Hae

2.2 Lukuvuoden 2025-2026 tavoitteet, teemat ja toimenpiteet

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä
Koulu
Ei lisäyksiä

Kirkonkulman koulun lukuvuoden 2025-2026  tavoitteet, teemat ja toimenpiteet:

1) Tuen uudistus 

Oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt

Vahvistetaan opettajien osaamista tukikäytäntöjen monipuolisessa käytössä, avataan tuen keinoja sekä tuetaan niiden johdonmukaiseen käyttöön vertaisoppien sekä kokemuksia / ajatuksia jakaen seuraavien kokonaisuuksien alta: 

  • Toimintaohjeiden selkeys
  • Erilaisten oppimisedellytysten huomioiminen
  • Toiminnan ohjauksen tukeminen
  • Selkeät luokan säännöt ja käyttäytymisodotukset
  • Motivaation ylläpitäminen
  • Toisto ja kertaus
  • Palaute
  • Tunne- ja vuorovaikutustaitojen vahvistaminen
  • Eri aistikanavien hyödyntäminen
  • Fyysisen ympäristön muokkaaminen
  • Turvallisuuden tunteen lisääminen

Ryhmäkohtaiset tukimuotodot

Ryhmäkohtaisten tukimuotojenjen selkeyttäminen, suunnittelu ja tarvittaessa joustava toteuttaminen osana koulun toimintaa. Ryhmäkohtaiset tukimuodot ovat:

  • yleinen tukiopetus
  • opetuskielen tukiopetus
  • erityisopettajan antama opetus muun opetuksen yhteydessä
  • erityisopettajan konsultaatio

Oppilaskohtainen tuki

Oppilaskohtaisen tuen prosessin ja toteuttamisen selkeyttäminen Hml:n linjauksen mukaisesti. Siirtymäaikaa on lukuvuosi 2025–2026.

2) Lukutaidon ja kielellisten valmiuksien vahvistaminen

Tavoitteet:  

  • oppilaiden lukutaidon vahvistaminen
  • lukuilon ja –harrastuksen herättäminen ja ylläpitäminen 
  • lukemista tukevien rakenteiden ylläpitäminen koulussa 

Lokakuu: Lukufestarit (teemana sadut) 

  • Koulun lukutaitotiimi valmistelee materiaalia Lukufestareille ja tilaa koululle festareille sopivaa kirjallisuutta eri vuosiluokat huomioiden. Luokkatasotiimit voivat suunnitella materiaalien pohjalta omalle luokalleen sopivaa lukufestaritoimintaa. 

Lukuvälitunnit  

  • Oppilaat voivat halutessaan osallistua lukuvälitunnille. Oppilas tuo lukuvälitunnille mukanaan kirjan, jota hän lukee välitunnin ajan. Myös valvova opettaja lukee omaa kirjaa.  

Lukuviikko huhtikuussa 

  • Lukuviikko on vuosittainen lukemisen ja lukutaidon teemaviikko. Lukuviikkoa vietetään 20.-26.4.2026. Lukuviikkoa varten julkaistaan paljon materiaalia, jota opettaja voi opetuksessaan hyödyntää. 

3) Tiimien kehittämistavoitteet

Kaikki tiimit

Vuosiluokkakansiot arjen sujuvuuden tueksi

  • Luodaan vuosiluokittaina Kirkkiksen Teamsiin kansio, jossa on kunkin vuosiluokan toistuvat erityispiirteistä kuten vakiintuneet käytänteet, tapahtumista ja vierailuuista.

Vuosiluokat 1-2

Oppilaiden ryhmäytyminen ja hyvät koululais- ja kaveritaidot 

  • Koululaisen taitoja harjoitellaan joka päivä erilaisin keinoin 
  • Työskentelemme paljon ryhmissä ja pareittain 
  • Ohjataan oppilasta omatoimisuuteen 

Keskitymme lukemiseen, kirjoittamiseen ja matematiikkaan 

  • Erilaiset toimintatavat ja toiminnallisuus 
  • Päivittäiset lukuläksyt 
  • Monipuoliset kirjoitustehtävät 
  • Matematiikassa painotamme vahvoja perustaitoja ja vahvistamme laskustrategioita 

Vuosiluokat 3-4

  • 3. luokkien ryhmäytyminen 
  • Ryhmäyttämispäivä/sosiaaliset taidot (kuraattori) 
  • Friends- tunnit neljänsille luokille keväällä 2026 
  • Vastuutetaan oppilaita huolehtimaan omasta käytöksestä, koulutarvikkeista ja koulutehtävien tekemisestä huolella 
  • 4. luokalla painotamme iPadien säännöllistä ja vastuullista käyttöä 

Vuosiluokat 5-6

  • Teemme yhteistyötä luokkatason luokkien kesken sekä kummiluokkien kanssa. 
  • Oppilaiden osallisuuden vahvistaminen vastuutehtävin mm. verso-toiminta, välkkärit, oppilaskunta- ja oppilasagenttitoiminta 
  • Vuorovaikutuksen harjoitteleminen ja lisääminen (puhepiirit, paripiirit, kuuntelemisharjoitukset) 
  • Tunnetaitojen harjoittelua (tunnemittari, tunteiden tunnistaminen, empatiataidot) 
  • Kirkonkulmalta Lyseolle yhteistyö 6. luokat 

4) Turvallisuus

Koulun turvallisuuskulttuurin tarkastelu, selkeyttäminen ja tarvittaessa kehittäminen sekä turvalisuuden vuosikellon laatiminen. Turvallisuus kattaa sekä fyysisen, psyykkisen että sosiaalisen turvallisuuden.