2.1 Koulun pitkän aikavälin kehittämistavoitteet ajalle 2024-2025
Koulun pitkän aikavälin tavoitteet pohjautuvat Hämeenlinnan kaupungin yhteisiin päämääriin, Sivistys- ja hyvinvointilautakunnan tavoitteisiin sekä Opetus-, nuoriso- ja lastenkulttuuripalvelujen strategisiin tavoitteisiin, toimenpiteisiin ja hankkeisiin. Edellä mainituista löytyy lisää tietoa kaupungin sivuilta https://www.hameenlinna.fi/hallinto-ja-talous/strategia-ja-kehittaminen/ sekä kohdasta 1. Arvopohja ja strategia.
Lisäksi koulun kehittämistä ohjaavat Hämeenlinnan koulujen kehittämisen kantavat teemat: Opetuksesta oppimiseen, Opettajasta oppilaaseen, Luokasta luontoon, Pulpetista pilveen, Suljetusta avoimeen, Yksilö osaajana - vuorovaikutus vahvistajana.
- Lasten osallisuuden ja vaikutusmahdollisuuksien huomioon ottaminen ja lisääminen
- Vuorovaikutteinen oppiminen, toiminnalliset opetusmenetelmät
- Osallistuminen koulua koskevaan keskusteluun ja päätöksen tekoon
- Oppilaskuntatoiminta
- Verso-toiminta
- Toiminta- ja kehittämissuunnitelman tekoon osallistuminen
- Syrjäytymisen ehkäiseminen varhaisen puuttumisen keinoin
- Oppilaiden tasa-arvoinen kohtelu ja mahdollisuus osallistua asioiden käsittelyyn ehkäisevät osaltaan nuorten syrjäytymistä.
- Selkeät, yksiselitteiset säännöt ja ohjeet sekä henkilökunnan yhteneväiset ja lasta kunnioittavat toimintatavat.
- Oppilashuoltotyön kehittäminen yhdessä Vuorovaikutteinen oppiminen, toiminnalliset opetusmenetelmät
- Osallistuminen koulua koskevaan keskusteluun ja päätöksentekoon
- Oppilaskuntatoiminta
- Verso-toiminta
- Toiminta- ja kehittämissuunnitelman tekoon osallistuminen kouluterveydenhoitajan, koulupsykologin, ja kotien kanssa.
- Tehtyjen toimenpiteiden kirjaaminen ja siirtäminen eteenpäin seuraavalle opettajalle.
- Liikkuva koulu
- Liikkuvan elämäntavan tukeminen: välituntiliikunta, koulumatkat, "liikkumiseen houkutteleva" ympäristö (luonto koulun ympärillä, kiipeilypuu, leikki- ja liikuntavälineet, koristelineet, kenttä, palloseinät, pulkkamäki)
- Oppituntien toiminnallisuus ja touhutunnit ulkona. Ulko-opetusluokan käyttö.
- Liikunta- ja retkeilypäivät luonnossa kaikkina vuodenaikoina
- Koulumatkan kulkeminen kävellen tai pyörällä
- Pyöräillen liikkuminen erilaisiin tapahtumiin (ARX, museot, liikuntapaikat jne)
- Lasten Liikunnan Tuen tarjoamat palvelut
- Oppimisympäristön ja opetusmenetelmien kehittäminen
- Oppimisen tukeminen niin, että jokainen oppilas saa tarvitsemaansa tukea, myös lahjakkaat oppilaat. Opettajien ja ohjaajien työn jakaminen entistä paremmin oppilaiden tarpeiden mukaisesti.
- Matematiikan, musiikin, liikunnan ja kädentaitojen opiskeluun innostavan välineistön monipuolinen käyttäminen ja käytön ohjaaminen. Välineistön lisääminen oppilaiden toiveiden ja tarpeiden mukaisesti resurssit huomioiden.
- Koulun lähiympäristön, pihan, ulko-opetusluokan, kentän ja vaihtelevan metsämaaston monipuolinen käyttäminen oppimisen tukena.
- Kaupungin kulttuuri- ja liikuntapalvelujen aktiivinen hyödyntäminen. Yhteistyö niin koulun sisällä kuin yhteistyökumppanien kanssa on tiivistä ja koulun arkea tukevaa.
- Koulun Toiminta- ja kehittämissuunnitelman kehittäminen uuden opetussuunnitelman mukaisesti ja sen soveltaminen omassa työssä.
- Opettajien täydennyskoulutusten perustana opettajan oman mielenkiinnon lisäksi koulun tarpeet. Opettajien täydennyskouluttautumisen säännönmukaistaminen.
- Monipuolinen kulttuurikasvatus
- Kulttuuripainotusten näkyminen koulun, lasten ja kotien arjessa.
- Monipuolisuus ja tasa-arvoisuus kulttuuritoiminnassa – oppilaat ja opettajat yhdessä vanhempainyhdistyksen ja muiden yhteistyökumppaneiden kanssa toteuttavat kädentaitoja sekä musiikki-, liikunta- ja esiintymistaitoja tukevaa toimintaa.
- Koulun Kulttuuripolku-suunnitelman toteuttaminen.
