Hae

3.1 Koulun johtamisrakenne

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Hämeenlinnan kaupungin peruskoulujen johtamisrakenne

Pedagoginen johtaminen

Pedagoginen johtaminen tarkoittaa, miten koulun johto ja hallinto suunnittelevat, organisoivat ja ohjaavat opetus- ja oppimisprosesseja. Käytännön esimerkkeinä mainittakoon mm. tuntikehyksen ja työjärjestysten suunnittelu ja tekeminen. On hyvä luoda koulun visio ja strategia sen toteuttamiseksi. Pedagogisella johtamisen kautta voimme vaikuttaa opetuksen laadun paranemiseen, oppimistulosten edistämiseen ja oppimisympäristön kehittämiseen opettajien ja oppilaiden tarpeet huomioon ottaen.

Pedagoginen johtaminen sisältää mm. seuraavia osa-alueita:

Opetussuunnitelmatyön johtaminen

Valtakunnallisen ja kuntakohtaisen ops:n toteuttaminen

Oppilaiden oppimisen edistäminen ja tukeminen

Koulukohtaisen innovatiivisten ratkaisujen kehittäminen

Hyvinvointia vahvistavan toimintakulttuurin johtaminen

Oppimista ja yhteisön jäsenyyttä vahvistavan ilmapiirin ja toiminnan johtaminen yhteisöllisen opiskeluhuoltotiimin kanssa

Oppilaiden osallisuuden ja toimijuuden vahvistaminen

Yksilökohtainen opiskeluhuoltotyö

Yhteistyö sidosryhmien kanssa

Koulun henkilöstön ammatillisen kehittymisen tukeminen

Henkilöstön osaamisen kehittäminen

Oppimisympäristön kehittäminen

Tiedolla johtaminen

Tiedolla johtaminen koulussa on lähestymistapa, jossa päätöksenteko perustuu systemaattiseen tietoon ja analyysiin opetuksesta, oppimisesta ja koulun toiminnasta yleisesti.

Tiedolla johtamisella on mahdollista hyödyntää erilaisia tietolähteitä, kuten oppimistuloksia (valtakunnalliset kokeet, lukemisen ja matematiikan seulat), oppilaiden arvioinnit, opettajien palautteet (esi. työhyvinvointikyselyt), oppilaiden ja vanhempien kyselyt (esimerkiksi kouluterveyskysely) sekä muita koulun sisäisiä ja ulkoisia tietolähteitä (koulukohtaiset kyselyt ja Move-mittaus).

Turvallisuusjohtaminen

Pakollisten asiakirjojen laatiminen ja päivittäminen sekä vieminen käytäntöön.

Keskeisiä turvallisuusjohtamisen asiakirjoja ovat: Pelastus- ja turvallisuussuunnitelma, Kriisisuunnitelma, Suunnitelma oppilaiden kiusaamiselta väkivallalta ja häirinnältä, Tasa-arvo ja yhdenvertaisuussuunnitelma, riskien arviointi sekä huolehtia Oppilaitosympäristön terveellisyyden ja turvallisuuden ja yhteisen hyvinvoinnin tarkastuksessa ilmenneiden asioiden edistämisestä.

Jaettu johtaminen

Jaettu johtajuus korostaa yhteistyötä, avoimuutta ja osallistavaa päätöksentekoa kouluyhteisön eri jäsenten välillä, mikä edistää koulun ilmapiiriä, oppimistuloksia ja yhteisöllisyyttä, Jaettu johtajuus koulussa ymmärretään lähestymistapana, jossa vastuu päätöksenteosta ja johtajuudesta jaetaan useiden eri henkilöiden tai ryhmien kesken. Delegointipäätöksessä (1.3.2024) rehtoreille määritelty päätösvalta on jakamaton, mutta jaettuun johtamiseen perustuvien toimintamallien avulla oppilaita, opettajia, vanhempia ja koulun muuta henkilökuntaa voidaan osallistaa päätöksentekoon ja koulun toiminnan suunnitteluun.

Jaettu johtaminen edellyttää rakenteen. Hyväksi havaittu keino jaetun johtajuuden rakenteen toteuttamiseen isoimmissa kouluissa on tiimiorganisaatio. Tiimiorganisaation perusperiaatteiden mukaan opettajista koostuvat tiiminvetäjät johtavat luokkataso- tai muilla perusteilla koottuja tiimejä. Tiiminvetäjät usein kuuluvat koulun johto- tai kehittämistiimiin. Myös pienemmissä kouluissa voidaan toteuttaa jaettua johtajuutta koulun koon mahdollistamalla tavalla.

