Hae

5.3 Oppilashuolto

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Kouluhyvinvointi ja opiskeluhuolto

Kouluja vahvistetaan hyvinvointia edistävinä oppimisympäristöinä. Koulut laativat opiskeluhuollon toimintasuunnitelman, johon sisällytetään opiskeluhuollon vuosikellon mukaiset asiat.

Kaupungissa on lukutaidon kehityksen seurannan ja tuen toiminnan malli sekä Kun kouluun meno kangertaa -pitkittyneiden poissaolojen ennaltaehkäisemisen ja puuttumisen toimintamalli. Lisäksi kaupungissa on Tunne- ja vuorovaikutustaitoja vuodenkiertoon -jäsennys, jota koulut voivat käyttää osana lukuvuoden suunnittelua.

 

Opiskeluhuollon vuosikello

 

Tunne- ja vuorovaikutustaitoja vuodenkiertoon

 

Kun kouluunmeno kangertaa - pitkittyneiden poissaolojen ennaltaehkäisemisen ja puuttumisen toimintamalli

 Koulunkäyntiä tukevat palvelut on koottu Kun kouluun meno kangertaa - sivustolle .

 

Koulu
Ei lisäyksiä

5.3.1. Yksilökohtainen opiskeluhuolto 

Kirkonkulman koulun yksilökohtainen opiskeluhuolto järjestetään tiistaisin klo 14.15-16.00. Yksilökohtaisessa oppilashuollossa käsitellään yksittäisten oppilaiden oppimiseen tai hyvinvointiin liittyviä asioita moniammatillisesti ja ratkaisukeskeisesti. Oppilashuoltoryhmään voidaan kokoontua perheiden tai koulun henkilökunnan aloitteesta. 

Yksilökohtaisen oppilashuollon väki koulussamme:

  • Terveydenhoitaja Anne Paloposki
  • Psykologi Aino Saarnio
  •  Kuraattori 
  • Erityisopettajat Martta Valkeejärvi ja Noora Tiitta 

5.3.2. Yhteisöllisen opiskeluhuollon toimintatavat ja käytännöt   

Yhteisöllisen opiskeluhuollon tehtävänä on edistää koulun hyvinvointia ja turvallisuutta. Kokoonnumme kerran kuukaudessa keskiviikkoisin 14.15-15.15 yhteisöllisten asioiden äärelle.  

5.3.2.1. Jokaisella tiimillä on oma yhteisöllinen teemansa: 

  • 1.-2. luokat: Oppimisen tuki, Empatian supersankarit/ Maltti ja Sinni 

  • 3.-4. luokat: Itsesäätely ja työrauha, Friends -ohjelma  

  • 5.-6. luokat: Sosiaaliset taidot 

Teemme tiivistä yhteistyöstä oppilaskunnan, vanhempainyhdistyksen, sidosryhmien ja koko koulun henkilökunnan kanssa.  

Yhteisöllisen oppilashuollon jäsenet koulussamme: 

  • Rehtori Teea Rotko 

  • Rehtori Tanja Ahola-Virtanen (pj.) 

  • Terveydenhoitaja Anne Paloposki 

  • Kuraattori

  • Erityisopettajat Martta Valkeejärvi ja Noora Tiitta 

  • luokanopettaja Anu Virta   

5.3.2.2. Terveyskyselyiden pohjalta nostimme yhteisöllisen oppilashuoltoon tarkasteltaviksi aiheiksi: 

  • Oppimisen edellytyksiin eli perushyvinvointiin vaikuttavat asiat:  

Ruokailu, nukkuminen, arkiliikunta, "ruutujen" käyttö, yhdessäolo   

- Tiivistämme yhteistyötä kotien kanssa kasvatuksellisia / terveystiedon aiheita painottaen.    

