Kehittämistavoite 2024-2025
Turvallinen ja tasa-arvoinen koulu arviointia:
Kehittämistavoitteet 2023-2024
Turvallinen ja tasa-arvoinen koulu
Yhteisten kasvatuksellisten rajojen asettaminen esimerkiksi pihan rajat, työskentelypaikkojen käytänteet, työrauhan vaaliminen
Arviointi: Yhteisestä kasvatuksellisesta linjasta on keskusteltu opettajien kokouksissa lukuvuoden aikana. Työskentelypaikkojen käytänteistä on sovittu yhteisesti. 3.-4. -luokkien yhteisöllisessä ohr:ssä käsiteltiin työrauha-asioita ja mietittiin luokkiin sopivia keinoja.
Oppilaiden osallisuuden vahvistaminen vastuutehtävin mm. verso-toiminta, välkkärit, aula-apulaiset, kummiluokkatoiminta
Arviointi: Kaikki yllämainitut ovat olleet käytössä. Lisäksi oppilaskunnan hallitus on toiminut aktiivisesti.
Vuorovaikutuksen harjoitteleminen ja lisääminen
-puhepiirit, paripiirit, kuuntelemisharjoitukset
Tunnetaitojen harjoittelua
-tunnemittari, tunteiden tunnistaminen ja nimeäminen, empatiataidot
Arviointi: Kukin opettaja on toteuttanut näitä luokassaan harkitsemallaan tavalla. Hyviä käytäntöjä on vinkattu toisille. Empatian supersankari- tunteja on pidetty 1.-2. -luokille. 2. ja 3.- luokille on pidetty Maltti ja Sinni ryhmää. 4. -luokille on pidetty Friends -tunteja.
Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen
Tieto- ja viestintä-
teknologinen osaaminen
|
- Osaamisen syventäminen
- Tasapuoliset edellytykset oppilaille tvt-oppimisympäristöissä toimimiselle
|
- Kaupungin tvt-koulutuksiin osallistuminen.
- Oppilasagenttitoiminnan hyödyntäminen sekä opettajien että oppilaiden osaamisen rikastamisessa
- TVT-osaamismerkkien (Airo/Moodle) käyttöönottaminen ja -vakiinnuttaminen oppilaiden tarvitsemien taitojen varmistamiseksi luokkatasokohtaisesti (1-2, 3-4, 5-6)
- Sähköisten ympäristöjen ja sisältöjen monipuolinen hyvödyntäminen. Tavoitteena on oppia hyödyntämään ominaisuuksia monipuolisesti ja tarpeen mukaisesti (mm. sähköiset kokeet ja opettajan saama informaatio)
- Kaupungin tutoropettajien vierailut luokissa.
- Tablettien käyttäminen/hyödyntäminen opetuksessa ja oppimisessa 4.-, 5.- ja 6.-luokilla. Opettajat osallistuvat kaupungin järjestämiin koulutuksiin. He jakavat osaamistaan ja ideoitaan toisilleen.
|
Arviointi: Tvt-opettajat ovat osallistuneet kaupungin tvt-koulutuksiin mahdollisuuksien mukaan. Oppilasagenttitoiminta pyörinyt mallikkaasti. Joitakin osaamismerkkejä suoritettu, mutta ei kuitenkaan vielä järjestäytynyttä koko koulun tapaa niiden suorittamiseen. Sähköisiä oppimisympäristöjä hyödynnetään ikätasoisesti. Kaupungin Tutor-opettaja vieraillut koko lukuvuoden kerran kuukaudessa. Hän on opastanut sähköisiin oppimisympäristöihin, ohjelmointiin ja dronen lennättämiseen. iPadit käytössä luokka-asteilla 4.-6. ja niitä hyödynnetään opinnoissa hyvin.
