Hae

5.3 Oppilashuolto

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Kouluhyvinvointi ja opiskeluhuolto

Kouluja vahvistetaan hyvinvointia edistävinä oppimisympäristöinä. Koulut laativat opiskeluhuollon toimintasuunnitelman, johon sisällytetään opiskeluhuollon vuosikellon mukaiset asiat.

Kaupungissa on lukutaidon kehityksen seurannan ja tuen toiminnan malli sekä Kun kouluun meno kangertaa -pitkittyneiden poissaolojen ennaltaehkäisemisen ja puuttumisen toimintamalli. Lisäksi kaupungissa on Tunne- ja vuorovaikutustaitoja vuodenkiertoon -jäsennys, jota koulut voivat käyttää osana lukuvuoden suunnittelua.

 

Opiskeluhuollon vuosikello

 

Tunne- ja vuorovaikutustaitoja vuodenkiertoon

 

Kun kouluunmeno kangertaa - pitkittyneiden poissaolojen ennaltaehkäisemisen ja puuttumisen toimintamalli

 Koulunkäyntiä tukevat palvelut on koottu Kun kouluun meno kangertaa - sivustolle .

 

Koulu
Ei lisäyksiä

Oppilashuoltotyön tavoitteena on edistää koko kouluyhteisön hyvinvointia, turvallisuutta ja yhteisöllisyyttä varhaisen tuen avulla. Lähtökohtana on edistää oppilaiden oppimista, terveyttä ja hyvinvointia sekä ehkäistä erilaisten ongelmien syntymistä. Oppilashuoltotyön painopiste on yhteisöllisessä ennaltaehkäisevässä työssä. Koko kouluyhteisö osallistuu oppilashuoltotyöhön. Lisäksi on nimetty erikseen yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä, joka kokoontuu säännöllisesti.

Yhteisöllisen oppilashuollon lisäksi jokaisella oppilaalla on oikeus yksilökohtaiseen oppilashuoltoon, joka tarkoittaa kouluterveydenhuollon palveluja, psykologi- ja kuraattoripalveluja sekä monialaista yksilökohtaista oppilashuoltoa. Luokanvalvoja kutsuu koolle kunkin oppilasasian tiimoilta erikseen monialaisen ryhmän.  Tapaamisessa on mukana itseoikeutetusti oppilas huoltajansa kanssa. Aloitteen kokoontumiselle voi tehdä oppilas itse, hänen huoltajansa, luokanvalvoja tai muu oppilaan tilanteesta huolestunut henkilö. Tieto kokoontumisesta toimitetaan yksilökohtaisesta oppilashuollosta vastaavalle apulaisrehtorille.  Näissä neuvonpidoissa sovitut asiat kirjataan oppilaan oppilashuoltokertomukseen.

Kouluterveydenhuollon tavoitteena on luoda lapselle ja nuorelle mahdollisimman hyvät olosuhteet oppimiselle sekä edistää hänen kykyään hoitaa omaa terveyttään.  Kouluterveydenhuollon työ painottuu oppilaiden kasvun ja kehityksen seurantaan sekä terveyden edistämistyöhön. Oppilaskohtaiseen terveydenhuoltoon sisältyy terveystarkastuksia, rokotussuojasta huolehtiminen, ensiapu koulutapaturmissa sekä oppilaskohtainen terveyskasvatus. Koulutapaturmat hoidetaan aina koulupäivän aikana.

Kouluterveydenhuoltoon ei kuulu sairaanhoito. Sairastuneen oppilaan hoidosta, sairaanhoidon järjestämisestä ja hoitoon viemisestä vastaa ensisijaisesti oppilaan huoltaja. Sairastunutta oppilasta ei pidä lähettää aamulla kouluun terveydenhoitajan arvioitavaksi. Sairaustapauksissa hoidon arvioon ja hoitoon hakeudutaan tarvittaessa terveysasemille lääkäri- ja hoitajavastaanotoille (mm. tapaturmat vapaa-ajalla jne).

Terveydenhoitaja on Hakkalan koulussa paikalla maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin, puhelin 03 621 4780 tai 050 509 1047. Voit varata ajan tai kysyä terveydestäsi Wilman kautta. (sähköpostitse: etunimi.sukunimi@hameenlinna.fi.)

Ilman ajanvarausta kouluterveydenhoitajan luokse voi tulla ma, ke, pe klo 12 – 12.30.

8. luokalla oppilaille tehdään laaja terveystarkastus, jolloin myös lääkäri tapaa kaikki oppilaat.

Hammashuoltoon oppilaat kutsutaan kotikuntaansa hammashoitolaan yksilöllistä hoitoväliä noudattaen. 8.-luokkalaiset kutsutaan suuhygienistin tarkastukseen ja tarvittaessa jatkokäynneille.

Tapaturman sattuessa ilmoitetaan siitä viipymättä terveydenhoitajalle, opettajalle tai henkilökuntaan kuuluvalle.

Koulukuraattorin (puh. 050 348 5183) ja koulupsykologin (p. 050 300 6768) palvelut ovat oppilaiden ja huoltajiensa käytettävissä tarvittaessa. He työskentelevät myös Konnarin, Tuuloksen ja joillakin muilla alakouluilla sekä koulukuraattori lisäksi Lammin lukiossa. Heidät tavoittaa parhaiten puhelimitse tai Wilman välityksellä.