Joustavissa opetusjärjestelyissä oppilaita jaetaan ryhmiin heidän tarpeidensa ja vahvuuksiensa pohjalta. Ryhmät voidaan jakaa myös oppisisältöjen pohjalta. Eri luokka-asteiden palkkitunneilla ryhmäjaot tehdään joustavasti niin, että ryhmä on toiminnallisesti järkevä. Opetusjärjestelyissä luokanopettajat, erityisopettajat, kielten opettaja, kouluohjaajat ja resurssiopettajat toteuttavat yhteistyössä joustavia opetusjärjestelyitä (esim. samanaikaisopettajuus, palkkitunnit ja pienryhmissä opiskelu). Koulussamme toimii pienryhmä, joka toimii yhteistyössä luokkien 4-6 kanssa.
Lukuvuonna 2024-2025:
Alkuopetus:
Pääkoulun alkuopetus:
- 1a ja 1b -luokkien palkkitunnit
- 1a ja 1b yhteistunteja joustavasti vaihtelevin aihein ( ks, mu, li, ymp )
- 1ab ja 2ab ulkoilu- sekä pajapäivä
- 2a ja 2b -luokilla yhteissuunnittelu ja palkkitunnit
- Kevätlukukaudelle suunnitteilla 1-2-luokkien yhteispajat itsesäätelytaitojen harjoituttamiseen
- Empatian supersankarit -oppitunnit kakkosluokilla
- Viidennet luokat toimivat ensimmäisten luokkien kummiluokkina
- Kuudennet luokat toimivat kakkosluokkien kummiluokkina
- Tiivis yhteistyö iltapäiväkerhon kanssa esimerkiksi kotitehtävien sekä kasvatuksellisten asioiden tiimoilta.
Tarvasmäen alkuopetus, 1c ja 2c:
- Yhteissuunnittelu joustavin ottein eri oppiaineissa
- Samanaikaisopetus (erityisesti liikunnan ja käsityön opetus)
- Tähtitunti eli kiinteä tukiopetustunti viikottain.
- Pienryhmissä toimiminen oman luokan kesken, luokkatasojen välillä sekä esiopetusryhmän kanssa.
- Kouluohjaaja toteuttaa joustavia opetusjärjestelyitä yhteistyössä luokanopettajien kanssa ke-pe aamupäivisin.
- Erityisopettajan tehokas kohdentaminen yhteisen säännöllisen suunnittelun avulla ma-ti aamuisin.
- Metsätunnit 1krt/vko ( YL, MA, AI, LI, KU)
- Yhteistoiminta 5c-kummiluokan kanssa.
- Tiivis yhteistyö iltapäiväkerhon kanssa esimerkiksi kotitehtävien sekä kasvatuksellisten asioiden tiimoilta.
- Erityisopettajan ja resurssiopettajan tunneilla oppilaita voidaan jakaa erilaisiin joustaviin ryhmiin.
- Kouluohjaajat toteuttavat joustavia opetusjärjestelyitä yhteistyössä luokanopettajien kanssa.
- Pääkoulun alkuopetusluokilla on yksi viikottainen tukiopetustunti samaan aikaan.
- Viidennet luokat toimivat ensimmäisten luokkien kummiluokkina
- Teemme tiivistä yhteistyötä iltapäivähoidon kanssa esimerkiksi kotitehtävien sekä kasvatuksellisten asioiden tiimoilta.
- Pääkoulun 2. luokkalaisilla on palkkitunti äidinkieleen kerran viikossa syyslukukaudella.
- Myös muita palkkitunteja toteutetaan mahdollisuuksien mukaan.
- Pääkoulun 1. luokkalaisilla on yhteisiä metsäleikkitunteja.
3.-4. luokat
- 3.-4.lk -luokilla on yhteisiä palkkitunteja. Palkkitunteja käytetään tarpeen mukaan jaksoluonteisesti eri oppiaineissa.
- Integraatiotunnit joustavasti 4.h - luokan kanssa.
- Resurssi- ja erityisopettajan, kieltenopettajien sekä kouluohjaajien joustava käyttö yksilö-, pienryhmä- ja samanaikaisopetuksessa.
5.-6. luokat
- Viidesluokkalaiset toimivat 1.-luokkalaisten kummioppilaina.
- Yhdessä tekeminen: mm. retket, tempaukset ja projektit.
- Resurssi- ja erityisopettajan, kieltenopettajien sekä kouluohjaajien joustava käyttö yksilö-, pienryhmä- ja samanaikaisopetuksessa.
- Integraatiotunnit joustavasti 5.h - luokan kanssa.
- Yhteistoimintatiistait kerran kuussa 5a- ja 5h-luokkien kesken sekä yhteiset retket.
- Läksyparkki järjestetään niin, että eri aikoina koulusta pääsevät voivat osallistua siihen ainakin yhtenä päivänä viikossa..
- Varataan aikaa yhteisten oppimiskokonaisuuksien joustavalle toteuttamiselle sekä lähiluokkataso- että luokkatasokokoonpanossa.
Tarvasmäen yksikössä:
- Samanaikaisopetus (ympäristötiedon, liikunnan ja käsityön opetus 1. - 2. lk yhdessä)
- Pienryhmissä toimiminen oman luokan kesken, luokkatasojen välillä sekä esiopetusryhmän kanssa.
- Kouluohjaaja toteuttaa joustavia opetusjärjestelyitä yhteistyössä luokanopettajien kanssa.
- Erityisopettajan tehokas kohdentaminen yhteisen säännöllisen suunnittelun avulla.
