Yksilökohtainen opiskeluhuolto
Kirkonkulman koulun yksilökohtainen opiskeluhuolto järjestetään tiistaisin klo 14.15-16.00. Yksilökohtaisessa oppilashuollossa käsitellään yksittäisten oppilaiden oppimiseen tai hyvinvointiin liittyviä asioita moniammatillisesti ja ratkaisukeskeisesti. Oppilashuoltoryhmään voidaan kokoontua perheiden tai koulun henkilökunnan aloitteesta. Tapaamisiin osallistuu lapsi, huoltaja(t) ja moniammatillinen ryhmä.
Yksilökohtaisen oppilashuollon väki koulussamme (OHR):
- terveydenhoitaja Anne Paloposki
- psykologi Marika Mäkelä (3.11. alkaen)
- kuraattori Aada Urpilainen
- erityisopettajat Martta Valkeejärvi, Noora Tiitta ja Mari Luotola
- rehtorit Teea Rotko / vararehtori Tanja Ahola-Virtanen
Yhteisöllisen opiskeluhuollon toimintatavat ja käytännöt
- Yhteisöllisen opiskeluhuollon tehtävänä on edistää koulun hyvinvointia ja turvallisuutta.
- Kokoonnumme kerran kuukaudessa keskiviikkoisin 14.15-15.15 yhteisöllisten asioiden äärelle.
- Painotamme koulussamme tunne- ja vuorovaikutustaitojen kehittämistä.
- Toiminnassamme korostuu tuen sekä hyvinvoinnin ennaltaehkäisevät tukimuodot.
Tiimien teemat
- Kukin tiimi suunnittelee ja toteuttaa oman teeman mukaiset toimet koko lukuvuodelle. Tiimien aiheita käsitellään tarkemmin luokkatasojen ja opiskeluhuollon ohjausryhmän yhteisissä palavereissa.
- 1.-2. luokat: Oppimisen tuki, Empatian supersankarit/ Maltti ja Sinni
- 3.-4. luokat: Itsesäätely ja työrauha, Friends -ohjelma
- 5.-6. luokat: Sosiaaliset taidot
- Teemme tiivistä yhteistyöstä oppilaskunnan, vanhempainyhdistyksen, sidosryhmien ja koko koulun henkilökunnan kanssa.
- Yhteisöllisen oppilashuollon ohjausryhmän jäsenet koulussamme:
- Rehtori Teea Rotko
- Vararehtori Tanja Ahola-Virtanen
- Terveydenhoitaja Anne Paloposki
- Kuraattori Aada Urpilainen
- Erityisopettajat Martta Valkeejärvi ja Noora Tiitta
- luokanopettaja Anu Virta
Terveyskyselyt
- Koulussamme tehdään valtakunnalliset kouluterveyskyselyt.
- Kyselyiden vastausten pohjalta poimimme yhteisöllisen opiskeluhuoltoon tarkasteltavaksi ajankohtaisia tai huolta herättäviä aiheita.
- Kirkonkulman koululla on yhteistyössä huoltajien kanssa nostettu keskiöön
- Oppimisen edellytyksiin eli perushyvinvointiin vaikuttavat asiat:
- Ruokailu, nukkuminen, arkiliikunta, "ruutujen" käyttö, yhdessäolo
- Tiivistämme yhteistyötä kotien kanssa kasvatuksellisia ja terveystiedon aiheita painottaen.
Luokka-asteiden vanhempainilloissa on sovittu käsiteltäviksi seuraavat aiheet:
- 1. luokat: Uni- ja ruutuaika, ruutuaikasopimus
- 2. luokat: Aamupala ja syöminen, koulu/raha
- 3. luokat: Rentoutuminen / lapsi-huoltaja-suhteen vahvistaminen/ Iltakoulu
- 4. luokat: Friends / tunteet
- 5. luokat: Sosiaalinen media/ lapsi-huoltaja-suhteen vahvistaminen /Iltakoulu Askelmat
- 6. luokat: Uni + Kohti yläkoulua-messut
Yhteistyö
- Yhteistyö koulun ulkopuolisten lasten ja nuorten hyvinvointia edistävien tahojen kanssa on yhteisöllisen opiskeluhuollon ohjausryhmän kanssa tiivistä.
