Hae

3.1 Koulun johtamisrakenne

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Hämeenlinnan kaupungin peruskoulujen johtamisrakenne

Pedagoginen johtaminen

Pedagoginen johtaminen tarkoittaa, miten koulun johto ja hallinto suunnittelevat, organisoivat ja ohjaavat opetus- ja oppimisprosesseja. Käytännön esimerkkeinä mainittakoon mm. tuntikehyksen ja työjärjestysten suunnittelu ja tekeminen. On hyvä luoda koulun visio ja strategia sen toteuttamiseksi. Pedagogisella johtamisen kautta voimme vaikuttaa opetuksen laadun paranemiseen, oppimistulosten edistämiseen ja oppimisympäristön kehittämiseen opettajien ja oppilaiden tarpeet huomioon ottaen.

Pedagoginen johtaminen sisältää mm. seuraavia osa-alueita:

Opetussuunnitelmatyön johtaminen

Valtakunnallisen ja kuntakohtaisen ops:n toteuttaminen

Oppilaiden oppimisen edistäminen ja tukeminen

Koulukohtaisen innovatiivisten ratkaisujen kehittäminen

Hyvinvointia vahvistavan toimintakulttuurin johtaminen

Oppimista ja yhteisön jäsenyyttä vahvistavan ilmapiirin ja toiminnan johtaminen yhteisöllisen opiskeluhuoltotiimin kanssa

Oppilaiden osallisuuden ja toimijuuden vahvistaminen

Yksilökohtainen opiskeluhuoltotyö

Yhteistyö sidosryhmien kanssa

Koulun henkilöstön ammatillisen kehittymisen tukeminen

Henkilöstön osaamisen kehittäminen

Oppimisympäristön kehittäminen

Tiedolla johtaminen

Tiedolla johtaminen koulussa on lähestymistapa, jossa päätöksenteko perustuu systemaattiseen tietoon ja analyysiin opetuksesta, oppimisesta ja koulun toiminnasta yleisesti.

Tiedolla johtamisella on mahdollista hyödyntää erilaisia tietolähteitä, kuten oppimistuloksia (valtakunnalliset kokeet, lukemisen ja matematiikan seulat), oppilaiden arvioinnit, opettajien palautteet (esi. työhyvinvointikyselyt), oppilaiden ja vanhempien kyselyt (esimerkiksi kouluterveyskysely) sekä muita koulun sisäisiä ja ulkoisia tietolähteitä (koulukohtaiset kyselyt ja Move-mittaus).

Turvallisuusjohtaminen

Pakollisten asiakirjojen laatiminen ja päivittäminen sekä vieminen käytäntöön.

Keskeisiä turvallisuusjohtamisen asiakirjoja ovat: Pelastus- ja turvallisuussuunnitelma, Kriisisuunnitelma, Suunnitelma oppilaiden kiusaamiselta väkivallalta ja häirinnältä, Tasa-arvo ja yhdenvertaisuussuunnitelma, riskien arviointi sekä huolehtia Oppilaitosympäristön terveellisyyden ja turvallisuuden ja yhteisen hyvinvoinnin tarkastuksessa ilmenneiden asioiden edistämisestä.

Jaettu johtaminen

Jaettu johtajuus korostaa yhteistyötä, avoimuutta ja osallistavaa päätöksentekoa kouluyhteisön eri jäsenten välillä, mikä edistää koulun ilmapiiriä, oppimistuloksia ja yhteisöllisyyttä, Jaettu johtajuus koulussa ymmärretään lähestymistapana, jossa vastuu päätöksenteosta ja johtajuudesta jaetaan useiden eri henkilöiden tai ryhmien kesken. Delegointipäätöksessä (1.3.2024) rehtoreille määritelty päätösvalta on jakamaton, mutta jaettuun johtamiseen perustuvien toimintamallien avulla oppilaita, opettajia, vanhempia ja koulun muuta henkilökuntaa voidaan osallistaa päätöksentekoon ja koulun toiminnan suunnitteluun.

Jaettu johtaminen edellyttää rakenteen. Hyväksi havaittu keino jaetun johtajuuden rakenteen toteuttamiseen isoimmissa kouluissa on tiimiorganisaatio. Tiimiorganisaation perusperiaatteiden mukaan opettajista koostuvat tiiminvetäjät johtavat luokkataso- tai muilla perusteilla koottuja tiimejä. Tiiminvetäjät usein kuuluvat koulun johto- tai kehittämistiimiin. Myös pienemmissä kouluissa voidaan toteuttaa jaettua johtajuutta koulun koon mahdollistamalla tavalla.