- Metsätunnit 1krt/vko ( YL, MA, AI, LI, KU)
Joustavissa opetusjärjestelyissä oppilaita jaetaan ryhmiin heidän tarpeidensa ja vahvuuksiensa pohjalta. Ryhmät voidaan jakaa myös oppisisältöjen pohjalta. Eri luokka-asteiden palkkitunneilla ryhmäjaot tehdään joustavasti niin, että ryhmä on toiminnallisesti järkevä. Opetusjärjestelyissä luokanopettajat, erityisopettajat, kielten opettaja, kouluohjaajat ja resurssiopettajat toteuttavat yhteistyössä joustavia opetusjärjestelyitä (esim. samanaikaisopettajuus, palkkitunnit ja pienryhmissä opiskelu). Koulussamme toimii pienryhmä, joka toimii yhteistyössä luokkien 4-6 kanssa.
Lukuvuonna 2024-2025:
Alkuopetus:
Pääkoulun alkuopetus:
- 1a ja 1b -luokkien palkkitunnit
- 1a ja 1b yhteistunteja joustavasti vaihtelevin aihein ( ks, mu, li, ymp )
- 1ab ja 2ab ulkoilu- sekä pajapäivä
- 2a ja 2b -luokilla yhteissuunnittelu ja palkkitunnit
- Kevätlukukaudelle suunnitteilla 1-2-luokkien yhteispajat itsesäätelytaitojen harjoituttamiseen
- Empatian supersankarit -oppitunnit kakkosluokilla
- Viidennet luokat toimivat ensimmäisten luokkien kummiluokkina
- Kuudennet luokat toimivat kakkosluokkien kummiluokkina
- Tiivis yhteistyö iltapäiväkerhon kanssa esimerkiksi kotitehtävien sekä kasvatuksellisten asioiden tiimoilta.
Tarvasmäen alkuopetus, 1c ja 2c:
- Yhteissuunnittelu joustavin ottein eri oppiaineissa
- Samanaikaisopetus (erityisesti liikunnan ja käsityön opetus)
- Tähtitunti eli kiinteä tukiopetustunti viikottain.
- Pienryhmissä toimiminen oman luokan kesken, luokkatasojen välillä sekä esiopetusryhmän kanssa.
- Kouluohjaaja toteuttaa joustavia opetusjärjestelyitä yhteistyössä luokanopettajien kanssa ke-pe aamupäivisin.
- Erityisopettajan tehokas kohdentaminen yhteisen säännöllisen suunnittelun avulla ma-ti aamuisin.
- Metsätunnit 1krt/vko ( YL, MA, AI, LI, KU)
- Yhteistoiminta 5c-kummiluokan kanssa.
- Tiivis yhteistyö iltapäiväkerhon kanssa esimerkiksi kotitehtävien sekä kasvatuksellisten asioiden tiimoilta.
- Erityisopettajan ja resurssiopettajan tunneilla oppilaita voidaan jakaa erilaisiin joustaviin ryhmiin.
- Kouluohjaajat toteuttavat joustavia opetusjärjestelyitä yhteistyössä luokanopettajien kanssa.
- Pääkoulun alkuopetusluokilla on yksi viikottainen tukiopetustunti samaan aikaan.
- Viidennet luokat toimivat ensimmäisten luokkien kummiluokkina
- Teemme tiivistä yhteistyötä iltapäivähoidon kanssa esimerkiksi kotitehtävien sekä kasvatuksellisten asioiden tiimoilta.
- Pääkoulun 2. luokkalaisilla on palkkitunti äidinkieleen kerran viikossa syyslukukaudella.
- Myös muita palkkitunteja toteutetaan mahdollisuuksien mukaan.
- Pääkoulun 1. luokkalaisilla on yhteisiä metsäleikkitunteja.
3.-4. luokat
- 3.-4.lk -luokilla on yhteisiä palkkitunteja. Palkkitunteja käytetään tarpeen mukaan jaksoluonteisesti eri oppiaineissa.
- Integraatiotunnit joustavasti 4.h - luokan kanssa.
- Resurssi- ja erityisopettajan, kieltenopettajien sekä kouluohjaajien joustava käyttö yksilö-, pienryhmä- ja samanaikaisopetuksessa.
5.-6. luokat
- Viidesluokkalaiset toimivat 1.-luokkalaisten kummioppilaina.
- Yhdessä tekeminen: mm. retket, tempaukset ja projektit.
- Resurssi- ja erityisopettajan, kieltenopettajien sekä kouluohjaajien joustava käyttö yksilö-, pienryhmä- ja samanaikaisopetuksessa.
- Integraatiotunnit joustavasti 5.h - luokan kanssa.
- Yhteistoimintatiistait kerran kuussa 5a- ja 5h-luokkien kesken sekä yhteiset retket.
- Läksyparkki järjestetään niin, että eri aikoina koulusta pääsevät voivat osallistua siihen ainakin yhtenä päivänä viikossa..
- Varataan aikaa yhteisten oppimiskokonaisuuksien joustavalle toteuttamiselle sekä lähiluokkataso- että luokkatasokokoonpanossa.
Tarvasmäen yksikössä:
- Samanaikaisopetus (ympäristötiedon, liikunnan ja käsityön opetus 1. - 2. lk yhdessä)
- Pienryhmissä toimiminen oman luokan kesken, luokkatasojen välillä sekä esiopetusryhmän kanssa.
- Kouluohjaaja toteuttaa joustavia opetusjärjestelyitä yhteistyössä luokanopettajien kanssa.
- Erityisopettajan tehokas kohdentaminen yhteisen säännöllisen suunnittelun avulla.
- Metsätunnit 1krt/vko ( YL, MA, AI, LI, KU)