Hae

5.1 Oppilaiden osallisuus

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Lasten ja nuorten osallistuminen Hämeenlinnassa

Hämeenlinnassa lapset ja nuoret voivat vaikuttaa ja osallistua eri tavoin. Kaupungissa on seuraavat lasten ja nuorten osallistumisen rakenteet:

V-päivä

Nuorisovaltuusto

Nuorten aloitteet

Nuorisopassi ja Fredoapp

Tutustu lapsiystävällisen Hämeenlinnan kokonaisuuteen Lapsiystävällinen kaupunki - Hämeenlinna (hameenlinna.fi)

On tärkeää, että koulussa käsitellään omaa koulua koskevat aloitteet yhteisöllisessä opiskeluhuoltoryhmässä ja päätetään, miten niitä on mahdollista edistää.

 

Neuvottelevan vaikuttamisen toimintatavat

Erilaiset lasten, nuorten ja koulun aikuisten keskinäistä vuorovaikutusta vahvistavat toimintatavat ovat tärkeitä kouluhyvinvoinnin kehittämiseksi. Hämeenlinnassa on käytössä erätaukokeskustelumenetelmä ja kaupungissa on paljon erätaukokeskusteluun koulutettuja ohjaajia. 

Syksyllä 2024 järjestetää jokaisessa koulussa erätaukokeskustelu kiusaamisen käsittelemiseksi. Lisäksi vuosina 2024 ja 2025 toteutetaan toiminnalliset projektit koulun kehittämiseksi hyvinvointia ja yhteenkuuluvuutta vahvistavana tilana. Projektit on mahdollista toteuttaa monialaisena oppimiskokonaisuutena tai valinnaisaineena.

Oppilasagenttitoiminta soveltuu monenlaiseen lasten ja nuorten toimintaan koulussa. 

 

Koulu
Ei lisäyksiä

Kirkonkulman koulu noudattaa restoratiivisuuden periaatteita.

"Jokainen meistä on tärkeä Kirkkiksen yhteisön jäsen."

Kannustamme oppilaita omatoimisuuteen, oma-aloitteisuuteen ja yritteliäisyyteen oman työskentelyn suunnittelussa ja asioissa, joissa oppilaat voivat yhdessä päättää ja toteuttaa toiminnan sisällön. Tämä näkyy mm. luokkatiimien, digi-oppilasagenttitoiminnan ja välituntivälinelainaamon toimintana.

<u>Oppilaskuntatoiminta</u>

Kirkonkulman koulun oppilaat muodostavat koulumme oppilaskunnan. Oppilaskunnasta valitaan vuosittaisilla vaaleilla hallitus, joka tuo esille oppilaiden ehdotuksia ja toiveita, suunnittelee ja toteuttaa yhteisiä tapahtumia sekä harjoittelee vaikuttamista eri tahoihin.

<u>Vertaissovittelu </u>

Ensisijaisesti ristiriitatilanteen selvittämisen "omistavat" sen osalliset. 

Varastovuorot ja aula-apulaiset osallistavat Kirkonkulman oppilaita vastuutehtävän hoitamiseen. Jokainen luokka on vastuussa vuorollaan.