Hae

2.2 Lukuvuoden 2024-2025 tavoitteet, teemat ja toimenpiteet

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Lukuvuoden 2024 - 2025 painopistealueet

Hämeenlinnan kaupungin strategiset tavoitteet vuonna 2024

 

Liikkuminen

1. Hämeenlinnalaisten 5. ja 8. luokkalaisten fyysinen kunto on Move-testien perusteella kansallisen keskiarvon yläpuolella 

2. Matalan kynnyksen liikuntaryhmiin osallistuneiden oppilaiden määrä ja oppilaista 30 % on osallistunut ryhmiin (liikuntalukkari ja harrastus ihan lähellä-ryhmät)

3. Liikuntavälitunnit on käytössä 80%:lla oppilaista.

Lukutaidon ja kielellisten valmiuksien vahvistaminen

1. 1.-9. luokkalaisten lukutaito on lukuseulan perusteella parempi kuin vuonna 2023   

2. 6. ja 9. vuosiluokkien äidinkielen taidot ovat valtakunnallisten kokeiden mukaan paremmat kuin vuonna 2023 

3. Ero suomen kielen taidossa on kaventunut suomi toisena kielenä- oppilaiden ja suomea äidinkielenään puhuvien oppilaiden välillä.  

4. Kirjasto tavoittaa vuoden aikana kaikki  luokat kirjaston lukutaitoa edistävässä ohjelmassa  mainituilta luokka-asteilta.

Lasten ja nuorten kasvavien tuen tarpeiden ennaltaehkäisy ja tuen tarpeisiin vastaaminen

1. Erityistä tukea tarvitsevien lasten määrä (varhaiskasvatus ja perusopetus)

2.  Tehostettua tukea saavien oppilaiden määrä (varhaiskasvatus ja perusopetus)

3.   Oppilaiden kokemus kiusaamisesta on vähentynyt vuodesta 2023

4. Perusopetuksen oppilaiden poissaolot ovat vähentyneet vuodesta 2023

5. Kaikki saavat perusopetuksen päättötodistuksen

6. Kaikki päättötodistuksen saaneet aloittavat toisen asteen koulutuksessa

Talouden tasapainotus

1. Sivistys- ja hyvinvointilautakunnan keventyminen edellisistä vuosista

2. Lapsimäärän vähentymisestä johtuva käyttömenojen sopeutus

 

Suunnitelmat

 

Keväällä 2024 päivitetään Suunnitelma oppilaiden suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä.

Lukuvuoden aikana laaditaan tai päivitetään seuraavat kaupunkitason suunnitelmat:  

Perusopetuksen yhdenvertaisuus- ja tasa-arvosuunnitelma

Valmiussuunnitelma

Tupakkatuotteiden ja muiden päihteiden käytön ehkäisemisen ja käyttöön puuttumisen toimintamalli 

 

 

 

 

 

 

Koulu
Ei lisäyksiä

Ruununmyllyn koulu

Lukuvuoden 2024-2025 tavoitteet, teemat ja toimenpiteet

Runskin vuosikello  - opimme, teemme ja kasvamme yhdessä (luku 2/liitteet).

Vuosikelloomme on koottu meidän yhteiset asiamme teemoina:

  • hyvinvointi
  • tapahtumat
  • juhlat

 

Luokka-astetiimit

1–2-tiimi

Alkuopetuksen tiimin tavoitteena lukuvuonna 2024 - 2025 on käyttää aikaa yhtenäiseen arvioinnin suunnitteluun ja yhteisöllisten, hyvinvointia lisäävän arjen suunnitteluun. Suunnittelemme ja toteutamme yhdessä retkiä ja teemapäiviä, jotka piristävät oppilaitten ja koulun aikuisten arkea. Tiimissä toimimme toistemme työparein ja tukena. Jaamme ideoita, kokemuksia ja suunnitteluvastuuta.

Alkuopetuksen tiimi toimii yhteistyössä Ruununmyllyn koululla toimivan esiopetuksen kanssa. Yhteistyömme koostuu alkuopetuksen ja esiopetuksen yhteisestä toiminnasta, kuten musiikkituokioista ja lukuhetkistä. Alkuopetuksen tiimi myös toimii viestijänä esiopetuksen ja koulun välillä, eli ilmoittaa poikkeuspäivistä ja muista koko talon väkeen vaikuttavista asioista.

 

3–4-tiimi

*Tehtäväksi saatujen asioiden valmistelu ja toteutus

*Yhteistyön tekeminen ja arjen jakaminen

Syyslukukausi:

-tavataan rinnakkaisluokittain

-yhteistyötä tehdään tarpeiden mukaan

-varataan aikaa myös juhlatiimeille (3l-5lk) ja ajankohtaisten asioiden hoitamiseen

3-4lk

-Valinnaisuus

-OPS tutustuminen, toteutus, arviointi yhdessä

-Yhteistyö: yhteisten toimintatapojen suunnittelu, toteutus, arviointi

-Uuden koulurakennuksen toimintaympäristön luominen yhdessä

3lk

Yhteistyö

-Kuoroprojekti

-Kirjaston kirjavinkkaus

-3A ja 3C musiikin yhteisopettajuus

-Liikuntatunnit yhdessä

-Arviointi: ops tavoitteet, yhteisten linjojen sopiminen.

4lk

-Kirjastokäynti

-Kalastusretket yhteistyössä Pro Agrian kanssa

-Yhteistyö Tawast Golfin kanssa

-Luokasta luontoon -retket

-Liikuntatunnit yhdessä

-Taidemuseovierailu ja työpaja

-Arviointi: ops tavoitteet, yhteisten linjojen sopiminen.

