Hämeenlinnan kaupungin Opiskeluhuoltosuunnitelma
Yhteisöllisen opiskeluhuollon koulukohtainen lukuvuosisuunnitelma 2024-2025
Ruununmyllyn koulu
Toimintatavat ja käytännöt
Opiskeluhuolto jakautuu yhteisölliseen ja yksilökohtaiseen opiskeluhuoltoon. Koulumme yhteisöllinen opiskeluhuoltotyö on kaikkien koulussamme työskentelevien vastuulla. Se on tärkeä osa hyvin toimivan koulun toimintakulttuuria ja on luonteeltaan ennaltaehkäisevää. Yhteisöllinen opiskeluhuoltotyö on jatkuvaa hyvinvointityötä ja auttaa koulumme oppilaita ja heidän huoltajiaan sekä henkilöstöä kiinnittymään kouluumme.
Koulumme opiskeluhuoltotyötä koordinoi Yhteisöllisen opiskeluhuollon-tiimi (YOHT-tiimi), jonka jäseniä ovat rehtori, laaja-alainen erityisopettaja, koulukuraattori, koulupsykologi ja terveydenhoitaja. Opiskeluhuoltotyön suunnittelusta, kehittämisestä, toteuttamisesta ja arvioinnista vastaa YOHT-tiimi yhdessä koko henkilöstön kanssa. Kokoonnumme yhteisiin palavereihin joka kuukausi. Tarvittaessa yhteisiin palavereihin osallistuvat oppilas (Oppilaskunnan hallituksen jäsen) ja huoltaja (Vanhempainyhdistyksen hallituksen jäsen.)
Työskentelyämme ohjaa opetuksen järjestäjän antamat tehtävät. Tavoitteenamme on, että koulupäivät ovat turvallisia ja koulumme toimintakulttuuri sekä oppimisympäristö tukevat terveyttä ja hyvinvointia. Toiminnassamme huolehdimme avoimuudesta, kannustavasta kohtaamisesta, arjen huolenpidosta ja riittävästä oppimisen ja koulunkäynnin tuesta. Tehtävänämme on keskustella ja etsiä ratkaisuehdotuksia arjessa esiin nousseisiin kysymyksiin tai haasteisiin sekä päättää yhdessä toimintatavoista ja vastuuhenkilöstä/henkilöistä.
Lukuvuoden yhteisöllistä hyvinvointia vahvistava toiminta ja tapahtumat ovat kirjattuna tähän koulumme toiminta- ja kehittämissuunnitelmaan ja löytyvät Runskin vuosikellosta 2024-2025.
Runskin vuosikello - opimme, teemme ja kasvamme yhdessä (luku 5/liitteet).
Vuosikelloomme on koottu meidän yhteiset asiamme teemoina:
- hyvinvointi
- tapahtumat
- juhlat
Vastuualueet
Yhteisöllisen opiskeluhuoltotyön vastuualueiden osalta noudatamme Hämeenlinnan kaupungin Opiskeluhuoltosuunnitelmaa. Osa vastuualueista on täydennetty koulukohtaisesti. (luku 5/liitteet)
-
yhteistyö koulun ulkopuolisten lasten ja nuorten hyvinvointia edistävien tahojen kanssa yhteisöllisen opiskeluhuollon kehittämisessä
-
yhteistyö oppilaan ohjauksessa, siirtymävaiheissa sekä jatko-opintojen suunnittelussa
-
yhteistyö ja käytänteet oppimisympäristön terveellisyyden ja turvallisuuden sekä yhteisön hyvinvoinnin tarkastuksissa
-
yhteistyö terveysneuvonnan ja terveystiedon opetuksen välillä
-
järjestyssäännöt (liite)
-
poissaolojen seuraaminen, niistä ilmoittaminen ja niihin puuttuminen (liite)
-
tapaturmien ehkäiseminen sekä ensiavun järjestäminen ja hoitoonohjaus
-
liikkuvan elämäntavan näkyväksi tekeminen ja siihen kannustaminen
-
Liikkuva koulu -ohjelma: opintoihin integroitu liikkuminen, toiminnalliset opetusmenetelmät, oppituntien ulkopuolinen/välillä tapahtuva toiminta, aktiiviset koulumatkat
-
tupakkatuotteiden, alkoholin ja muiden päihteiden käytön ehkäiseminen ja käyttöön puuttuminen
-
koulukuljetusten odotusaikoja ja turvallisuutta koskevat ohjeet
-
suunnitelma oppilaiden suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä (liite)
-
toiminta äkillisissä kriiseissä ja uhka- ja vaaratilanteissa
Hämeenlinnan kaupungin Opiskeluhuoltosuunnitelma
Yhteisöllisen opiskeluhuollon koulukohtainen lukuvuosisuunnitelma 2024-2025
Ruununmyllyn koulu
Toimintatavat ja käytännöt
Opiskeluhuolto jakautuu yhteisölliseen ja yksilökohtaiseen opiskeluhuoltoon. Koulumme yhteisöllinen opiskeluhuoltotyö on kaikkien koulussamme työskentelevien vastuulla. Se on tärkeä osa hyvin toimivan koulun toimintakulttuuria ja on luonteeltaan ennaltaehkäisevää. Yhteisöllinen opiskeluhuoltotyö on jatkuvaa hyvinvointityötä ja auttaa koulumme oppilaita ja heidän huoltajiaan sekä henkilöstöä kiinnittymään kouluumme.
