Hae

4.2 Valinnaisuus

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Päivitetään 

Koulu
Ei lisäyksiä

VALINNAISAINEET KIRKONKULMAN KOULUSSA LUKUVUONNA 2024 – 2025

  • Kyseessä on syventävät opinnot opetussuunnitelman tavoitteiden mukaisesti.
  • Valinnaisaineet ovat pakollisia, eivät siis ylimääräisiä opintoja.
  • Jokaisen kurssin sisältö on sidottu emoaineeseen (esim. matematiikka, äidinkieli, kuvataide jne.), jonka osaamista syvennetään kurssilla.
  • Uudet valinnat tehdään lukuvuosittain. 
  • Valinnaisaineet on opetussuunnitelmassa jaettu kahteen ryhmään:
    • valinnaiset aineet (monialaiset opinnot) 
    • taide- ja taitoaineiden valinnaiset (kuvataide, käsityö, liikunta ja musiikki).
    • Valinnaisaineet arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.
  • 3.-4. – luokkalaisilla on valinnaisaineita kaksi tuntia viikossa koko lukuvuoden ajan:
    • Syyslukukaudella opiskellaan kaksi tuntia viikossa monialaisia valinnaisaineita.
    • Kevätlukukaudella opiskellaan kaksi tuntia taide- ja taitoaineiden valinnaisaineita.
    • 3.-4.-luokkalaisille on yhteinen valinnaiskurssitarjonta ja ryhmät.
  • 5.-luokkalaisten taito- ja taideaineet on järjestetty yhdessä kuudesluokkalaisten kanssa (syyslukukausi).
    • 5.-luokkalaisille on oma monialaisten valinnaiskurssitarjonta ja ryhmät (kevätlukukausi).
  • 6.-luokkalaisilla on vain taito- ja taideaineiden valinnaisia opintoja yksi tunti viikossa koko lukuvuodelle.
    • Käytännössä tämä järjestetään kaksoistuntina syyslukukauden aikana.
    • Opetus toteutetaan yhdessä viidesluokkalaisten kanssa.
    • Kevätlukukaudelle lukujärjetykseen valinnaisaineen tilalle  tulee kuvaamataito.

VALINNAISTEN KUVAUS

MONIALAISET VALINNAISET

Kurssin alkaessa tavoitteita tarkennetaan yhdessä oppilaiden kanssa.

3.- 4.lk  

Animaatiopaja

  • Suunnitellaan, käsikirjoitetaan ja toteutetaan omia pieniä animaatioita.

Koodausta   

  • Tutustutaan ohjelmointiin leikkien ja pelien avulla. 
  • Harjoitellaan ohjelmointia graafisissa ohjelmointiympäristöissä. 
  • Mahdollisuuksien mukaan opiskellaan myös robotiikkaa.  

 

Lautapelien salat

  • Tutustutaan erilaisiin lautapeleihin. 

  • Suunnitellaan ja valmistetaan pareittain tai ryhmissä omia lautapelejä ja pelataan niitä. 

Seikkailuja menneisyydessä

  • Tutustutaan esihistorialliseen ja historialliseen aikaan erilaisin toiminnallisin menetelmin.  
  • Opiskeltavia aiheita ovat mm. dinosaurukset, kivikausi, luolamaalaukset, viikingit sekä keskiaika.    
  • Vieraillaan kotiseudun historiallisissa kohteissa.   

Meidän maailmamme   

  • Tutustutaan maailman eri valtioihin, kulttuureihin, kieliin ja nähtävyyksiin oppilaiden mielenkiinnonkohteet huomioiden. 

  • Perehdytään myös siihen, mitä ottaa huomioon matkalle lähdettäessä sekä matkustamisen ekologisuuteen. 

  • Lisäksi harjoitellaan matkustussanastoa englanniksi.  

Arjen taidot ja hyvinvointi

  • Harjoitellaan erilaisia arjen taitoja esimerkiksi terveelliset valinnat, napin ompeleminen, rahankäyttö, ensiapu jne.  

