Hae

4.3 Monialaiset oppimiskokonaisuudet

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Päivitetään

Koulu
Ei lisäyksiä

Monialaiset oppimiskokonaisuudet järjestetään seuraavasti:

7. luokilla toteutetaan seuraavat monialaiset oppimiskokonaisuudet:

  • kotitalouden kemiaa (kotitalous, kemia)

8. luokilla toteutetaan seuraavat monialaiset oppimiskokonaisuudet:

  • työskentelytaidot sujuvaksi

9. luokilla toteutetaan seuraavat monialaiset oppimiskokonaisuudet:

  • Tulevaisuuden työelämä (Yrityskylä, 4H, yhteiskuntaoppi, oppilaanohjaus, englanti, ruotsi), huomioidaan Lammin kulttuuripolku

Hakkalan koulun ja Lammin lukion yhteinen Malli-YK-kokous järjestetään lukuvuoden aikana. Malli-YK toiminnassa toteutuvat myös kohdat L1 (globaalien haasteiden pohdinta ja ratkaisujen etsintä) ja L2 (puheenvuorot, väittelyt ja lobbaus).

Askelmissa ja Liikkuvassa koulussa toteutuu itsestä huolehtiminen ja arjen taidot (L3). Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen (L7) korostuu V-päivässä, Malli-YK-toiminnassa sekä oppilaskuntatoiminnassa. Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaiseminen (L2) toteutuu eri oppiaineissa (esim. ilmaisutaidon opetus, 9.-luokkalaisten konsertti, Kulttuuripolku).  

Monialaisia oppimiskokonaisuuksia ja laaja-alaista osaamista toteutetaan myös valinnaisaineissa. Esimerkiksi kuvaviestinnässä työstetään ja toteutetaan kuvaviestinnän keinoin julkaisuja ja dokumentteja koulun projekteihin. Kursseilla on mahdollista työstää aiheita, jotka muodostavat oppimiskokonaisuuksia muistakin kuin kuvataiteen alalta. Kuvaviestinnässä ilmaisun ja kuvataiteen rinnalla opetuksessa painotetaan tieto- ja viestintäteknologian osaamista. 

Lisäksi jokainen aineryhmä valitsee vähintään yhden laaja-alaisen tavoitteen erityiseksi kehittämiskohteeksi.

Monialaisista oppimiskokonaisuuksista laaditaan lukuvuosittain erilliset suunnitelmat.