Hae

2.1 Koulun pitkän aikavälin kehittämistavoitteet ajalle 2024-2025

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Pitkän aikavälin tavoitteet

Lukutaito

Englanninkielinen opetus

Ruotsinkielinen kielikylpy

Kestävyysosaaminen

Painotukset

Lumakeskuksen kehittäminen

Koulu
Ei lisäyksiä
Kehittämiskohde Kehittämistavoitteet ajalle

2023-2026

Lukuvuoden 2024-2025 toimenpiteet

Turvallinen ja tasa-arvoinen koulu

 

Vakiinnutamme toisia huomioivia toimintamalleja arkeemme.

Kuulluksi, nähdyksi ja kohdatuksi tuleminen

Tavoitteenamme on yhdenmukaistaa toimintatapojamme oppilaiden tukemiseksi esimerkiksi vahvistamalla yhteisresurssien käytön yhteissuunnittelua, tiivistämällä  yhteistyötä huoltajiin sekä lisäämällä oppilaiden osallisuutta oppimisen suunnittelussa.

Yhteisöllisen opiskeluhuollon tavoitteena on edistää koko yhteisön hyvinvointia.

Luokka-asteiden teemoja suunnitellaan ennaltaehkäiseväksi toiminnaksi ja viedään kyseisiä toimintoja arkiseen luokkatyöhön.

 

 

 

Yhteisten kasvatuksellisten rajojen asettaminen esimerkiksi pihan rajat, työskentelypaikkojen käytänteet, työrauhan vaaliminen, stadionin jalkapallosääntöjen tarkastelu

Oppilaiden osallisuuden vahvistaminen vastuutehtävin mm. verso-toiminta, välkkärit, aula-apulaiset, kummiluokkatoiminta

Vuorovaikutuksen harjoitteleminen ja lisääminen

-puhepiirit, paripiirit, kuuntelemisharjoitukset

Tunnetaitojen harjoittelua

-tunnemittari, tunteiden tunnistaminen ja nimeäminen, empatiataidot

- Friends-koulutuksen toteuttaminen: koko työyhteisö koulutetaan. Friends-oppeja käytetään luokissa.

- Henkilöstön työhyvinvointia tuetaan yhteisiä hyvinvoinnin hetkiä toteuttaen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
Tieto- ja viestintä-

teknologinen osaaminen

  • Osaamisen syventäminen
  • Tasapuoliset edellytykset oppilaille tvt-oppimisympäristöissä toimimiselle
  • Kaupungin tvt-koulutuksiin osallistuminen.
  • Oppilasagenttitoiminnan hyödyntäminen sekä opettajien että oppilaiden osaamisen rikastamisessa
  • TVT-osaamismerkkien (Airo/Moodle) käyttöönottaminen ja -vakiinnuttaminen oppilaiden tarvitsemien taitojen varmistamiseksi luokkatasokohtaisesti (1-2, 3-4, 5-6)
  • Sähköisten ympäristöjen ja sisältöjen monipuolinen hyvödyntäminen. Tavoitteena on oppia hyödyntämään ominaisuuksia monipuolisesti ja tarpeen mukaisesti (mm. sähköiset kokeet ja opettajan saama informaatio)
  • Kaupungin tutoropettajien vierailut luokissa.
  • Tablettien käyttäminen/hyödyntäminen opetuksessa ja oppimisessa 4.-, 5.- ja 6.-luokilla. Opettajat osallistuvat kaupungin järjestämiin koulutuksiin. He jakavat osaamistaan ja ideoitaan toisilleen.

Työhyvinvoinnin vahvistaminen

 

Työhyvinvoinnin ja työssä jaksamisen tukeminen 

 

Toimenpiteitä, joissa pyritään vahvistamaan yhteishenkeä ja työhyvinvointia: 

  • Perjantaina välitunti, jossa on yhteisöllistä tekemistä 
  • Keskiviikon pullavuorot taukotilassa 
  • Ahveniston saunalle varattuja vuoroja 
  • henkilöstön oma salivuoro
  • Työhyvinvointiin painottuva veso 
  • Tyhy-seinä opehuoneessa, johon voi ehdottaa tapahtumia tai työhyvinvointiin liittyviä asioita, sekä tulevat asiat ovat esillä