Luokka-asteiden vanhempainiltojen hyvinvointiin liittyvät teemat: 

1. luokat: Uni- ja ruutuaika, ruutuaikasopimus 

2. luokat: Aamupala ja syöminen, koulu/raha  

3. luokat: Rentoutuminen / lapsi-huoltaja-suhteen vahvistaminen/ Iltakoulu 

4. luokat: Friends / tunteet 

5. luokat: Sosiaalinen media/ lapsi-huoltaja-suhteen vahvistaminen /Iltakoulu Askelmat 

6. luokat: Uni + Kohti yläkoulua-messut 

 

5.3.3.Yhteistyö  

Yhteistyö koulun ulkopuolisten lasten ja nuorten hyvinvointia edistävien tahojen kanssa yhteisöllisen opiskeluhuollon kehittämisessä. 

Teemme tiivistä yhteistyötä esimerkiksi toimintaterapeuttien, Nepsy- ohjaajien, sosiaalityöntekijöiden, perhepalveluiden, nuorisotoimen sekä Ankkuri-poliisin kanssa. Käytännössä yhteistyö on toimintaa, jota suunnittelemme sekä toteutamme yhdessä koulumme lasten/perheiden hyväksi koulupäivien aikana. 

 Yhteistyö siirtymävaiheissa on moniammatillista. 

Nivelvaiheet toteutetaan seuraavasti  

  • Nivel esi- alkuopetus: yhteistyössä varhaiskasvatusyksiköiden kanssa, esiopetuksen opettajien kanssa Hämeenlinnan kaupungin vuosikelloa noudattaen  

  • Nivel 2-3: luokkamuodostusta tarkastellaan yhdessä luokanopettajien sekä huoltajien kanssa  

  • Nivel 6-7: Tiivis yhteistyö Lyseon yläkoulun kanssa. Opinto-ohjaajien vierailut, tutustumiskäynnit yläkoululla ja Askelmat -ohjelma. 

Askelmat – ohjelma kohti yläkoulua aloitetaan Kirkonkulmalla 5. luokalla. 6. luokat osallistuvat "Kohti yläkoulua" messuille.

 

5.3.4.Terveys, turvallisuus ja yhteisön hyvinvointi  

Yhteisölle tehdään turvallisuuteen liittyvä kysely vuosittain. Oppilaille tehdään kyselyjä terveyteen, työrauhaan, kiusaamiseen ja sosiaalisiin suhteisiin liittyen.  Toteutamme 4.-6. luokkalaisille myös MLL- liiton hyvinvointiin liittyvän kyselyn joka toinen vuosi. 

 

Nostamme kyselyiden tuloksista aiheita yhteiseen keskusteluun sekä mietimme yhdessä keinoja hyvinvoinnin parantamiseksi. Kirkonkulman koulun turvallinen ja tasa-arvoinen koulu on kehittämiskohteenamme lv.2023-2026 (kts. Token pitkän aikavälin kehittämiskohteet) 

            Käytämme oppilaita osallistavia menetelmiä hyvinvointiin vaikuttamisessa. 

Kirkonkulmalla toimivat: välkkärit, verso- sovittelijat, aula-apulaiset, kummiluokkatoiminta, digitutorit. 

Koulullamme kuraattori työskentelee niin luokissa kuin yksilöitä tavaten. 

Nuorisotyöntekijä vierailee sovitusti koulumme kevätlukukauden välitunneilla 1-2 kertaa viikossa. 

 

5.3.5. Yhteistyö terveysneuvonnan ja terveystiedon opetuksen välillä  

 5.3.6. Järjestyssäännöt  

Lukuvuosi alkaa Kirkonkulman koulun järjestyssääntöjen kertaamisella luokissa. Säännöt pidetään luokissa näkyvillä ja niihin palataan aina tarvittaessa. Kukin luokka laatii erikseen myös omassa luokassa vallitsevat yhteistoimintaan liittyvät säännöt. Sääntöjä tarkastellaan sekä päivitetään tarvittaessa parin vuoden välein. (kts. Kirkonkulman koulun järjestyssäännöt) 

Säännöt on päivitetty tammikuussa 2024. 

 

5.3.7. Poissaolojen seuraaminen 

Poissaolojen seurannassa noudatamme Hämeenlinnan kaupungin yhteistä linjausta huolen rajoista ja niihin liittyvistä toimenpiteistä. 

