Hae

6. ARVIOINTI

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

ARVIOINNIN TEHTÄVÄ

Päivitetään 

OPPIMISEN ARVIOINTI

Koulu
Ei lisäyksiä

Arvioinnin tehtävänä on vuorovaikutuksen ja palautteen avulla auttaa oppilasta muodostamaan realistinen kuva itsestään, tukea oppilaan kehittymistä ja oppimista, sekä antaa hänelle ja huoltajalle tietoa opintojen edistymisestä.  

Oppimisen tavoitteet ja arviointikriteerit avataan oppilaille jokaisen lukukauden ja uuden oppimiskokonaisuuden alussa ikätasoisesti. Näihin palataan säännöllisesti opintojen edetessä.  Oppilaat asettavat itselleen oppimis- ja työskentelytavoitteita ja arvioivat niiden toteutumista.   
  
Formatiivista arviointia toteutetaan vuosiluokilla ja eri oppiaineissa ohjaavalla keskustelulla, sanallisella ja kirjallisella palautteella ja Wilman kautta tuntimerkinnöillä. Oppilaat tekevät itsearviointeja ja harjoittelevat ja antavat vertaisarviointia. Wilman uudet tuntimerkinnät kaipaavat vielä avaamista opettajille, oppilaille ja huoltajille.  

Summatiivista arviointia tehdään näkyväksi oppilaille ja huoltajille lukukauden aikana tiedottamalla arvioinnin kriteereistä ja arvioinnin kohteista mm. Wilman kautta. Arviointia dokumentoidaan lukukauden aikana esim. Wilmassa oppilaan työskentelyä ja edistymistä kuvaavilla tuntimerkinnöillä. Oppilaille annetaan mahdollisuus osoittaa osaamisensa monipuolisesti, jotta arvioinnin esteettömyys turvataan. Koearvosanoista ja muista suoritusmerkinnöistä tiedotetaan huoltajia.