Hae

4.1 Pedagogiset järjestelyt

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

4.1.1. Opetuksen järjestäminen

 

Opetushallituksen tukimateriaalit lukuvuodelle 2022-2023 koskien Ukrainan kriisiä ja korona-pandemiaa: linkki Opetushallituksen verkkosivuille

 

 

Koulu
Ei lisäyksiä

Pienryhmämuotoinen erityisopetus 

Koulussamme toimii kaksi luokkamuotoista erityisopetuksen pienryhmää, jotka ovat yhdysluokkia. Molemmissa ryhmissä työskentelee erityisluokanopettaja ja hänen työparinaan kouluohjaaja. Luokkamuotoista erityisopetusta annetaan oppilaille, jotka esim. oppimisvaikeuden, vieraskielisyyden, vuorovaikutuksen tai tarkkaavuuden ongelmien vuoksi tarvitsevat tuekseen pienen ryhmän. Pienryhmässä oppilaan oppimispolkua on mahdollista yksilöidä tarpeen mukaan. Jokaiselle oppilaalle laaditaan oma henkilökohtainen opetussuunnitelma (HOJKS). Tarvittaessa järjestetään yksilöllisiä tukitoimia ja mahdollisuus vuosiluokkiin sitomattomaan opiskeluun. Tavoitteena luokkamuotoisessa erityisopetuksessa on tukea nuoren oppimisvalmiuksien ja itsetunnon kehittymistä siten, että oppilaat voivat kokea itsensä tasavertaisina muiden nuorten kanssa. Pääpaino opetuksessa on saavuttaa perusasioiden hyvä hallinta sekä lisätä opiskelumotivaatiota ja elämänhallintataitoja. Ryhmät ovat mukana koulun arjessa ja tapahtumissa sekä työelämääntutustumisjaksoilla (TET). Opetusta elävöitetään erilaisilla opintoretkillä ja vierailuilla sekä monipuolisella oppimateriaalilla. Pienryhmäopetuksessa tehdään tarpeen mukaan moniammatillista yhteistyötä koulun aineenopettajien, laaja-alaisen erityisopettajan, terveydenhoitajan, kuraattorin sekä muiden koulun ulkopuolisten tahojen kanssa. Erityinen pääpaino opiskelussa on oman mielekkään opiskelupolun jatkuminen myös peruskoulun jälkeisissä jatko-opinnoissa. 

Joustava perusopetus 

Hakkalan koulussa joustava perusopetus (JOPO) järjestetään kokoaikaisesti pienryhmämuodossa koulussa, työpaikoilla ja muissa oppimisympäristöissä. Opetuksessa painotetaan toiminnallisia ja työpainotteisia opiskelumenetelmiä. Oppilas valitaan joustavaan perusopetukseen oppilaan ja huoltajan tekemän hakemuksen sekä haastattelun perusteella. Valinnan tekee moniammatillinen ryhmä, johon kuuluu JOPO-opettaja, ohjaaja, koulukuraattori, kouluterveydenhoitaja, apulaisrehtori sekä opinto-ohjaaja. Oppilaalta odotetaan sitoutuneisuutta ja motivaatiota parantaa koulunkäyntiä, kykyä toimia pienryhmässä ja opiskella työpainotteisesti sekä kiinnostuneisuutta osallistua työjaksoihin ja kykyä hankkia työpaikka. Jokaiselle yleisopetuksen oppilaalle laaditaan oma oppimissuunnitelma ja erityisopetukseen otetulle tai siirretylle oppilaalle henkilökohtainen opetusjärjestelyjä koskeva suunnitelma HOJKS. Luokassa työskentelee opettaja sekä ohjaaja työparina. 

JOPO-opetus on tarkoitettu yläasteikäisille nuorille, joiden koulumotivaatio on heikko ja peruskoulun loppuun suorittaminen voi olla haasteellista. Tavoitteena on, että 9. luokan päätyessä oppilas saa päättötodistuksen sekä jatko-opiskelupaikan mieleiseltään opiskelualalta. JOPO-luokasta hyötyvät myös ne nuoret, jotka kokevat oppivansa paremmin tekemällä asioita kuin pelkästään lukemalla. Hakkalan koulussa JOPO-luokka on työelämäpainotteinen peruskoulun yleisopetuksen luokka, jossa oppilaat tutustuvat työelämään ja oppivat erilaisia työelämätaitoja sekä saavat mahdollisuuden pohtia omaa tulevaisuuttaan ohjauksessa.

Vuosiluokkiin sitomaton opiskelu 

Hakkalan koulussa oppilas voi edetä opinnoissaan vuosiluokkiin jaetun oppimäärän sijaan oman opinto-ohjelman mukaisesti vuosiluokkiin sitomattomasti. Oppilas voidaan siirtää oman opinto-ohjelman mukaiseen opiskeluun rehtorin päätöksellä. Oman opinto-ohjelman mukainen opiskelu voi tulla kyseeseen, mikäli oppilas ei ole suoriutunut kaikista vuosiluokan opinnoista ja katsotaan, että hän kuitenkin pystyy etenemään seuraavan vuosiluokan opintoihin. Tällöin oppilaan olemassa olevat suoritukset pysyvät voimassa. Kyse on opetuksen eriyttämisestä, jolloin oppilaalle laaditaan pedagoginen arvio ja oppimissuunnitelma. Oppimissuunnitelmassa määritellään oppimiskokonaisuudet, tavoitteet ja seuranta. Oppilaalle voidaan yhdessä huoltajien kanssa määritellä oma tavoitearvosana, jonka edellyttämät suoritukset määritellään yhdessä opettajan ja huoltajan kanssa. Tarvittaessa siirrytään pedagogisen kolmiportaisen tuen tehostettuun tukeen ja sen erityisiin painoalueisiin. Jos oppilas on erityisen tuen piirissä, oma opinto-ohjelma määritellään HOJKSissa.

Laaja-alainen erityisopetus 

Oppilaat, joilla on oppimisvaikeuksia, voivat saada osa-aikaista erityisopetusta yksilöopetuksena, pienessä laaja-alaisen erityisopettajan ohjaamassa ryhmässä tai samanaikaisopetuksena. Toimintatavoista sovitaan yhdessä aineenopettajan kanssa ja oppilaan tuen tarpeeseen pohjautuen. Laaja-alaisen erityisopettajan keskeisenä tehtävänä on tukea oppilaan mielekästä koulunkäyntiä, ehkäistä ongelmien syntyä, ratkaista koulunkäyntiin liittyviä ongelmia, tukea sosiaalista vahvistamista tarvitsevia oppilaita sekä hankkia oppimista tukevia apuvälineitä ja materiaaleja. Erityisopettajalla on konsultoiva rooli niin opettajien sekä muiden moniammatillisten oppilaalle tukea antavien asiantuntijoiden välillä. Vanhempien kanssa tehtävä yhteistyö pohjautuu luottamukseen ja avoimuuteen.

Samanaikaisopetus

Hakkalan koulussa annetaan samanaikaisopetusta (hankerahoitus).