Työhyvinvointi /arviointi 2023-2024:
Lukuvuoden aikana työhyvinvointia pyrittiin lisäämään monella tapaa:
Työhyvinvoinnin lisääminen koettiin tarpeelliseksi työssäjaksamisen lisäämiseksi sekä toistensa tuntemisen parantamiseksi koronavuosien jälkeen.
Toteutuneita toimenpiteitä, joissa pyritään vahvistamaan yhteishenkeä ja työhyvinvointia:
-Perjantaina välitunti, jossa on yhteisöllistä tekemistä ja koulu maksaa kahvin
-Ahveniston saunalle varattuja vuoroja
-Työhyvinvointiin painottuva veso 25.11.
-Työnohjausta sitä tarvitseville
- Tyhy-seinä opehuoneessa, johon voi ehdottaa tapahtumia tai työhyvinvointiin liittyviä asioita, sekä tulevat asiat ovat esillä
Toteutunut:
-Perjantaina välitunti, jossa on yhteisöllistä tekemistä ja koulu maksaa kahvin
-Henkilökunnan kuulemis- ja yhteisöllinen opekokous syksyllä ja keväällä, Hanna Toiviainen-Ollila veti tilaisuuden
-Ahveniston saunalle varattuja vuoroja noin kerran kuukaudessa. Keväällä 2024 sauna oli remontissa ja vuorot peruttiin
-Työhyvinvointiin painottuva veso 25.11.
-Dodgeball-turnaus toukokuussa
-Aulangon ulkoilumajalla kauden lopetus ja virkistäytyminen
Kyseiset toimenpiteet ovat nostaneet työssäjaksamista sekä ovat lisänneet henkilökunnan kesken toisensa tuntemista. Työhyvinvointiin panostetaan syksylläkin ja jatketaan hyväksi havaittuja toimia. Työpaikan keskustelukulttuuri on parantunut ja yhteisö kokee toimet mielekkäinä. Jokaisella on mahdollisuus ehdottaa ja toteuttaa mielekästä toimintaa. Ensi vuonna toimintaa jatketaan ja mietitään vielä enemmän koko yhteisöä osallistavia toimia.
Ensi lukuvuodeksi:
- Virkistystoiminnan toteutuminen TYHY-toiminta henkilökunnan yhteisöllisyyden vahvistamiseksi.
- Yhteisöllisyyden vahvistaminen erilaisilla pedagogisilla ratkaisuilla sekä kiinteällä yhteistyöllä
Toimintakulttuurin kehittäminen
Restoratiivisuuden konkretisoiminen ja vahvistaminen yhtenäiseksi toimintaa ohjaavaksi arvoksi:
- Arjen toimintaa on luokissa esimerkiksi: kuulluksi tuleminen, osallisuus eri muodoissaan, ”tuntosarvet päässä” tehty työ.
- Toiminnan määrä vaihtelee luokittain.
Tapoja osaamisen jakamiselle: 10-infot, restoratiiviset aamut.
- Restoratiivisia aamuja ja 10-infoja ei ole toteutettu osaamisen jakamiseksi.
- Osaamista on jaettu esimerkiksi tiimipalavereissa
Yhteisöllinen oppilashuoltotyöryhmä kutsuu kunkin tiimin kehittämään yhteistä teemaa, jolla tuetaan koulun yhtenäistä toimintakulttuuria ja koko kouluyhteisön hyvinvointia:
- Yhteisöllinen oppilashuolto toteutettiin ys-ajalla, siten että yhteisöllisen oppilashuoltotyöryhmän väki oli tiimien palavereissa mukana suunnittelemassa yhdessä koulumme toimintaa
- Oppilaskunnan sekä vanhempainyhdistyksen edustajat vierailivat tiimeissä suunnittelemassa koulun pihamaalauksia, uinteja sekä ulkotapahtumaa perheille.
- 1.-2. luokat: Kokonaisvaltainen tuen tarpeen kartoitus
- Kartoitukset on tehty ja ne on käyty läpi yhteisöllisessä Ohr:ssä. 1. luokilla on pidetty ns. tunnetaitotunteja.