Koulumme opiskeluhuoltotyötä koordinoi Yhteisöllisen opiskeluhuollon-tiimi (YOHT-tiimi), jonka jäseniä ovat rehtori, laaja-alainen erityisopettaja, koulukuraattori, koulupsykologi ja terveydenhoitaja. Opiskeluhuoltotyön suunnittelusta, kehittämisestä, toteuttamisesta ja arvioinnista vastaa YOHT-tiimi yhdessä koko henkilöstön kanssa. Kokoonnumme yhteisiin palavereihin joka kuukausi. Tarvittaessa yhteisiin palavereihin osallistuvat oppilas (Oppilaskunnan hallituksen jäsen) ja huoltaja (Vanhempainyhdistyksen hallituksen jäsen.)
Työskentelyämme ohjaa opetuksen järjestäjän antamat tehtävät. Tavoitteenamme on, että koulupäivät ovat turvallisia ja koulumme toimintakulttuuri sekä oppimisympäristö tukevat terveyttä ja hyvinvointia. Toiminnassamme huolehdimme avoimuudesta, kannustavasta kohtaamisesta, arjen huolenpidosta ja riittävästä oppimisen ja koulunkäynnin tuesta. Tehtävänämme on keskustella ja etsiä ratkaisuehdotuksia arjessa esiin nousseisiin kysymyksiin tai haasteisiin sekä päättää yhdessä toimintatavoista ja vastuuhenkilöstä/henkilöistä.
Lukuvuoden yhteisöllistä hyvinvointia vahvistava toiminta ja tapahtumat ovat kirjattuna tähän koulumme toiminta- ja kehittämissuunnitelmaan ja löytyvät Runskin vuosikellosta 2024-2025.
Runskin vuosikello - opimme, teemme ja kasvamme yhdessä (luku 5/liitteet).
Vuosikelloomme on koottu meidän yhteiset asiamme teemoina:
- hyvinvointi
- tapahtumat
- juhlat
Vastuualueet
Yhteisöllisen opiskeluhuoltotyön vastuualueiden osalta noudatamme Hämeenlinnan kaupungin Opiskeluhuoltosuunnitelmaa. Osa vastuualueista on täydennetty koulukohtaisesti. (luku 5/liitteet)
-
yhteistyö koulun ulkopuolisten lasten ja nuorten hyvinvointia edistävien tahojen kanssa yhteisöllisen opiskeluhuollon kehittämisessä
-
yhteistyö oppilaan ohjauksessa, siirtymävaiheissa sekä jatko-opintojen suunnittelussa
-
yhteistyö ja käytänteet oppimisympäristön terveellisyyden ja turvallisuuden sekä yhteisön hyvinvoinnin tarkastuksissa
-
yhteistyö terveysneuvonnan ja terveystiedon opetuksen välillä
-
järjestyssäännöt (liite)
-
poissaolojen seuraaminen, niistä ilmoittaminen ja niihin puuttuminen (liite)
-
tapaturmien ehkäiseminen sekä ensiavun järjestäminen ja hoitoonohjaus
-
liikkuvan elämäntavan näkyväksi tekeminen ja siihen kannustaminen
-
Liikkuva koulu -ohjelma: opintoihin integroitu liikkuminen, toiminnalliset opetusmenetelmät, oppituntien ulkopuolinen/välillä tapahtuva toiminta, aktiiviset koulumatkat
-
tupakkatuotteiden, alkoholin ja muiden päihteiden käytön ehkäiseminen ja käyttöön puuttuminen
-
koulukuljetusten odotusaikoja ja turvallisuutta koskevat ohjeet
-
suunnitelma oppilaiden suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä (liite)
-
toiminta äkillisissä kriiseissä ja uhka- ja vaaratilanteissa