- Teemme yhteistyötä esimerkiksi toimintaterapeuttien, Nepsy- ohjaajien, sosiaalityöntekijöiden, perhepalveluiden, nuorisotoimen sekä Ankkuri-tiimin kanssa. Käytännössä yhteistyö on toimintaa, jota suunnittelemme sekä toteutamme yhdessä koulumme lasten sekä perheiden hyväksi koulupäivien aikana.
- Yhteistyö lasten siirtymävaiheissa koululta toiselle on moniammatillista.
- Nivelvaiheet toteutetaan seuraavasti:
- Nivel esi- alkuopetus: yhteistyössä varhaiskasvatusyksiköiden kanssa, esiopetuksen opettajien kanssa Hämeenlinnan kaupungin vuosikelloa noudattaen
- Nivel 2-3: luokkamuodostusta tarkastellaan yhdessä luokanopettajien sekä huoltajien kanssa. Tarvasmäen yksiköstä siirrytään Kirkonkulman pääkoululle.
- Nivel 6-7: Tiivis yhteistyö Lyseon yläkoulun kanssa. Opinto-ohjaajien vierailut, yhteistyö nuorisotoimen kanssa, tutustumiskäynnit yläkoululla ja Askelmat -ohjelma.
- Askelmat – ohjelma kohti yläkoulua aloitetaan Kirkonkulmalla 5. luokalla.
- 6. luokat osallistuvat "Kohti yläkoulua" messuille.
- Noudatamme kaupungin Askelmat-ohjelmaa, jonka pilotti-kouluna olemme toimineet.
Terveys, turvallisuus ja yhteisön hyvinvointi
- Yhteisöllisen opiskeluhuollon turvallisuustyössä painotetaan sosiaalista sekä psyykkistä turvallisuutta. Työ on ennaltaehkäisevää.
- Yhteisölle tehdään turvallisuuteen liittyvä kysely vuosittain.
- Oppilaille tehdään kyselyjä terveyteen, työrauhaan, kiusaamiseen ja sosiaalisiin suhteisiin liittyen.
- Nostamme kyselyiden tuloksista aiheita yhteiseen keskusteluun sekä mietimme yhdessä keinoja hyvinvoinnin parantamiseksi.
- Kirkonkulman turvallinen koulu on kehittämiskohteenamme lv.2025-2030 (kts. Token pitkän aikavälin kehittämiskohteet)
- Käytämme oppilaita osallistavia menetelmiä hyvinvointiin vaikuttamisessa.
- Kirkonkulmalla toimivat: välkkärit, verso- sovittelijat, aula-apulaiset, kummiluokkatoiminta, digitutorit ja oppilaskunnan hallitus.
- Kuraattori työskentelee yksilöitä tavaten sekä tarvittaessa ryhmissä työskennellen.
- Nuorisotyöntekijä vierailee sovitusti koulullamme kevätlukukauden välitunneilla 1-2 kertaa viikossa.
Järjestyssäännöt
- Lukuvuosi alkaa Kirkonkulman koulun järjestyssääntöjen kertaamisella luokissa. Säännöt pidetään luokissa näkyvillä ja niihin palataan aina tarvittaessa.
- Kukin luokka laatii erikseen myös omassa luokassa vallitsevat yhteistoimintaan liittyvät säännöt. Sääntöjä tarkastellaan sekä päivitetään tarvittaessa parin vuoden välein. (kts. Kirkonkulman koulun järjestyssäännöt)
- Säännöt on päivitetty elokuussa 2025. Sääntöjen laadinnassa on huomioitu 1.8.2025 voimaan astuneet lait.
- Järjestyssäännöt ovat liitteenä
Poissaolojen seuraaminen
- Poissaolojen seurannassa noudatamme Hämeenlinnan kaupungin yhteistä linjausta huolen rajoista ja niihin liittyvistä toimenpiteistä.
- Marraskuu 2025 ja maaliskuu 2026 ovat poissaolojen tarkistusajankohtia.
- Luokanopettajat tarkastavat luokkansa poissaolojen syyt säännöllisesti sekä aina Wilma-herätteen saatuaan.
