Hae

5.1 Oppilaiden osallisuus

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Lasten ja nuorten osallistuminen Hämeenlinnassa

Hämeenlinnassa lapset ja nuoret voivat vaikuttaa ja osallistua eri tavoin. Kaupungissa on seuraavat lasten ja nuorten osallistumisen rakenteet:

V-päivä

Nuorisovaltuusto

Nuorten aloitteet

Nuorisopassi ja Fredoapp

Tutustu lapsiystävällisen Hämeenlinnan kokonaisuuteen Lapsiystävällinen kaupunki - Hämeenlinna (hameenlinna.fi)

On tärkeää, että koulussa käsitellään omaa koulua koskevat aloitteet yhteisöllisessä opiskeluhuoltoryhmässä ja päätetään, miten niitä on mahdollista edistää.

 

Neuvottelevan vaikuttamisen toimintatavat

Erilaiset lasten, nuorten ja koulun aikuisten keskinäistä vuorovaikutusta vahvistavat toimintatavat ovat tärkeitä kouluhyvinvoinnin kehittämiseksi. Hämeenlinnassa on käytössä erätaukokeskustelumenetelmä ja kaupungissa on paljon erätaukokeskusteluun koulutettuja ohjaajia. 

Syksyllä 2024 järjestetää jokaisessa koulussa erätaukokeskustelu kiusaamisen käsittelemiseksi. Lisäksi vuosina 2024 ja 2025 toteutetaan toiminnalliset projektit koulun kehittämiseksi hyvinvointia ja yhteenkuuluvuutta vahvistavana tilana. Projektit on mahdollista toteuttaa monialaisena oppimiskokonaisuutena tai valinnaisaineena.

Oppilasagenttitoiminta soveltuu monenlaiseen lasten ja nuorten toimintaan koulussa. 

 

Koulu
Ei lisäyksiä

Oppilaskunta

Oppilaskuntaan kuuluvat kaikki koulun oppilaat. Sen keskeisenä tehtävänä on edistää oppilaiden yhteistoimintaa, vaikutusmahdollisuuksia ja osallistumista sekä kehittää oppilaiden ja kaikkien koulussa työskentelevien välistä yhteistoimintaa (opettajat, ohjaajat ja muu henkilökunta). 

Oppilaskunnan toimintaa johtaa hallitus, jossa on mukana edustajia kultakin luokalta (ainakin yksi edustaja, jotta luokka saa äänensä kuuluviin). Edustajien joukosta valitaan oppilaskunnan hallituksen vastuunjako (puheenjohtaja, sihteeri, taloudenhoitaja ja sihteeri). Edustajien toimintakausi on yksi lukuvuosi ja edustajien valinta tapahtuu elokuussa. Oppilaskunnan ohjaava opettaja tukee hallituksen toimintaa ja toimii linkkinä oppilaskunnan ja opettajakunnan välillä. 

Hallitus kokoontuu lukuvuoden aikana säännöllisesti kokouksiin ja ideariihiin: kokouksissa tehdään yhteisiä päätöksiä asialistojen mukaisesti ja ideariihissä ideoidaan, suunnitellaan ja keskitytään yhteiskehittelyihin.  

Oppilaskunnan hallitus valmistelee lukuvuoden aikana taksvärkkipäivän, ideoi tarvittaessa ohjelmaa teemapäiviin sekä kommentoi koulun arkeen liittyviä asioita. Oppilaskunnan hallitus osallistuu omalta osaltaan koulun oppimisympäristön kehittämiseen ja tapahtumien järjestelemiseen, mutta järjestelyissä voi hyvin olla muitakin kuin hallituksen jäseniä ja luokkien edustajia. Lisäksi oppilaat toivovat perinteistä oppilaskunnan hallituksen kevätretkeä. Oppilaskuntatoiminnan myötä Hakkalan koulun oppilaat pääsevät osallistumaan ja vaikuttamaan koulun toimintaan ja kehittämiseen.  Oppilaskunnan hallitus valmistelee ja valitsee Hämeenlinnan kaupungin Vaikuta – Älä valita -päivän huippualoitteen ja esittää sen.

Tukioppilastoiminta

Hakkalan koulussa toimii noin 10 tukioppilasta, joilla on omat kummiryhmänsä 7. luokilla. Tukioppilaita koulutetaan ja ohjataan tehtävässään koko lukuvuoden ajan. Tukioppilastoiminnan tavoitteena on rakentaa yhteisöllistä, positiivista, avointa, turvallista ja suvaitsevaa ilmapiiriä kouluviihtyvyyden lisäämiseksi. Tukioppilaat mm. perehdyttävät uusia 7.-luokkalaisia kouluun Askelmien merkeissä. Lisäksi tukioppilaat järjestävät erilaisia tapahtumia. Vuoden kuluessa tukioppilaat arvioivat toimintaansa ja ideoivat uutta.

Vertaissovittelu (verso)

VERSO-toiminta tukee oppilaiden osallisuutta ja antaa mahdollisuuden harjoitella neuvottelu- ja tunnetaitoja sekä ratkaisukeskeisiä konfliktien hallintataitoja. Vertaissovittelu on toimintamalli, jossa sovittelijoiksi koulutetut oppilaat auttavat konfliktin osapuolia itse löytämään ratkaisun ristiriitaansa. Koulussamme toimii Verso-oppilaiden ryhmä, jota ohjaa viisi Verso-aikuista.