4.1.1. Opetuksen järjestäminen
Opetushallituksen tukimateriaalit lukuvuodelle 2022-2023 koskien Ukrainan kriisiä ja korona-pandemiaa: linkki Opetushallituksen verkkosivuille
Pedagogisten järjestelyjen tarkoituksena Hauhon Yhtenäiskoulussa on tarjota mahdollisuuksien mukaan joustavasti oppilaiden yksilölliset ja yhteisölliset tarpeet huomioiva oppimiskulttuuri ja -ympäristö.
Koulussamme panostetaan erilaisiin tapahtumiin ja niiden valmisteluun. Tapahtumat toteuttavat myös laaja-alaisen osaamisen tavoitteita. Tapahtumajärjestelyissä pyritään toteuttamaan oppiaine- ja luokkarajat ylittäviä opiskelumuotoja. Alakoulussa laaja-alaista osaamista toteutetaan 3.-6. -vuosiluokilla luokkarajat ylittävillä valinnaisainekursseilla, joiden aiheet, opiskelutavat ja tuotokset yhdistelevät eri oppiaineiden sisältöjä. Kurssien toteuttamisessa hyödynnetään lähialueen muita toimijoita mahdollisuuksien mukaan. Yläkoulussa laaja-alaisten oppimiskokonaisuuksien toteuttaminen tapahtuu valinnaiskursseilla sekä yhteisten oppiaineiden kursseilla pitkin vuotta kahden-kolmen oppiaineen lyhyempinä yhteisprojekteina.
Alkuopetuksessa tehdään projektiluonteisesti ajoittaista yhteistyötä esikoulun kanssa. Yhteistyön tarkoituksena on tehdä koulumaailmaa tutuksi eskareille sekä tarjota esimerkkinä olon kokemuksia alkuopetuksen oppilaille.
Yksilölliset tarpeet huomioivia pedagogisia järjestelyjä Hauhon Yhtenäiskoulussa ovat laaja-alainen erityisopetus, VSOP-opiskelu, tukiopetus sekä kummi- ja tukioppilastoiminta.
Laaja-alainen erityisopetus
Hauhon Yhtenäiskoululla on käytössä laaja-alaisenerityisopetuksen resurssia neljästi viikossa. Laaja-alainen erityisopetus toteutetaan sekä yhteisopettajuutena yleisopetuksen oppitunneilla että pienemmässä ryhmässä opiskeluna tuen tarpeen ja tilanteen mukaan.
VSOP-opiskelu
Oppilas on yksilökohtaisen oppilashuoltoryhmän ja rehtorin yhteispäätöksellä mahdollista siirtää vuosiluokkiin sitomattomaan opetukseen (VSOP). VSOP-oppilaalle laaditaan yksilöllinen opinto-ohjelma, jossa määritellään tarkemmin opintojen aikataulu ja oppimisen osoittamisen muodot. VSOP-opiskelu on pääsääntöisesti kuormittavaa ja vaatii itseohjautuvuutta, joten koulu käyttää tarkkaa harkintaa pohtiessaan, onko VSOP-opiskelu yksittäisessä tilanteessa paras ratkaisu.
Tukiopetus
Koulussamme annetaan tukiopetusta tarpeen mukaan osana oppimisen tuen muotoja. Tukiopetus on aina määräaikainen ratkaisu.