Hae

5.3 Oppilashuolto

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Kouluhyvinvointi ja opiskeluhuolto

Kouluja vahvistetaan hyvinvointia edistävinä oppimisympäristöinä. Koulut laativat opiskeluhuollon toimintasuunnitelman, johon sisällytetään opiskeluhuollon vuosikellon mukaiset asiat.

Kaupungissa on lukutaidon kehityksen seurannan ja tuen toiminnan malli sekä Kun kouluun meno kangertaa -pitkittyneiden poissaolojen ennaltaehkäisemisen ja puuttumisen toimintamalli. Lisäksi kaupungissa on Tunne- ja vuorovaikutustaitoja vuodenkiertoon -jäsennys, jota koulut voivat käyttää osana lukuvuoden suunnittelua.

 

Opiskeluhuollon vuosikello

 

Tunne- ja vuorovaikutustaitoja vuodenkiertoon

 

Kun kouluunmeno kangertaa - pitkittyneiden poissaolojen ennaltaehkäisemisen ja puuttumisen toimintamalli

 Koulunkäyntiä tukevat palvelut on koottu Kun kouluun meno kangertaa - sivustolle .

 

Koulu
Ei lisäyksiä

Oppilashuollon keskeisenä tavoitteena on luoda terve ja turvallinen oppimis- ja kouluympäristö, suojata mielenterveyttä ja ehkäistä syrjäytymistä sekä edistää kouluyhteisön hyvinvointia.

Yhteisöllisen oppilashuoltotyön keskeinen sisältö on arvioida, kuinka yhteisö voi, ja sopia niistä tavoitteista ja toimenpiteistä, joita hyvinvoiva yhteisö tarvitsee. Sisältöjä voi olla lasten, nuorten ja aikuisten tunne- ja vuorovaikutustaitojen tukeminen, kiusaamisen ehkäisemisen käytännöt, opintojen edistäminen ja erilaiset koulunkäynnin järjestelyt, terveelliset kouluolot ja kouluympäristön turvallisuus sekä lasten, nuorten ja vanhempien osallisuus.

Arjen huolenpito kouluissa kuuluu koko koulun henkilökunnan, erityisesti opettajien, jokapäiväiseen oppilashuollolliseen toimintaan. Opettajalla on arjessa hyvä tilaisuus varhaiseen tuen tarpeen tunnistamiseen. Oppilaan hyvinvointia vahvistaa opettajan myönteinen palaute sekä opettajan omat tukitoimet. Opettajan on hyvä ottaa huolensa puheeksi oppilaan vanhempien kanssa jo varhaisessa vaiheessa, sillä usein pelkkä keskustelu asiasta riittää asian korjaamiseksi ja esim. yleisen tuen toimenpiteiden aloittamiseksi.

Oppilashuoltotyö kuuluu kaikille kouluyhteisössä työskenteleville aikuisille sekä oppilashuoltopalveluista vastaaville viranomaisille. Jokainen työntekijä toteuttaa oppilashuoltoa osana omaa perustyötään ja eri työntekijöillä on siinä erilaisia tehtäviä.

Koulumme yhteisölliseen oppilashuoltoryhmään kuuluvat rehtori, kuraattori, terveydenhoitaja, opo, erityisopettajat, oppilaskunnan hallitusta ohjaava opettaja, kaupungin nuorisotyöntekijä sekä seurakunnan nuorisotyöntekijä. Lisäksi ryhmän kokoontumisiin kutsutaan tarpeen mukaan muita koulun henkilöstön jäseniä, vanhempainyhdistyksen tai muun koulun yhteistyökumppanin edustajia sekä oppilaskunnan edustajia. Yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä kokoontuu noin kuukauden välein. Ryhmä analysoi yhteisön tilaa intuitiivisesti sekä saatavilla olevaan tietoon perustuen (kouluterveys- ynnä muut kyselyt), suunnittelee yhteisölliseen hyvinvointiin liittyviä toimenpiteitä ja vastaa askelmat-iltojen toteutuksesta.

Hyvinvointiin, koulussa käyntiin tai tuen tarpeeseen liittyvän huolen herätessä Hauhon Yhtenäiskoululla kootaan yksilöllisiä oppilashuoltoryhmiä. Ryhmät ovat moniammatillisia ja niiden jäsenet valitaan tapauskohtaisesti.