- Puutumme selvittämättömiin poissaoloihin heti poissaolopäivän kuluessa.
- Luvattomista poissaoloista seuraa jälki-istunto ja huoltaja huolehtii, että lapsi tekee poissaolon aikaiset tehtävät.
- Luvallisissa poissaoloissa painotamme poissaolon aikaisista koulutehtävistä huolehtimista.
Tapaturmien ehkäiseminen sekä ensiavun järjestäminen ja hoitoonohjaus
- Oma Häme, terveydenhoitaja Anne Palomäki
Liikkuva elämäntapa
- Kannustamme oppilaita liikkumaan koulumatkat pyöräillen tai kävellen. Koulultamme tehdään retkiä eri puolille Hämeenlinnaa polkupyörillä. Koululla järjestetään yhteisöllisiä tapahtumia kuten ”Marraskuun maraton” ja ” Unisef- kävely”
- Pidämme oppituntisin taukojumppia sekä käytämme oppitunneilla toiminnallisia/ liikkumista sallivia menetelmiä.
- Koulupäivän rakenteeseen on varattu yksi pitkä 30 min välitunti. Välitunneilla käytämme monipuolisesti piha-alueen liikuntapaikkoja sekä liikuntavaraston välineitä. Sisävälitunneilla annamme mahdollisuuden liikunnallisiin peleihin sekä leikkeihin.
- HIL- harrastusryhmissä sekä koulun kerhotarjonnassa on liikunnallisia vaihtoehtoja valittavana.
Koulukuljetukset
- Odotusaikoja ja turvallisuutta kuljetusten suhteen valvoo koulumme kouluohjaajat.
- Lukujärjestykset on laadittu kuljetusoppilaiden osalta aamupainotteisiksi.
Suunnitelma oppilaiden suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä
- kts. Kirkonkulman koulun toimintamalli
- Hyödynnämme opetuksessamme eri Tunnetaito -ohjelmien tehtäviä ennaltaehkäisevänä tukitoimena.
- Koulullamme käytetään vertaissovittelua lasten välisten ristiriitatilanteiden sopimiseen.
- Kiusaamisen ehkäisemiseksi 4. luokat käyvät läpi Friends-ohjelman ja 5.-6. luokilla sosiaaliset taidot ryhmäilmiöineen ovat tarkasteltavana yhteisöllisessä opiskeluhuollossa.
- Teemme tarvittaessa tiivistä yhteistyötä ns. Ankkuri-tiimin kanssa.
- Kaikki koulumme opettajat on koulutettu Friends-ohjaajiksi ja suurin osa opettajista on osallistunut ns. Resto- koulutukseen. Luokissa käytetään restoratiivisia menetelmiä.
Toiminta äkillisissä kriiseissä ja uhka- ja vaaratilanteissa
- kts. Kirkonkulman koulun turvallisuussuunnitelma
- Kaikki opettajat ja ojaajat käyvät Puhejudo -koulutuksen syksyllä 2025
Lukuvuoden 2025-2026 yhteisöllisen opiskeluhuollon ohjelma
- Kukin luokkataso osallistuu yhteisöllisen opiskeluhuollon palaveriin luokkataso kerrallaan.
- Lukuvuonna 2025- 2026 pääaiheena on tuen uudistuksen toteuttaminen koulussamme.
- Palaverissa käydään läpi luokissa käytössä olevia tukimuotoja, jotka ovat ennaltaehkäiseviä sekä opettajien/ohjaajien yhteistyöllä toteutettavissa. Kukin opettaja laatii luokalleen sekä itselleen tarkemmat tavoitteet kehitettäväksi kuluvalle lukuvuodelle.
- Ryhmäkohtaisten tukimuotojen toteutumista tarkastellaan säännöllisin väliajoin yhdessä erityisopettajien sekä rehtorin kanssa.
- Kouluohjaajien resurssi ohjataan luokkiin tukitarpeisiin perustuen.
- Luokkien yhteisölliset palaverit pidetään syyslukukaudella 2025. Koko yhteisöä koskeva yhteinen Hämeenlinnan opetustoimen linjausten mukainen työskentely aloitetaan marraskuussa ja työskentelyä jatketaan keväällä 2026.