2.1 Koulun pitkän aikavälin kehittämistavoitteet ajalle 2024-2025
Koulun pitkän aikavälin tavoitteet pohjautuvat Hämeenlinnan kaupungin yhteisiin päämääriin, Sivistys- ja hyvinvointilautakunnan tavoitteisiin sekä Opetus-, nuoriso- ja lastenkulttuuripalvelujen strategisiin tavoitteisiin, toimenpiteisiin ja hankkeisiin. Edellä mainituista löytyy lisää tietoa kaupungin sivuilta https://www.hameenlinna.fi/hallinto-ja-talous/strategia-ja-kehittaminen/ sekä kohdasta 1. Arvopohja ja strategia.
Lisäksi koulun kehittämistä ohjaavat Hämeenlinnan koulujen kehittämisen kantavat teemat: Opetuksesta oppimiseen, Opettajasta oppilaaseen, Luokasta luontoon, Pulpetista pilveen, Suljetusta avoimeen, Yksilö osaajana - vuorovaikutus vahvistajana.
- Lasten osallisuuden ja vaikutusmahdollisuuksien huomioon ottaminen ja lisääminen
- Vuorovaikutteinen oppiminen, toiminnalliset opetusmenetelmät
- Osallistuminen koulua koskevaan keskusteluun ja päätöksen tekoon
- Oppilaskuntatoiminta
- Verso-toiminta
- Toiminta- ja kehittämissuunnitelman tekoon osallistuminen
- Syrjäytymisen ehkäiseminen varhaisen puuttumisen keinoin
- Oppilaiden tasa-arvoinen kohtelu ja mahdollisuus osallistua asioiden käsittelyyn ehkäisevät osaltaan nuorten syrjäytymistä.
- Selkeät, yksiselitteiset säännöt ja ohjeet sekä henkilökunnan yhteneväiset ja lasta kunnioittavat toimintatavat.
- Oppilashuoltotyön kehittäminen yhdessä Vuorovaikutteinen oppiminen, toiminnalliset opetusmenetelmät
- Osallistuminen koulua koskevaan keskusteluun ja päätöksentekoon
- Oppilaskuntatoiminta
- Verso-toiminta
- Toiminta- ja kehittämissuunnitelman tekoon osallistuminen kouluterveydenhoitajan, koulupsykologin, ja kotien kanssa.
- Tehtyjen toimenpiteiden kirjaaminen ja siirtäminen eteenpäin seuraavalle opettajalle.
- Liikkuva koulu
- Liikkuvan elämäntavan tukeminen: välituntiliikunta, koulumatkat, "liikkumiseen houkutteleva" ympäristö (luonto koulun ympärillä, kiipeilypuu, leikki- ja liikuntavälineet, koristelineet, kenttä, palloseinät, pulkkamäki)
- Oppituntien toiminnallisuus ja touhutunnit ulkona. Ulko-opetusluokan käyttö.
- Liikunta- ja retkeilypäivät luonnossa kaikkina vuodenaikoina
- Koulumatkan kulkeminen kävellen tai pyörällä
- Pyöräillen liikkuminen erilaisiin tapahtumiin (ARX, museot, liikuntapaikat jne)
- Lasten Liikunnan Tuen tarjoamat palvelut
- Oppimisympäristön ja opetusmenetelmien kehittäminen
- Oppimisen tukeminen niin, että jokainen oppilas saa tarvitsemaansa tukea, myös lahjakkaat oppilaat. Opettajien ja ohjaajien työn jakaminen entistä paremmin oppilaiden tarpeiden mukaisesti.
- Matematiikan, musiikin, liikunnan ja kädentaitojen opiskeluun innostavan välineistön monipuolinen käyttäminen ja käytön ohjaaminen. Välineistön lisääminen oppilaiden toiveiden ja tarpeiden mukaisesti resurssit huomioiden.
- Koulun lähiympäristön, pihan, ulko-opetusluokan, kentän ja vaihtelevan metsämaaston monipuolinen käyttäminen oppimisen tukena.
- Kaupungin kulttuuri- ja liikuntapalvelujen aktiivinen hyödyntäminen. Yhteistyö niin koulun sisällä kuin yhteistyökumppanien kanssa on tiivistä ja koulun arkea tukevaa.
- Koulun Toiminta- ja kehittämissuunnitelman kehittäminen uuden opetussuunnitelman mukaisesti ja sen soveltaminen omassa työssä.
- Opettajien täydennyskoulutusten perustana opettajan oman mielenkiinnon lisäksi koulun tarpeet. Opettajien täydennyskouluttautumisen säännönmukaistaminen.
- Monipuolinen kulttuurikasvatus
- Kulttuuripainotusten näkyminen koulun, lasten ja kotien arjessa.
- Monipuolisuus ja tasa-arvoisuus kulttuuritoiminnassa – oppilaat ja opettajat yhdessä vanhempainyhdistyksen ja muiden yhteistyökumppaneiden kanssa toteuttavat kädentaitoja sekä musiikki-, liikunta- ja esiintymistaitoja tukevaa toimintaa.
- Koulun Kulttuuripolku-suunnitelman toteuttaminen.