- 3.-4. luokat: Itsesäätely ja työrauha
- Friends-oppitunnit toteutettiin 4.-luokkalaisille
- 5.-6. luokat: Sosiaaliset suhteet: Askelmat-ilta peruuntui Korona-tilanteen vuoksi.
Toimintakulttuurin kehittäminen jatkuu lukuvuonna 2021-2022. Tavoitteenamme on yhdenmukaistaa toimintatapojamme oppilaiden tukemiseksi esimerkiksi vahvistamalla yhteisresurssien käytön yhteissuunnittelua sekä lisäämällä oppilaiden osallisuutta oppimisen suunnittelussa. Tavoitteena on myös kehittää kaksisuuntaista integraatiota pienryhmän 2-4D ja yleisopetuksen luokkien välillä.
Yhteisöllisen oppilashuollon tavoitteena on edistää koko yhteisön hyvinvointia. Vakiinnutamme toisia huomioivia toimintamalleja arkeemme esimerkiksi. sopimalla järjestäjäkäytäntöjä, siistimällä ympäristöämme ja vaalimalla kauniita ruokailutapoja. Luokka-asteiden teemoja suunnitellaan ennaltaehkäiseväksi toiminnaksi ja viedään kyseisiä toimintoja arkiseen luokkatyöhön.
Toimenpiteet lv. 2022-2023:
- restoratiivisuuden vahvistaminen arjessa: puhepiirit luokissa
- oppilaiden osallisuuden vahvistaminen; oppilaskunnan tehtävät koko yhteisölle
- oppilashuollon väen aikuisten kiinteä työskentely luokkien kanssa
- Arjen kesyttämö - pilotti osaksi Kirkonkulman 1.-2. luokkien arkea
- Oikeus oppia - hanke integraation vahvistamiseksi
Pienluokkatoiminta ja kaksisuuntainen integraatio
Lukuvuonna 2022-2023 3.-5.lk:n opettajat ovat toteuttaneet integraatiota yhdessä. H-luokan oppilaat ovat osallistuneet yleisopetuksen musiikin, liikunnan ja käsityön tunneille.
Lisäksi H-luokan 3.-5. - luokkalaiset osallistuivat valinnaisten tunneille.
5A ja 5H luokka ovat toteuttaneet yhteisiä tiistaiopiskelupäiviä.
Yleisopetuksen oppilaita on käynyt opiskelemassa matematiikkaa ja kirjoittamista H-luokassa.
Koulun arviointikulttuurin kehittäminen
OPS:n arviointiluku 6 uudistui. Tavoitteena oli perehtyä arviointiin liittyviin uudistuksiin ja kirjata ylös yhteiseiä arviointitapoja ja -malleja.
Toteuma:
- Kaikki opettajat suorittivat Arviointiavaimia-koulutuksen verkossa. Aiheesta järjestettiin lisäksi veso-iltapaäivä.Arviointi-info on kerätty sähköiseen opehuoneeseen kaikkien opettajien saataville.
- Sähköisessä opehuoneessa on myös yhteisesti sovitut arviointikäytänteet.
- Käyttäytymisen ja työskentelyn arvioinnin yhteiset kriteerit ovat käytössä. Oppilaan käyttäytymisen arvioinnin tekevät kaikki oppilasta opettavat opettajat yhdessä.
- Opettajat ovat yhteisesti vastuussa arvioinnin yhdenvertaisuudesta. Keskustelevaa arviointikulttuuria on hyvä kehittää edelleen.
Tieto- ja viestintätekninen osaaminen
Tavoitteina oli:
- Kaupungin TVT-strategian sisäänajo koululle. Kirkonkulman painopisteet: 1. Tasa-arvo/perusasiat, Jokainen oppilas saa riittävät perusvalmiudet tvt-taidoissa. 2. Inspiroiva oppiminen, tvt:n hyödyntäminen taitojen soveltamisessa, uuden luomisessa ja jakamisessa. Tässä painopiste yhteistoiminnallisessa oppimisessa. 3. Ympäristönäkökulma, Haluamme mennä kohden tilannetta, jossa opetuksessa ja oppimisessa ei kuluteta tarpeettomasti luonnonvaroja.
