Ruununmyllyn koulu
Lukuvuoden 2024-2025 tavoitteet, teemat ja toimenpiteet
Runskin vuosikello - opimme, teemme ja kasvamme yhdessä (luku 2/liitteet).
Vuosikelloomme on koottu meidän yhteiset asiamme teemoina:
- hyvinvointi
- tapahtumat
- juhlat
Luokka-astetiimit
1–2-tiimi
Alkuopetuksen tiimin tavoitteena lukuvuonna 2024 - 2025 on käyttää aikaa yhtenäiseen arvioinnin suunnitteluun ja yhteisöllisten, hyvinvointia lisäävän arjen suunnitteluun. Suunnittelemme ja toteutamme yhdessä retkiä ja teemapäiviä, jotka piristävät oppilaitten ja koulun aikuisten arkea. Tiimissä toimimme toistemme työparein ja tukena. Jaamme ideoita, kokemuksia ja suunnitteluvastuuta.
Alkuopetuksen tiimi toimii yhteistyössä Ruununmyllyn koululla toimivan esiopetuksen kanssa. Yhteistyömme koostuu alkuopetuksen ja esiopetuksen yhteisestä toiminnasta, kuten musiikkituokioista ja lukuhetkistä. Alkuopetuksen tiimi myös toimii viestijänä esiopetuksen ja koulun välillä, eli ilmoittaa poikkeuspäivistä ja muista koko talon väkeen vaikuttavista asioista.
3–4-tiimi
*Tehtäväksi saatujen asioiden valmistelu ja toteutus
*Yhteistyön tekeminen ja arjen jakaminen
Syyslukukausi:
-tavataan rinnakkaisluokittain
-yhteistyötä tehdään tarpeiden mukaan
-varataan aikaa myös juhlatiimeille (3l-5lk) ja ajankohtaisten asioiden hoitamiseen
3-4lk
-Valinnaisuus
-OPS tutustuminen, toteutus, arviointi yhdessä
-Yhteistyö: yhteisten toimintatapojen suunnittelu, toteutus, arviointi
-Uuden koulurakennuksen toimintaympäristön luominen yhdessä
3lk
Yhteistyö
-Kuoroprojekti
-Kirjaston kirjavinkkaus
-3A ja 3C musiikin yhteisopettajuus
-Liikuntatunnit yhdessä
-Arviointi: ops tavoitteet, yhteisten linjojen sopiminen.
4lk
-Kirjastokäynti
-Kalastusretket yhteistyössä Pro Agrian kanssa
-Yhteistyö Tawast Golfin kanssa
-Luokasta luontoon -retket
-Liikuntatunnit yhdessä
-Taidemuseovierailu ja työpaja
-Arviointi: ops tavoitteet, yhteisten linjojen sopiminen.
H-b3-6:
- 3lk: yhteinen kuorolauluprojekti
- 6. lk: Itsenäisyyspäivän tilaisuus ja Yrityskylä
- integraatioyhteistyö 3. – 6. luokkien opetusryhmien kanssa
- yhteisopettajuus integroinneissa
- arviointi: yhteistyötä integraatio-opettajien kanssa
5–6-tiimi
- 5.-6.lk oppilasasioiden tiedonkulku
- ajankohtaisista asioista sopiminen ja tiedoksi tuominen
- 5.-6.lk jatkuva taidenäyttely Myllyn käytävällä sekä oppiaineiden ryhmätöiden esittelyt käytävän seinillä
Rinnakkaisluokkatiimit
5.lk
- monialaisten valinnaisten oppituntien yhteissuunnittelu ja toteutus
- yhteisistä asioista sopiminen (retkien, teemapäivien, juhlien yms. suunnittelu)
- oppikirja- ja tarviketilauksien suunnittelu ja tekeminen
6.lk
- yhteisistä asioista sopiminen (retkien, teemapäivien, juhlien, valtakunnallisten kokeiden toteutuksen yms. suunnittelu)
- oppikirja- ja tarviketilauksien suunnittelu ja tekeminen
Kehittämistiimit
Lukutaidon ja kielellisten valmiuksien vahvistaminen: Lukutaito-tiimi
Tavoitteet
- Heikkojen lukijoiden lukutaito vahvistuu.