H-b3-6:

- 3lk: yhteinen kuorolauluprojekti

- 6. lk: Itsenäisyyspäivän tilaisuus ja Yrityskylä

- integraatioyhteistyö 3. – 6. luokkien opetusryhmien kanssa

- yhteisopettajuus integroinneissa

- arviointi: yhteistyötä integraatio-opettajien kanssa

 

5–6-tiimi

  • 5.-6.lk oppilasasioiden tiedonkulku
  • ajankohtaisista asioista sopiminen ja tiedoksi tuominen
  • 5.-6.lk jatkuva taidenäyttely Myllyn käytävällä sekä oppiaineiden ryhmätöiden esittelyt käytävän seinillä

Rinnakkaisluokkatiimit

5.lk

  • monialaisten valinnaisten oppituntien yhteissuunnittelu ja toteutus
  • yhteisistä asioista sopiminen (retkien, teemapäivien, juhlien yms. suunnittelu)
  • oppikirja- ja tarviketilauksien suunnittelu ja tekeminen

6.lk

  • yhteisistä asioista sopiminen (retkien, teemapäivien, juhlien, valtakunnallisten kokeiden toteutuksen yms. suunnittelu)
  • oppikirja- ja tarviketilauksien suunnittelu ja tekeminen

 

Kehittämistiimit

Lukutaidon ja kielellisten valmiuksien vahvistaminen: Lukutaito-tiimi

        Tavoitteet

  • Heikkojen lukijoiden lukutaito vahvistuu.
  • Lukeminen tulee tavaksi.
  • Huomataan kirjallisuuden yhteys muuhun kulttuuriin.
  • Monilukutaito huomioidaan osana lukutaidon kehitystä.
  • Tekoälyn roolia selvennetään lasten elämässä.

 

Lasten ja nuorten kasvavien tuen tarpeiden ennalta ehkäisy ja tuen tarpeisiin vastaaminen: Tuen tarpeet-tiimi

Kehittämistiimin tarkoituksena on edistää oppilaiden hyvinvointia, kasvua ja oppimista. Tuen tarpeet ovat moninaisia ja tiimissä haluamme selkeyttää ja kehittää koulussamme käytössä olevia tuen keinoja, sekä tehdä tuen tarjoamisesta helpompaa. Syksyn 2024 teemoina ovat Wilma-merkintöjen käyttö osana oppilaan tukea, sekä konkreettisten tuen keinojen miettiminen opettajien avuksi.

 

Kestävyysosaamisen lisääminen: Kestävä kehitys -tiimi

Opetussuunnitelmatyö

1 Kestävän elämäntavan opinpolku

2 Vastuun pedagogiikka ja toivon välittäminen

3 Kestävän elämäntavan arvomaailman välittäminen

4 Tunnesiteen luominen ympäristöön

5 Monipuoliset oppimisympäristöt ja erilaiset yhteistyökumppanit

6 Agenda2030-tavoitteet Kestävän elämäntavan opinpolun tienviittoina

7 Kestävän elämäntavan opiskelu ja syventäminen koulun arjessa

 

  • Ohjataan lapsia ja nuoria terveellisiin elintapoihin sekä oman ja toisten hyvinvoinnin tukemiseen.
  • Vakiinnutetaan jätteenlajittelun sekä energian ja veden säästämisen taitoja.
  • Hyödynnetään ekologista talotekniikkaa (aurinkopaneelit)  eri oppiaineisiin ja oppimiskokemuksiin.
  • Huomioidaan kestävyysnäkökulma hankinnoissa.
  • Pyritään materiaalien, välineiden ja kalusteiden korjaamiseen, kierrätykseen ja uusiokäyttöön.
  • Pidetään koulun tilat siisteinä ja hyvässä kunnossa. Ilmoitetaan epäkohdista viipymättä.
  • Panostetaan kestävään ruoka- ja ravitsemuskasvatukseen (eettinen ja terveellinen ravinto, ruoan arvostaminen ja kunnioittaminen).
  • Pyritään määrätietoisesti vähentämään ruokahävikkiä.
  • Hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan koulupuutarhoja/viljelyä.
  • Liikutaan kävellen, pyöräillen tai julkisilla liikennevälineillä. Kannustetaan lapsia ja nuoria tähän myös vapaa-ajalla.
  • Tutustutaan oman koulun ja Hämeenlinnan kaupungin ympäristöihin sekä niiden kulttuuriseen ja ekologiseen moninaisuuteen. Vahvistetaan tunnesidettä omaan ympäristöön ja kotipaikkaan.
  • Pohditaan vaikuttamisen mahdollisuuksia ja kestävään elämäntapaan liittyvää päätöksentekoa. Tutustutaan erilaisiin tapoihin edistää kestävää elämäntapaa myös kotipaikkakunnan/yhteiskunnan/kansainvälisellä tasolla (erilaiset järjestöt, yhdistykset, kansainväliset toimijat) ja osallistutaan toimintaan mahdollisuuksien mukaan.
  • Tutustutaan vastuulliseen rahankäyttöön ja kuluttamiseen sekä omasta taloudesta huolehtimiseen ikätason mukaisesti.
  • Kytketään taloudellisen kestävyyden tematiikka mm. yrittäjyyskasvatukseen.

Hyvinvointia vahvistava toimintakulttuuri

Yhteisten toimintatapojen suunnitteleminen ja toiminnan toteutus luokka-asteittain

Oppilaan osallisuuden ja toimijuuden tukeminen ja huomioiminen

Toimintakulttuurin kehittäminen

Koulun henkilökunnan osallisuuden ja toimijuuden tukeminen ja huomioiminen