Päivitetään
4.2 Valinnaisuus
VALINNAISAINEET KIRKONKULMAN KOULUSSA LUKUVUONNA 2024 – 2025
- Kyseessä on syventävät opinnot opetussuunnitelman tavoitteiden mukaisesti.
- Valinnaisaineet ovat pakollisia, eivät siis ylimääräisiä opintoja.
- Jokaisen kurssin sisältö on sidottu emoaineeseen (esim. matematiikka, äidinkieli, kuvataide jne.), jonka osaamista syvennetään kurssilla.
- Uudet valinnat tehdään lukuvuosittain.
- Valinnaisaineet on opetussuunnitelmassa jaettu kahteen ryhmään:
- valinnaiset aineet (monialaiset opinnot)
- taide- ja taitoaineiden valinnaiset (kuvataide, käsityö, liikunta ja musiikki).
- Valinnaisaineet arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.
- 3.-4. – luokkalaisilla on valinnaisaineita kaksi tuntia viikossa koko lukuvuoden ajan:
- Syyslukukaudella opiskellaan kaksi tuntia viikossa monialaisia valinnaisaineita.
- Kevätlukukaudella opiskellaan kaksi tuntia taide- ja taitoaineiden valinnaisaineita.
- 3.-4.-luokkalaisille on yhteinen valinnaiskurssitarjonta ja ryhmät.
- 5.-luokkalaisten taito- ja taideaineet on järjestetty yhdessä kuudesluokkalaisten kanssa (syyslukukausi).
- 5.-luokkalaisille on oma monialaisten valinnaiskurssitarjonta ja ryhmät (kevätlukukausi).
- 6.-luokkalaisilla on vain taito- ja taideaineiden valinnaisia opintoja yksi tunti viikossa koko lukuvuodelle.
- Käytännössä tämä järjestetään kaksoistuntina syyslukukauden aikana.
- Opetus toteutetaan yhdessä viidesluokkalaisten kanssa.
- Kevätlukukaudelle lukujärjetykseen valinnaisaineen tilalle tulee kuvaamataito.
VALINNAISTEN KUVAUS
MONIALAISET VALINNAISET
Kurssin alkaessa tavoitteita tarkennetaan yhdessä oppilaiden kanssa.
3.- 4.lk
Animaatiopaja
- Suunnitellaan, käsikirjoitetaan ja toteutetaan omia pieniä animaatioita.
Koodausta
- Tutustutaan ohjelmointiin leikkien ja pelien avulla.
- Harjoitellaan ohjelmointia graafisissa ohjelmointiympäristöissä.
- Mahdollisuuksien mukaan opiskellaan myös robotiikkaa.
Lautapelien salat
-
Tutustutaan erilaisiin lautapeleihin.
-
Suunnitellaan ja valmistetaan pareittain tai ryhmissä omia lautapelejä ja pelataan niitä.
Seikkailuja menneisyydessä
- Tutustutaan esihistorialliseen ja historialliseen aikaan erilaisin toiminnallisin menetelmin.
- Opiskeltavia aiheita ovat mm. dinosaurukset, kivikausi, luolamaalaukset, viikingit sekä keskiaika.
- Vieraillaan kotiseudun historiallisissa kohteissa.
Meidän maailmamme
-
Tutustutaan maailman eri valtioihin, kulttuureihin, kieliin ja nähtävyyksiin oppilaiden mielenkiinnonkohteet huomioiden.
-
Perehdytään myös siihen, mitä ottaa huomioon matkalle lähdettäessä sekä matkustamisen ekologisuuteen.
-
Lisäksi harjoitellaan matkustussanastoa englanniksi.
Arjen taidot ja hyvinvointi
-
Harjoitellaan erilaisia arjen taitoja esimerkiksi terveelliset valinnat, napin ompeleminen, rahankäyttö, ensiapu jne.
-
Harjoitellaan hyvinvointiin liittyviä taitoja, kuten rentoutuminen, läsnäolotaidot ja tunnetaidot.