 

Koulu
Ei lisäyksiä

Rehtori: Teea Rotko

Vastuualueet: 

  • henkilöstöjohtaminen
  • talousjohtaminen
  • pedagoginen johtaminen
  • yleishallinto
  • toiminnan suunnittelu ja kehittäminen
  • työhyvinvoinnista vastaaminen
  • turvallisuudesta vastaaminen 
  • oppilashuolto yksilö / yhteisöllinen

Vararehtori: Tanja Ahola-Virtanen

Vastuualueet:

  • suunnitteluryhmän jäsenyys 
  • välituntivalvontavuorojen laatiminen /järjestelyt
  • kuulutukset/ ohjeistukset / muutokset välituntitouhuihin/ poikkeuspäiviin liittyen
  • ruokailuvuorolistojen laatiminen / järjestelyt
  • rehtorin sijaistaminen rehtorin poissaollessa
  • sijaisten ohjeistus tarvittaessa
  • kesken päivän tulevien poissaolojen organisointi
  • yhteisöllisen opiskeluhuollon koordinointi 
  • tuen uudistuksen jalkauttaminen yhdessä rehtorin sekä erityisopettajien kanssa 
  • konsultointi ohr:ssä tarvittaessa
  • tet-harjoitteluiden organisointi

Suunnitteluryhmä:

  • rehtori, pj: Teea Rotko
  • vararehtori: Tanja Ahola-Virtanen
  • 1.-2. tiiminvetäjä: Anni Kortelahti
  • 3.-4. tiiminvetäjä: Roope Aitamurto
  • 5.-6. tiiminvetäjä: Taina Toivonen
  • erityisopetuksen tiiminvetäjä: Martta Valkeejärvi
  • työhyvinvointivastaava: Hanna Toiviainen-Ollila

Sury:n tehtävät:

  • Tiimien työskentelyn ohjaus
  • Koulun toimintakulttuurin kehittämisen ohjaaminen
  • Ys-kokousasioiden valmistelu
  • Veso-päivän / -iltapäivien suunnittelu
  • Henkilöstövalintojen valmistelu

Tiiminvetäjien tehtävät: 

  • Suunnitteluryhmän jäsen 
  • Tuo suunnitteluryhmään tiimin terveiset/aloitteet 
  • Vie suunnitteluryhmästä koonnit tiimiin 
  • Toimii tiimipalaverissa puheenjohtajana 
  • Huolehtii, että koko tiimi osallistuu 
  • Ohjaa esim. Ys-ajasta/ turvallisuudesta/ arvioinnista keskustelun 
  • Kirjaa Tokeen tiimiä koskevat tiedot sekä arvioinnin  
  • Jakaa tiimiläisille annetut tehtävät sekä jakaa vastuut esim. teema/pajapäivät/tapahtumat/juhlat 

Tiimit:

  • Tiimit ovat vuosiluokkatiimejä (1-2, 3-4, 5-6 sekä ohjaajatiimi), jotka ovat samalla myös kehittämistiimejä sekä tapahtumien järjestämisestä vastavia tiimejä.
  • Tehtävät tiimeihin ohjautuvat sury:n kautta.
  • Pedagoginen yhteistyö mm. lähiluokkatasoissa ja luokkatasoissa
  • Suuremmat tapahtumat ohjautuvat tiimien kautta, pienemmät tapahtumat vastuuopettajien toimesta
  • Tehtävänä on kehittää ja suunnitella toiminnallista oppilaslähtöistä opetusta luokka-astekokonaisuuksina.
  • Tiimin vetäjät kutsuvat tiimit koolle ja arvioivat kokoustarpeen ys-ajan puitteissa.
  • Tarvittaessa kokoontuminen järjestetään useammin.
  • Ys-ajan käytöstä on erillinen ys-suunnitelma sekä ys-kalenteri lukuvuodelle.

Yhteisöllinen opiskeluhuoltotiimi

Jäsenet:

  • rehtori
  • vararehtori
  • kuraattori
  • terveydenhoitaja
  • laaja-alainen erityisopettaja
  • luokanopettaja
  • tarvittaessa muita asiantuntijoita
  • kutsuttuna vanhempainedustaja, henkilökunnan edustaja ja oppilasedustaja

Koulun kokousrakenne:

  • YS -palkki: keskiviikkoisin klo 14.15–16.00
  • Suunnitteluryhmä: noin kolmen viikon välein tiistaisin klo14.15-16.00
  • Yksilökohtainen oh-varaus: tiistaisin klo 14.15-16.00.
  • Yhteisöllinen oh: keskiviikkoisin klo 14.15-15.45 / kerran kuukaudessa