- Oppilasagenttitoiminnan hyödyntäminen
- TVT-osaamismerkkien (Airo/Moodle)vakiinnuttaminen oppilaiden tarvitsemien taitojen varmistamiseksi luokkatasokohtaisesti (1-2, 3-4, 5-6)
- Sähköisten oppimateriaalien monipuolinen hyvödyntäminen. Tavoitteena on oppia hyödyntämään ominaisuuksia monipuolisesti ja tarpeen mukaisesti (mm. sähköiset kokeet ja opettajan saama informaatio)
Toteuma:
- Oppilasagenttitoiminta saatiin vauhtiin. Eniten tehtäviä tuli Kirkkis-TV:n orgnisoimisesta ja tukemisesta. Uudet agentit saatiin valittua ja heidän koulutus käynnistettyä.
- TVT-strategian sisäänajo ei lähtenyt suunnitellusti syksyllä käyntiin. Työssä jaksamiseen oli kiinnitettävä huomiota koko työyhteisönä. Tämä on kuitenkin selkeä ykköstavoite tulevalle lukuvuodelle.
- Sähköisten opipmateriaalien käyttö on vakiintunut ja uusia sovelluksia hyödynnettiin melko hyvin. Osaamismerkkejä tehtiin vaihtelevasti. Tämä on selkeä kakkostavoite tulevalle lukuvuodelle.
Toimintakulttuurin kehittäminen lv.2022-2023
Tavoittena on ollut restoratiivisuuden konkretisoiminen ja vahvistaminen yhtenäiseksi toimintaa ohjaavaksi arvoksemme restoratiivisten tuokioiden avulla. Restoratiivisia tuokioita on toteutettu eri luokissa luokanopettajan aktiivisuuden mukaisesti. Yhteisissä henkilöstön kokoontumisissa ei olla työskentelty varsinaisin restoratiivisin menetelmin . Tiimien tapaamiset on aloitettu kuuntelemalla kunkin päälimmäiset kuuumiset ja turvattu, että kukin tulee kuulluksi. Yhteisöllisessä oppilashuollossa on työskennelty restoratiivisessa hengessä.
Tiimien kautta toimintatapojamme on tarkastelu esimerkiksi yhteisöllisen kasvattamisen näkökulmasta. Loimme sopimuksia kiroiluun puuttumiseen sekä koulun eri tilojen käyttöön sekä oppilaiden käyttäytymisen valvontaan.
Oppilaiden osallisuutta on vahvistettu luokkatasoilla sekä vireällä oppilaskuntatoiminnalla. Oppilaat ovat olleet kiinteästi yhteisöllisen oppilashuollon toiminnassa mukana. Suunnittelimme mm. koulun pihatapahtuman yhdessä. Oppilaskunta on toiminut erittäin aktiivisesti eri tapahtumia toteuttaen ja arjen suunnitelmia tehden.
Toimintakulttuuriin on tuonut eloa ennen korona-aikaa toimineiden tapahtumien uudelleen henkiin herättäminen. Luokat ovat voineet toimia tiiviissä yhteistyössä, kummiluokkatoiminta on käynnistynyt ja koulun perinteitä on päästy jatkamaan.
Kiinteä yhdessä tekeminen on haluttu nostaa vanhempainyhdistyksen kanssa tehtävän yhteistyön keskiöön.
Toimintakulttuurin kehittymiseen ovat vaikuttaneet myös lisääntynyt yhteistyö eri yhteistyökumppaneidemme kanssa: Poliisi, perhetyö, Arx, terapeutit jne ovat arjen kumppaneitamme.