Tarinasta teokseksi
-
Luetaan tarinoita ja tehdään niiden pohjalta jokin teos, kuten pieni näytelmä, kuunnelma, lyhyt elokuva tms.
Koululehtipaja
-
Tutustutaan sanomalehden tekemiseen ja ammatteihin sen taustalla
-
Toteutetaan oma koululehti.
5.lk.
Pikkuyrittäjät
-
Pikkuyrittäjät on yrittäjyyskasvatusohjelma, jossa lapset tutustuvat yrittäjyyteen ja perustavat 2-4 hengen ryhmissä oman pikkuyrityksensä.
Maailma ja luonto
-
Tutustutaan maantieteellisesti ja luonnon kannalta kiinnostaviin paikkoihin ja alueisiin. Esimerkki: Millainen on Grand Canyon ja miten se on syntynyt? Miten kasvit ja eläimet hyödyntävät sitä?
-
Opiskellaan luonnossa tapahtuvia kiinnostavia ilmiöitä. Esimerkiksi: Miksi kymmenet miljoonat vesilinnut muuttavat joka kevät pohjoiseen Jäämeren rannoille ja mitä ne siellä tekevät?
-
Suunnitellaan tiedotuskampanja Kirkkiksen väelle ja vaikutetaan oppilaiden ja henkilökunnan tietämykseen kiinnostavasta ilmiöstä tai asiasta. Kampanjan aihe ja toteutustapa päätetään yhdessä kurssilla.
Uutistoimitus
-
Mitä kiinnostavaa tapahtuu ja miten se kerrotaan yleisölle? Uutistoimitus välittää kiinnostavimmat ja tärkeimmät uutiset asiakkailleen.
-
Jaksolla tehdään lehteä, kuvataan uutisvideoita ja äänitetään radiouutisia.
Video- ja mediapaja
-
Tutustutaan elokuvakerrontaan esimerkkien avulla ja tulkitaan elokuvaa.
-
Opiskellaan ja harjoitellaan kuvakokoja ja perspektiivejä.
-
Tehdään havaintoja internetin luonteeseen ja sosiaaliseen mediaan liittyen sekä vaikutetaan ja luodaan tekemällä opastavia tietoiskuja koulun sisäisessä Kirkkis-TV:ssä katsottavaksi.
-
Tietoiskujen aiheet ja sisällöt päätetään yhdessä kurssilla.
Luokka-asteet 3-4 sekä 5-6: Taide- ja taitoaineiden valinnaiset
Kurssin alkaessa tavoitteita tarkennetaan yhdessä oppilaiden kanssa.
Kuvataide
- Tavoitteena syventää kuvataideosaamista ja iloita taiteen tekemisestä.
- Tehdään kuvataidetöitä eri tekniikoilla.
Käsityö, tekstiilityö
- Tavoitteena syventää ja laajentaa käsityöosaamista omien lähtökohtien ja tavoitteiden mukaisesti.
- Kurssilla suunnitellaan ja valmistetaan käsityötuotteita.
Käsityö, tekninen työ
- Tavoitteena syventää ja laajentaa käsityöosaamista omien lähtökohtien ja tavoitteiden mukaisesti.
- Kurssilla suunnitellaan ja valmistetaan käsityötuotteita.
Liikunta
- Tavoitteena liikkuminen monipuolisesti ja kokea liikunnan iloa.
- Liikuntaa sisä- ja ulkotiloissa.
Musiikki 3.-4.lk
- Tavoitteena syventää musiikinosaamisen taitoja
- Omien taitojen ja painotusten mukainen ryhmässä toimiminen musisoiden.
Musiikki 5.-6.lk (tarjolla kaksi eri kurssia)
-
Musiikki 1: Painotetaan laulua äänissä ja valmistellaan esiintymistä koulun tapahtumassa.
Musiikki 2: Painotetaan bändisoittoa ja valmistellaan esiintymistä koulun tapahtumassa