Yksilökohtainen opiskeluhuolto
Kirkonkulman koulun yksilökohtainen opiskeluhuolto järjestetään tiistaisin klo 14.15-16.00. Yksilökohtaisessa oppilashuollossa käsitellään yksittäisten oppilaiden oppimiseen tai hyvinvointiin liittyviä asioita moniammatillisesti ja ratkaisukeskeisesti. Oppilashuoltoryhmään voidaan kokoontua perheiden tai koulun henkilökunnan aloitteesta. Tapaamisiin osallistuu lapsi, huoltaja(t) ja moniammatillinen ryhmä.
Yksilökohtaisen oppilashuollon väki koulussamme (OHR):
- terveydenhoitaja Anne Paloposki
- psykologi Marika Mäkelä (3.11. alkaen)
- kuraattori Aada Urpilainen
- erityisopettajat Martta Valkeejärvi, Noora Tiitta ja Mari Luotola
- rehtorit Teea Rotko / vararehtori Tanja Ahola-Virtanen
Yhteisöllisen opiskeluhuollon toimintatavat ja käytännöt
- Yhteisöllisen opiskeluhuollon tehtävänä on edistää koulun hyvinvointia ja turvallisuutta.
- Kokoonnumme kerran kuukaudessa keskiviikkoisin 14.15-15.15 yhteisöllisten asioiden äärelle.
- Painotamme koulussamme tunne- ja vuorovaikutustaitojen kehittämistä.
- Toiminnassamme korostuu tuen sekä hyvinvoinnin ennaltaehkäisevät tukimuodot.
Tiimien teemat
- Kukin tiimi suunnittelee ja toteuttaa oman teeman mukaiset toimet koko lukuvuodelle. Tiimien aiheita käsitellään tarkemmin luokkatasojen ja opiskeluhuollon ohjausryhmän yhteisissä palavereissa.
- 1.-2. luokat: Oppimisen tuki, Empatian supersankarit/ Maltti ja Sinni
- 3.-4. luokat: Itsesäätely ja työrauha, Friends -ohjelma
- 5.-6. luokat: Sosiaaliset taidot
- Teemme tiivistä yhteistyöstä oppilaskunnan, vanhempainyhdistyksen, sidosryhmien ja koko koulun henkilökunnan kanssa.
- Yhteisöllisen oppilashuollon ohjausryhmän jäsenet koulussamme:
- Rehtori Teea Rotko
- Vararehtori Tanja Ahola-Virtanen
- Terveydenhoitaja Anne Paloposki
- Kuraattori Aada Urpilainen
- Erityisopettajat Martta Valkeejärvi ja Noora Tiitta
- luokanopettaja Anu Virta
Terveyskyselyt
- Koulussamme tehdään valtakunnalliset kouluterveyskyselyt.
- Kyselyiden vastausten pohjalta poimimme yhteisöllisen opiskeluhuoltoon tarkasteltavaksi ajankohtaisia tai huolta herättäviä aiheita.
- Kirkonkulman koululla on yhteistyössä huoltajien kanssa nostettu keskiöön
- Oppimisen edellytyksiin eli perushyvinvointiin vaikuttavat asiat:
- Ruokailu, nukkuminen, arkiliikunta, "ruutujen" käyttö, yhdessäolo
- Tiivistämme yhteistyötä kotien kanssa kasvatuksellisia ja terveystiedon aiheita painottaen.
Luokka-asteiden vanhempainilloissa on sovittu käsiteltäviksi seuraavat aiheet:
- 1. luokat: Uni- ja ruutuaika, ruutuaikasopimus
- 2. luokat: Aamupala ja syöminen, koulu/raha
- 3. luokat: Rentoutuminen / lapsi-huoltaja-suhteen vahvistaminen/ Iltakoulu
- 4. luokat: Friends / tunteet
- 5. luokat: Sosiaalinen media/ lapsi-huoltaja-suhteen vahvistaminen /Iltakoulu Askelmat
- 6. luokat: Uni + Kohti yläkoulua-messut
Yhteistyö
- Yhteistyö koulun ulkopuolisten lasten ja nuorten hyvinvointia edistävien tahojen kanssa on yhteisöllisen opiskeluhuollon ohjausryhmän kanssa tiivistä.
