Hae

2.3 Hankkeet ja erillisrahoituksen käyttö

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Perusopetuksen strategisia tavoitteita edistetään seuraavien kehittämishankkeiden avulla:

Yhteisöllinen opiskeluhuolto

Yläkoulujen valmennus kouluhyvinvointiin ja koulunkäyntivaikeuksiin liittyvissä aiheissa

Vaativan erityisen tuen monialainen yhteistyö

 

Koulutuksellinen tasa-arvoraha

Oppimisen tuen koulukohtainen järjestäminen

 

Kestävän tulevaisuuden opinvirta

Kestävyysosaamisen kehittäminen  

 

Kerhohanke

Maksuttoman harrastamisen lisääminen osana koulupäivää

 

Verkostoperuskoulu

Ruotsinkielisen opetuksen kehittäminen

 

Koulu
Ei lisäyksiä

Koulutuksellinen tasa-arvoraha

Koulutuksellinen tasa-arvoraha on tarkoitettu oppimisen tuen koulukohtaiseen järjestämiseen. Lukuvuonna 2024-2025 koulussamme tasa-arvoraha suunnataan samanaikaisopetukseen, opetusryhmien jakamiseen ja tukiopetukseen.

Harrastamisen Suomen malli

Harrastamisen Suomen mallia toteuttaa Hämeenlinnassa Harrastus ihan lähellä -hanke. Sen toiminta aloitettiin kaikissa Hämeenlinnan peruskouluissa kevään 2021 aikana. Harrastukset järjestetään koulupäivää ennen, sen aikana tai jälkeen koulun tiloissa tai koulun läheisyydessä. Yksi harrastuskerta kestää noin 60 minuuttia. Toiminta on osallistujille täysin maksutonta. Lukujärjestys kootaan lukuvuosittain koululaisten toiveita kuulemalla. Lukuvuoden 24-25 harrastukset valitaan Hämeenlinnan kaupungin teettämän koululaiskyselyn perusteella. Tarjottavia lajeja on laajasti sekä kulttuurin että liikunnan alueilta. Lukuvuonna 24-25 kaikki HIL tunnit ovat avoimia harrastusryhmiä koulusta riippumatta, joten oppilaiden on mahdollista osallistua myös lähellä olevan koulun toimintaan. Etusijalla ovat sen koulun oppilaat, missä harrastus järjestetään.

Koulussamme tarjotaan harrastustoimintaa torstaisin kello 8-9. Harrastustoiminnasta ilmoitetaan oppilaille ja heidän huoltajilleen Wilmassa.

Kerhohanke/Kerhoiloa 2022!

Hankkeen tavoitteena on, että kaikilla lapsilla on ainakin yksi harrastus. Kerhot järjestetään koulupäivän sisällä tai heti koulupäivän jälkeen. Toiminta vahvistaa osallisuutta, taitoa ja hyvinvointia tarjoamalla monipuolisia kerhoja alueiden kulttuurinen monimuotoisuus huomioiden. Kerhot järjestetään pääsääntöisesti lyhytkerhoina (5-10 kerhokertaa/aihe), jotta tarjonta on mahdollisimman monipuolinen ja lapset saavat kokemuksia erilaisista kerhoista.

Koulussamme tarjotaan kerhotoimintaa lyhytkerhoina. Kerhotoimintaa järjestävät sekä koulun omat opettajat, että ulkopuoliset toimijat. Kerhotarjonta täydentyy lukuvuoden aikana. Kerhoista ilmoitetaan oppilaille ja heidän huoltajilleen Wilmassa.