyvä tuen antaminen ja eriyttäminen. Toisena keihään kärkenä on lukutaito.

Lukutaidon lisäksi tavoitteena on luoda luku -ja kirjoittamispolku peruskoulun ensimmäisestä luokasta yhdeksänteen luokkaan. Tämä lukemisen ja kirjoittamisen polun seuraaminen olisi velvoittava. Sen avulla pystymme kohdistamaan resursseja oikeaan paikkaan ja nostamaan vaatimustasoa perusasioissa.