Kehittämistavoite 2024-2025
Turvallinen ja tasa-arvoinen koulu arviointia:
Kehittämistavoitteet 2023-2024
Turvallinen ja tasa-arvoinen koulu
Yhteisten kasvatuksellisten rajojen asettaminen esimerkiksi pihan rajat, työskentelypaikkojen käytänteet, työrauhan vaaliminen
Arviointi: Yhteisestä kasvatuksellisesta linjasta on keskusteltu opettajien kokouksissa lukuvuoden aikana. Työskentelypaikkojen käytänteistä on sovittu yhteisesti. 3.-4. -luokkien yhteisöllisessä ohr:ssä käsiteltiin työrauha-asioita ja mietittiin luokkiin sopivia keinoja.
Oppilaiden osallisuuden vahvistaminen vastuutehtävin mm. verso-toiminta, välkkärit, aula-apulaiset, kummiluokkatoiminta
Arviointi: Kaikki yllämainitut ovat olleet käytössä. Lisäksi oppilaskunnan hallitus on toiminut aktiivisesti.
Vuorovaikutuksen harjoitteleminen ja lisääminen
-puhepiirit, paripiirit, kuuntelemisharjoitukset
Tunnetaitojen harjoittelua
-tunnemittari, tunteiden tunnistaminen ja nimeäminen, empatiataidot
Arviointi: Kukin opettaja on toteuttanut näitä luokassaan harkitsemallaan tavalla. Hyviä käytäntöjä on vinkattu toisille. Empatian supersankari- tunteja on pidetty 1.-2. -luokille. 2. ja 3.- luokille on pidetty Maltti ja Sinni ryhmää. 4. -luokille on pidetty Friends -tunteja.
Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen
Tieto- ja viestintä-
teknologinen osaaminen
|
- Osaamisen syventäminen
- Tasapuoliset edellytykset oppilaille tvt-oppimisympäristöissä toimimiselle
|
- Kaupungin tvt-koulutuksiin osallistuminen.
- Oppilasagenttitoiminnan hyödyntäminen sekä opettajien että oppilaiden osaamisen rikastamisessa
- TVT-osaamismerkkien (Airo/Moodle) käyttöönottaminen ja -vakiinnuttaminen oppilaiden tarvitsemien taitojen varmistamiseksi luokkatasokohtaisesti (1-2, 3-4, 5-6)
- Sähköisten ympäristöjen ja sisältöjen monipuolinen hyvödyntäminen. Tavoitteena on oppia hyödyntämään ominaisuuksia monipuolisesti ja tarpeen mukaisesti (mm. sähköiset kokeet ja opettajan saama informaatio)
- Kaupungin tutoropettajien vierailut luokissa.
- Tablettien käyttäminen/hyödyntäminen opetuksessa ja oppimisessa 4.-, 5.- ja 6.-luokilla. Opettajat osallistuvat kaupungin järjestämiin koulutuksiin. He jakavat osaamistaan ja ideoitaan toisilleen.
|
Arviointi: Tvt-opettajat ovat osallistuneet kaupungin tvt-koulutuksiin mahdollisuuksien mukaan. Oppilasagenttitoiminta pyörinyt mallikkaasti. Joitakin osaamismerkkejä suoritettu, mutta ei kuitenkaan vielä järjestäytynyttä koko koulun tapaa niiden suorittamiseen. Sähköisiä oppimisympäristöjä hyödynnetään ikätasoisesti. Kaupungin Tutor-opettaja vieraillut koko lukuvuoden kerran kuukaudessa. Hän on opastanut sähköisiin oppimisympäristöihin, ohjelmointiin ja dronen lennättämiseen. iPadit käytössä luokka-asteilla 4.-6. ja niitä hyödynnetään opinnoissa hyvin.