Marraskuu 2024 ja maaliskuu 2025 ovat poissaolojen tarkistusajankohtia. 

Puutumme selvittämättömiin poissaoloihin heti poissaolopäivän kuluessa. 

Luvattomista poissaoloista seuraa jälki-istunto ja huoltaja huolehtii, että lapsi tekee poissaolon aikaiset tehtävät.  

Luvallisissa poissaoloissa painotamme poissaolon aikaisista koulutehtävistä huolehtimista. 

 

5.3.8. Tapaturmien ehkäiseminen sekä ensiavun järjestäminen ja hoitoonohjaus  

Oma Häme, terveydenhoitaja Anne Palomäki  

5.3.9. Liikkuva elämäntapa  

Kannustamme oppilaita liikkumaan koulumatkat pyöräillen tai kävellen. Koulultamme tehdään retkiä eri puolille Hämeenlinnaa polkupyörillä. Koululla järjestetään yhteisöllisiä tapahtumia kuten ”Marraskuun maraton” ja ” Unisef- kävely”  

Pidämme oppituntisin taukojumppia sekä käytämme oppitunneilla toiminnallisia/ liikkumista sallivia menetelmiä.  

Koulupäivän rakenteeseen on varattu kaksi pitkää välituntia (25 min ja 30 min). Kyseisillä välitunneilla käytämme monipuolisesti piha-alueen liikuntapaikkoja sekä liikuntavaraston välineitä. Sisävälitunneilla annamme mahdollisuuden liikunnallisiin peleihin, tanssiin… 

Kirkonkulman iltapäivätoiminta on Lasten liikunnan järjestämää. 

HIL- harrastusryhmissä sekä koulun kerhotarjonnassa on liikunnallisia vaihtoehtoja valittavana.  

5.3.10. Koulukuljetukset  

odotusaikoja ja turvallisuutta koskevat ohjeet (ohjaajat) 

5.3.11. Suunnitelma oppilaiden suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä  

kts. Kirkonkulman koulun toimintamalli 

Hyödynnämme opetuksessamme eri Tunnetaito -ohjelmien tehtäviä ennaltaehkäisevänä tukitoimena. 

Koulullamme käytetään vertaissovittelua lasten välisten ristiriitatilanteiden sopimiseen.  

Kiusaamisen ehkäisemiseksi 4. luokat käyvät läpi Friends-ohjelman ja 5.-6. luokilla sosiaaliset taidot ryhmäilmiöineen ovat tarkasteltavana yhteisöllisessä opiskeluhuollossa. 

Teemme tarvittaessa tiivistä yhteistyötä ns.Ankkuri-tiimin kanssa. 

 

5.3.12. Toiminta äkillisissä kriiseissä ja uhka- ja vaaratilanteissa  

kts. Kirkonkulman koulun turvallisuussuunnitelma 

 

5.3.13. Lukuvuoden 2024-2025 yhteisöllinen kalenteri  

Ti 13.8.2024 Ryhmäyspäivä 3. luokat 

· kuraattori ja luokanopettajat 

Ke 28.8.2024 Yhteisöllinen osuus ys-kokouksessa/ 1.-2. luokkien vanhempainilta 

· tiimien aiheet /suunnitelmat 

 

Ke 4.9. 2024 3. luokkien iltakoulu “Hyvä me!” 

Ke 11.9.2024 4.-6. luokkien vanhempainilta “Kiusaaminen” 

Ke 18.9.2024 Yhteisöllisen oppilashuoltotyöryhmän kokoontuminen 5.-6. tiimin kanssa 

# luokissa tehdään sosiogrammit ennen kokoontumista 

 

Ke 30.10.2024 Yhteisöllisen oppilashuoltotyöryhmän kokoontuminen 3.-4. tiimin kanssa 

# luokissa tehdään työrauha sekä kiusaamiskysely ennen kokoontumista 

Marraskuussa poissaolojen koonti Hämeenlinnan linjauksen mukaisesti. 

