Päivitetään
4.3 Monialaiset oppimiskokonaisuudet
Alkuopetuksen monialaisia teemoja ovat minä ja lähiympäristö sekä oman toiminnan ohjaus. Teemoja toteutetaan pienempinä oppiainerajat ylittävinä kokonaisuuksina pitkin lukuvuotta mm. vierailuilla lähiympäristön luonto- ja kulttuurikohteisiin sekä erilaisten ja erilaisia tekniikoita hyödyntävien tuotosten tekemisenä.
Alakoulun monialaiset oppimiskokonaisuudet toteutuvat 3.-6. vuosiluokilla valinnaisaineiden kautta. Jokainen kyseisten vuosiluokkien oppilas suorittaa jonkin seuraavista kursseista.
Kotiseutu tutuksi: Tutustumme kotiseutuumme tehden erilaisia retkiä luontoon, sekä vierailemalla paikallisissa nähtävyyksissä ja yrityksissä.
Digitaidot: Harjoittelemme erilaisia digitaitoja, kuten padin ja chromen käyttöä, niin erilaisten sovellusten kuin koodauksenkin kautta. Teemme lisäksi näihin verrattavia asioita myös ilman älylaitteita.
Arjen taidot: Kokkailemme ikäryhmään sopivia välipaloja sekä leivonnaisia. Samalla harjoittelemme ryhmätyöskentelytaitoja. Välipalojen avulla opimme terveellisen ruokavalion perustaa ja oppilaat saavat konkreettisia vinkkejä, miten he voisivat syödä terveellisemmin. Samalla vahvistetaan oppilaan itsenäistä kokkailua keittiössä. Jakson loputtua oppilas osaisi valmistaa itsenäisesti kotona välipaloja. Oppitunneilla kokkaillaan yksin ja pareittain, jolloin oppilas oppii tekemään sekä itsenäistä- että ryhmätyötä muiden oppilaiden kanssa. Kotitalous on loistava paikka kehittää sosiaalisia taitoja.
Tarinoita lukien ja kirjoittaen: Syvennymme äidinkielen oppimiseen. Luemme ja kirjoitamme erilaisia tekstejä sekä harjoittelemme esiintymistä. Esimerkiksi aiheena jokin kirjallisuuden laji (satu, jännitys..), luetaan pätkä kirjasta, opetellaan hahmottamaan juonirakenteita ja suunnitellaan oma teksti samalla teemalla. Tämä voidaan myös esittää muille draaman keinoin. Improvisaatiot erilaisesta tarinan kerronnasta ryhmässä toimivat alkulämmittelyinä. Oppilas rohkaistuu käyttämään mielikuvitusta, ymmärtää tarinan juonen ja harjoittelee myös oikeinkirjoitusta. Luetusta keskustellaan ja tekstiin pyritään syventymään niin, että siitä kyetään muodostamaan mielipide.