Hae

1.1 Koulun arvopohja

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Perusopetuksen arvoperusta 

1. Oppilaan ainutlaatuisuus ja oikeus hyvään opetukseen

2. Ihmisyys, sivistys, tasa-arvo ja demokratia

3. Kulttuurinen moninaisuus rikkautena

4. Kestävän elämäntavan välttämättömyys

Opetussuunnitelman perusteet 2014

Sivut 14 - 24

 

Koulu
Ei lisäyksiä

Koulumme arvopohja pohjautuu restoratiivisuuteen, valtakunnallisen opetussuunnitelman arvopohjaan sekä Hämeenlinnan kaupungin arvopohjaan.

KIRKONKULMAN KOULUN ARVOPOHJA

Restoratiivisuus

Toimintakulttuurin perustana on restoratiivinen pedagogiikka. Erilaiset arjen haasteet ymmärretään sosiaalisen oppimisen mahdollisuutena. Tuemme oppilaiden kuuntelu- ja keskustelutaitoa sekä myötätuntoa ja suvaitsevaisuutta toisia kohtaan.

Jokaisella on oikeus kasvaa täyteen mittaansa ihmisenä ja yhteiskunnan jäsenenä. Tässä oppilas tarvitsee kannustusta ja yksilöllistä tukea sekä kokemusta siitä, että kouluyhteisössä häntä kuunnellaan ja arvostetaan ja että hänen oppimisestaan ja hyvinvoinnistaan välitetään.

  • kuulluksi tuleminen (puhepiirit)
  • kannustaminen
  • vahvuuksien löytäminen
  • koko koulu välittää
  • joustavat ratkaisut kouluarjessa

Sivistys

  • Toisten ihmisten ja ympäristön arvostaminen on tärkeää. 
  • Hyvien tapojen ja sääntöjen noudattaminen saa aikaan yhteistä hyvää.
  • Oppilaat saavat kokea erilaisia kulttuurielämyksiä.
  • Opitaan monia tietoja ja taitoja.

Oikeus hyvään oppimiseen

  • Jokaisella lapsella on mahdollisuus edetä omalla oppimispolullaan ikätasonsa ja omien edellytystensä mukaisesti.
  • Opimme yksin ja yhdessä; lapset ja aikuiset.

Vastuu omasta tekemisestä

  • Tavoitteena on, että oppilaat oppivat tekemään parhaansa ja  kantamaan vastuuta omasta tekemisestään.

Lisäksi toimintaamme ohjaa kaupungin yhteinen arvopohja:

1. Yhdenvertaisuus ja yhteisöllisyys

  • Kirkonkulman kouluyhteisö muodostuu oppilaista, perheistä sekä koulun kaikista aikuisista. Perheiden kohtaaminen on meille tärkeää.
  • Jokaisella oppilaalla on oikeus hyvään opetukseen ja onnistumiseen koulutyössä.
  • Kummitoiminnalla tuetaan pienten oppilaiden kotiutumista kouluyhteisöön.Yhteiset teemapäivät sekä juhlat vahvistavat koko koulun väen yhteisöllisyyttä.
  • Osallisuus vahvistaa yhteisöön kuulumista. Oppilailla osallisuus alkaa luokasta pienistä arjen tilanteista kohti koko koulun yhteisiä asioita. Opettajilla tämä toteutuu mm. tiimityöskentelynä ja vastuualueina.
  • Yhtenäinen toimintakulttuuri tukee yhdenvertaisuutta.

2. Asukaslähtöisyys ja palveluhenkisyys

  • Koko kylä kasvattaa: teemme matalalla kynnyksellä yhteistyötä lapsen kasvatuksessa.
  • Kasvatuskumppanuus perustuu avoimuuteen, arvostukseen ja luottamukseen.
  • Olemme avoimia tarkastelemaan ja kehittämään toimintaamme oppilailta, perheiltä ja yhteistyökumppaneilta saamamme palautteen perusteella.
  • Tiedotamme toiminnastamme ja arjen asioista aktiivisesti sekä avoimesti sekä yksilötasolla että luokka- ja koulutasolla.

3. Luovuus ja rohkeus

  • Tuemme oppilaita rohkaisemalla heitä luottamaan itseensä ja näkemyksiinsä.
  • Tuemme erilaista luovuutta ja annamme mahdollisuuksia tuoda se esiin esim. erilaisissa projekteissa ja näyttelyissä, luokan ja koulun yhteisissä tuotoksissa, valinnaisaineissa, Kirkkis-tv:ssä, koulun tilaisuuksissa ja teemapäivissä.

4. Kestävä elämäntapa

  • Oppilaita ohjataan kestävän elämäntavan omaksumiseen ja vastuullisuuteen.
    • vastuu ja tietoisuus omasta ja yhteisön toiminnasta
    • lajittelu ja kierrätys
    • lähiympäristö
  • Jokainen on vastuussa oppimisympäristön siisteydestä ja viihtyisyydestä.