 

Ke 27.11.2024 Yhteisöllisen oppilashuoltotyöryhmän kokoontuminen 1.-2. tiimin kanssa 

# luokanopettajat ja ohjaajat tekevät tuen kartoituksen ennen kokoontumista 

 

Mannerheimin lastensuojeluliiton hyvinvointikysely toteutetaan luokissa tammikuussa 2025. Kyselyn tulokset käsitellään tiimeissä sekä oppilaskunnassa. 

 tammikuu 2025 Yhteisöllisen oppilashuoltotyöryhmän kokoontuminen henkilöstön, oppilaskunnan edustuksen sekä vanhempainyhdistyksen edustuksen kanssa aiheena Hyvinvointi. Hyvinvoinnin ilta huoltajilla aiheena “Friends” 

  

helmikuu 2025 yohr tunnetaito-opetuksen koordinointi, tasa-arvosuunnitelman tilannekatsaus 

 

maaliskuu 2025 yohr nivelvaiheet, koulun henkilökunnan kuuleminen 

 

huhtikuu.2025 yohr arviointia sekä lukuvuoden 2025-2026 suunnittelua 

 

toukokuu 2025:  

-Koulutulokasilta 

- Pihatapahtuma 

 

Yhteisöllisen opiskeluhuollon tehtävänä on edistää koulun hyvinvointia ja turvallisuutta. Kokoonnumme kerran kuukaudessa yhdessä koulumme tiimien kanssa keskiviikkoisin 14.15-15.15.

5.3.2.1. Jokaisella tiimillä on oma yhteisöllinen teemansa:

  • 1.-2. luokat: Oppimisen tuki, Empatian supersankarit sekä agression portaat
  • 3.-4. luokat: Itsesäätely ja työrauha, Friends -ohjelma
  • 5.-6. luokat: Sosiaaliset taidot

Teemme tiivistä yhteistyöstä oppilaskunnan, vanhempainyhdistyksen, sidosryhmien ja koko koulun henkilökunnan kanssa.

Yhteisöllisen oppilashuollon jäsenet koulussamme:

  • Rehtori Teea Rotko
  • Vararehtori Tanja Ahola-Virtanen (pj.)
  • Terveydenhoitaja Anne Paloposki
  • Oppilashuollon kuraattori Laura Heinonen
  • Erityisopettajat Martta Valkeejärvi ja Noora Lainesalo
  • luokanopettaja Anu Virta  

5.3.2.2. Terveyskyselyiden pohjalta nostimme yhteisöllisen oppilashuoltoon tarkasteltaviksi aiheiksi:

    • Oppimisen edellytyksiin eli perushyvinvointiin vaikuttavat asiat:

 

Ruokailu, nukkuminen, arkiliikunta, "ruutujen" käyttö 

- Tiivistämme yhteistyötä kotien kanssa kasvatuksellisia / terveystiedon aiheita painottaen.   

Luokka-asteiden vanhempainiltojen hyvinvointiin liittyvät teemat:

1. luokat: Uni- ja ruutuaika, ruutuaikasopimus

2. luokat: Aamupala ja syöminen, koulu/raha

3. luokat: Rentoutuminen ja rauhoittuminen

4. luokat: Friends / tunteet

5. luokat: Sosiaalinen media

6. luokat: Uni 

lv.2023 syyskuun vanhempainillassa alustusaiheena olivat sujuva arki ja voimavarojen turvaaminen

 

5.3.3.Yhteistyö

Yhteistyö koulun ulkopuolisten lasten ja nuorten hyvinvointia edistävien tahojen kanssa yhteisöllisen opiskeluhuollon kehittämisessä.

Teemme tiivistä yhteistyötä esimerkiksi toimintaterapeuttien, Nepsy- ohjaajien, sosiaalityöntekijöiden, perhepalveluiden, nuorisotoimen sekä Ankkuri-poliisin kanssa. Käytännössä yhteistyö on toimintaa, jota suunnittelemme sekä toteutamme yhdessä koulumme lasten/perheiden hyväksi koulupäivien aikana.

