Lukuvuoden 2025 - 2026 painopistealueet
Lukutaidon ja kielellisten valmiuksien vahvistaminen
1. 1.-9. luokkalaisten lukutaito on lukuseulan perusteella parempi kuin vuonna 2024
2. 6. ja 9. vuosiluokkien äidinkielen taidot ovat valtakunnallisten kokeiden mukaan paremmat kuin vuonna 2024
3. Ero suomen kielen taidossa on kaventunut suomi toisena kielenä- oppilaiden ja suomea äidinkielenään puhuvien oppilaiden välillä.
4. Kirjasto tavoittaa vuoden aikana kaikki luokat kirjaston lukutaitoa edistävässä ohjelmassa mainituilta luokka-asteilta.
Liikkuminen
1. Hämeenlinnalaisten 5. ja 8. luokkalaisten fyysinen kunto on Move-testien perusteella kansallisen keskiarvon yläpuolella
2. Matalan kynnyksen liikuntaryhmiin osallistuneiden oppilaiden määrä ja oppilaista 30 % on osallistunut ryhmiin (liikuntalukkari ja harrastus ihan lähellä-ryhmät)
3. Liikuntavälitunnit on käytössä 80%:lla oppilaista.
Lasten ja nuorten kasvavien tuen tarpeiden ennaltaehkäisy ja tuen tarpeisiin vastaaminen
1. Erityistä tukea tarvitsevien lasten määrä (varhaiskasvatus ja perusopetus)
2. Tehostettua tukea saavien oppilaiden määrä (varhaiskasvatus ja perusopetus)
3. Oppilaiden kokemus kiusaamisesta on vähentynyt vuodesta 2024
4. Perusopetuksen oppilaiden poissaolot ovat vähentyneet vuodesta 2024
5. Kaikki saavat perusopetuksen päättötodistuksen
6. Kaikki päättötodistuksen saaneet aloittavat toisen asteen koulutuksessa
Talouden tasapainotus
1. Sivistys- ja hyvinvointilautakunnan keventyminen edellisistä vuosista
2. Lapsimäärän vähentymisestä johtuva käyttömenojen sopeutus
LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN HÄMEENLINNAN OPETUSSUUNNITELMASSA
Kuvaa sovelletaan koulukohtaisesti.
Linkki: Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014
Linkki: Laaja-alainen osaaminen Hämeenlinnan opetussuunnitelmassa