Työhyvinvointi /arviointi 2023-2024:
Lukuvuoden aikana työhyvinvointia pyrittiin lisäämään monella tapaa:
Työhyvinvoinnin lisääminen koettiin tarpeelliseksi työssäjaksamisen lisäämiseksi sekä toistensa tuntemisen parantamiseksi koronavuosien jälkeen.
Toteutuneita toimenpiteitä, joissa pyritään vahvistamaan yhteishenkeä ja työhyvinvointia:
-Perjantaina välitunti, jossa on yhteisöllistä tekemistä ja koulu maksaa kahvin
-Ahveniston saunalle varattuja vuoroja
-Työhyvinvointiin painottuva veso 25.11.
-Työnohjausta sitä tarvitseville
- Tyhy-seinä opehuoneessa, johon voi ehdottaa tapahtumia tai työhyvinvointiin liittyviä asioita, sekä tulevat asiat ovat esillä
Toteutunut:
-Perjantaina välitunti, jossa on yhteisöllistä tekemistä ja koulu maksaa kahvin
-Henkilökunnan kuulemis- ja yhteisöllinen opekokous syksyllä ja keväällä, Hanna Toiviainen-Ollila veti tilaisuuden
-Ahveniston saunalle varattuja vuoroja noin kerran kuukaudessa. Keväällä 2024 sauna oli remontissa ja vuorot peruttiin
-Työhyvinvointiin painottuva veso 25.11.
-Dodgeball-turnaus toukokuussa
-Aulangon ulkoilumajalla kauden lopetus ja virkistäytyminen
Kyseiset toimenpiteet ovat nostaneet työssäjaksamista sekä ovat lisänneet henkilökunnan kesken toisensa tuntemista. Työhyvinvointiin panostetaan syksylläkin ja jatketaan hyväksi havaittuja toimia. Työpaikan keskustelukulttuuri on parantunut ja yhteisö kokee toimet mielekkäinä. Jokaisella on mahdollisuus ehdottaa ja toteuttaa mielekästä toimintaa. Ensi vuonna toimintaa jatketaan ja mietitään vielä enemmän koko yhteisöä osallistavia toimia.
Ensi lukuvuodeksi:
- Virkistystoiminnan toteutuminen TYHY-toiminta henkilökunnan yhteisöllisyyden vahvistamiseksi.
- Yhteisöllisyyden vahvistaminen erilaisilla pedagogisilla ratkaisuilla sekä kiinteällä yhteistyöllä
Toimintakulttuurin kehittäminen
Restoratiivisuuden konkretisoiminen ja vahvistaminen yhtenäiseksi toimintaa ohjaavaksi arvoksi:
- Arjen toimintaa on luokissa esimerkiksi: kuulluksi tuleminen, osallisuus eri muodoissaan, ”tuntosarvet päässä” tehty työ.
- Toiminnan määrä vaihtelee luokittain.
Tapoja osaamisen jakamiselle: 10-infot, restoratiiviset aamut.
- Restoratiivisia aamuja ja 10-infoja ei ole toteutettu osaamisen jakamiseksi.
- Osaamista on jaettu esimerkiksi tiimipalavereissa
Yhteisöllinen oppilashuoltotyöryhmä kutsuu kunkin tiimin kehittämään yhteistä teemaa, jolla tuetaan koulun yhtenäistä toimintakulttuuria ja koko kouluyhteisön hyvinvointia:
- Yhteisöllinen oppilashuolto toteutettiin ys-ajalla, siten että yhteisöllisen oppilashuoltotyöryhmän väki oli tiimien palavereissa mukana suunnittelemassa yhdessä koulumme toimintaa
- Oppilaskunnan sekä vanhempainyhdistyksen edustajat vierailivat tiimeissä suunnittelemassa koulun pihamaalauksia, uinteja sekä ulkotapahtumaa perheille.
- 1.-2. luokat: Kokonaisvaltainen tuen tarpeen kartoitus
- Kartoitukset on tehty ja ne on käyty läpi yhteisöllisessä Ohr:ssä. 1. luokilla on pidetty ns. tunnetaitotunteja.