- Lukeminen tulee tavaksi.
- Huomataan kirjallisuuden yhteys muuhun kulttuuriin.
- Monilukutaito huomioidaan osana lukutaidon kehitystä.
- Tekoälyn roolia selvennetään lasten elämässä.
Lasten ja nuorten kasvavien tuen tarpeiden ennalta ehkäisy ja tuen tarpeisiin vastaaminen: Tuen tarpeet-tiimi
Kehittämistiimin tarkoituksena on edistää oppilaiden hyvinvointia, kasvua ja oppimista. Tuen tarpeet ovat moninaisia ja tiimissä haluamme selkeyttää ja kehittää koulussamme käytössä olevia tuen keinoja, sekä tehdä tuen tarjoamisesta helpompaa. Syksyn 2024 teemoina ovat Wilma-merkintöjen käyttö osana oppilaan tukea, sekä konkreettisten tuen keinojen miettiminen opettajien avuksi.
Kestävyysosaamisen lisääminen: Kestävä kehitys -tiimi
Opetussuunnitelmatyö
1 Kestävän elämäntavan opinpolku
2 Vastuun pedagogiikka ja toivon välittäminen
3 Kestävän elämäntavan arvomaailman välittäminen
4 Tunnesiteen luominen ympäristöön
5 Monipuoliset oppimisympäristöt ja erilaiset yhteistyökumppanit
6 Agenda2030-tavoitteet Kestävän elämäntavan opinpolun tienviittoina
7 Kestävän elämäntavan opiskelu ja syventäminen koulun arjessa
- Ohjataan lapsia ja nuoria terveellisiin elintapoihin sekä oman ja toisten hyvinvoinnin tukemiseen.
- Vakiinnutetaan jätteenlajittelun sekä energian ja veden säästämisen taitoja.
- Hyödynnetään ekologista talotekniikkaa (aurinkopaneelit) eri oppiaineisiin ja oppimiskokemuksiin.
- Huomioidaan kestävyysnäkökulma hankinnoissa.
- Pyritään materiaalien, välineiden ja kalusteiden korjaamiseen, kierrätykseen ja uusiokäyttöön.
- Pidetään koulun tilat siisteinä ja hyvässä kunnossa. Ilmoitetaan epäkohdista viipymättä.
- Panostetaan kestävään ruoka- ja ravitsemuskasvatukseen (eettinen ja terveellinen ravinto, ruoan arvostaminen ja kunnioittaminen).
- Pyritään määrätietoisesti vähentämään ruokahävikkiä.
- Hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan koulupuutarhoja/viljelyä.
- Liikutaan kävellen, pyöräillen tai julkisilla liikennevälineillä. Kannustetaan lapsia ja nuoria tähän myös vapaa-ajalla.
- Tutustutaan oman koulun ja Hämeenlinnan kaupungin ympäristöihin sekä niiden kulttuuriseen ja ekologiseen moninaisuuteen. Vahvistetaan tunnesidettä omaan ympäristöön ja kotipaikkaan.
- Pohditaan vaikuttamisen mahdollisuuksia ja kestävään elämäntapaan liittyvää päätöksentekoa. Tutustutaan erilaisiin tapoihin edistää kestävää elämäntapaa myös kotipaikkakunnan/yhteiskunnan/kansainvälisellä tasolla (erilaiset järjestöt, yhdistykset, kansainväliset toimijat) ja osallistutaan toimintaan mahdollisuuksien mukaan.
- Tutustutaan vastuulliseen rahankäyttöön ja kuluttamiseen sekä omasta taloudesta huolehtimiseen ikätason mukaisesti.
- Kytketään taloudellisen kestävyyden tematiikka mm. yrittäjyyskasvatukseen.
Hyvinvointia vahvistava toimintakulttuuri
Yhteisten toimintatapojen suunnitteleminen ja toiminnan toteutus luokka-asteittain
Oppilaan osallisuuden ja toimijuuden tukeminen ja huomioiminen
Toimintakulttuurin kehittäminen
Koulun henkilökunnan osallisuuden ja toimijuuden tukeminen ja huomioiminen
Ruununmyllyn koulu
Lukuvuoden 2024-2025 tavoitteet, teemat ja toimenpiteet
Runskin vuosikello - opimme, teemme ja kasvamme yhdessä (luku 2/liitteet).