 Yhteistyö siirtymävaiheissa on moniammatillist.

Nivelvaiheet toteutetaan seuraavasti

    • Nivel esi- alkuopetus: yhteistyössä varhaiskasvatusyksiköiden kanssa, esiopetuksen opettajien kanssa Hämeenlinnan kaupungin vuosikelloa noudattaen
    • Nivel 2-3: luokkamuodostusta tarkastellaan yhdessä luokanopettajien sekä huoltajien kanssa
    • Nivel 6-7: Tiivis yhteistyö Lyseon yläkoulun kanssa. Opinto-ohjaajien vierailut, tutustumiskäynnit yläkoululla ja Askelmat -ohjelma.

Askelmat – ohjelma kohti yläkoulua aloitetaan Kirkonkulmalla 5. luokalla. Toteutus tapahtuu yhteisinä ”iltakouluina”, joihin osallistuu huoltaja viidesluokkalaisensa kanssa. Illat toteutetaan yhteistyökumppaneiden kanssa. 6. luokkalaiset osallistuvat ”Kohti yläkoulua”- messuille.

 

5.3.4.Terveys, turvallisuus ja yhteisön hyvinvointi

Yhteisölle tehdään turvallisuuteen liittyvä kysely vuosittain. Oppilaille tehdään kyselyjä terveyteen, työrauhaan, kiusaamiseen ja sosiaalisiin suhteisiin liittyen.  Toteutamme 4.-6. luokkalaisille myös MLL- liiton hyvinvointiin liittyvän kyselyn.

 

Nostamme kyselyiden tuloksista aiheita yhteiseen keskusteluun sekä mietimme yhdessä keinoja hyvinvoinnin parantamiseksi. Kirkonkulman koulun turvallinen ja tasa-arvoinen koulu on kehittämiskohteenamme lv.2023-2026 ( kts. Toke pitkän aikavälin kehittämiskohteet)

 

Käytämme oppilaita osallistavia menetelmiä hyvinvointiin vaikuttamisessa.

Kirkonkulmalla toimivat: välkkärit, verso- sovittelijat, aula-apulaiset, kummiluokkatoiminta, digitutorit jne

Koulullamme kuraattori työskentelee niin luokissa kuin yksilöitä tavaten.

 

5.3.5. Yhteistyö terveysneuvonnan ja terveystiedon opetuksen välillä 

 5.3.6. Järjestyssäännöt 

Lukuvuosi alkaa Kirkonkulman koulun järjestyssääntöjen kertaamisella luokissa. Säännöt pidetään luokissa näkyvillä ja niihin palataan aina tarvittaessa. Kukin luokka laatii erikseen myös omassa luokassa vallitsevat yhteistoimintaan liittyvät säännöt. Säännöt päivitetään parin vuoden välein. 

Kirkonkulman koulun järjestyssäännöt  

Järjestyssääntöjen tarkoitus ja soveltaminen 

  • Järjestyssääntöjen tarkoitus on edistää koulun sisäistä järjestystä, opiskelun sujumista sekä kouluyhteisön turvallisuutta. 

  • Oppilaan oikeudet ja velvollisuudet ovat voimassa ajan, jolloin oppilas osallistuu opetussuunnitelman mukaiseen opetukseen tai toimintaan. 

  • Järjestyssäännöt ovat voimassa koulun alueella. Alue rajoittuu parkkipaikkoihin sekä metsäalueille maalattuihin merkkeihin. 

Oppilaan oikeudet ja velvollisuudet 

  • Oppilaalla on oikeus turvalliseen opiskeluympäristöön. 

  • Oppilaalla on velvollisuus suorittaa tehtävänsä tunnollisesti ja käyttäytyä asiallisesti. 

Turvallisuus, viihtyisyys ja opiskelun esteetön sujuminen 

Hyvä käytös 

  • Tervehdin. 

  • Puhun kohteliaasti. 

  • Noudatan koulun yhteisiä ruokailusääntöjä. 

  • Saavun oppitunneille ajoissa. 

