2.2 Lukuvuoden 2025-2026 tavoitteet, teemat ja toimenpiteet
Kirkonkulman koulun lukuvuoden 2025-2026 tavoitteet, teemat ja toimenpiteet:
1) Tuen uudistus
Oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt
Vahvistetaan opettajien osaamista tukikäytäntöjen monipuolisessa käytössä, avataan tuen keinoja sekä tuetaan niiden johdonmukaiseen käyttöön vertaisoppien sekä kokemuksia / ajatuksia jakaen seuraavien kokonaisuuksien alta:
- Toimintaohjeiden selkeys
- Erilaisten oppimisedellytysten huomioiminen
- Toiminnan ohjauksen tukeminen
- Selkeät luokan säännöt ja käyttäytymisodotukset
- Motivaation ylläpitäminen
- Toisto ja kertaus
- Palaute
- Tunne- ja vuorovaikutustaitojen vahvistaminen
- Eri aistikanavien hyödyntäminen
- Fyysisen ympäristön muokkaaminen
- Turvallisuuden tunteen lisääminen
Ryhmäkohtaiset tukimuotodot
Ryhmäkohtaisten tukimuotojenjen selkeyttäminen, suunnittelu ja tarvittaessa joustava toteuttaminen osana koulun toimintaa. Ryhmäkohtaiset tukimuodot ovat:
- yleinen tukiopetus
- opetuskielen tukiopetus
- erityisopettajan antama opetus muun opetuksen yhteydessä
- erityisopettajan konsultaatio
Oppilaskohtainen tuki
Oppilaskohtaisen tuen prosessin ja toteuttamisen selkeyttäminen Hml:n linjauksen mukaisesti. Siirtymäaikaa on lukuvuosi 2025–2026.
2) Lukutaidon ja kielellisten valmiuksien vahvistaminen
Tavoitteet:
- oppilaiden lukutaidon vahvistaminen
- lukuilon ja –harrastuksen herättäminen ja ylläpitäminen
- lukemista tukevien rakenteiden ylläpitäminen koulussa
Lokakuu: Lukufestarit (teemana sadut)
- Koulun lukutaitotiimi valmistelee materiaalia Lukufestareille ja tilaa koululle festareille sopivaa kirjallisuutta eri vuosiluokat huomioiden. Luokkatasotiimit voivat suunnitella materiaalien pohjalta omalle luokalleen sopivaa lukufestaritoimintaa.
Lukuvälitunnit
- Oppilaat voivat halutessaan osallistua lukuvälitunnille. Oppilas tuo lukuvälitunnille mukanaan kirjan, jota hän lukee välitunnin ajan. Myös valvova opettaja lukee omaa kirjaa.
Lukuviikko huhtikuussa
- Lukuviikko on vuosittainen lukemisen ja lukutaidon teemaviikko. Lukuviikkoa vietetään 20.-26.4.2026. Lukuviikkoa varten julkaistaan paljon materiaalia, jota opettaja voi opetuksessaan hyödyntää.
3) Tiimien kehittämistavoitteet
Kaikki tiimit
Vuosiluokkakansiot arjen sujuvuuden tueksi
- Luodaan vuosiluokittaina Kirkkiksen Teamsiin kansio, jossa on kunkin vuosiluokan toistuvat erityispiirteistä kuten vakiintuneet käytänteet, tapahtumista ja vierailuuista.
Vuosiluokat 1-2
Oppilaiden ryhmäytyminen ja hyvät koululais- ja kaveritaidot
- Koululaisen taitoja harjoitellaan joka päivä erilaisin keinoin
- Työskentelemme paljon ryhmissä ja pareittain
- Ohjataan oppilasta omatoimisuuteen
Keskitymme lukemiseen, kirjoittamiseen ja matematiikkaan
- Erilaiset toimintatavat ja toiminnallisuus
- Päivittäiset lukuläksyt
- Monipuoliset kirjoitustehtävät
- Matematiikassa painotamme vahvoja perustaitoja ja vahvistamme laskustrategioita
Vuosiluokat 3-4
- 3. luokkien ryhmäytyminen
- Ryhmäyttämispäivä/sosiaaliset taidot (kuraattori)
- Friends- tunnit neljänsille luokille keväällä 2026
- Vastuutetaan oppilaita huolehtimaan omasta käytöksestä, koulutarvikkeista ja koulutehtävien tekemisestä huolella
- 4. luokalla painotamme iPadien säännöllistä ja vastuullista käyttöä
Vuosiluokat 5-6
- Teemme yhteistyötä luokkatason luokkien kesken sekä kummiluokkien kanssa.
- Oppilaiden osallisuuden vahvistaminen vastuutehtävin mm. verso-toiminta, välkkärit, oppilaskunta- ja oppilasagenttitoiminta
- Vuorovaikutuksen harjoitteleminen ja lisääminen (puhepiirit, paripiirit, kuuntelemisharjoitukset)
- Tunnetaitojen harjoittelua (tunnemittari, tunteiden tunnistaminen, empatiataidot)
- Kirkonkulmalta Lyseolle yhteistyö 6. luokat
4) Turvallisuus
Koulun turvallisuuskulttuurin tarkastelu, selkeyttäminen ja tarvittaessa kehittäminen sekä turvalisuuden vuosikellon laatiminen. Turvallisuus kattaa sekä fyysisen, psyykkisen että sosiaalisen turvallisuuden.