Hae

2.1 Koulun pitkän aikavälin kehittämistavoitteet ajalle 2025-2026

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Pitkän aikavälin tavoitteet

Lukutaito

Englanninkielinen opetus

Ruotsinkielinen kielikylpy

Kestävyysosaaminen

Painotukset

Lumakeskuksen kehittäminen

Koulu
Ei lisäyksiä

2.1 Koulun pitkän aikavälin kehittämistavoitteet ajalle 2024-2025

Koulun pitkän aikavälin tavoitteet pohjautuvat Hämeenlinnan kaupungin yhteisiin päämääriin, Sivistys- ja hyvinvointilautakunnan tavoitteisiin sekä Opetus-, nuoriso- ja lastenkulttuuripalvelujen strategisiin tavoitteisiin, toimenpiteisiin ja hankkeisiin. Edellä mainituista löytyy lisää tietoa kaupungin sivuilta https://www.hameenlinna.fi/hallinto-ja-talous/strategia-ja-kehittaminen/ sekä kohdasta 1. Arvopohja ja strategia.

Lisäksi koulun kehittämistä ohjaavat Hämeenlinnan koulujen kehittämisen kantavat teemat: Opetuksesta oppimiseen, Opettajasta oppilaaseen, Luokasta luontoon, Pulpetista pilveen, Suljetusta avoimeen, Yksilö osaajana - vuorovaikutus vahvistajana.

 

  1. Lasten osallisuuden ja vaikutusmahdollisuuksien huomioon ottaminen ja lisääminen
  • Vuorovaikutteinen oppiminen, toiminnalliset opetusmenetelmät
  • Osallistuminen koulua koskevaan keskusteluun ja päätöksen tekoon
  • Oppilaskuntatoiminta
  • Verso-toiminta
  • Toiminta- ja kehittämissuunnitelman tekoon osallistuminen
  1. Syrjäytymisen ehkäiseminen varhaisen puuttumisen keinoin
  • Oppilaiden tasa-arvoinen kohtelu ja mahdollisuus osallistua asioiden käsittelyyn ehkäisevät osaltaan nuorten syrjäytymistä.
  • Selkeät, yksiselitteiset säännöt ja ohjeet sekä henkilökunnan yhteneväiset ja lasta kunnioittavat toimintatavat.
  • Oppilashuoltotyön kehittäminen yhdessä Vuorovaikutteinen oppiminen, toiminnalliset opetusmenetelmät
  • Osallistuminen koulua koskevaan keskusteluun ja päätöksentekoon
  • Oppilaskuntatoiminta
  • Verso-toiminta
  • Toiminta- ja kehittämissuunnitelman tekoon osallistuminen kouluterveydenhoitajan, koulupsykologin, ja kotien kanssa.
  • Tehtyjen toimenpiteiden kirjaaminen ja siirtäminen eteenpäin seuraavalle opettajalle.
  1. Liikkuva koulu
  • Liikkuvan elämäntavan tukeminen: välituntiliikunta, koulumatkat, "liikkumiseen houkutteleva" ympäristö (luonto koulun ympärillä, kiipeilypuu, leikki- ja liikuntavälineet, koristelineet, kenttä, palloseinät, pulkkamäki)
  • Oppituntien toiminnallisuus ja touhutunnit ulkona. Ulko-opetusluokan käyttö.
  • Liikunta- ja retkeilypäivät luonnossa kaikkina vuodenaikoina
  • Koulumatkan kulkeminen kävellen tai pyörällä
  • Pyöräillen liikkuminen erilaisiin tapahtumiin (ARX, museot, liikuntapaikat jne)
  • Lasten Liikunnan Tuen tarjoamat palvelut
  1. Oppimisympäristön ja opetusmenetelmien kehittäminen
  • Oppimisen tukeminen niin, että jokainen oppilas saa tarvitsemaansa tukea, myös lahjakkaat oppilaat. Opettajien ja ohjaajien työn jakaminen entistä paremmin oppilaiden tarpeiden mukaisesti.
  • Matematiikan, musiikin, liikunnan ja kädentaitojen opiskeluun innostavan välineistön monipuolinen käyttäminen ja käytön ohjaaminen. Välineistön lisääminen oppilaiden toiveiden ja tarpeiden mukaisesti resurssit huomioiden.
  • Koulun lähiympäristön, pihan, ulko-opetusluokan, kentän ja vaihtelevan metsämaaston monipuolinen käyttäminen oppimisen tukena.
  • Kaupungin kulttuuri- ja liikuntapalvelujen aktiivinen hyödyntäminen. Yhteistyö niin koulun sisällä kuin yhteistyökumppanien kanssa on tiivistä ja koulun arkea tukevaa.
  • Koulun Toiminta- ja kehittämissuunnitelman kehittäminen uuden opetussuunnitelman mukaisesti ja sen soveltaminen omassa työssä.
  • Opettajien täydennyskoulutusten perustana opettajan oman mielenkiinnon lisäksi koulun tarpeet. Opettajien täydennyskouluttautumisen säännönmukaistaminen.
  1. Monipuolinen kulttuurikasvatus
  • Kulttuuripainotusten näkyminen koulun, lasten ja kotien arjessa.
  • Monipuolisuus ja tasa-arvoisuus kulttuuritoiminnassa – oppilaat ja opettajat yhdessä vanhempainyhdistyksen ja muiden yhteistyökumppaneiden kanssa toteuttavat kädentaitoja sekä musiikki-, liikunta- ja esiintymistaitoja tukevaa toimintaa.
  • Koulun Kulttuuripolku-suunnitelman toteuttaminen.