- Teemme yhteistyötä esimerkiksi toimintaterapeuttien, Nepsy- ohjaajien, sosiaalityöntekijöiden, perhepalveluiden, nuorisotoimen sekä Ankkuri-tiimin kanssa. Käytännössä yhteistyö on toimintaa, jota suunnittelemme sekä toteutamme yhdessä koulumme lasten sekä perheiden hyväksi koulupäivien aikana.
- Yhteistyö lasten siirtymävaiheissa koululta toiselle on moniammatillista.
- Nivelvaiheet toteutetaan seuraavasti:
- Nivel esi- alkuopetus: yhteistyössä varhaiskasvatusyksiköiden kanssa, esiopetuksen opettajien kanssa Hämeenlinnan kaupungin vuosikelloa noudattaen
- Nivel 2-3: luokkamuodostusta tarkastellaan yhdessä luokanopettajien sekä huoltajien kanssa. Tarvasmäen yksiköstä siirrytään Kirkonkulman pääkoululle.
- Nivel 6-7: Tiivis yhteistyö Lyseon yläkoulun kanssa. Opinto-ohjaajien vierailut, yhteistyö nuorisotoimen kanssa, tutustumiskäynnit yläkoululla ja Askelmat -ohjelma.
- Askelmat – ohjelma kohti yläkoulua aloitetaan Kirkonkulmalla 5. luokalla.
- 6. luokat osallistuvat "Kohti yläkoulua" messuille.
- Noudatamme kaupungin Askelmat-ohjelmaa, jonka pilotti-kouluna olemme toimineet.
Terveys, turvallisuus ja yhteisön hyvinvointi
- Yhteisöllisen opiskeluhuollon turvallisuustyössä painotetaan sosiaalista sekä psyykkistä turvallisuutta. Työ on ennaltaehkäisevää.
- Yhteisölle tehdään turvallisuuteen liittyvä kysely vuosittain.
- Oppilaille tehdään kyselyjä terveyteen, työrauhaan, kiusaamiseen ja sosiaalisiin suhteisiin liittyen.
- Nostamme kyselyiden tuloksista aiheita yhteiseen keskusteluun sekä mietimme yhdessä keinoja hyvinvoinnin parantamiseksi.
- Kirkonkulman turvallinen koulu on kehittämiskohteenamme lv.2025-2030 (kts. Token pitkän aikavälin kehittämiskohteet)
- Käytämme oppilaita osallistavia menetelmiä hyvinvointiin vaikuttamisessa.
- Kirkonkulmalla toimivat: välkkärit, verso- sovittelijat, aula-apulaiset, kummiluokkatoiminta, digitutorit ja oppilaskunnan hallitus.
- Kuraattori työskentelee yksilöitä tavaten sekä tarvittaessa ryhmissä työskennellen.
- Nuorisotyöntekijä vierailee sovitusti koulullamme kevätlukukauden välitunneilla 1-2 kertaa viikossa.
Järjestyssäännöt
- Lukuvuosi alkaa Kirkonkulman koulun järjestyssääntöjen kertaamisella luokissa. Säännöt pidetään luokissa näkyvillä ja niihin palataan aina tarvittaessa.
- Kukin luokka laatii erikseen myös omassa luokassa vallitsevat yhteistoimintaan liittyvät säännöt. Sääntöjä tarkastellaan sekä päivitetään tarvittaessa parin vuoden välein. (kts. Kirkonkulman koulun järjestyssäännöt)
- Säännöt on päivitetty elokuussa 2025. Sääntöjen laadinnassa on huomioitu 1.8.2025 voimaan astuneet lait.
- Järjestyssäännöt ovat liitteenä
Poissaolojen seuraaminen
- Poissaolojen seurannassa noudatamme Hämeenlinnan kaupungin yhteistä linjausta huolen rajoista ja niihin liittyvistä toimenpiteistä.
- Marraskuu 2025 ja maaliskuu 2026 ovat poissaolojen tarkistusajankohtia.
- Luokanopettajat tarkastavat luokkansa poissaolojen syyt säännöllisesti sekä aina Wilma-herätteen saatuaan.