  • Annan toisille opiskelurauhan. 

  • Pukeudun tarkoituksenmukaisella ja asiallisella tavalla. 

  • En käytä huppua, lippistä tai pipoa sisätiloissa. 

  • Koulumme on karkiton. 

Oleskelu ja liikkuminen 

  • Tulen sisälle vasta kellon soitua. 

  • Vietän välitunnit ulkona välituntialueella. 

  • Menen välitunneille viivyttelemättä. 

  • Liikun sisätiloissa kävellen. 

Turvallisuus  

  • En kiusaa ketään. 

  • Jätän polkupyörän ja muut kulkuvälineeni niille varatuille paikoille. 

  • Välitunneilla en koske polkupyöriin enkä muihin kulkuvälineisiin. 

  • En tuki sisäänkäynti- tai ulostuloreittejä. 

  • Noudatan välituntivalvojan antamia ohjeita. 

  • Leikin vain turvallisia leikkejä. 

  • Ilmoitan havaitsemastani tapaturmasta ja kiusaamisesta aikuiselle viivyttelemättä. 

 

Siisteydestä ja ympäristöstä huolehtiminen  

  • Pidän tavarani naulakossa ja pulpetissa tai lokerossa. 

  • Huolehdin yhteisistä välineistä hyvin ja palautan ne käytön jälkeen oikeille paikoilleen. 

  • En syö koulussa purkkaa. 

  • En tuo kouluun opiskelua häiritseviä tavaroita. 

  • Korvaan tahallisesti aiheuttamani vahingot sekä piittaamattomuudestani ja selkeästä huolimattomuudestani johtuvat vahingot. 

  • Huoltajani korvaavat kadottamani tai rikkomani koulutarvikkeet. 

  • En roskaa. 

  • Siivoan omat jälkeni. 

Tieto- ja viestintälaitteiden käyttö  

  • Laitteita saa käyttää opiskelussa silloin, kun opettaja on antanut siihen luvan. 

  • Pidän omat mobiililaitteeni häiriötä aiheuttamattomassa tilassa opetuksen aikana. 

  • En saa julkaista toisesta otettua kuvaa tai videota ilman tämän lupaa. 

Päihteet ja vaaralliset esineet 

  • En tuo kouluun sellaista esinettä tai ainetta, joka voi vaarantaa omaa tai toisen turvallisuutta. 

Henkilökohtaiset erityistarpeet ja poikkeukset on mahdollista sopia erikseen luokanopettajan ja rehtorin kanssa.  

5.3.7. Poissaolojen seuraaminen

Poissaolojen seurannassa noudatamme Hämeenlinnan kaupungin yhteistä linjausta huolen rajoista ja niihin liittyvistä toimenpiteistä.

Marraskuu 2023 ja maaliskuu 2024 ovat poissaolojen tarkistusajankohtia.

Puutumme selvittämättömiin poissaoloihin heti poissaolopäivän kuluessa.

Luvattomista poissaoloista seuraa jälki-istunto ja huoltaja huolehtii, että lapsi tekee poissaolon aikaiset tehtävät.

 

5.3.8. Tapaturmien ehkäiseminen sekä ensiavun järjestäminen ja hoitoonohjaus 

Oma Häme, terveydenhoitaja Anne Palomäki 

5.3.9. Liikkuva elämäntapa

Kannustamme oppilaita liikkumaan koulumatkat pyöräillen tai kävellen. Koulultamme tehdään retkiä eri puolille Hämeenlinnaa polkupyörillä. Koululla järjestetään yhteisöllisiä tapahtumia kuten ”Marraskuun maraton” ja ” Unisef- kävely”

Pidämme oppituntisin taukojumppia sekä käytämme oppitunneilla toiminnallisia/ liikkumista sallivia menetelmiä.

Koulupäivän rakenteeseen on varattu kaksi pitkää välituntia (25 min ja 30 min). Kyseisillä välitunneilla käytämme monipuolisesti piha-alueen liikuntapaikkoja sekä liikuntavaraston välineitä. Sisävälitunneilla annamme mahdollisuuden liikunnallisiin peleihin, tanssiin jne

Kirkonkulman iltapäivätoiminta on Lasten liikunnan järjestämää.