Vuosikelloomme on koottu meidän yhteiset asiamme teemoina:
- hyvinvointi
- tapahtumat
- juhlat
Luokka-astetiimit
1–2-tiimi
Alkuopetuksen tiimin tavoitteena lukuvuonna 2024 - 2025 on käyttää aikaa yhtenäiseen arvioinnin suunnitteluun ja yhteisöllisten, hyvinvointia lisäävän arjen suunnitteluun. Suunnittelemme ja toteutamme yhdessä retkiä ja teemapäiviä, jotka piristävät oppilaitten ja koulun aikuisten arkea. Tiimissä toimimme toistemme työparein ja tukena. Jaamme ideoita, kokemuksia ja suunnitteluvastuuta.
Alkuopetuksen tiimi toimii yhteistyössä Ruununmyllyn koululla toimivan esiopetuksen kanssa. Yhteistyömme koostuu alkuopetuksen ja esiopetuksen yhteisestä toiminnasta, kuten musiikkituokioista ja lukuhetkistä. Alkuopetuksen tiimi myös toimii viestijänä esiopetuksen ja koulun välillä, eli ilmoittaa poikkeuspäivistä ja muista koko talon väkeen vaikuttavista asioista.
3–4-tiimi
*Tehtäväksi saatujen asioiden valmistelu ja toteutus
*Yhteistyön tekeminen ja arjen jakaminen
Syyslukukausi:
-tavataan rinnakkaisluokittain
-yhteistyötä tehdään tarpeiden mukaan
-varataan aikaa myös juhlatiimeille (3l-5lk) ja ajankohtaisten asioiden hoitamiseen
3-4lk
-Valinnaisuus
-OPS tutustuminen, toteutus, arviointi yhdessä
-Yhteistyö: yhteisten toimintatapojen suunnittelu, toteutus, arviointi
-Uuden koulurakennuksen toimintaympäristön luominen yhdessä
3lk
Yhteistyö
-Kuoroprojekti
-Kirjaston kirjavinkkaus
-3A ja 3C musiikin yhteisopettajuus
-Liikuntatunnit yhdessä
-Arviointi: ops tavoitteet, yhteisten linjojen sopiminen.
4lk
-Kirjastokäynti
-Kalastusretket yhteistyössä Pro Agrian kanssa
-Yhteistyö Tawast Golfin kanssa
-Luokasta luontoon -retket
-Liikuntatunnit yhdessä
-Taidemuseovierailu ja työpaja
-Arviointi: ops tavoitteet, yhteisten linjojen sopiminen.
H-b3-6:
- 3lk: yhteinen kuorolauluprojekti
- 6. lk: Itsenäisyyspäivän tilaisuus ja Yrityskylä
- integraatioyhteistyö 3. – 6. luokkien opetusryhmien kanssa
- yhteisopettajuus integroinneissa
- arviointi: yhteistyötä integraatio-opettajien kanssa
5–6-tiimi
- 5.-6.lk oppilasasioiden tiedonkulku
- ajankohtaisista asioista sopiminen ja tiedoksi tuominen
- 5.-6.lk jatkuva taidenäyttely Myllyn käytävällä sekä oppiaineiden ryhmätöiden esittelyt käytävän seinillä
Rinnakkaisluokkatiimit
5.lk
- monialaisten valinnaisten oppituntien yhteissuunnittelu ja toteutus
- yhteisistä asioista sopiminen (retkien, teemapäivien, juhlien yms. suunnittelu)
- oppikirja- ja tarviketilauksien suunnittelu ja tekeminen
6.lk
- yhteisistä asioista sopiminen (retkien, teemapäivien, juhlien, valtakunnallisten kokeiden toteutuksen yms. suunnittelu)
- oppikirja- ja tarviketilauksien suunnittelu ja tekeminen
Kehittämistiimit
Lukutaidon ja kielellisten valmiuksien vahvistaminen: Lukutaito-tiimi
Tavoitteet
- Heikkojen lukijoiden lukutaito vahvistuu.