 

Koulu
Ei lisäyksiä

Hallinto

Hakkalan koulun ja samalla Lammin lukion rehtorina toimii Esa Kähkönen. Rehtori vastaa kokonaisvaltaisesti koulun toiminnasta. Keskeisiä vastuualueita ovat koulun pedagoginen johtaminen, henkilöstöhallinto ja taloushallinto.

Hakkalan koulun ja Lammin lukion apulaisrehtorina toimii Jouko Töyry, jonka keskeisiä tehtäviä ovat oppilashuoltotyön johtaminen, pedagogisen tuen ryhmän vetäminen, lyhytaikaisten sijaisten järjestelyt, Askelmien koordinointi sekä erilaiset koulun päivittäiseen toimintaan liittyvät järjestelyt.

Hakkalan koulun ja Lammin lukion koulusihteerinä toimii Jaana Rosendahl.

Hakkalan koulun lukujärjestyksistä, valinnaisainevalinnoista ja erilaisista listoista (valvonnat, ruokailut) vastaa lehtori Auli Saarivaara-Vartiainen.

Tiimit ja ryhmät

Koulun toimintaa kehitetään seuraavissa tiimeissä: pedagoginen tiimi, osallisuustiimi, turvallisuustiimi, juhlatiimi ja työhyvinvointitiimi. Jokainen opettaja kuuluu vähintään yhteen tiimiin, ja jokaisella tiimillä on puheenjohtaja.

Koulussa toimivat seuraavat aineryhmät: 1) äidinkieli ja kielet, 2) matemaattiset aineet sekä 3) reaaliaineet ja taito- ja taideaineet. Aineryhmissä suunnitellaan oppiaineiden pedagogisia painotuksia, kartoitetaan koulutustarpeita ja jaetaan ainekohtaista osaamista. Jokaisessa aineryhmässä on koollekutsuja.

Luokanvalvojat järjestävät säännöllisesti luokanvalvojien kokouksia, joissa suunnitellaan yhdessä vuosiluokkien toimintaa, kuten vanhempainiltoja ja retkiä. Erityisluokanopettajat ja erityisopettaja muodostavat erityisopetustiimin. Kouluohjaajat ja jopo-luokan ohjaaja muodostavat ohjaajien tiimin.

Oppilashuoltotyö ja pedagoginen tuki

Oppilashuoltotyötä suunnitellaan, koordinoidaan, arvioidaan ja kehitetään koulukohtaisessa oppilashuoltoryhmässä. Oppilashuoltoryhmään ovat kuuluneet rehtori, apulaisrehtori, edustaja kustakin tiimistä sekä tukioppilaiden ja oppilaskunnan ohjaavat opettajat. Lisäksi oppilashuoltoryhmän kokoukseen kutsutaan tarpeen mukaan esimerkiksi oppilaskunnan, tukioppilaiden tai vanhempainyhdistyksen edustaja, nuorisotyöntekijä tai kouluterveydenhoitaja.

Lukuvuoden aikana yhteisöllisen oppilashuoltoryhmän kokoonpanoa ja toimintatapoja tarkastellaan uudelleen. Tavoitteena on erityisesti oppilaiden osallisuuden vahvistaminen ja huomioiminen oppilashuoltoryhmän kokoonpanossa ja toimintatavoissa. 

Yksittäisen oppilaan tukeen liittyvissä asioissa kootaan monialainen asiantuntijaryhmä kulloinkin tarvittavista asiantuntijoista yhteistyössä oppilaan ja hänen huoltajiensa kanssa.

Oppilashuoltoon ja pedagogiseen tukeen liittyvissä kysymyksissä opettajien apuna on koulun pedagogisen tuen ryhmä, jonka puheenjohtajana toimii apulaisrehtori.

Yhteissuunnittelutyöaika

Yhteissuunnittelutyöaika suunnitellaan lukuvuoden alussa yhdessä henkilöstön kanssa. Yhteissuunnittelutyöajan toteutumista seurataan säännöllisesti lukuvuoden aikana. Yhteissuunnittelutyöajaksi varataan keskiviikkoiltapäivä klo 14-16.