- Puutumme selvittämättömiin poissaoloihin heti poissaolopäivän kuluessa.
- Luvattomista poissaoloista seuraa jälki-istunto ja huoltaja huolehtii, että lapsi tekee poissaolon aikaiset tehtävät.
- Luvallisissa poissaoloissa painotamme poissaolon aikaisista koulutehtävistä huolehtimista.
Tapaturmien ehkäiseminen sekä ensiavun järjestäminen ja hoitoonohjaus
- Oma Häme, terveydenhoitaja Anne Palomäki
Liikkuva elämäntapa
- Kannustamme oppilaita liikkumaan koulumatkat pyöräillen tai kävellen. Koulultamme tehdään retkiä eri puolille Hämeenlinnaa polkupyörillä. Koululla järjestetään yhteisöllisiä tapahtumia kuten ”Marraskuun maraton” ja ” Unisef- kävely”
- Pidämme oppituntisin taukojumppia sekä käytämme oppitunneilla toiminnallisia/ liikkumista sallivia menetelmiä.
- Koulupäivän rakenteeseen on varattu yksi pitkä 30 min välitunti. Välitunneilla käytämme monipuolisesti piha-alueen liikuntapaikkoja sekä liikuntavaraston välineitä. Sisävälitunneilla annamme mahdollisuuden liikunnallisiin peleihin sekä leikkeihin.
- HIL- harrastusryhmissä sekä koulun kerhotarjonnassa on liikunnallisia vaihtoehtoja valittavana.
Koulukuljetukset
- Odotusaikoja ja turvallisuutta kuljetusten suhteen valvoo koulumme kouluohjaajat.
- Lukujärjestykset on laadittu kuljetusoppilaiden osalta aamupainotteisiksi.
Suunnitelma oppilaiden suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä
- kts. Kirkonkulman koulun toimintamalli
- Hyödynnämme opetuksessamme eri Tunnetaito -ohjelmien tehtäviä ennaltaehkäisevänä tukitoimena.
- Koulullamme käytetään vertaissovittelua lasten välisten ristiriitatilanteiden sopimiseen.
- Kiusaamisen ehkäisemiseksi 4. luokat käyvät läpi Friends-ohjelman ja 5.-6. luokilla sosiaaliset taidot ryhmäilmiöineen ovat tarkasteltavana yhteisöllisessä opiskeluhuollossa.
- Teemme tarvittaessa tiivistä yhteistyötä ns. Ankkuri-tiimin kanssa.
- Kaikki koulumme opettajat on koulutettu Friends-ohjaajiksi ja suurin osa opettajista on osallistunut ns. Resto- koulutukseen. Luokissa käytetään restoratiivisia menetelmiä.
Toiminta äkillisissä kriiseissä ja uhka- ja vaaratilanteissa
- kts. Kirkonkulman koulun turvallisuussuunnitelma
- Kaikki opettajat ja ojaajat käyvät Puhejudo -koulutuksen syksyllä 2025
Lukuvuoden 2025-2026 yhteisöllisen opiskeluhuollon ohjelma
- Kukin luokkataso osallistuu yhteisöllisen opiskeluhuollon palaveriin luokkataso kerrallaan.
- Lukuvuonna 2025- 2026 pääaiheena on tuen uudistuksen toteuttaminen koulussamme.
- Palaverissa käydään läpi luokissa käytössä olevia tukimuotoja, jotka ovat ennaltaehkäiseviä sekä opettajien/ohjaajien yhteistyöllä toteutettavissa. Kukin opettaja laatii luokalleen sekä itselleen tarkemmat tavoitteet kehitettäväksi kuluvalle lukuvuodelle.
- Ryhmäkohtaisten tukimuotojen toteutumista tarkastellaan säännöllisin väliajoin yhdessä erityisopettajien sekä rehtorin kanssa.
- Kouluohjaajien resurssi ohjataan luokkiin tukitarpeisiin perustuen.
- Luokkien yhteisölliset palaverit pidetään syyslukukaudella 2025. Koko yhteisöä koskeva yhteinen Hämeenlinnan opetustoimen linjausten mukainen työskentely aloitetaan marraskuussa ja työskentelyä jatketaan keväällä 2026.