- Lukeminen tulee tavaksi.
- Huomataan kirjallisuuden yhteys muuhun kulttuuriin.
- Monilukutaito huomioidaan osana lukutaidon kehitystä.
- Tekoälyn roolia selvennetään lasten elämässä.
Lasten ja nuorten kasvavien tuen tarpeiden ennalta ehkäisy ja tuen tarpeisiin vastaaminen: Tuen tarpeet-tiimi
Kehittämistiimin tarkoituksena on edistää oppilaiden hyvinvointia, kasvua ja oppimista. Tuen tarpeet ovat moninaisia ja tiimissä haluamme selkeyttää ja kehittää koulussamme käytössä olevia tuen keinoja, sekä tehdä tuen tarjoamisesta helpompaa. Syksyn 2024 teemoina ovat Wilma-merkintöjen käyttö osana oppilaan tukea, sekä konkreettisten tuen keinojen miettiminen opettajien avuksi.
Kestävyysosaamisen lisääminen: Kestävä kehitys -tiimi
Opetussuunnitelmatyö
1 Kestävän elämäntavan opinpolku
2 Vastuun pedagogiikka ja toivon välittäminen
3 Kestävän elämäntavan arvomaailman välittäminen
4 Tunnesiteen luominen ympäristöön
5 Monipuoliset oppimisympäristöt ja erilaiset yhteistyökumppanit
6 Agenda2030-tavoitteet Kestävän elämäntavan opinpolun tienviittoina
7 Kestävän elämäntavan opiskelu ja syventäminen koulun arjessa
- Ohjataan lapsia ja nuoria terveellisiin elintapoihin sekä oman ja toisten hyvinvoinnin tukemiseen.
- Vakiinnutetaan jätteenlajittelun sekä energian ja veden säästämisen taitoja.
- Hyödynnetään ekologista talotekniikkaa (aurinkopaneelit) eri oppiaineisiin ja oppimiskokemuksiin.
- Huomioidaan kestävyysnäkökulma hankinnoissa.
- Pyritään materiaalien, välineiden ja kalusteiden korjaamiseen, kierrätykseen ja uusiokäyttöön.
- Pidetään koulun tilat siisteinä ja hyvässä kunnossa. Ilmoitetaan epäkohdista viipymättä.
- Panostetaan kestävään ruoka- ja ravitsemuskasvatukseen (eettinen ja terveellinen ravinto, ruoan arvostaminen ja kunnioittaminen).
- Pyritään määrätietoisesti vähentämään ruokahävikkiä.
- Hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan koulupuutarhoja/viljelyä.
- Liikutaan kävellen, pyöräillen tai julkisilla liikennevälineillä. Kannustetaan lapsia ja nuoria tähän myös vapaa-ajalla.
- Tutustutaan oman koulun ja Hämeenlinnan kaupungin ympäristöihin sekä niiden kulttuuriseen ja ekologiseen moninaisuuteen. Vahvistetaan tunnesidettä omaan ympäristöön ja kotipaikkaan.
- Pohditaan vaikuttamisen mahdollisuuksia ja kestävään elämäntapaan liittyvää päätöksentekoa. Tutustutaan erilaisiin tapoihin edistää kestävää elämäntapaa myös kotipaikkakunnan/yhteiskunnan/kansainvälisellä tasolla (erilaiset järjestöt, yhdistykset, kansainväliset toimijat) ja osallistutaan toimintaan mahdollisuuksien mukaan.
- Tutustutaan vastuulliseen rahankäyttöön ja kuluttamiseen sekä omasta taloudesta huolehtimiseen ikätason mukaisesti.
- Kytketään taloudellisen kestävyyden tematiikka mm. yrittäjyyskasvatukseen.
Hyvinvointia vahvistava toimintakulttuuri
Yhteisten toimintatapojen suunnitteleminen ja toiminnan toteutus luokka-asteittain
Oppilaan osallisuuden ja toimijuuden tukeminen ja huomioiminen
Toimintakulttuurin kehittäminen
Koulun henkilökunnan osallisuuden ja toimijuuden tukeminen ja huomioiminen