  • Harjoitellaan hyvinvointiin liittyviä taitoja, kuten rentoutuminen, läsnäolotaidot ja tunnetaidot. 

Tarinasta teokseksi

  • Luetaan tarinoita ja tehdään niiden pohjalta jokin teos, kuten pieni näytelmä, kuunnelma, lyhyt elokuva tms. 

Koululehtipaja

  • Tutustutaan sanomalehden tekemiseen ja ammatteihin sen taustalla 

  • Toteutetaan oma koululehti. 

5.lk.  

Pikkuyrittäjät

  • Pikkuyrittäjät on yrittäjyyskasvatusohjelma, jossa lapset tutustuvat yrittäjyyteen ja perustavat 2-4 hengen ryhmissä oman pikkuyrityksensä.  

 

Maailma ja luonto

  • Tutustutaan maantieteellisesti ja luonnon kannalta kiinnostaviin paikkoihin ja alueisiin. Esimerkki: Millainen on Grand Canyon ja miten se on syntynyt? Miten kasvit ja eläimet hyödyntävät sitä? 

  • Opiskellaan luonnossa tapahtuvia kiinnostavia ilmiöitä. Esimerkiksi: Miksi kymmenet miljoonat vesilinnut muuttavat joka kevät pohjoiseen Jäämeren rannoille ja mitä ne siellä tekevät? 

  • Suunnitellaan tiedotuskampanja Kirkkiksen väelle ja vaikutetaan oppilaiden ja henkilökunnan tietämykseen kiinnostavasta ilmiöstä tai asiasta. Kampanjan aihe ja toteutustapa päätetään yhdessä kurssilla. 

 

Uutistoimitus

  • Mitä kiinnostavaa tapahtuu ja miten se kerrotaan yleisölle? Uutistoimitus välittää kiinnostavimmat ja tärkeimmät uutiset asiakkailleen.  

  • Jaksolla tehdään lehteä, kuvataan uutisvideoita ja äänitetään radiouutisia. 

 

Video- ja mediapaja

  • Tutustutaan elokuvakerrontaan esimerkkien avulla ja tulkitaan elokuvaa. 

  •  Opiskellaan ja harjoitellaan kuvakokoja ja perspektiivejä.  

  • Tehdään havaintoja internetin luonteeseen ja sosiaaliseen mediaan liittyen sekä vaikutetaan ja luodaan tekemällä opastavia tietoiskuja koulun sisäisessä Kirkkis-TV:ssä katsottavaksi.  

  • Tietoiskujen aiheet ja sisällöt päätetään yhdessä kurssilla. 

 

Luokka-asteet 3-4 sekä 5-6: Taide- ja taitoaineiden valinnaiset

Kurssin alkaessa tavoitteita tarkennetaan yhdessä oppilaiden kanssa.

Kuvataide 

  • Tavoitteena syventää kuvataideosaamista ja iloita taiteen tekemisestä.
  • Tehdään kuvataidetöitä eri tekniikoilla.

Käsityö, tekstiilityö

  • Tavoitteena syventää ja laajentaa käsityöosaamista omien lähtökohtien ja tavoitteiden mukaisesti.
  • Kurssilla suunnitellaan ja valmistetaan käsityötuotteita.

Käsityö, tekninen työ

  • Tavoitteena syventää ja laajentaa käsityöosaamista omien lähtökohtien ja tavoitteiden mukaisesti.
  • Kurssilla suunnitellaan ja valmistetaan käsityötuotteita.

Liikunta

  • Tavoitteena liikkuminen monipuolisesti ja kokea liikunnan iloa.
  • Liikuntaa sisä- ja ulkotiloissa.

Musiikki 3.-4.lk

  • Tavoitteena syventää musiikinosaamisen taitoja
  • Omien taitojen ja painotusten mukainen ryhmässä toimiminen musisoiden.

Musiikki 5.-6.lk (tarjolla kaksi eri kurssia)

  • Musiikki 1: Painotetaan laulua äänissä ja valmistellaan esiintymistä koulun tapahtumassa.

    Musiikki 2: Painotetaan bändisoittoa ja valmistellaan esiintymistä koulun tapahtumassa