Hae

4.2 Valinnaisuus

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Päivitetään 

Koulu
Ei lisäyksiä

SUUNNITELMA VALINNAISUUDEN TOTEUTTAMISEEN lv.2024-2025

  • taito- ja taide 3.-4.lk & 5.-6.lk (vkot 33-41 & 13-22)
    • toteutetaan valinnaisainepalkkina (2h/vko)
    • ryhmät muodostetaan oppilaiden valintojen perusteella yli luokka- ja/tai luokka-asterajojen
    • oppilas osallistuu lukuvuoden aikana kahteen eri taito- ja taidevalinnaiseen
  • monialaiset 3.-5.lk (vkot 43-51 & 2-12)
    • toteutetaan kiertävänä pajatoimintana (2h/vko)
    • oppilaat tutustuvat tarjottavaan monialaiseen oppimiskokonaisuuteen
    • jokaisen oppimiskokonaisuuden sisältö on sidottu ns. emoaineeseen          (esim. matematiikka, äidinkieli, kuvataide) jonka osaamista syvennetään kurssilla
    • aiheet esitellään ja valinnat tehdään oppimiskokonaisuuden alussa
    • ryhmät muodostetaan luokka-asteittain
    • oppilas osallistuu lukuvuoden aikana kolmeen/neljään pajaan

Alakoulun valinnaisuus muodostuu

  • taito- ja taidevalinnaiset
  • monialaisetvalinnaiset

Näiden opintojen tavoitteet ja sisällöt suunnitellaan lukuvuosittain.

Taito- ja taide

  • kuuluvat oppilaan pakolliseen viikkotuntimäärään 3.-6. luokilla
  • laajuus lukuvuodessa on 1 vuosiviikkotunti
  • oppilas tekee valinnan lukuvuosittain
  • oppilas syventää opintojaan valitsemassaan taito- ja taideaineessa
  • arviointi on osa varsinaista taito- ja taideaineen arviointia

Monialaiset

  • kuuluvat oppilaan pakolliseen viikkotuntimäärään 3.-5. luokilla
  • laajuus lukuvuodessa on 1 vuosiviikkotunti
  • oppilas tekee valinnan lukuvuosittain
  • lähtökohtana on laajempi, oppiaineet ylittävä monialainen oppimiskokonaisuus
  • arvioidaan hyväksytty-merkinnällä