- 3.-4. luokat: Itsesäätely ja työrauha
- Friends-oppitunnit toteutettiin 4.-luokkalaisille
- 5.-6. luokat: Sosiaaliset suhteet: Askelmat-ilta peruuntui Korona-tilanteen vuoksi.
Toimintakulttuurin kehittäminen jatkuu lukuvuonna 2021-2022. Tavoitteenamme on yhdenmukaistaa toimintatapojamme oppilaiden tukemiseksi esimerkiksi vahvistamalla yhteisresurssien käytön yhteissuunnittelua sekä lisäämällä oppilaiden osallisuutta oppimisen suunnittelussa. Tavoitteena on myös kehittää kaksisuuntaista integraatiota pienryhmän 2-4D ja yleisopetuksen luokkien välillä.
Yhteisöllisen oppilashuollon tavoitteena on edistää koko yhteisön hyvinvointia. Vakiinnutamme toisia huomioivia toimintamalleja arkeemme esimerkiksi. sopimalla järjestäjäkäytäntöjä, siistimällä ympäristöämme ja vaalimalla kauniita ruokailutapoja. Luokka-asteiden teemoja suunnitellaan ennaltaehkäiseväksi toiminnaksi ja viedään kyseisiä toimintoja arkiseen luokkatyöhön.
Toimenpiteet lv. 2022-2023:
- restoratiivisuuden vahvistaminen arjessa: puhepiirit luokissa
- oppilaiden osallisuuden vahvistaminen; oppilaskunnan tehtävät koko yhteisölle
- oppilashuollon väen aikuisten kiinteä työskentely luokkien kanssa
- Arjen kesyttämö - pilotti osaksi Kirkonkulman 1.-2. luokkien arkea
- Oikeus oppia - hanke integraation vahvistamiseksi
Pienluokkatoiminta ja kaksisuuntainen integraatio
Lukuvuonna 2022-2023 3.-5.lk:n opettajat ovat toteuttaneet integraatiota yhdessä. H-luokan oppilaat ovat osallistuneet yleisopetuksen musiikin, liikunnan ja käsityön tunneille.
Lisäksi H-luokan 3.-5. - luokkalaiset osallistuivat valinnaisten tunneille.
5A ja 5H luokka ovat toteuttaneet yhteisiä tiistaiopiskelupäiviä.
Yleisopetuksen oppilaita on käynyt opiskelemassa matematiikkaa ja kirjoittamista H-luokassa.
Koulun arviointikulttuurin kehittäminen
OPS:n arviointiluku 6 uudistui. Tavoitteena oli perehtyä arviointiin liittyviin uudistuksiin ja kirjata ylös yhteiseiä arviointitapoja ja -malleja.
Toteuma:
- Kaikki opettajat suorittivat Arviointiavaimia-koulutuksen verkossa. Aiheesta järjestettiin lisäksi veso-iltapaäivä.Arviointi-info on kerätty sähköiseen opehuoneeseen kaikkien opettajien saataville.
- Sähköisessä opehuoneessa on myös yhteisesti sovitut arviointikäytänteet.
- Käyttäytymisen ja työskentelyn arvioinnin yhteiset kriteerit ovat käytössä. Oppilaan käyttäytymisen arvioinnin tekevät kaikki oppilasta opettavat opettajat yhdessä.
- Opettajat ovat yhteisesti vastuussa arvioinnin yhdenvertaisuudesta. Keskustelevaa arviointikulttuuria on hyvä kehittää edelleen.
Tieto- ja viestintätekninen osaaminen
Tavoitteina oli:
- Kaupungin TVT-strategian sisäänajo koululle. Kirkonkulman painopisteet: 1. Tasa-arvo/perusasiat, Jokainen oppilas saa riittävät perusvalmiudet tvt-taidoissa. 2. Inspiroiva oppiminen, tvt:n hyödyntäminen taitojen soveltamisessa, uuden luomisessa ja jakamisessa. Tässä painopiste yhteistoiminnallisessa oppimisessa. 3. Ympäristönäkökulma, Haluamme mennä kohden tilannetta, jossa opetuksessa ja oppimisessa ei kuluteta tarpeettomasti luonnonvaroja.