HIL- harrastusryhmissä sekä koulun kerhotarjonnassa on aina liikunnallisia vaihtoehtoja valittavana.

5.3.10. Koulukuljetukset

Kirkonkulman koulun koulukyydeistä lukuvuonna 2023-2024 vastaa Harri Vuolle Oy. Kuljetusoppilaita on vastassa koulumme kouluohjaajat, He valvovat kuljetusoppilaita aamuisin ulkona ennen koulupäivän alkua.Iltapäivisin ohjaajat saattavat ja valvovat, että kuljetusoppilaat pääsevät kotimatkalle turvallisesti. Kuljetusoppilaita koskevista poikkeuksista ilmoitetaan suoraa ohjaajille. Koulun pihan päädyssä on takseille odotuspaikka. Odotuspaikalla tapahtuu saattaen vaihto ohjaajan ja koulukyydin kuljettajan kanssa.

5.3.11. Suunnitelma oppilaiden suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä 

kts. liite

Hyödynnämme tunnetaitokasvatusohjelmien tehtäviä ennaltaehkäisevässä työssä.

5.3.12. Toiminta äkillisissä kriiseissä ja uhka- ja vaaratilanteissa

kts. Kirkonkulman koulun turvallisuussuunnitelma

5.3.13. Lukuvuoden 2023-2024 kalenteri 

Ti 22.8. 2023 Ryhmäyttäminen 3. luokat

· kuraattori ja luokanopettajat

Ke 23.8.2023 Yhteisöllinen osuus ys-kokouksessa

· Perhepalveluiden esittäytyminen ja tiimien suunnitelmat

Ke 6.9. 2023 1.-3. luokkien vanhempainilta “Lapsiperheen toimiva arki”

- luokanopettajat, perhepalveluiden väki ja vanhempainyhdistys

Ke 13.9.2023 4.-6. luokkien vanhempainilta “Sosiaalinen media lapsen arjessa”

- luokanopettajat, Arx ja oppilaskunnan edustus

to 21.9.2023 Yohr-koulutus Verkatehtaalla

Ke 27.9.2023 Yhteisöllisen oppilashuoltotyöryhmän kokoontuminen 5.-6. tiimin kanssa

# luokissa tehdään sosiogrammi ennen kokoontumista

Ke 25.10.2023 Yhteisöllisen oppilashuoltotyöryhmän kokoontuminen 3.-4. tiimin kanssa

# luokissa tehdään työrauha sekä kiusaamiskysely ennen kokoontumista

Marraskuussa poissaolojen koonti.

Ke 29.11.2023 Yhteisöllisen oppilashuoltotyöryhmän kokoontuminen 1.-2. tiimin kanssa

# luokanopettajat ja ohjaajat tekevät tuen kartoituksen ennen kokoontumista

15.12.2023 mennessä kehittämistavoite koululle kouluterveyskyselyn pohjalta

Mannerheimin lastensuojeluliiton hyvinvointikysely toteutetaan luokissa tammikuussa 2024. Kyselyn tulokset käsitellään tiimeissä sekä oppilaskunnassa.

Ke 31.1.2024 Yhteisöllisen oppilashuoltotyöryhmän kokoontuminen henkilöstön, oppilaskunnan edustuksen sekä vanhempainyhdistyksen edustuksen kanssa aiheena kouluviihtyvyys

# Miten parannamme Kirkonkulman koulun sisä- ja ulkotilojen viihtyvyyttä?

Ke 21.2.2024 yohr tunnetaito-opetuksen koordinointi, tasa-arvosuunnitelman laatimisen suunnitelma 

Ke 27.3.2024 yohr nivelvaiheet, koulun henkilökunnan kuuleminen

Ke 24.4.2024 yohr arviointia sekä lukuvuoden 2024-2025 suunnittelua

Ti 14.5.2024 Pihatapahtuma