Hae

5.5.Kasvatuskeskustelut ja kurinpidollisten keinojen käyttö (liite)

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä
Koulu
Ei lisäyksiä

Kurinpito

Hakkalan koulussa puututaan oppilaan epäasialliseen käytökseen kasvatuskeskusteluin, kaket. Perusopetuslain mukaan oppilas, joka häiritsee opetusta tai rikkoo koulun järjestyssääntöjä, menettelee vilpillisesti tai kohtelee muita oppilaita tai henkilökuntaa epäkunnioittavasti, voidaan ensisijaisena toimenpiteenä määrätä osallistumaan kasvatuskeskusteluun. Kasvatuskeskustelu voidaan järjestää koulupäivän aikana tai sen jälkeen. Kasvatuskeskustelussa yksilöidään toimenpiteeseen johtanut teko yhdessä oppilaan kanssa ja tarvittaessa selvitetään laajemmin käyttäytymisen syyt ja seuraukset. Lisäksi pohditaan yhdessä keinoja käyttäytymisen ja oppilaan hyvinvoinnin parantamiseksi. Kasvatuskeskustelut kirjataan Wilmaan ja huoltajalle ilmoitetaan kasvatuskeskustelusta. Huoltajalla on mahdollisuus tulla keskusteluun mukaan.

 

Meillä Hakkalassa on käytössä kasvatuskeskustelumalli, jossa tarvittaessa edetään portaalta toiselle. Ensimmäisen kasvatuskeskustelun pitää luokanvalvoja, seuraavan KAKE-ope ja tarvittaessa kolmannen rehtori tai apulaisrehtori. Jos kasvatuskeskusteluilla ei ole toivottua muutosta käyttäytymiseen järjestetään oppilaan asioissa koulupalaveri.

 

Kasvatuskeskustelu on varhaista puuttumista ongelmiin. Se lisää oppilaan vastuunottamista omasta toiminnastaan sekä hyvinvointia, yhdenmukaisuutta, oikeudenmukaisuutta ja tasapuolisuutta koulussa. Lisäksi kasvatuskeskustelu tukee koulun ja vanhempien kasvatuskumppanuutta.

 

Lisäksi mikäli oppilas ei noudata koulun järjestyssääntöjä ja muita ohjeita, opettaja voi tarvittaessa

 

  1. nuhdella oppilasta.
  2. ottaa yhteyttä huoltajiin.
  3. määrätä oppilaan osallistumaan kasvatuskeskusteluun, joka voi kestää yhteensä enintään kaksi tuntia. Kasvatuskeskustelu voidaan järjestää kerralla tai useammassa osassa koulupäivän aikana tai sen ulkopuolella. Huoltajalle varataan tarvittaessa mahdollisuus osallistua kasvatuskeskusteluun.
  4. antaa oppilaalle jälki-istuntoa enintään kaksi tuntia. Ennen oppilaan määräämistä jälki-istuntoon opettajan on yksilöitävä jälki-istuntoon johtava teko tai laiminlyönti, kuultava oppilasta ja hankittava muu tarpeellinen selvitys. Jälki-istunnossa voidaan teettää kirjallisia tai suullisia tehtäviä ja harjoituksia sekä tehtäviä, jotka ovat kasvatusta, opetusta ja kehitystä tukevia, oikeassa suhteessa oppilaan tekoon tai laiminlyöntiin sekä ikä ja kehitystaso huomioon ottaen oppilaalle sopivia. Opettajan on huolehdittava oppilaan valvonnasta ja ilmoitettava asiasta huoltajalle.
  5. jättää oppilaan tekemään laiminlyötyjä kotitehtäviä työpäivän jälkeen enintään tunniksi kerrallaan. Opettajan on huolehdittava oppilaan valvonnasta ja ilmoitettava asiasta huoltajalle.
  6. määrätä poistumaan tai poistaa luokasta tai muusta koulun järjestämästä tilaisuudesta jäljellä olevan oppitunnin ajaksi. Opettajan on huolehdittava oppilaan valvonnasta ja ilmoitettava asiasta huoltajalle.
  7. evätä oppilaan osallistumisen opetukseen enintään jäljellä olevan työpäivän ajaksi. Opettajan on huolehdittava oppilaan valvonnasta ja ilmoitettava asiasta huoltajalle.

 

Lisäksi oppilaalle voidaan antaa kirjallinen varoitus tai hänet voidaan erottaa koulusta enintään kolmeksi kuukaudeksi. Toistuva järjestyssääntöjen rikkominen vaikuttaa alentavasti käytösarvosanaan.

 

 

Hakkalan koulussa jokainen nuori nähdään ja kohdataan yksilönä, myös silloin, kun hänen käyttäytymisensä on haastavaa. Nuorelle haastavia tilanteita tarkastellaan yhdessä hänen ja mahdollisesti huoltajien kanssa. Tarkoituksena on ensisijaisesti etsiä keinoja nuorelle vaikeissa tilanteissa tarvittavien taitojen parantamiseen. Tavoitteena on, että nuori kehittää valmiuksiaan olla osallisena kouluyhteisön ja yhteiskunnan jäsenenä. Hakkalan koulussa pidetään tärkeänä, että jokainen yhteisön jäsen voi kokea olonsa turvalliseksi niin fyysisesti, psyykkisesti, sosiaalisesti kuin pedagogisestikin.

 

 

 

14. VERTAISSOVITTELU, VERSO

 

Koulussamme on käytössä VERSO eli vertaissovittelu. Vertaissovittelu perustuu restoratiiviseen lähestysmistapaan. Sen tehtävänä on vahvistaa sovittelevaa toimintakulttuuria koulussamme ja tarjota vaihtoehtoinen menetelmä oppilaiden välisten ristiriitojen selvittämiseen. Sovittelussa on selkeä toimintamalli, jossa sovittelijoiksi koulutetut koulumme oppilaat ja opettajat auttavat osapuolia itse löytämään ratkaisun ristiriitaan. Verso sovittelun pelisääntöjä ovat vaitiolovelvollisuus, puolueettomuus ja vapaaehtoisuus. Verso sovittelussa on tarkoitus etsiä ratkaisuja ei rangaistuksia. Verso sovittelussa molemmat osapuolet saavat kertoa oman näkemyksensä tapahtuneesta, kuvata tuntemuksiaan ja pohtia eri ratkaisuvaihtoehtoja. Verso keskustelun lopuksi tehdään yhteinen sopimus, jonka toteutumista seurataan.