- Oppilasagenttitoiminnan hyödyntäminen
- TVT-osaamismerkkien (Airo/Moodle)vakiinnuttaminen oppilaiden tarvitsemien taitojen varmistamiseksi luokkatasokohtaisesti (1-2, 3-4, 5-6)
- Sähköisten oppimateriaalien monipuolinen hyvödyntäminen. Tavoitteena on oppia hyödyntämään ominaisuuksia monipuolisesti ja tarpeen mukaisesti (mm. sähköiset kokeet ja opettajan saama informaatio)
Toteuma:
- Oppilasagenttitoiminta saatiin vauhtiin. Eniten tehtäviä tuli Kirkkis-TV:n orgnisoimisesta ja tukemisesta. Uudet agentit saatiin valittua ja heidän koulutus käynnistettyä.
- TVT-strategian sisäänajo ei lähtenyt suunnitellusti syksyllä käyntiin. Työssä jaksamiseen oli kiinnitettävä huomiota koko työyhteisönä. Tämä on kuitenkin selkeä ykköstavoite tulevalle lukuvuodelle.
- Sähköisten opipmateriaalien käyttö on vakiintunut ja uusia sovelluksia hyödynnettiin melko hyvin. Osaamismerkkejä tehtiin vaihtelevasti. Tämä on selkeä kakkostavoite tulevalle lukuvuodelle.
Toimintakulttuurin kehittäminen lv.2022-2023
Tavoittena on ollut restoratiivisuuden konkretisoiminen ja vahvistaminen yhtenäiseksi toimintaa ohjaavaksi arvoksemme restoratiivisten tuokioiden avulla. Restoratiivisia tuokioita on toteutettu eri luokissa luokanopettajan aktiivisuuden mukaisesti. Yhteisissä henkilöstön kokoontumisissa ei olla työskentelty varsinaisin restoratiivisin menetelmin . Tiimien tapaamiset on aloitettu kuuntelemalla kunkin päälimmäiset kuuumiset ja turvattu, että kukin tulee kuulluksi. Yhteisöllisessä oppilashuollossa on työskennelty restoratiivisessa hengessä.
Tiimien kautta toimintatapojamme on tarkastelu esimerkiksi yhteisöllisen kasvattamisen näkökulmasta. Loimme sopimuksia kiroiluun puuttumiseen sekä koulun eri tilojen käyttöön sekä oppilaiden käyttäytymisen valvontaan.
Oppilaiden osallisuutta on vahvistettu luokkatasoilla sekä vireällä oppilaskuntatoiminnalla. Oppilaat ovat olleet kiinteästi yhteisöllisen oppilashuollon toiminnassa mukana. Suunnittelimme mm. koulun pihatapahtuman yhdessä. Oppilaskunta on toiminut erittäin aktiivisesti eri tapahtumia toteuttaen ja arjen suunnitelmia tehden.
Toimintakulttuuriin on tuonut eloa ennen korona-aikaa toimineiden tapahtumien uudelleen henkiin herättäminen. Luokat ovat voineet toimia tiiviissä yhteistyössä, kummiluokkatoiminta on käynnistynyt ja koulun perinteitä on päästy jatkamaan.
Kiinteä yhdessä tekeminen on haluttu nostaa vanhempainyhdistyksen kanssa tehtävän yhteistyön keskiöön.
Toimintakulttuurin kehittymiseen ovat vaikuttaneet myös lisääntynyt yhteistyö eri yhteistyökumppaneidemme kanssa: Poliisi, perhetyö, Arx, terapeutit jne ovat arjen kumppaneitamme.