Hae

5. OPPIMINEN JA HYVINVOINTI

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Oppiminen ja hyvinvointi

Hämeenlinnan kaupunki on sitoutunut lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelmaan ja Lapsiystävällinen Hämeenlinna -ohjelmaan.

Kouluhyvinvoinnin kehittämistä ohjaa opiskeluhuollon ohjausryhmä. Opiskeluhuollon suunnitelma päivitetään vuonna 2025 - 2026.

Lukuvuonna 2025-2026 siirrytään noudattamaan uutta oppimisen tuen lainsäädäntöä ja oppilaiden tuki päivitetään vastaamaan 1.8.2025 voimaan astunutta lakia. 

 

Kouluhyvinvointi ja opiskeluhuolto

Kouluja vahvistetaan hyvinvointia edistävinä oppimisympäristöinä. Koulut laativat opiskeluhuollon toimintasuunnitelman, johon sisällytetään opiskeluhuollon vuosikellon mukaiset asiat.

Kaupungissa on lukutaidon kehityksen seurannan ja tuen toiminnan malli sekä Kun kouluun meno kangertaa -pitkittyneiden poissaolojen ennaltaehkäisemisen ja puuttumisen toimintamalli. 

Opiskeluhuollon vuosikello

Lukutaidon seurannan malli ja yksilöllinen lukutaidon kehityksen tuki

Kun kouluunmeno kangertaa - pitkittyneiden poissaolojen ennaltaehkäisemisen ja puuttumisen toimintamalli

 Koulunkäyntiä tukevat palvelut on koottu Kun kouluun meno kangertaa - sivustolle

 

 

Opiskeluhuollon tiimi

Jokaisessa koulussa on opiskeluhuollon tiimi, joka kokoontuu kerran kuukaudessa. Tiimiä johtaa rehtori.

Tiimin tehtävät ovat

  1. Opiskeluhuoltoryhmän omien toimintatapojen kehittäminen ja arviointi
  2. Osallisuudesta huolehtiminen, ml. oppilaat ja opiskelijat, huoltajat, yhteistyökumppanit
  3. Yhteisöllisen opiskeluhuoltotyön seuranta ja arviointi
  4. Rakenteiden ja toimintatapojen luominen yhteisölliselle ja ennalta ehkäisevälle työlle
  5. Opiskeluhuollosta tiedottaminen
  6. Koulutuksen järjestäjän opiskeluhuollon sisältöjen täsmentäminen omassa toiminta- ja kehittämissuunnitelmassa
  7. Tunnetaito-opetuksen suunnittelu
  8. Poissaolotietojen käsittely kuukausittain
  9. Tasa-arvosuunnitelman laatiminen
  10. Turvallisuussuunnitelmien valmistelu

 

Opiskeluhuollon ohjausryhmä

Hämeenlinnan kaupungin opiskeluhuollon ohjausryhmä kokoontuu 1 krt / kuukausi. Ryhmän jäsenet ovat

  1. Opetustoimenjohtaja Sisko Huotari pj
  2. Opetuspäällikkö Taru Kuparinen siht
  3. Hyvinvointipäällikkö Jari Pekuri
  4. Rehtori Outi Kärki
  5. Rehtori Kurt Palmroth
  6. Tutkijayliopettaja Paula Hakala HAMK
  7. Koulutuspäällikkö Päivi Kortesniemi Tavastia
  8. Lähijohtaja Jaana Ahtonen - Huuskonen Omahäme

 


 

 

 

 

Koulu
Ei lisäyksiä

Oppilashuolto on sekä yhteisöllistä että yksilöllistä tukea. Yhteisöllisen ja yksilöllisen tuen tavoitteet, tehtävät ja toimintamallit ovat toisiaan täydentäviä. 

Oppilashuollon tehtävä on osana kouluyhteisömme toimintakulttuuria kehittää hyvinvointia tukevaa oppimisympäristöä ja vahvistaa koulumme yhteisöllistä toimintatapaa. Tämä on kaikkien aikuisten vastuulla.  

Tavoitteena on edistää myönteistä vuorovaikutusta ja keskinäisen huolenpidon ilmapiiriä sekä puuttua tarvittaessa ongelmiin. Tärkeinä tehtävinä ovat terveen ja turvallisen oppimis- ja kasvuympäristön luominen, mielenterveyden suojaaminen, syrjäytymisen ehkäiseminen sekä kouluyhteisömme hyvinvoinnin edistäminen. 

Yhteisölliseen oppilashuoltotyöhön kuuluvat koko kouluyhteisömme hyvinvoinnin kehittäminen, seuraaminen ja arviointi. Lisäksi sen tulee huolehtia siitä, että oppilaan yksilölliset kasvuun ja kehitykseen sekä terveyteen liittyvät tarpeet otetaan huomioon koulun arjessa. 

Kaikilla vuosiluokilla on yhden oppitunnin (75 min) yhdistetyt hyvinvointiteemaiset Askelmatunnit sekä luokanvalvojan tuokiot jokaisen jakson aikana. Kuukausittain kokoontuva yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä tarkastelee ja kehittää seuraavaa Askelmatuntia. Yhteisöllisen oppilashuoltoryhmän kokoonpano on koottu teeman mukaisesti. 

Sekä yhteisöllinen että yksilöllinen oppilashuoltoryhmä koostuu moniammatillisesta työryhmästä. Yhteisöllisen oppilashuoltoryhmän ydinryhmän muodostavat rehtori, apulaisrehtori, oppilasedustajat, oppilaskunnan ohjaava opettaja,  koulukuraattori, koulupsykologi ja kouluterveydenhoitaja(t) ja nuorisotyöntekijä(t) tätä ryhmää täydennetään tarpeen mukaan muilla oppilashuollon, opetushenkilökunnan, huoltajien ja oppilaiden edustajilla. Yksilökohtainen oppilashuoltoryhmä kootaan kulloisenkin tarpeen mukaan yhteistyössä huoltajan ja oppilaan kanssa ja heidän suostumuksestaan.  

Kouluterveyskyselyn perusteella keskeisimmät kehityskohteet ja toimenpiteet ovat:

  • vaikutusmahdollisuuksien parantaminen oppituntien, koulutyön ja välituntien suunnitteluun
  • aikuisen antaman tuen lisääminen
  • osallisuuden lisääminen (erityisesti tyttöjen huomioiminen)
  • tyttöjen ahdistuneisuuteen ja masentuneisuuteen ja sosiaaliseen ahdistuneisuuteen puuttuminen
  • liikennevalistus
  • kouluruokailu