Hae

5.2 Kodin ja koulun välinen yhteistyö

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Perusopetuslain mukaan opetuksessa tulee olla yhteistyössä kotien kanssa. Yhteistyöllä tuetaan kasvatuksen ja opetuksen järjestämistä. Yhteistyö edistää oppilaiden tervettä kasvua ja kehitystä. Huoltajien osallisuus sekä mahdollisuus olla mukana koulutyössä ja sen kehittämisessä on keskeinen osa koulun toimintakulttuuria. Vastuu kodin ja koulun yhteistyön edellytysten kehittämisestä on opetuksen järjestäjällä. Yhteistyön onnistumiseksi tarvitaan koulun henkilöstön aloitteellisuutta ja henkilökohtaista vuorovaikutusta huoltajien kanssa sekä muutoin monipuolista viestintää. Kodin ja koulun yhteistyötä toteutetaan sekä yhteisö-­ että yksilötasolla. Voidakseen huolehtia kasvatustehtävästään huoltajan tulee saada tietoa lapsensa oppimisen ja kasvun edistymisestä sekä mahdollisista poissaoloista. Lisäksi huoltajan kanssa keskustellaan opetuksen järjestämisen keskeisistä asioista, kuten opetussuunnitelmasta, oppimisen tavoitteista, oppimisympäristöistä ja työtavoista, oppimisen tuesta ja opiskeluhuollosta, arvioinnista ja todistuksista sekä opiskeluun liittyvistä valinnoista ja lukuvuoden erilaisista tapahtumista. Kannustavat ja oppilaan oppimista ja kehitystä myönteisesti kuvaavat viestit ovat tärkeitä. 

Koulukohtaiseen osioon koulu kuvaa kodin ja koulun yhteistyön tapoja.

Koulu
Ei lisäyksiä

Hauhon Yhtenäiskoulussa pyritään matalan kynnyksen yhteistyöhön ja kasvatuskumppanuuteen kotien kanssa. 

Pääasiallisena ja virallisena viestimiskanavana kotien ja koulun välillä toimii Wilma. 

Hauholla pidetään vuosittain koko koulun vanhempainilta sekä ainakin yksi luokkakohtainen vanhempaintapaaminen. Lisäksi joka vuosi pidetään oppilaskohtaiset arviointikeskustelut kaupungin ohjeen määräämässä aikataulussa. 

Yksittäisen oppilaan kohdalla pidetään tarpeen mukaan yksilöllisen oppilashuoltoryhmän kokouksia tai muita palavereita koulun väen kanssa tai moniammatillisesti.

Hauhon Yhtenäiskoulu on pitkään panostanut laadukkaisiin Askelmat-iltoihin. Askelmat nähdään Hauholla tehokkaana tapana auttaa alueen koteja toimimaan yhteistyössä keskenään ja koulun kanssa. Lisäksi lapsille ja nuorille tekee hyvää nähdä, kuinka heidän kasvatuksestaan vastaavat aikuiset tekevät yhteistyötä. Huoltajien, koulun ja oppilashuoltoväen yhteisiä Askelmat-iltoja on kuudennen, seitsemännen ja kahdeksannen luokan aikana. Iltojen teemoja ja rakennetta suunnitellaan ja räätälöidään tarpeen mukaan vuosittain yhteisöllisessä oppilashuoltoryhmässä. Yhdeksännen luokan askelmat-tapaamiseen osallistuvat vain oppilaat ja opo.