Hae

1.1 Koulun arvopohja

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Perusopetuksen arvoperusta 

1. Oppilaan ainutlaatuisuus ja oikeus hyvään opetukseen

2. Ihmisyys, sivistys, tasa-arvo ja demokratia

3. Kulttuurinen moninaisuus rikkautena

4. Kestävän elämäntavan välttämättömyys

Opetussuunnitelman perusteet 2014

Sivut 14 - 24

 

Koulu
Ei lisäyksiä

Koulumme toiminta pohjaa Opetussuunnitelman perusteiden ja Hämeenlinnan kaupungin linjausten mukaisiin arvoihin sekä restoratiivisuuteen.

Restoratiivisuus

Toimintakulttuurin perustana on restoratiivinen pedagogiikka. Erilaiset arjen haasteet ymmärretään sosiaalisen oppimisen mahdollisuutena. Tuemme oppilaiden kuuntelu- ja keskustelutaitoa sekä myötätuntoa ja suvaitsevaisuutta toisia kohtaan.

Jokaisella on oikeus kasvaa täyteen mittaansa ihmisenä ja yhteiskunnan jäsenenä. Tässä oppilas tarvitsee kannustusta ja yksilöllistä tukea sekä kokemusta siitä, että kouluyhteisössä häntä kuunnellaan ja arvostetaan ja että hänen oppimisestaan ja hyvinvoinnistaan välitetään.

  • kuulluksi tuleminen (puhepiirit)
  • kannustaminen
  • vahvuuksien löytäminen
  • koko koulu välittää
  • joustavat ratkaisut kouluarjessa

Opetussuunnitelman perusteiden arvopohjaa

  • Sivistys
    • Toisten ihmisten ja ympäristön arvostaminen on tärkeää. 
    • Hyvien tapojen ja sääntöjen noudattaminen saa aikaan yhteistä hyvää.
    • Oppilaat saavat kokea erilaisia kulttuurielämyksiä.
    • Opitaan monia tietoja ja taitoja.
  • Oikeus hyvään oppimiseen
    • Jokaisella lapsella on mahdollisuus edetä omalla oppimispolullaan ikätasonsa ja omien edellytystensä mukaisesti.
    • Opimme yksin ja yhdessä; lapset ja aikuiset.
  • Vastuu omasta tekemisestä
    • Tavoitteena on, että oppilaat oppivat tekemään parhaansa ja  kantamaan vastuuta omasta tekemisestään.

Hämeenlinnan kaupungin arvopohja

  • Yhdenvertaisuus ja yhteisöllisyys
    • Kirkonkulman kouluyhteisö muodostuu oppilaista, perheistä sekä koulun kaikista aikuisista. Perheiden kohtaaminen on meille tärkeää.
    • Jokaisella oppilaalla on oikeus hyvään opetukseen ja onnistumiseen koulutyössä.
    • Kummitoiminnalla tuetaan pienten oppilaiden kotiutumista kouluyhteisöön.Yhteiset teemapäivät sekä juhlat vahvistavat koko koulun väen yhteisöllisyyttä.
    • Osallisuus vahvistaa yhteisöön kuulumista. Oppilailla osallisuus alkaa luokasta pienistä arjen tilanteista kohti koko koulun yhteisiä asioita. Opettajilla tämä toteutuu mm. tiimityöskentelynä ja vastuualueina.
    • Yhtenäinen toimintakulttuuri tukee yhdenvertaisuutta.